Shimano 12 speed shifter problemen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mijn Xtr 9100 12 speed shifter is defect. Als ik lichter wil schakelen heeft de hendel een vrije slag, er gebeurd niks.
Na wat onderzoek bleek dat het veertje van de shifterhendel is gebroken. Op Mtbr wordt het ook uitvoerig besproken, schijnt nogal vaak voor te komen.
Vervangen van dat moeilijk ingebouwde en te fragiele veertje is vrijwel onmogelijk.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben?
Lost Shimano Nederland dit enigzins snel op (ik weet van de onderdelen schaarste).
Tevens begreep ik dat je beter Shimano rechtstreeks kunt benaderen ipv de FM.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

At1 schreef: za 30 januari 2021, 11:36 Mijn Xtr 9100 12 speed shifter is defect. Als ik lichter wil schakelen heeft de hendel een vrije slag, er gebeurd niks.
Na wat onderzoek bleek dat het veertje van de shifterhendel is gebroken. Op Mtbr wordt het ook uitvoerig besproken, schijnt nogal vaak voor te komen.
Vervangen van dat moeilijk ingebouwde en te fragiele veertje is vrijwel onmogelijk.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben?
Lost Shimano Nederland dit enigzins snel op (ik weet van de onderdelen schaarste).
Tevens begreep ik dat je beter Shimano rechtstreeks kunt benaderen ipv de FM.
Denk exact hetzelfde probleem te hebben, zie filmpje... https://my-simplemind.nl/pics/M8100_dow ... ailure.mp4
Bij mij een XT M8100 12sp. In het filmpje zie je me op de onderkant vd shifter tikken, waarna het weer voorbij is. Lijkt hier eerder een hangend palletje oid. Als het in mijn geval een veertje zou zijn dan kan zich het niet herstellen.

Als onderdeel gekocht, dus kon zo retour naar bike-discount.de - Om niet het risico te lopen dat ik langere tijd niet kan fietsen daar gelijk een SLX 12sp shifter gekocht. Op voorraad en redelijk betaalbaar.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

The Grim Ripper schreef: za 30 januari 2021, 13:42
At1 schreef: za 30 januari 2021, 11:36 Mijn Xtr 9100 12 speed shifter is defect. Als ik lichter wil schakelen heeft de hendel een vrije slag, er gebeurd niks.
Na wat onderzoek bleek dat het veertje van de shifterhendel is gebroken. Op Mtbr wordt het ook uitvoerig besproken, schijnt nogal vaak voor te komen.
Vervangen van dat moeilijk ingebouwde en te fragiele veertje is vrijwel onmogelijk.

Zijn er mensen die dit probleem ook hebben?
Lost Shimano Nederland dit enigzins snel op (ik weet van de onderdelen schaarste).
Tevens begreep ik dat je beter Shimano rechtstreeks kunt benaderen ipv de FM.
Denk exact hetzelfde probleem te hebben, zie filmpje... https://my-simplemind.nl/pics/M8100_dow ... ailure.mp4
Bij mij een XT M8100 12sp. In het filmpje zie je me op de onderkant vd shifter tikken, waarna het weer voorbij is. Lijkt hier eerder een hangend palletje oid. Als het in mijn geval een veertje zou zijn dan kan zich het niet herstellen.

Als onderdeel gekocht, dus kon zo retour naar bike-discount.de - Om niet het risico te lopen dat ik langere tijd niet kan fietsen daar gelijk een SLX 12sp shifter gekocht. Op voorraad en redelijk betaalbaar.
Geloof me das het veertje.
Door het tikken wat je doet valt het palletje weer op juiste plek.
Normaal duwt het veertje het palletje weer naar beneden.
Mijn shifter doet het na tikken ook weer.
Ik heb mijn nieuw aangeschafte xt shifter opengeschroeft en zag daar wel het veertje nog zitten. ( een ieniminie veertje)
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

At1 schreef: za 30 januari 2021, 17:34
The Grim Ripper schreef: za 30 januari 2021, 13:42
Denk exact hetzelfde probleem te hebben, zie filmpje... https://my-simplemind.nl/pics/M8100_dow ... ailure.mp4
Bij mij een XT M8100 12sp. In het filmpje zie je me op de onderkant vd shifter tikken, waarna het weer voorbij is. Lijkt hier eerder een hangend palletje oid. Als het in mijn geval een veertje zou zijn dan kan zich het niet herstellen.

Als onderdeel gekocht, dus kon zo retour naar bike-discount.de - Om niet het risico te lopen dat ik langere tijd niet kan fietsen daar gelijk een SLX 12sp shifter gekocht. Op voorraad en redelijk betaalbaar.
Geloof me das het veertje.
Door het tikken wat je doet valt het palletje weer op juiste plek.
Normaal duwt het veertje het palletje weer naar beneden.
Mijn shifter doet het na tikken ook weer.
Ik heb mijn nieuw aangeschafte xt shifter opengeschroeft en zag daar wel het veertje nog zitten. ( een ieniminie veertje)
Heb 'm niet opengemaakt. Hoop dat shimano een modificatie heeft doorgevoerd, anders zal het over een halfjaar weer fout gaan... :evil:
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Dat hoop ik ook, anders begeeft mijn xt het voordat er iets van respons van Shimano op mijn xtr komt. :D
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik kreeg 2 weken geleden exact hetzelfde. Ik heb contact opgenomen met Shimano welke mij vroeg de shifter via een ServiceCenter in te sturen. Dat heb ik vorige week gedaan......

Het is inderdaad dat veertje dat breekt. Heb tientallen meldingen ervan al voorbij zien komen dus lijkt het mij een ontwerpfout. Maar of Shimano dat ook zo ziet ???

Ik heb voor nu een SLX shifter gekoch, terwijl ik wacht op reactie van Shimano.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Heb het helaas 2 keer gehad in een half jaar tijd. Eerst een M8100 XT 12 speed shifter. Daarna opgestuurd en aangezien ik niet van wachten houdt heb ik in tussentijd maar een (betere?) M9100 XTR gekocht. 2 maanden later zelfde euvel..
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb een update van Shimano gehad. Ze vervangen de shifter onder garantie. Of het een structureel probleem was en of een tweede serie wellicht gewijzigd was ... dat was dit bekend....

Nu is het dus wachten op de vervangende shifter. Kan wel effe duren .....
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

JohnK schreef: za 30 januari 2021, 21:46 Heb het helaas 2 keer gehad in een half jaar tijd. Eerst een M8100 XT 12 speed shifter. Daarna opgestuurd en aangezien ik niet van wachten houdt heb ik in tussentijd maar een (betere?) M9100 XTR gekocht. 2 maanden later zelfde euvel..
De XT en XTR shifter zijn toch op dezelfde leest geschoeid?
Dat verklaard ook wel het gemeenschappelijke probleem.
Je zou dan de SLX moeten kiezen, die is intern echt anders.
Maar die hadden bij 11-speed weer het probleem dat ze uit elkaar vielen.
Hopelijk is dat bij 12-speed verbeterd...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Mmm, ik heb een 11 speed SLX maar die zit nog in elkaar gelukkig. Het is wel allemaal weer bewijs dat singlespeed zo gek nog niet is :bier:
JohnK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: do 14 april 2016, 22:18
Mijn mountainbike: Supercaliber / Epic HT

Slx heeft dan weer geen rapidfire opschakelen, dat zou ik wel echt missen.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

At1 schreef: za 30 januari 2021, 11:36 Mijn Xtr 9100 12 speed shifter is defect.
Zijn er mensen die dit probleem ook hebben?
Dit schreef ik eerder al eens:
Erwin25 schreef: zo 3 januari 2021, 15:08

De schakelunit op mijn stuur is stuk gegaan. ( Blijkbaar Shimano probleempje)
Het blijkt dat de ‘shifter’ aan het stuur een te slap veertje heeft dat bij de nieuwe XT en XTR schakelaars kan breken. En dan kun je alleen maar opschakelen en nog maar 4 versnellingen lichter terugschakelen. Dit blijkt een zwak punt en er zijn al mensen die er al meerdere voor garantie hebben gekregen.
Omdat ik al weken op een nieuwe wacht heb ik in de tussentijd een SLX bij Mantel besteld. Schakelt nauwelijks anders en heeft wél rapid schakeling. In één keer kan ik drie versnellingen terug schakelen.

Advies: heb je een 8100 XT of 9100 XTR shifter, neem een SLX op voorraad, een keer wordt je blij dat je er één hebt.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

PaneVino schreef: za 6 februari 2021, 20:43 Ik heb een update van Shimano gehad. Ze vervangen de shifter onder garantie. Of het een structureel probleem was en of een tweede serie wellicht gewijzigd was ... dat was dit bekend....

Nu is het dus wachten op de vervangende shifter. Kan wel effe duren .....
Ging sneller dan gedacht. Vorige week al binnengekomen en zojuist gemonteerd. Bedacht me te laat dat ik nog even naar de internals wilde kijken ... maar daar heb ik nu geen in meer in :P
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Mooi man.
Ik rij voorlopig met een xt shifter en heb een slx als extra backup.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

At1 schreef: wo 24 februari 2021, 16:24 Mooi man.
Ik rij voorlopig met een xt shifter en heb een slx als extra backup.
Ik heb gisteravond nog met die SLX shifter gereden en vond dat ding echt boterzacht schakelen. :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie