Welke indoor trainer

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Heel youtube staat vol met dit soort films van allerlei beklimmingen.

Ik doe een zwift trainings programma "single track slayer" wel lekker afwisselend.
Doe niet alle trainingen want dat zijn er 6 a 7 per week en pas op dat het niet te intensief wordt

In het weekend nu duur op de weg en dan drie of vier keer een uur binnen.
Wel lekker hoor met het thuiswerken en het weer zit dit jaar niet zo mee, beter als niets nu.

Andere jaren probeerde ik voor maart 1 x per week doordeweeks op de weg, maar zo tegen de avond vond ik dat ook niets met een paar graden, vaak harde wind etc.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Laatste paar dagen is m’n Kickr opeens tikkende geluiden gaan maken :(

Genoeg verhalen op het internet en de fix lijkt ook niet te moeilijk, maar wel raar want het betreft een refurbished model van een paar maanden oud. Enfin na het kijken van de nodige video’s en de reparatie instructie van Wahoo toch maar even open gemaakt en alles leek goed te zitten. Ook was te zien dat de modificatie was doorgevoerd. Desondanks toch de bout opnieuw op moment vastgezet. Maar helaas, bij het proef fietsen weer die vervelende tik.

Toen m’n dochter even geroepen of zij even een stukje wilde fietsen zodat ik beter de exacte herkomst van het geluid kon traceren. Maar je raad het al, geen tik! Toen zelf maar even fietsen en m’n dochter zoeken waar de tik vandaan kwam, maar opnieuw geen tik :~

Toen begon het te dagen, zadel omlaag voor mijn dochter, zadel weer omhoog voor mijzelf: Weer die zadelpen!!! Inmiddels de derde fiets met een tikkende zadelpen, wat een 100% score betekent.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
buzz liteville
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 31 oktober 2013, 14:05

kermit schreef: ma 8 februari 2021, 16:11
Maar goed, dan moet ik ook nog op zoek naar iets om een fiets met 12x142 achterkant in een trainer voor snelspanner te kunnen monteren... toen ik die Tacx kocht was een steekas op een racefiets non-existent :)
mag ik hier nog op inbreken?
ik ben op zoek naar een 2ehands tacx, maar zou daar zowel mijn oude barrel (met 135mm qr) als junior zijn gravelbike (met 142*12 steekas) in willen zetten Lukt dat met elke tacx, met de juiste adapter, of alleen bij nieuwere modellen?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

(Echt) oude tacxen klemmen op een snelspanner met cilindrische einddoppen. Misschien kan een handige harry daar nog een nieuwe steekas voor maken met einddoppen, maar ik zou dat eigenlijk liever niet doen omdat de buitenkant van het frame dan geklemd wordt en daar is je frame niet geschikt voor.

Ik zou liever gaan voor een trainer die geschikt is voor beide. En en zijn meerdere merken die trainers maken dan tacx.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik fiets nu al een paar winters op een Kickr 2018 en dat bevalt me op zich wel, maar ik mis het realistische gevoel. Met name bij het staan op de pedalen en het wisselen van belasting in ERG mode merk je toch duidelijk dat er veel te weinig massatraagheid is. Wellicht helpt het ook niet dat ik 1.95m/97kg ben.

Nu begrijp ik dat er een nieuw soort trainer is van TrueKinetix die niet met een vliegwiel werkt maar met een elektromotor en dat deze een veel realistischer gevoel zou moeten geven. Goedkoop zijn ze niet, en ik weet ook niet waar ik deze zou kunnen testen, dus vandaar mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

de taxc neo heeft ook een virtueel vliegwiel (geen idee hoe het precies werkt..)

Maar indoor fietsen blijft indoor fietsen.. al komt het gevoel in de pedalen in de buurt van de realiteit, je kijkt nog steeds naar een scherm voor je neus, je ruikt nog steeds je eigen zweet ipv de bomen, en er knalt nog steeds en ventilator blast over je heen ipv een lekker rijwindje.

mijn tip, accepteer dat het anders is dan buiten en zie het als een efficiente tijdsbesteding qua training.

(maar ik ben ook geen type voor Zwift...)
Gebruikersavatar
MSpark
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: di 4 oktober 2022, 20:53
Mijn mountainbike: Trek

Truebike kun je bij hen testen of zelfs thuis. Is een Nederlandse onderneming. Check hun website en meld je aan, vraag de brochure aan.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

oja, en besef dat je in ERG mode afhankelijk bent van de versnelling waar je inzit, een lichte versnelling resulteert in een lagere vliegwielsnelheid en minder inertia. Een zware versnelling zal meer inertia opleveren. Maar dan kom je bij het volgende probleem.. de meeste 1x MTB's hebben een 32 of 34 voorblad, dat is vergeleken met een racefiets behoorlijk licht, nog lichter dan het kleine blad, wat vaak een 34-39 is.

Zelf rij ik in ERG mode meestal wel op het kleine blad (34 op mijn racefiets), en ergens midden op de 11-34 cassette. Dan voel je inderdaad changes vrij snel, maar dat vind ik juist wel prettig. Het nadeel van op het grote blad rijden is dat alles een stuk meer lawaai maakt.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je met een MTB in ERG mode al snel weinig inertia overhoud.. (tov een racefiets, waar trainers meer voor ontwikkeld zijn)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Prulleman schreef: vr 13 januari 2023, 15:58 oja, en besef dat je in ERG mode afhankelijk bent van de versnelling waar je inzit, een lichte versnelling resulteert in een lagere vliegwielsnelheid en minder inertia. Een zware versnelling zal meer inertia opleveren. Maar dan kom je bij het volgende probleem.. de meeste 1x MTB's hebben een 32 of 34 voorblad, dat is vergeleken met een racefiets behoorlijk licht, nog lichter dan het kleine blad, wat vaak een 34-39 is.

Zelf rij ik in ERG mode meestal wel op het kleine blad (34 op mijn racefiets), en ergens midden op de 11-34 cassette. Dan voel je inderdaad changes vrij snel, maar dat vind ik juist wel prettig. Het nadeel van op het grote blad rijden is dat alles een stuk meer lawaai maakt.

Maar wat ik bedoel te zeggen is dat je met een MTB in ERG mode al snel weinig inertia overhoud.. (tov een racefiets, waar trainers meer voor ontwikkeld zijn)
Klopt, versnelling is inderdaad belangrijk. Juist bij een klein verzet (Ik rijd momenteel 36-15) vind ik de Kickr het meest realistisch aanvoelen omdat het vliegwiel meer wordt geremd dan bij een zwaarder verzet en dus beter reageert op veranderingen in vermogen. Dit vind ik vooral van belang vanwege de trainingsprogramma's die ik fiets. Wanneer je een normaal parcours fietst heb je geen plotselinge overgangen in vermogen, het is allemaal veel geleidelijker en zal dit minder spelen.
Staan op de pedalen zou juist weer beter moeten zijn bij een zwaarder verzet, maar daar heb ik onvoldoende profijt van. Volgens TrueKinetix zou je zelfs een vliegwiel van 450 kg nodig hebben om het weggevoel realistisch na te bootsen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ok, dan is het MTB verzet in ieder geval niet de oorzaak, maar laten we het erop houden dat ik het probleem niet zo zie...

beste manier om het een beetje soepel te laten verlopen is om je cadans zo stabiel mogelijk te houden. Dat is lastiger als je wisselt tussen staan en zitten, maar ook daar kan je wat bewuster mee omgaan.

Maar daarnaast, de wisselingen in weerstand hebben verder weinig invloed op je training, het voelt misschien minder realistisch, maar het gelukkig niet zo dat je training ineens niks meer waard is. (net zoals buiten zonder ERG mode je ook geen perfecte power target kan houden)

een indoor erg mode workout ziet er een stuk strakker en stabieler uit dan een outdoor ritje ;)

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie