Welke full face helm?

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5496
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

TenZNL schreef: di 12 januari 2021, 21:34
yo-eddy schreef: di 12 januari 2021, 18:50 Kijk ook al tijdje naar IXS Trigger FF maar twijfel met hoofdmaat 57 een beetje over de maat. Bij al mijn vorige helmpjes heb ik Medium ... dat zou bij IXS een Small zijn. Iemand hier ervaring mee?
Hier 58cm en een ML (58-62cm). Zit stevig en is prima aan te snoeren, al zou er voor het mooie een setje dikkere cheekpads bij mogen (zitten std 2 setjes dik/middel bij). Denk dat de tabel gelijk heeft en je met 57cm het best eerst een SM gaat passen met de dunne pads.
thx :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

surfroy01 schreef: di 12 januari 2021, 18:18 Ik heb een raven Airborne voor ik dacht 7 tientjes nieuw gekocht afgelopen zomer, doet het perfect downhill, bedoel qua pasvorm/zwaarte (rij ook motor die helmen zijn nog zwaarder - zelfs carbon).
De Raven is toch een MX helm?
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Toevallig net een nieuwe DH helm van Leatt gekocht. Zeer goede kwaliteit en zit uitstekend.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Topic kick.

Ik ben naar full face helmen aan het kijken passen wordt lastig begrijp ik. Net als topic starter ga ik er af en toe bikeparks en lift=-uns in de bergen mee rijden, geen lange klimmen. Wil het graag veilig voor een vriendelijk budget doen. Nu valt me op bij de gewichten in de specs dat er wat te kiezen is..

MTB helmen komen vaak binnen van 850 tot net onder 1000 gram met ABS "plastic" schalen en redelijke openingen voor lucht
(Leat DBX 1.0 DH, IXS Xact evo, Kali Zoka)

Ik zie ook een glasvezelversterkte (composiet) schaal die zo rond de 1100gr weegt
Lazer Phoenix+ bijvoorbeeld (de meeste zijn een stuk duurder)

En dan zijn er de MX helmen die in diverse materialen daar weer boven zitten met 13-1400 gram
Leatt GPX3.5 of de Airborne Raven die boven al genoemd is.

Krijg ik meer bescherming met meer gewicht? of is dat schijn en lever ik vooral veel in met de nekbelasting en draaien in een val (MIPS verhaal)? IK zou op dit moment de zware MX helmen daarom links laten liggen. Leatt Kali en IXS heb ik vanwege de achtergrond wel vertrouwen in, Maar die Lazer Phoenix lijkt een goede optie, is ook goed gereviewed door Singletracks

Iemand hier ervaring met de Lazer of een van die andere helmen en advies?

(Giro past mij altijd goed ovale pasvorm maat M 57cm omtrek)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heckler40 schreef: za 3 april 2021, 14:52
En dan zijn er de MX helmen die in diverse materialen daar weer boven zitten met 13-1400 gram
Leatt GPX3.5 of de Airborne Raven die boven al genoemd is.

Krijg ik meer bescherming met meer gewicht? of is dat schijn en lever ik vooral veel in met de nekbelasting en draaien in een val (MIPS verhaal)? IK zou op dit moment de zware MX helmen daarom links laten liggen.
Hoewel beter dan niets, zou ik idd niet voor een MX helm kiezen:
https://www.pinkbike.com/news/dh-helmet ... safer.html
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

My 2 cents.

Na een voorzichtige kennismaking 2 jaar geleden met een bikepark waar ik nog gewoon mijn trailhelm droeg vorig jaar bewust gekozen voor de Urge Gringo om de welbekende redenen, licht en verwijderbare chinbar. Helm zit echt fantastisch maar bleef toch het gevoel houden dat ik qua bescherming te kort kwam. Dus op zoek naar een geschikte fullface. Heb verschillende geprobeerd maar uiteindelijk toch de zwaarste (Troy Lee D3 1225 gr.) gekozen. Deze paste mij gewoon het beste en zat het lekkerst ondanks dat het de zwaarste helm was. Bij de lichtere helmen had ik overigens niet het gevoel dat ze qua bescherming minder te bieden hadden. Als ik heel eerlijk ben voel ik het verschil tussen een helm van 1000 en 1 van 1200 gram geeneens.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef: za 3 april 2021, 21:26 My 2 cents.

Na een voorzichtige kennismaking 2 jaar geleden met een bikepark waar ik nog gewoon mijn trailhelm droeg vorig jaar bewust gekozen voor de Urge Gringo om de welbekende redenen, licht en verwijderbare chinbar. Helm zit echt fantastisch maar bleef toch het gevoel houden dat ik qua bescherming te kort kwam. Dus op zoek naar een geschikte fullface. Heb verschillende geprobeerd maar uiteindelijk toch de zwaarste (Troy Lee D3 1225 gr.) gekozen. Deze paste mij gewoon het beste en zat het lekkerst ondanks dat het de zwaarste helm was. Bij de lichtere helmen had ik overigens niet het gevoel dat ze qua bescherming minder te bieden hadden. Als ik heel eerlijk ben voel ik het verschil tussen een helm van 1000 en 1 van 1200 gram geeneens.
Ik heb de Gringo vorig jaar "getest" tijdens een jump/drop clinic...ik kan je vertellen dattie het prima deed na een faceplant vanaf een meter hoge schans. :oops:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb recent een Bluegrass Intox voor mijn zoon gekocht voor het BMX-en (race). Toen hij er mee op de baan was begon het me op te vallen dat datzelfde model onder heel veel verschillende merknamen te koop is. Onder andere Urge, Kenny, Seven IDP, Lazer en nog een paar heb ik gezien. Ergens staat een fabriek die dingen in een heleboel kleuren uit te poepen maar die helmen zijn dus in feite allemaal vrijwel identiek. Prima helm voor het geld (net geen €80 betaald) en de kleuren passen precies bij z’n clubtenue en dat schijnt heel belangrijk te zijn.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TenZNL schreef: za 3 april 2021, 22:48
Ik heb de Gringo vorig jaar "getest" tijdens een jump/drop clinic...ik kan je vertellen dattie het prima deed na een faceplant vanaf een meter hoge schans. :oops:
:lol: Ik heb ook nog een borst/rug protector uit China gehaald. Toevallig zin om die ook voor mij te gaan testen? :winkie:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2463
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank voor de tips,

Die Bluegrass Intox heb ik idd gevonden, lijkt best veel op de Lazer maar het verschil is een wat zwaardere ABS shell waar de Lazer de beschrijving composiet is. Nog geen goede kleur gevonden 8)

De IXS Xact is iets duurder ziet er ook goed uit.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef: za 3 april 2021, 23:40
TenZNL schreef: za 3 april 2021, 22:48
Ik heb de Gringo vorig jaar "getest" tijdens een jump/drop clinic...ik kan je vertellen dattie het prima deed na een faceplant vanaf een meter hoge schans. :oops:
:lol: Ik heb ook nog een borst/rug protector uit China gehaald. Toevallig zin om die ook voor mij te gaan testen? :winkie:
Ik vrees dat jouw pakkie mij niet gaat passen. Maar als je echt wil testen, dan kan ik je wel een bodycheck geven in een steile afdaling met wat boompjes :tong
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TenZNL schreef: zo 4 april 2021, 00:14
Ik vrees dat jouw pakkie mij niet gaat passen. Maar als je echt wil testen, dan kan ik je wel een bodycheck geven in een steile afdaling met wat boompjes :tong
Afbeelding
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Dhr Snelbroek schreef: di 12 januari 2021, 19:25 Ik heb pas geleden een witte POC Coron gekocht. Ben echt zo blij mee. Lekker luchtig, breed zichtveld, drukt m'n oren niet plat, en niet zo schreeuwend kleuren zoals veel andere.

Kleur valt ook goed op just in case iemand mij snel moet vinden...

M'n 2e keus was de Smith Mainline. Ik heb allebei mogen passen in een winkel, POC past beter bij mij.
Is die echt luchtig? Als ik hem zo zie ziet hij er erg dicht uit.
Vind hem heel mooi maar gebrek aan luchtgaten houd me beetje tegen. Is deze bv net zo luchtig als de ixs trigger ff ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

En ook deze past beter in "Kleding", dus even verplaatst.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

TenZNL schreef: za 3 april 2021, 20:59
Heckler40 schreef: za 3 april 2021, 14:52
En dan zijn er de MX helmen die in diverse materialen daar weer boven zitten met 13-1400 gram
Leatt GPX3.5 of de Airborne Raven die boven al genoemd is.

Krijg ik meer bescherming met meer gewicht? of is dat schijn en lever ik vooral veel in met de nekbelasting en draaien in een val (MIPS verhaal)? IK zou op dit moment de zware MX helmen daarom links laten liggen.
Hoewel beter dan niets, zou ik idd niet voor een MX helm kiezen:
https://www.pinkbike.com/news/dh-helmet ... safer.html
Ben toevallig ook op zoek naar een nieuwe (de vorige heeft zijn werk goed gedaan :oops: ) en ben dus ook alles weer een beetje op een rijtje aan het zetten.

Het artikel is inmiddels bijna 10 jaar oud, zou het nog steeds op gaan? De techniek heeft ook niet stilgestaan..

Het lijkt er op dat ze ook in het MX wereldje meer beducht zijn geworden op de consequenties van impacts op lagere snelheid. Fly racing bijvoorbeeld, heeft een serie helmen die speciaal in de markt zijn gezet voor zowel bmx racen, mtb en MX, met special schuim voor lage en hoge impact etc... maar deze hebben geen fiets certificering.. Zie bijvoorbeeld https://www.flyracing.com/products/312494?sku=73-4432L

Zit zelf een beetje te dubben tussen een bell Full9 / TLD D3/4/ 100% Aircraft/ en ineens komt nu fly ook om de hoek kijken.. Beetje stom dat je ze nergens allemaal kan passen...
Laatst gewijzigd door HJ12 op vr 1 oktober 2021, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie