X01 Eagle vs Garbaruk cassette 10-50

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

ReinierT schreef: wo 3 februari 2021, 17:57
Jamis Diablo schreef: zo 31 januari 2021, 18:12 Same here, X01 is 80 gram lichter dan X01 en XX1, maar merkte geen verschil qua schakelen.
+1
Merk ook nul verschil na overstap van GX naar X01
Ik heb proefgereden op de Scott Spark RC team met GX, maar de GX Eagle voelde toch een stuk minder strak aan dan mijn XX1 11-speed. Uiteindelijk de keus gemaakt voor de Spark RC Team AXS versie omdat ik daar mooie aanbieding voor kreeg. Maar dat is off topic
TheZ.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 februari 2021, 18:38
Mijn mountainbike: YT Izzo

ff oprakelen...

Ben ook wel benieuwd naar de Garbaruk cassette ervaringen, vooral qua duurzaamheid. Heb ervaring met X01 en GX en ben nu aan het experimenteren met een heel basic Sram mix van: PG 1230 Eagle cassette, SX Derrie, GX shifter en XX1 ketting. SX shifter is niet echt lekker qua feeling, dus die vervangen door een GX.
Wilde de SX derrie eigenlijk direct vervangen, maar dacht, give it a try en moet zeggen, doet het verrassend goed tot op heden. Niet altijd even snel, maar het heeft me echt positief verrast voor het instap Eagle model. Ik verwacht dat de PG 1230 Eagle cassette wel ff meegaat i.c.m XX1 ketting, loopt strak. Wanneer deze op is, ga ik een Garbaruk cassette proberen. Stiekem benieuwd of je de 3 ons in gewichtsverschil gaat merken op een log apparaat als een YT Jeffsy.
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

TheZ. schreef: wo 31 maart 2021, 09:50 ff oprakelen...

Ben ook wel benieuwd naar de Garbaruk cassette ervaringen, vooral qua duurzaamheid. Heb ervaring met X01 en GX en ben nu aan het experimenteren met een heel basic Sram mix van: PG 1230 Eagle cassette, SX Derrie, GX shifter en XX1 ketting. SX shifter is niet echt lekker qua feeling, dus die vervangen door een GX.
Wilde de SX derrie eigenlijk direct vervangen, maar dacht, give it a try en moet zeggen, doet het verrassend goed tot op heden. Niet altijd even snel, maar het heeft me echt positief verrast voor het instap Eagle model. Ik verwacht dat de PG 1230 Eagle cassette wel ff meegaat i.c.m XX1 ketting, loopt strak. Wanneer deze op is, ga ik een Garbaruk cassette proberen. Stiekem benieuwd of je de 3 ons in gewichtsverschil gaat merken op een log apparaat als een YT Jeffsy.
Ik rijd al 2 jaar met een Garbaruk 10-46 cassette i.c.m. mijn XX1 schakelspul. Het schakelt gewoon prima en de kwaliteit van de cassette doet niet onder t.o.v. mijn originele XX1 cassette. Ik had hem er destijds opgezet omdat ik met een 34T voor en 42 achter bij sommige marathons wel heel hard omhoog moest stoempen. De 46 nam net dat randje weg. Op mijn nieuwe fiets heb ik dan XX1 Eagle, dat gaat altijd wel goed. Maar om eerlijk te zijn vind ik mijn XX1 11-speed beter schakelen dan mijn XX1 Eagle. Dit is natuurlijk muggenziften, maar ik merk toch een klein verschil.
TheZ.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 18 februari 2021, 18:38
Mijn mountainbike: YT Izzo

Cycleintothewind schreef: wo 31 maart 2021, 09:57
TheZ. schreef: wo 31 maart 2021, 09:50 ff oprakelen...

Ben ook wel benieuwd naar de Garbaruk cassette ervaringen, vooral qua duurzaamheid. Heb ervaring met X01 en GX en ben nu aan het experimenteren met een heel basic Sram mix van: PG 1230 Eagle cassette, SX Derrie, GX shifter en XX1 ketting. SX shifter is niet echt lekker qua feeling, dus die vervangen door een GX.
Wilde de SX derrie eigenlijk direct vervangen, maar dacht, give it a try en moet zeggen, doet het verrassend goed tot op heden. Niet altijd even snel, maar het heeft me echt positief verrast voor het instap Eagle model. Ik verwacht dat de PG 1230 Eagle cassette wel ff meegaat i.c.m XX1 ketting, loopt strak. Wanneer deze op is, ga ik een Garbaruk cassette proberen. Stiekem benieuwd of je de 3 ons in gewichtsverschil gaat merken op een log apparaat als een YT Jeffsy.
Ik rijd al 2 jaar met een Garbaruk 10-46 cassette i.c.m. mijn XX1 schakelspul. Het schakelt gewoon prima en de kwaliteit van de cassette doet niet onder t.o.v. mijn originele XX1 cassette. Ik had hem er destijds opgezet omdat ik met een 34T voor en 42 achter bij sommige marathons wel heel hard omhoog moest stoempen. De 46 nam net dat randje weg. Op mijn nieuwe fiets heb ik dan XX1 Eagle, dat gaat altijd wel goed. Maar om eerlijk te zijn vind ik mijn XX1 11-speed beter schakelen dan mijn XX1 Eagle. Dit is natuurlijk muggenziften, maar ik merk toch een klein verschil.
Kijk, das goed om te horen! En ik hoor wat je zegt indd m.b.t. 11-speed t.o.v. 12 speed. Ben echt benieuwd tot hoever men het nog gaat rekken in de toekomst met aantal cogs achter...
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

TheZ. schreef: wo 31 maart 2021, 10:14
Cycleintothewind schreef: wo 31 maart 2021, 09:57

Ik rijd al 2 jaar met een Garbaruk 10-46 cassette i.c.m. mijn XX1 schakelspul. Het schakelt gewoon prima en de kwaliteit van de cassette doet niet onder t.o.v. mijn originele XX1 cassette. Ik had hem er destijds opgezet omdat ik met een 34T voor en 42 achter bij sommige marathons wel heel hard omhoog moest stoempen. De 46 nam net dat randje weg. Op mijn nieuwe fiets heb ik dan XX1 Eagle, dat gaat altijd wel goed. Maar om eerlijk te zijn vind ik mijn XX1 11-speed beter schakelen dan mijn XX1 Eagle. Dit is natuurlijk muggenziften, maar ik merk toch een klein verschil.
Kijk, das goed om te horen! En ik hoor wat je zegt indd m.b.t. 11-speed t.o.v. 12 speed. Ben echt benieuwd tot hoever men het nog gaat rekken in de toekomst met aantal cogs achter...
Geen idee. Na 34-50 loop ik wel gewoon. Campagnolo heeft 13-speed trouwens en Rotor ook.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Met 12-13 speed en een 50+ tandwiel achter is het denk ik wel weer een tijdje op zn max. Je zou (ook kwa gewicht) dan onderhand weer beter een voorderrie kunnen monteren. 😆
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Waarom geen Sunrace cassette als het spaarvarken een issue is. Rij nu sinds een dik jaar met de 11-46 cassette in combinatie met een X01 derrie. Zeer tevreden over deze combi.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Omdat die Sunrace 250 gram zwaarder is en voor sommigen is dat wel een issue.
Wel lekker cheapie inderdaad zo'n sunrace.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

E10 schreef: wo 31 maart 2021, 21:33 Waarom geen Sunrace cassette als het spaarvarken een issue is. Rij nu sinds een dik jaar met de 11-46 cassette in combinatie met een X01 derrie. Zeer tevreden over deze combi.
Omdat ik mooi gefreesd spul mooi vind, ik een XD-body heb en volgens mijn geen HG meer heb liggen en omdat ik de 10-50 wel kan waarderen.

Oh en de 11 speed Sunrace 11-46 is me tegengevallen.

Maar het is een goede reactie. Ik had zelf niet aan Sunrace gedacht.

Fiets staat overigens al sinds februari stil en het varkentje is weer aangesterkt. Van deze kant nog geen knoop doorgehakt.
janhiddink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 28 oktober 2016, 21:37

Gisteren Garbaruk voorblad 32t x 9-50 Alie Expres dinges achter gemonteerd.
Met een nieuwe Eagle derailleur en Shifter. De derailleur kan ook 52t aan.
Daarbij deed zich hetzelfde probleem voor dat ik jaren geleden al had bij montage van de eerste generatie NX 11 speed derailleurs: het kabelgootje van de derailleur steekt de ver uit en hindert de kooi, die daardoor niet vrij kan bewegen. Dit lost zich pas op door de kabel zelf nogal aan te trekken, wat weer eigen problemen oplevert.

Klinkt dit herkenbaar? Een bikehackende vriend heeft het destijds voor me opgelost door de hele kooi een hele slag rondom naar binnen (tegen de klok in) te draaien.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Topic-alert stond nog aan.

Wat heeft een AliExpress-cassette met 11/12 speed NX-of-toch- Eagle-derailleur-issue te maken met een Eagle X01/Garabaruk 12 speed cassette-duurzaamheid vraag?

Lijkt me een goede vraag voor een eigen topic.

Overigens ligt er al een tijdje een Garbaruk cassette met voorblad en X01-kettingen klaar in de voorraadkast. Nog niet gebruikt dus nog geen update over de duurzaamheid ;)
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

janhiddink schreef: do 29 juli 2021, 09:45 Gisteren Garbaruk voorblad 32t x 9-50 Alie Expres dinges achter gemonteerd.
Met een nieuwe Eagle derailleur en Shifter. De derailleur kan ook 52t aan.
Daarbij deed zich hetzelfde probleem voor dat ik jaren geleden al had bij montage van de eerste generatie NX 11 speed derailleurs: het kabelgootje van de derailleur steekt de ver uit en hindert de kooi, die daardoor niet vrij kan bewegen. Dit lost zich pas op door de kabel zelf nogal aan te trekken, wat weer eigen problemen oplevert.

Klinkt dit herkenbaar? Een bikehackende vriend heeft het destijds voor me opgelost door de hele kooi een hele slag rondom naar binnen (tegen de klok in) te draaien.
Hoe kan de derailleur zichzelf nou in de weg zitten? Dat lijkt me niet juist. Ik heb verschillende Sram Eagle derailleurs gehad en nog nooit zoiets gezien of gemerkt.
Heb je een foto van wat je bedoeld?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
janhiddink
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 28 oktober 2016, 21:37

Nee, geen foto.
Maar wel de uitleg: de kettingkooi kan niet vrijuit langs het kabelgootje, deze steekt te ver naar binnen uit.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

janhiddink schreef: do 29 juli 2021, 10:27 Nee, geen foto.
Maar wel de uitleg: de kettingkooi kan niet vrijuit langs het kabelgootje, deze steekt te ver naar binnen uit.
Maak even een eigen topic aan in "Technische vragen en onderhoud" dat lijkt me handiger dan hier verder te gaan.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ben idd. ook wel geïnteresseerd in het verschil in schakelen tussen de 12 speed xo1 cassette en de Garbaruk. Op het Duitse forum wisselende verhalen hierover, van geen verschil tot veel slechter(trager) schakelen........ over de levensduur eigenlijk nog weinig gehoord. Weet ook niet of je 11 en 12 speed 1 op 1 kan vergelijken? Dit naar aanleiding omdat mijn xg 1295 cassette na 6000 km bijna aan vervanging toe is, de eerste GX ketting was na 1300km 'op' dwz. opgerekt tot 0.5, daarna 2 Xo1 kettingen die t aanmerkelijk langer deden, de 2e zit nu op 0.4 mm maar ik denk dat de cassette daarna te ver heen is voor de 4e ketting. En ik vanwege de prijs en het gewicht☺ naar de Garbaruk lonk.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie