Welke indoor trainer

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met kosten bedoel ik de aanschaf ;-)
€1.000 vind ik persoonlijk nogal een bedrag om aan zoiets uit te geven.

Maar het delen van data wanneer dat niet persé nodig is is gewoon iets waar ik principieel op tegen ben.
Ook het idee dat zo'n trainer standaard al ingericht is op gebruik waarbij je niet volledig "stand alone" traint staat me tegen. Dat moet technisch gezien geen enkel probleem zijn. Installeer wat virtuele routekeuzes en biedt er voor mijn part nog wat meer aan tegen betaling. Koppeling aan internet optioneel voor degenen die dat willen.

Denk dat ik nog maar even pas :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mad Wally schreef: vr 5 februari 2021, 18:31
kermit schreef: vr 5 februari 2021, 18:13 Het gaat me nog niet eens zozeer om gratis, maar ik vind gewoon dat het niemand wat aangaat wat ik op mijn trainer doe. Met een app of abonnement zit je weer ergens je gegevens aan te koppelen en daar heb ik een hartgrondige hekel aan.

Ik heb nog een wat oudere Tacx trainer waar je zelf de weerstand van kunt instellen, al wel met een digitaal displaytje. Maar dat is doodsaai, dan lijkt een virtuele route "rijden" me wat levendiger en beter vol te houden. Dus ik speel weleens met het idee van een moderne trainer maar dat (en de kosten toch ook) houdt me wel tegen.
Persoonlijk vind ik de info die je weggeeft heel beperkt en niet veel meer dan dat je sportief bezig bent. Daarnaast verwacht ik ook niet dat ze (Wahoo) die data verkopen aan derden.
Qua kosten denk ik dat als je 5000 euro uitgeeft aan een fiets en 1000 euro aan een trainer dat je niet moeilijk moet doen over 129 dollar per jaar voor een persoonlijk en gevarieerd trainingsplan zoals Sufferfest.
ja, zo denk ik er ook over... en als alles ook op strava* staat, dan maakt een andere app ook niks meer uit..
Mijn trainerroad account synced automatisch met garmin connect en strava, dus alles is al gewoon publiek :)

*ja ik weet ook dat niet iedereen alles op strava zet, maar bij mij staan zowel workouts als normale ritten erop.

Internet heb je niet nodig voor workouts of ritten, maar je hebt wel een device nodig om de workout aan te sturen, telefoon, gps, desktop/laptop
afhankelijk van de software op die devices heb je daar wel internet op nodig, trainerroad draait prima in workout modus offline, maar om workouts en de kalender in te laden heb je wel internet nodig. Zwift is natuurlijk het andere uiterste, daar heb je voor alles internet nodig, maar voornamelijk om alle andere poppetjes te laden.
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Wat wel anders is als je online bent, je kan group rides doen en je hebt allerlei extra interacties met andere online gebruikers.
Wat zo ontzettend saai is het offline binnen trainen wordt daarmee opgelost. persoonlijk vind ik het tot nu leuk om in Zwift met een groep te rijden en dan even die klim op te rijden en te kijken wie er als eerste boven is.

Ik vind het persoonlijk aardig duur, trainer 800,- en daarbij een abonnement van 16,- per maand. Ik heb er echter momenteel veel plezier van, 8 uur per week. En dat is ook wel weer wat waard. Zo lang ik er plezier aan beleef is het goed, momenteel kan ik het spul prima op marktplaats kwijt als het niet meer leuk is. Een sportschool is offline, maar heeft ook zo zijn nadelen. Ik vind het momenteel heerlijk om even 1 uurtje te fietsen op zolder, bijvoorbeeld even de Alpe d'heuz opfietsen, douchen en weer klaar te zijn. Zeker nu het 's avond donker is of het weer niet echt lekker is.

Ik begrijp het offline idee wel, maar online heeft ook zijn voordelen. Ook kan je aardig veel dichtzetten in de privacy settings.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat trekt mij al helemaal niet, group rides.
Moet ik me als 58-jarige die aan de bètablokkers zit gaan meten met gezonde twintigers? Nouja, misschien geeft het die competitieve fanaten een goed gevoel als ze een halve bejaarde eraf hebben kunnen rijden :wink:

Misschien moet ik gewoon op zoek naar een niet ingekort filmpje van iemand die de Alpe d'Huez (of eigenlijk liever een mooiere col) opgefietst is met een actioncam op zijn stuur. En dan mijn antieke Tacx op een klimweerstand zetten en met de echte beelden voor m'n neus anderhalf uur die berg op zwoegen :D
(Note to self: komende vakantie een col oprijden en filmen).

Ik zoek geen trainingsschema's, competitie of spannende filmpjes van Danny of Fabio. Ik vind het leuk als ik -met gebruik maken van een beetje fantasie- het gevoel van buiten fietsen naar zolder kan halen. Als ik buiten fiets zie ik dat niet als trainen, dan ben ik gewoon lekker sportief van een hobby aan het genieten.

Maar goed, dan moet ik ook nog op zoek naar iets om een fiets met 12x142 achterkant in een trainer voor snelspanner te kunnen monteren... toen ik die Tacx kocht was een steekas op een racefiets non-existent :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Recent heb ik de Tacx Flux S gekocht en een bijna gloednieuwe Giant Contend SL 1 van een failliet verhuurbedrijf. Deze gebruik ik echt als trainer om op Zwift interval trainingen mee te doen. Ik ben er ontzettend blij mee!
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 8 februari 2021, 16:11 Dat trekt mij al helemaal niet, group rides.
Moet ik me als 58-jarige die aan de bètablokkers zit gaan meten met gezonde twintigers? Nouja, misschien geeft het die competitieve fanaten een goed gevoel als ze een halve bejaarde eraf hebben kunnen rijden :wink:
Ik doe nu Sufferfest en heb nog geen ervaring met Zwift, maar als ik het goed begrijp zijn er klasses in Zwift en word je ingedeeld op basis van FTP of watt/kg. Zo zou het niveau toch redelijk eerlijk moeten zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met bètablokkers kun je niet meer diep gaan, al zou je willen.
Het is echt alsof je een toerenbegrenzer op een motor zet die zonder die begrenzer makkelijk hogere toeren draait. En als je dan tegen het nieuwe maximum toerental aan zit is het net alsof iemand ineens de powerknop uit draait... Heel irritant want je voelt ook dat er nog iets achter die muur zit maar je kunt er niet meer bij.

Dus wat voor de meeste hobbyisten heel normaal is, af en toe even tot het gaatje gaan voor een sprintje, steile klim, whatever, is gewoon passé. Ik ben al een kleine tien jaar bezig om dat feitje te accepteren maar dat is nog steeds niet altijd makkelijk. Betekent gewoon dat je manier van fietsen noodgedwongen anders is.
Het gevoel van vroeger, dat je de kracht van je lichaam voelt (iig tot het moment dat je kapot gaat :D ) is weg.
Jezelf meten met een ander is iig echt iets waar je geen lol meer aan beleeft want totaal zinloos.

In de plaats daarvan komt dan wel dat je je mag gaan verantwoorden naar gezonde dertigers waarom je eigenlijk op die e-mtb rijdt :-{

Oké, zeurmodus uit.
Maar k*t blijft het ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

Ik snap je punt Kermit, maar het als je op een trainer gaat zitten, dan is over het algemeen de bedoeling dat je traint ;-)
Je kan wel met de verschillende apps ook gewoon fietsen, ook met beeld en dergelijken. Hoe hard jij naar boven fietst is aan jou, niemand verplicht je dat.

Binnen Zwift is het verstandig om te starten eerst je gegevens (leeftijd/lengte/gewicht) eerlijk in te vullen en daarna een FTP test te doen. Dat is dan de 0 meting, waarmee Zwift je training kan indelen. Hierdoor is het voor een starter ook goed te doen en kan men het opbouwen. Op zich zou dezelfde training voor elk niveau ongeveer even zwaar moeten aanvoelen. Zwift is wel spel gericht, met fiets upgrades / levels / uiterlijk aanpassen e.d. Dat kan motiverend werken, maar voor anderen ook niet prettig zijn. Je kan het sowieso 7 dagen gratis proberen om te kijken of je het wat vind.

Wat ik laatst zag is Rouvy, die hebben veel bekende en onbekende klimmen gefilmt, deze rij je dan als augumented reality met andere mensen omhoog. Het ziet er best mooi uit, moet ik zeggen. Het zijn echte beelden waar jij en anderen op geprojecteerd worden, kort samengevat.

Afbeelding

Er zijn zat andere programma's trouwens:
https://www.dcrainmaker.com/2020/03/com ... 0-off.html
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: di 9 februari 2021, 09:28 Met bètablokkers kun je niet meer diep gaan, al zou je willen.
...
In de plaats daarvan komt dan wel dat je je mag gaan verantwoorden naar gezonde dertigers waarom je eigenlijk op die e-mtb rijdt :-{

Oké, zeurmodus uit.
Maar k*t blijft het ;-)
Ik zou gewoon met de emtb op Zwift :lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Forau schreef: di 9 februari 2021, 14:29 Ik snap je punt Kermit, maar het als je op een trainer gaat zitten, dan is over het algemeen de bedoeling dat je traint ;-)
Natuurlijk train je op een trainer (of fiets) ;-) Dat begrijp ik.
Het is meer de insteek/beleving, bij trainen denk ik aan doelgericht bezig zijn. Sommige mensen fietsen ook zo.
Dat is hun goed recht natuurlijk, ik beleef fietsen zelf niet als trainen maar ben gewoon lekker aan het rijden. Ik gebruik dan ook geen schema's maar ga per rit doen waar ik het meeste zin in heb, een wegritje, lokale mtb-route of in de auto naar wat heuveligs als de UHR of Nijmegen.

Misschien eerst maar eens kijken naar de mogelijkheden met mijn huidige trainer, met name of ik mijn fiets erop gezet krijg. En dan naar wat beeldmateriaal om de beleving wat minder saai te maken. Zoiets als dat Rouvy lijkt me best aardig, al vind ik het ook dan prima om "alleen" te fietsen. In werkelijkheid vind ik een col op fietsen ook leuker in m'n eentje, dan kom je in een betere focus/diepere beleving.
Gezellig ouwehoeren/napraten pas weer bovenop de top :-)

Zoals het tot nu toe was werkt iig niet voor mij, die Tacx wordt hooguit drie keer in een hele winter gebruikt want zo leuk als buiten fietsen is zo saai is het op zo'n ding. Na drie kwartier is mijn wilskracht op zo'n ding ook voorbij en zelfs dat kost vaak al moeite :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja ieder zijn ding, maar ik denk dat het belangrijkste is dat je wel soort van een doel hebt, anders voelt het al vrij snel nutteloos denk ik als je binnen aan het trappen bent zonder vooruit te komen.

Die doelen zijn uiteraard voor iedereen anders, maar bij jou (kermit) is het mij niet helemaal duidelijk, niet voor training, niet voor competitie, social zaken vallen vanwege online ook al af..
Als je doel bv enigszins gezond je tijd doorkomen, dan kan dat nog steeds op een heleboel manieren, maar of op je gemak peddelen dan het beste voor -jou- is...? Misschien is een wandeling buiten dan net zo lekker (om maar een voorbeeld te noemen).

Persoonlijk zie ik de toegevoegde waarde van een virtuele wereld niet zo, (maar ook dat is persoonlijk). Ik zet liever gewoon een serie op netflix op. De tijd die ik dan op de trainer besteed mag voor mij dan zo nuttig mogelijk zijn (en ook dat is uiteraard persoonlijk), daarom goeie workouts via trainerroad.

Als je serie spannend genoeg is doe je vanzelf dit:
Afbeelding
(blauw is je power target, witte lijn is je threshold, gele lijn is je eigen power output, in dit geval dus de cooldown van de workout nog een beetje verlengd :) en verhoogd)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zou natuurlijk wel training zijn, in die zin dat op de rollen voor mij dan een manier is om in (fiets)beweging te blijven op tijden of onder omstandigheden dat je niet naar buiten kunt of wilt om te fietsen. Maar het is geen training in de zin van gericht een exact omschreven trainingsdoel nastreven.

Maar goed, zo wordt het een semantisch verhaal over wat je onder trainen verstaat en daar gaat het natuurlijk niet om.
"Het doel" ;-) zou voor mij zijn om binnen fietsen wat minder saai te maken, en dat is niet voor iedereen hetzelfde zo blijkt. Ik kijk bijvoorbeeld al geen Netflix als ik niet fiets :D

Om weer wat meer on topic te komen, ik zie voorlopig even af van het kopen van een smart-trainer denk ik ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ja.. ik vermoed dat de toegevoegde waarde van een smart trainer voor jou "doel" minimaal is
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2649
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: di 9 februari 2021, 17:33 Het zou natuurlijk wel training zijn, in die zin dat op de rollen voor mij dan een manier is om in (fiets)beweging te blijven op tijden of onder omstandigheden dat je niet naar buiten kunt of wilt om te fietsen. Maar het is geen training in de zin van gericht een exact omschreven trainingsdoel nastreven.

Maar goed, zo wordt het een semantisch verhaal over wat je onder trainen verstaat en daar gaat het natuurlijk niet om.
"Het doel" ;-) zou voor mij zijn om binnen fietsen wat minder saai te maken, en dat is niet voor iedereen hetzelfde zo blijkt. Ik kijk bijvoorbeeld al geen Netflix als ik niet fiets :D

Om weer wat meer on topic te komen, ik zie voorlopig even af van het kopen van een smart-trainer denk ik ;-)
Voor mij is het doel enerzijds conditie op peil houden in de donkere dagen en verder de mogelijkheid gericht te kunnen trainen. Ik fiets nog niet zo heel erg lang en daarvoor 20 jaar weinig gesport door werk en kids. Ik merk dat ik als 50 plusser er harder voor moet werken dan vroeger en dat ik gevoeliger ben voor blessures. Een uitgebalanceerd trainingsprogramma vind ik dan een behoorlijke meerwaarde hebben ten opzichte van “gewoon wat aanklooien”. Ik ben best wel prestatiegericht en vind het prettig als ik zie dat er vooruitgang in zit.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Tacx films vond ik ook leuk om te doen. Het zijn video’s van klassiekers, beklimmingen en toertochten inclusief aantal steden. Je rijdt deze alleen, wel wordt aangegeven of iemand anders deze tocht ook rijdt. Je koopt het per maand voor € 10 in HD voor € 14.
praten = praten / fietsen = fietsen
Plaats reactie