Scott Scale 925: wielupgrade?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

massen schreef: wo 28 april 2021, 10:46 Ik snap even het oprakelen van een oud topic door Sbiker niet, vooral omdat er geen enkel commentaar in zit.
:~
Hij stelt een vraag aan mij over de kwaliteit van het frame, maar heeft deze er in de quote onder gezet, vandaar dat het niet zo opvalt.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

I_do schreef: wo 28 april 2021, 11:26
massen schreef: wo 28 april 2021, 10:46 Ik snap even het oprakelen van een oud topic door Sbiker niet, vooral omdat er geen enkel commentaar in zit.
:~
Hij stelt een vraag aan mij over de kwaliteit van het frame, maar heeft deze er in de quote onder gezet, vandaar dat het niet zo opvalt.
Duidelijk.
Sbiker is de TS niet.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

massen schreef: wo 28 april 2021, 14:48
I_do schreef: wo 28 april 2021, 11:26

Hij stelt een vraag aan mij over de kwaliteit van het frame, maar heeft deze er in de quote onder gezet, vandaar dat het niet zo opvalt.
Duidelijk.
Sbiker is de TS niet.
Duidelijk, dat laatste punt had ik inderdaad gemist :lol:
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

Het is uiteindelijk de scott scale 925 geworden. Bevalt prima! :-q
Wellicht dat ik in de aankomende tijd wat upgrades aan de fiets wil doen. Aangezien dit topic nu toch weer nieuw leven is ingeblazen: wat zou jullie advies zijn voor wat betreft eventuele (toekomstige) upgrades?
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Fijne bike, dat is een goed frame. Als eerste upgrade zou ik zelf naar de wielen kijken. Hou je deze erbij als reserve set voor een druilerige modderachtige winterdag ofzo. Met wat strakkere wielen is de Scott namelijk helemaal in zijn element.
Veel plezier met de fiets!!!!
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Upgrades? De fiets bevalt toch? Geld uitgeven is altijd mogelijk.
Zit je zelf aan iets kleins of iets groots te denken.
Een kleine upgrade is een XT shifter. Een kleine upgrade waar je toch veel plezier van kunt hebben.
Iets anders zou bijvoorbeeld de remmen kunnen zijn.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ik zou eerst maar eens fietsen om te bepalen wat echt nodig is, maar dingen die ik als eerste zou upgraden/vervangen zijn:

Zadel, dat is namelijk heel persoonlijk.
Banden, ook leuk om mee te variëren/spelen.
Grips, voor een klein bedrag toch een ander gevoel.
Pedalen, heb je die al?
Sbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 september 2015, 15:05

massen schreef: wo 28 april 2021, 14:48
I_do schreef: wo 28 april 2021, 11:26

Hij stelt een vraag aan mij over de kwaliteit van het frame, maar heeft deze er in de quote onder gezet, vandaar dat het niet zo opvalt.
Duidelijk.
Sbiker is de TS niet.
Sorry was niet heel handig neergezet zie ik 😊. Mijn vraag blijft wel staan zonder het topic te willen kapen
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

De eerste +- 600 kilometer zitten er inmiddels op en voor een upgrade zit ik inderdaad zelf ook te kijken naar eventueel een andere wielset. Ik heb een tijdje terug gereden op een Cube met newmen evolution SL A.25 wielen met XTR Naven. Geen Carbon wielset overigens. Ik had het gevoel dat dit qua rolweerstand ‘makkelijker’ fietste.

De standaard wielen die momenteel onder de Scott zitten zijn de syncros x25. De info die ik hierover kan vinden is dat dit setje een gewicht van 2030 gram heeft. De newmen wielen wegen 1480.

Ik zie dus dat het gewichtsverschil 550 gram is in roterende massa. Verder heb ik geen verstand van stijfheid, velgbreedte of naven. Vandaar dat ik door het grote aanbod MTB wielen door de bomen het bos niet meer zie.

Ter info: Ik weeg 86 kilo en ben vrij sportief. Ik vind het leuk om de plaatselijke rondjes zo snel mogelijk te fietsen, of om af en toe een wat langere duurrit te maken.

Dus waar moet ik op letten hij het op zoek gaan naar een nieuwere wielset. Carbon of alu? Het hoeft geen nieuwe set te zijn. Budget +- 500/600, mag iets meer/ minder zijn.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Een licht alu setje echt prima.
Ik heb een Newmen setje, zo een waar jij mee hebt gereden.
Ik heb ook een licht carbonnen setje, eerlijk gezegd merk ik weinig verschil.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

Wat kunnen jullie me verder adviseren op het gebied van wielsetupgrade en waar moet ik dan op letten?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

DeYung schreef: di 4 mei 2021, 16:04 Wat kunnen jullie me verder adviseren op het gebied van wielsetupgrade en waar moet ik dan op letten?
- Dat je de juiste asmaten neemt (Boost neem ik aan?).
- Dat je de remschijven over kunt zetten (CL of IS). Geen showstopper maar om extra kosten te besparen
- Body: HG/XD/MS.
- Je gewicht incl. bepakking/kleding: Een Crest velg met revo spaken is bij 120kg rijdersgewicht niet fijn.

Voor de rest: Je budget.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

Jan the Man schreef: di 4 mei 2021, 16:14
DeYung schreef: di 4 mei 2021, 16:04 Wat kunnen jullie me verder adviseren op het gebied van wielsetupgrade en waar moet ik dan op letten?
- Dat je de juiste asmaten neemt (Boost neem ik aan?).
- Dat je de remschijven over kunt zetten (CL of IS). Geen showstopper maar om extra kosten te besparen
- Body: HG/XD/MS.
- Je gewicht incl. bepakking/kleding: Een Crest velg met revo spaken is bij 120kg rijdersgewicht niet fijn.

Voor de rest: Je budget.

Ciao
Jan
Idd Boost. Heb een 1x12 slx/xt afmontage. Rijdersgewicht inclusief bepakking zal +-87 kilo zijn. Budget is +- 500 euro. Is er binnen dit budget iets mogelijk? Hoeft overigens geen nieuwe wielset te zijn.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

DeYung schreef: di 4 mei 2021, 20:22 Idd Boost. Heb een 1x12 slx/xt afmontage. Rijdersgewicht inclusief bepakking zal +-87 kilo zijn. Budget is +- 500 euro. Is er binnen dit budget iets mogelijk? Hoeft overigens geen nieuwe wielset te zijn.
Dan heb je een Shimano MS body nodig. Die zijn nog niet zo lang op de markt, en wat er gebruikt aangeboden wordt zijn vaak ook instapwielen die vervangen worden voor iets beters.

Maar met DT 350 naven oid moet dit binnen je budget nieuw wel mogelijk zijn.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie