Van 28t naar 32t of hoger, Trek Marlin 7 2021

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Goedenavond

Ik zou graag mijn huidige crankstel van mijn Trek Marlin 7 willen upgraden naar een 32t of 34t.

Er zit nu een FSA Alpha Drive, 28T stalen kettingblad, Boost, 175 mm lengte gemonteerd. Achter is een Shimano Deore M4100, 11-46, 10-speed gemonteerd.

Ik zou graag meer snelheid willen op verharde wegen en mogelijk meer speed op de single tracks.

Ik rijd voornamelijk op single tracks (Joe Mann Best, MTB route Nuenen, MTB route St Oedenrode). En neem altijd de bike richting de tracks (woon in Eindhoven) dus vandaar de vraag naar meer snelheid op verharde wegen.

Is groter blad voor voldoende voor meer snelheidswinst of beter doorsparen voor een 1x11 of 1x12 upgrade?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Waarom zou 1x11 of 12 anders zijn? Als je kleinste kransje 11 is en je grootste 28 kun je nou eenmaal maar zo hard trappen. Ook als je een 12 speed 11-50 hebt. Gewoon een 32 of 34 op zetten. Je bereik aan de andere kant wordt wel wat minder maar dat ga je in Nederland niet merken. 34T lijkt me een logische keuze hier.
Waar woke is, is vuur
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Ik ben maar een beginner dus vandaar mijn vragen...

Ik heb nu dus 1x10 speed Shimano Deore. Ik lees hier en daar dat een 1x11 of 1x12 een flinke verbetering is tov een 1x10 maar in hoeverre is het dan een flinke verbetering?

Zoals ik al zei, ik fiets niet in bike parks maar gewoon op single tracks. En als ik met relatief lage kosten een snelheidsverbetering kan krijgen waarom niet toch?

Dus volgens jou kan ik het beste een groter voorblad nemen en mijn huidige 1x10 setup houden ipv doorsparen voor een 1x11 of 1x12 setup van Shimano of SRAM?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Voor dat gebied is een goedgekozen voorblad icm een 11-46 achter voldoende.
De grootte van je voorblad hangt van je eigen benen af.

Waarschijnlijk gebruik je nu de 46 nauwelijks. En anders maar op de kracht naar boven.

Edit: Pas op met de lengte van je ketting. Het zou jammer zijn dat je bij je eerste schakelactie je achterderailleur sloopt,
Edit 2: Pas op, een te groot voorblad kan in je achtervork happen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb in die omgeving gewoond en reed met 1x10.
Een 11-36 cassette en een 36 voorblad en 29" wielen.
Dat ging prima.

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stefandaman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 08:34

Ik heb toevallig precies dezelfde fiets en heb er een 32T kettingblad opgezet.
Heb de ketting niet hoeven te verlengen.
Denk dat dat bij een 34T wel zou moeten.

Merk zeker wel verschil op de weg en op een singletrack. Ik kan het je alleen maar aanraden.
Succes ermee.
Trek Marlin 7 2021 :D
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Stefandaman schreef: za 9 januari 2021, 19:30 Ik heb toevallig precies dezelfde fiets en heb er een 32T kettingblad opgezet.
Heb de ketting niet hoeven te verlengen.
Denk dat dat bij een 34T wel zou moeten.

Merk zeker wel verschil op de weg en op een singletrack. Ik kan het je alleen maar aanraden.
Succes ermee.
Ah kijk dat klinkt positief. Kun je ook aangeven welk blad dat is en waar je dit gekocht hebt? Upgrade naar een 32T lijkt me voldoende idd en jij klinkt er heel positief over.

Hoor graag van je
Stefandaman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 08:34

https://www.bikeinn.com/fiets/fsa-mtb-g ... lsrc=aw.ds

Het is een 82BCD met 32 tanden.
Heel misschien wil een 34 tanden ook wel passen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Succes ermee.
Trek Marlin 7 2021 :D
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Stefandaman schreef: di 19 januari 2021, 22:46 https://www.bikeinn.com/fiets/fsa-mtb-g ... lsrc=aw.ds

Het is een 82BCD met 32 tanden.
Heel misschien wil een 34 tanden ook wel passen maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Succes ermee.
Thanks! Ga m meteen bestellen!

Was het monteren zo gebeurd? En hoever verschil in snelheid was het tov de 28T?
Stefandaman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 15 juni 2020, 08:34

Plaatsen is zo gebeurd.
Cranktrekker de crank eraf, 4 inbus boutjes oude tandwiel eraf en nieuwe erop.

Snelheid zelf geen idee. Maar je hebt nu nog een zwaardere versnelling over als het ware.
Je kan nog een tandje zwaarder als je het eigenlijk niet meer verwacht.
Trek Marlin 7 2021 :D
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Stefandaman schreef: wo 20 januari 2021, 09:00 Plaatsen is zo gebeurd.
Cranktrekker de crank eraf, 4 inbus boutjes oude tandwiel eraf en nieuwe erop.

Snelheid zelf geen idee. Maar je hebt nu nog een zwaardere versnelling over als het ware.
Je kan nog een tandje zwaarder als je het eigenlijk niet meer verwacht.
Thanks
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Heb inmiddels een Garbaruk 32T oval ontvangen en al gemonteerd. Nog geen lange rit kunnen maken, hopelijk kan ik na het weekend even m’n bevindingen posten🤙🏾
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Dkawa28 schreef: wo 27 januari 2021, 20:03 Heb inmiddels een Garbaruk 32T oval ontvangen en al gemonteerd. Nog geen lange rit kunnen maken, hopelijk kan ik na het weekend even m’n bevindingen posten🤙🏾
Dit is met recht een lang weekend..... :bier:
Real men think straight and flat are boring :-D
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

excuus,, zou mn bevindingen nog delen :D

De garbaruk chainring past perfect op mn crank. Qua prestaties is het een duidelijke verbetering tov de 28t Round chainring. Over de kwaliteit kan ik nog niet veel zeggen. Dat kan ik over een paar maanden zeggen als ik het flink gebruikt heb.

Op de verharde weg merk ik een flinke verbetering, zeker als ik niet veel tegenwind heb dan kan ik toch met gemak rond de 34-35km/h fietsen. Het grootste voordeel merk ik met het klimmen. Voorbeeldje was op de Gulbergen in Geldrop. Daar merkte ik toch dat ik met minder moeite hoefde te klimmen. Wat mij betreft is deze 32t Oval voldoende voor mij. 34t is ook nog wel mogelijk, misschien in de toekomst even proberen.
Alfde
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 24 januari 2021, 00:48

Dkawa28 schreef: wo 27 januari 2021, 20:03 Heb inmiddels een Garbaruk 32T oval ontvangen en al gemonteerd. Nog geen lange rit kunnen maken, hopelijk kan ik na het weekend even m’n bevindingen posten🤙🏾
Waar heb je die gekocht als ik vragen mag? Zou het ook graag willen uitproberen!
Plaats reactie