Scott Scale 925: wielupgrade?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

Dag forumleden,

Ik ben op zoek naar een lichte Carbon hardtail en daarbij, na het bezoeken van een winkel, uitgekomen op de volgende 3 modellen:

https://www.giant-bicycles.com/int/xtc- ... 1dot5-2021

https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... -team-bike

https://www.scott-sports.com/global/en/ ... e-925-bike

Qua looks vind ik de giant en de 925 de mooiste, maar voor welke van bovenstaande fietsen krijg ik het meeste waar voor mijn geld?

Ik neig een beetje naar de Giant, ook vanwege de carbon velgen. Graag jullie mening/advies.


Update
Het is de Scott Scale 925 geworden en ik ben mezelf aan het oriënteren voor een andere wielset (zie pagina 2). Wat is hierin jullie advies?

Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 4 mei 2021, 21:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik heb je topic verplaatst, heeft ondertussen niets meer te maken met Bike Advies.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik weet niet wat de verschillende fietsen kosten?

De giant heeft carbon wielen, topframe en prima vork maar verder een wat mindere afmontage dan de andere twee. Maar deugd dus bij de zaken die er toe doen.

De 900 lijkt het best afgemonteerd maar heeft een superlichtgewicht vork, wat niet zo fijn is als je zelf zwaarder bent.

Zijn alle drie goede keuzes, welke is op voorraad :bier:
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

I_do schreef: di 19 januari 2021, 18:01 Ik weet niet wat de verschillende fietsen kosten?

De giant heeft carbon wielen, topframe en prima vork maar verder een wat mindere afmontage dan de andere twee. Maar deugd dus bij de zaken die er toe doen.

De 900 lijkt het best afgemonteerd maar heeft een superlichtgewicht vork, wat niet zo fijn is als je zelf zwaarder bent.

Zijn alle drie goede keuzes, welke is op voorraad :bier:
Alle 3 zijn ze op voorraad.

Giant is 2800 incl XT pedalen
925 is 2200 excl XT pedalen
900 is 3000 excl XT pedalen

Ben zelf 192 en ong 85 kilo. Vrij normaal postuur en dus niet overdreven zwaar :-D
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Een set goed gespande wielen met alu velgen zal niet onder doen voor een set met carbon velgen.
Bij de prijs hoort iedere keer ook een bijbehorende vork.
De vork van de rc 900 is de "betere", daarna komt de reba van de giant en de rhythm vork is de minste van het stel.
De NX afmontage van de giant is van minder niveau (imho).

Misschien ook kijken naar de canyon exceed 7 of de radon jealous 9.
Zijn ook carbon fietsjes, het zijn wel allebei internet merken.
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

massen schreef: di 19 januari 2021, 18:55 Een set goed gespande wielen met alu velgen zal niet onder doen voor een set met carbon velgen.
Bij de prijs hoort iedere keer ook een bijbehorende vork.
De vork van de rc 900 is de "betere", daarna komt de reba van de giant en de rhythm vork is de minste van het stel.
De NX afmontage van de giant is van minder niveau (imho).

Misschien ook kijken naar de canyon exceed 7 of de radon jealous 9.
Zijn ook carbon fietsjes, het zijn wel allebei internet merken.
Bedankt voor je reactie, fietsen die je noemt heb ik ook bekeken. Vind het idee om online een fiets te bestellen niet heel prettig, verder wil ik de fiets eerst ‘voelen’ voor ik hem aanschaf en vind het een erg groot pluspunt dat ik altijd terug kan vallen op een fysieke winkel, mits dit aan de orde is.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DeYung schreef: di 19 januari 2021, 18:14
I_do schreef: di 19 januari 2021, 18:01 Ik weet niet wat de verschillende fietsen kosten?

De giant heeft carbon wielen, topframe en prima vork maar verder een wat mindere afmontage dan de andere twee. Maar deugd dus bij de zaken die er toe doen.

De 900 lijkt het best afgemonteerd maar heeft een superlichtgewicht vork, wat niet zo fijn is als je zelf zwaarder bent.

Zijn alle drie goede keuzes, welke is op voorraad :bier:
Alle 3 zijn ze op voorraad.

Giant is 2800 incl XT pedalen
925 is 2200 excl XT pedalen
900 is 3000 excl XT pedalen

Ben zelf 192 en ong 85 kilo. Vrij normaal postuur en dus niet overdreven zwaar :-D
85 kilo is niet zwaar voor een man van 192 (ben ik ook beide) maar wel voor lichtgewicht vork bedoeld voor xc racers.
De 925 lijkt zo de beste prijs kwaliteit, wat raar is voor een Scott.
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

I_do schreef: di 19 januari 2021, 23:00
DeYung schreef: di 19 januari 2021, 18:14

Alle 3 zijn ze op voorraad.

Giant is 2800 incl XT pedalen
925 is 2200 excl XT pedalen
900 is 3000 excl XT pedalen

Ben zelf 192 en ong 85 kilo. Vrij normaal postuur en dus niet overdreven zwaar :-D
85 kilo is niet zwaar voor een man van 192 (ben ik ook beide) maar wel voor lichtgewicht vork bedoeld voor xc racers.
De 925 lijkt zo de beste prijs kwaliteit, wat raar is voor een Scott.
Al met al komt het er voor mij op neer dat ik (na het berekenen prijs accessoires en pedalen etc.) +- 400-450 meer betaal voor de Giant t.o.v. de 925.

Is deze meerprijs het waard? Gezien het betere frame/vork/wielen? Wellicht valt de afmontage in de toekomst her en der wat te upgraden. Ik heb het idee dat upgraden bij de 925 dan toch wat meer beperkt is, of zie ik dit verkeerd :~
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DeYung schreef: di 19 januari 2021, 23:45
I_do schreef: di 19 januari 2021, 23:00

85 kilo is niet zwaar voor een man van 192 (ben ik ook beide) maar wel voor lichtgewicht vork bedoeld voor xc racers.
De 925 lijkt zo de beste prijs kwaliteit, wat raar is voor een Scott.
Al met al komt het er voor mij op neer dat ik (na het berekenen prijs accessoires en pedalen etc.) +- 400-450 meer betaal voor de Giant t.o.v. de 925.

Is deze meerprijs het waard? Gezien het betere frame/vork/wielen? Wellicht valt de afmontage in de toekomst her en der wat te upgraden. Ik heb het idee dat upgraden bij de 925 dan toch wat meer beperkt is, of zie ik dit verkeerd :~
Het is zeker makkelijker en goedkoper eens een keer een shifter of remsetje te upgraden dan de vork te vervangen. Maar je kunt het ook omdraaien, als jij de Giant gaaf vindt en graag carbon wielen hebt dan neem je die toch lekker? Frame en vork zou ik overigens ongeveer gelijk aanslaan.
Qua rijervaring zal het elkaar denk ik niet veel ontlopen, dus dan wordt voorkeur steeds belangrijker.
DeYung
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 18:22

I_do schreef: wo 20 januari 2021, 08:21
DeYung schreef: di 19 januari 2021, 23:45

Al met al komt het er voor mij op neer dat ik (na het berekenen prijs accessoires en pedalen etc.) +- 400-450 meer betaal voor de Giant t.o.v. de 925.

Is deze meerprijs het waard? Gezien het betere frame/vork/wielen? Wellicht valt de afmontage in de toekomst her en der wat te upgraden. Ik heb het idee dat upgraden bij de 925 dan toch wat meer beperkt is, of zie ik dit verkeerd :~
Het is zeker makkelijker en goedkoper eens een keer een shifter of remsetje te upgraden dan de vork te vervangen. Maar je kunt het ook omdraaien, als jij de Giant gaaf vindt en graag carbon wielen hebt dan neem je die toch lekker? Frame en vork zou ik overigens ongeveer gelijk aanslaan.
Qua rijervaring zal het elkaar denk ik niet veel ontlopen, dus dan wordt voorkeur steeds belangrijker.
Ik neig toch meer naar de Scott, qua uiterlijk spreekt me deze toch meer aan. Het verschil in gewicht (ca 800 gram). Zit dit verschil hem vooral in de Carbon wielset? Of zit dit ergens anders in?

Dus stel: ik zet een carbon wielset in de scott, is het gewicht dan te vergelijken? Ik weet dat gewicht niet alles zegt hoor, maar ben gewoon erg benieuwd wat dit verschil dan veroorzaakt.

Bedankt voor je prettige hulp trouwens!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

DeYung schreef: wo 20 januari 2021, 11:22
I_do schreef: wo 20 januari 2021, 08:21

Het is zeker makkelijker en goedkoper eens een keer een shifter of remsetje te upgraden dan de vork te vervangen. Maar je kunt het ook omdraaien, als jij de Giant gaaf vindt en graag carbon wielen hebt dan neem je die toch lekker? Frame en vork zou ik overigens ongeveer gelijk aanslaan.
Qua rijervaring zal het elkaar denk ik niet veel ontlopen, dus dan wordt voorkeur steeds belangrijker.
Ik neig toch meer naar de Scott, qua uiterlijk spreekt me deze toch meer aan. Het verschil in gewicht (ca 800 gram). Zit dit verschil hem vooral in de Carbon wielset? Of zit dit ergens anders in?

Dus stel: ik zet een carbon wielset in de scott, is het gewicht dan te vergelijken? Ik weet dat gewicht niet alles zegt hoor, maar ben gewoon erg benieuwd wat dit verschil dan veroorzaakt.

Bedankt voor je prettige hulp trouwens!
Ik zou sowieso niet afgaan op gewicht, want de opgave klopt vaak niet helemaal... Ik zie eerlijk gezegd niet direct waar dat verschil hem in zou moeten zitten. De scott is qua afmontage gewoon helemaal netjes, en goedkoper, dus als je hem ook nog mooi vind en bij een prettige dealer kunt kopen zou ik het gewoon doen!

Ik geef overigens ook maar een mening, zitten hier zeker mensen die veel meer kennis hebben dan ik :-q
Sbiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: zo 20 september 2015, 15:05

I_do schreef: di 19 januari 2021, 18:01 Ik weet niet wat de verschillende fietsen kosten?

De giant heeft carbon wielen, topframe en prima vork maar verder een wat mindere afmontage dan de andere twee. Maar deugd dus bij de zaken die er toe doen.

Wat maakt het dat de Giant een topframe heeft? Ik kan nergens wat vinden over het frame. Krijg hopelijk eind deze week de Giant binnen met dit frame in een custom build

De 900 lijkt het best afgemonteerd maar heeft een superlichtgewicht vork, wat niet zo fijn is als je zelf zwaarder bent.

Zijn alle drie goede keuzes, welke is op voorraad :bier:
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

DeYung schreef: di 19 januari 2021, 15:43 Dag forumleden,

Ik ben op zoek naar een lichte Carbon hardtail en daarbij, na het bezoeken van een winkel, uitgekomen op de volgende 3 modellen:

https://www.giant-bicycles.com/int/xtc- ... 1dot5-2021

https://www.scott-sports.com/nl/en/prod ... -team-bike

https://www.scott-sports.com/global/en/ ... e-925-bike

Qua looks vind ik de giant en de 925 de mooiste, maar voor welke van bovenstaande fietsen krijg ik het meeste waar voor mijn geld?

Ik neig een beetje naar de Giant, ook vanwege de carbon velgen. Graag jullie mening/advies.

Alvast bedankt!
Soms moet je een rationele beslissing nemen. Wanneer ze allemaal aan jou eisen voldoen, kies je welke jou het beste gevoel geeft. Zullen geen van de drie een miskoop zijn.

Het enige wat ik minder vindt aan de Giant is de NX cassette, wil je deze ooit upgraden dan moet je ook een andere body. Uiteraard voldoet een NX cassette prima. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Sbiker schreef: di 27 april 2021, 21:21
I_do schreef: di 19 januari 2021, 18:01 Ik weet niet wat de verschillende fietsen kosten?

De giant heeft carbon wielen, topframe en prima vork maar verder een wat mindere afmontage dan de andere twee. Maar deugd dus bij de zaken die er toe doen.

Wat maakt het dat de Giant een topframe heeft? Ik kan nergens wat vinden over het frame. Krijg hopelijk eind deze week de Giant binnen met dit frame in een custom build

De 900 lijkt het best afgemonteerd maar heeft een superlichtgewicht vork, wat niet zo fijn is als je zelf zwaarder bent.

Zijn alle drie goede keuzes, welke is op voorraad :bier:
Degene die je uitgezocht had hebben allemaal goed frame :bier: .
Wilde meer aangeven dat de belangrijke zaken op orde zijn bij de Giant, en dat je daar dus lang plezier van kan hebben!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Staar je vooral niet blind op de carbon velgen van Giant. Hun wielset met Giant brand naven zijn zeker niet heel licht en bijzonder stijf is mijn ervaring.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik snap even het oprakelen van een oud topic door Sbiker niet, vooral omdat er geen enkel commentaar in zit.
:~
Plaats reactie