Race cassette op mtb body

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Cube-Elite schreef: za 23 januari 2021, 23:00 Op een xdr body kan ook een xd cassette met spacer, veel leveren dit al zo.

De xdr cassette is 2mm smallen en gaat niet werken met de mtb.
Per versnelling gan je 0,2mm uit het lood lopen en bij de uiterste is dit 1mm en dat is teveel.

Je krijgt het op 10 versnellingen redelijk werkend in de montage standaard.

De 12speed road ketting is ook smaller en gaat niet goed over de wide tanden

Enige optie een road derrie installeren bij axs werkt dat of het mechanisch ook gaat weet ik niet
XDR body, Force cassette en Eagle derrie werken bij mij prima hoor.....
Gebruikersavatar
easyhigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 15 april 2015, 09:15

Bonanza schreef: zo 24 januari 2021, 18:32
Cube-Elite schreef: za 23 januari 2021, 23:00 Op een xdr body kan ook een xd cassette met spacer, veel leveren dit al zo.

De xdr cassette is 2mm smallen en gaat niet werken met de mtb.
Per versnelling gan je 0,2mm uit het lood lopen en bij de uiterste is dit 1mm en dat is teveel.

Je krijgt het op 10 versnellingen redelijk werkend in de montage standaard.

De 12speed road ketting is ook smaller en gaat niet goed over de wide tanden

Enige optie een road derrie installeren bij axs werkt dat of het mechanisch ook gaat weet ik niet
XDR body, Force cassette en Eagle derrie werken bij mij prima hoor.....
Sorry mensen, ik was even vergeten om eens te reageren, ze noemen mij ook wel een edelgas.

Bonanza, jij hebt dus een setup met xdr body en een force 1270 cassette met de eagle derrie? Dus dan zou ik alleen de twee eerstgenoemden kunnen aanschaffen en monteren op de fiets.

Sidenote, kreeg opweg naar oeffelte bericht dat de fiets verkocht was, eerst maar zoeken naar een alternatief:/ Ik wil denk Ik wachten tot de scott scale 925 van 2021 dan wel 2022 weer besvhikhaar is. Ik ben namelijk wel benieuwd naar zo'n 3 position Fox vork.

Bedankt voor jullie responsen!
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Klopt. Ik heb er wel een 44 voorblad op, bedoeling was om strandraces te rijden. Ik ken nog iemand die red cassette met AXS Eagle op de MTB had. Die is wel weer terug gegaan, icm een 34t voorblad waren de stapjes simpelweg te klein voor op een MTB route.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik had red 10/33 cassette, Eagle ketting en eagle derrie.
Heb er een filmpje van gemaakt. Werkt wel maar niet feilloos op de 10 en 33, bij terug van 33 naar kleiner pakte ik meteen twee versnellingen.

https://www.youtube.com/watch?v=7z6Xf02PEDk
Gebruikersavatar
easyhigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 15 april 2015, 09:15

Cube-Elite schreef: ma 25 januari 2021, 15:45 Ik had red 10/33 cassette, Eagle ketting en eagle derrie.
Heb er een filmpje van gemaakt. Werkt wel maar niet feilloos op de 10 en 33, bij terug van 33 naar kleiner pakte ik meteen twee versnellingen.

https://www.youtube.com/watch?v=7z6Xf02PEDk
Ah, dus het werkt wel maar niet ideaal? Wat is je ervaring met deze setup, schakelt hij altijd twee versnellingen naar een kleine krans? Zou een andere derrie ook invloed kunnen hebben?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Zal eens kijken of ik ook een filmpje kan plaatsen, want bij mij schakelt het prima.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Wat is dan je exacte setup?
Alles eagle behalve de cassette? Ketting bv.

Als je bv AXS rijd is de derrie leidend!!
Dan zou je een force of red derrie kunnen pakken met een force of red cassette en dat werkt gewoon. (dure oplossing en sleutelen, maar het kan)

Of dit mechanisch ook zo werkt weet ik niet (iets goedkoper, maar nog langer sleutelen)

Hij schakelt niet altijd 2 versnellingen alleen van 33 naar kleiner ging het met 2 tegelijk.
Dicht bij het midden gaat het gewoon goed, logisch ook gezien het verschil 0,2mm is elke versnelling wordt dat 0,2m m groter.
Start je in het midden heb je dus de ene kant aan het uiteinde 1mm verschil en andere kant 1,2mm verschil.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ketting is een KMC, voor het strandseizoen (dat er nooit kwam) wilde ik geen XX1 ketting die normaal wel zou rijden. Cassette is volgens 1.85 mm breder toch? Mechanische XX1 derailleur en gripshift. Moest wel wat finetuning doen met de B-tension, maar dat lukte al in een testrondje door de straat.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou de body is 1.85 breder, de cassette is wat lastiger meten ik dacht 2mm, maar 1.85 zou ook kunnen.

Op welk kransje heb je de b tension afgesteld?
en met de tool of andere waarde?
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Cube-Elite schreef: zo 7 februari 2021, 11:46 Nou de body is 1.85 breder, de cassette is wat lastiger meten ik dacht 2mm, maar 1.85 zou ook kunnen.

Op welk kransje heb je de b tension afgesteld?
en met de tool of andere waarde?
B-tension op de 33 als basis, ratelde iets in het midden van de cassette, maar een kwartslag bij de shifter verhielp dat. Loopt nu prima
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Thanks
Dat had ik ook gedaan op de 33. Bij kleinere cassettes moet het soms op de 10. Ik zal het nog een keer testen. Ketting kan misschien ook net schelen zal eens wat proberen wat ik heb liggen.
Gebruikersavatar
easyhigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 15 april 2015, 09:15

Cube-Elite schreef: zo 7 februari 2021, 15:01 Thanks
Dat had ik ook gedaan op de 33. Bij kleinere cassettes moet het soms op de 10. Ik zal het nog een keer testen. Ketting kan misschien ook net schelen zal eens wat proberen wat ik heb liggen.
In de video geef je aan dat het voor de weg prima is maar offroad afgeraden wordt. Is dit nog steeds zo? Ook vroeg ik me af of zo'n marginale maar meetbare offset niet voor extra materiaalstress zorgt.

Is het trouwens mogelijk je eigen cassette samen te stellen? Dat ik een gewone 10-50 neem en daar een vertanding uithaal en een 11 er tussen stop?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4331
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb het maar 1 x geprobeerd en er toen weer afgehaald.
Nu is het gewoon mijn MTB en mijn weg MTB rijd ik nog 2x10.

Je kan voor race wel zelf cassettes samenstellen. Maar van MTB nooit gezien, zeker niet met de grote kransen.

Al veel besproken voor Nederland, het deel boven zuid Limburg zou een mooie 11/42 of 11/45 fijn zijn. Maar die is er niet.
Gebruikersavatar
easyhigh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 15 april 2015, 09:15

Cube-Elite schreef: ma 8 februari 2021, 16:32 Ik heb het maar 1 x geprobeerd en er toen weer afgehaald.
Nu is het gewoon mijn MTB en mijn weg MTB rijd ik nog 2x10.

Je kan voor race wel zelf cassettes samenstellen. Maar van MTB nooit gezien, zeker niet met de grote kransen.

Al veel besproken voor Nederland, het deel boven zuid Limburg zou een mooie 11/42 of 11/45 fijn zijn. Maar die is er niet.
Hi eliter,

Excuses voor de graveposting maar ik heb er nu eindelijk weer tijd voor. Ik heb recent een Scott scale 910 2020 gekocht en wil daar nu graag de sram Force 10-36 op monteren. De wielen zijn syncros silverton 2.5. Volgens mij moet er nu nog een andere naaf en dus de XDR body (dt swiss?) op komen. Zou je mij kunnen vertellen welke naaf dit moet zijn en wat ik verder voor onderdelen nodig ben? Ik weet niet welke naaf er nu op zit maar de cassette is een XT m8100 10-50.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Syncross levert ook verschillende bodies voor hun wielen, misschien past een xdr ook wel op die wielen van jou.
Plaats reactie