X01 Eagle vs Garbaruk cassette 10-50

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Tijdens een ritje op de weg sloeg de ketting twee keer 1 tand over bij aanzetten. De kettingen zitten net wel, net niet op 0,5 dus op zich is t vreemd maar op is op.

Waarom niet gewoon een 10-50 X01 cassette? De prijs, het fietsspaarvarken is net naar de slacht gebracht en is dus eigenlijk leeg.

Dus dan is een Garbaruk cassette met twee X01 kettingen net zo duur als X01 met 1 X01 ketting. Maar schakelt het net zo goed? Is het net zo duurzaam?

Ik kom van een GX cassette met GX kettingen en dat schakelde al heel erg goed vind ik.

Wat is nou de beste combi? En beste mag best subjectief zijn, als het maar onderbouwd is.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Waarom niet gewoon een GX cassette met GX kettingen blijven rijden dan? Spaart heel veel geld uit en zoals je zegt schakelt dat gewoon hartstikke goed.
Laatst gewijzigd door PaneVino op zo 31 januari 2021, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

geen ervaring met garbaruk cassettes maar heb op de ene wielset een XO1-50 casette, op de andere GX10-50 en kan niet zeggen dat ik ook maar een greintje verschil voel.
Als je na het overlijden van je spaarvarken de biggetjes niet ook meteen wil slachten, zou ik GX nemen (dat doe ik de volgende keer in ieder geval wel weer).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

GX cassette is wat mij betreft een dikke prima. Hoger scheelt m.i. voornamelijk in gewicht. Derailleur en shifter maken waarschijnlijk meer verschil. Althans, ik 'denk' het verschil te voelen tussen een XX1 derailleur en shifter tov van een een GX derailleur en shifter.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Same here, X01 is 80 gram lichter dan X01 en XX1, maar merkte geen verschil qua schakelen.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Kan ik beter mijn bidon wat minder vol doen... Of zelf een KG of 5 afvallen.

Zijn de verhalen over de levensduur van GX kettingen vs X01 herkenbaar? X01 schijnt flink langer mee te gaan, ergo de hele lijn slijt dan minder snel.

Overigens merkte ik geen verschil op tussen een GX Eagle shifter/derailleur vs X01. Met een GX cassette that is.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik rij nu 10.500 km met een XO1 Eagle en twee kettingen. Kan nog even door ermee. Wel wat duurder, maar zeker duurzaam

Garbaruk alleen ervaring met tandwielen. Ook prima, maar absolute black lijkt langer mee te gaan
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: zo 31 januari 2021, 20:25 Zijn de verhalen over de levensduur van GX kettingen vs X01 herkenbaar? X01 schijnt flink langer mee te gaan, ergo de hele lijn slijt dan minder snel.
De X0 cassettes lijken inderdaad langer mee te gaan is ook mijn ervaring. Kettingen maakt geen verschil.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Op mijn vorige fiets had ik een X01 (11 speed) cassette en ketting. Op mijn nieuwe GX Eagle cassette en ketting. Het valt me vooral op dat er op de GX cassette en ketting sneller roest zichtbaar is. Ik veeg hem na een natte rit wel droog, maar echt droog lukt toch niet helemaal. Op mijn oude fiets geen probleem, maar met de nieuwe toch vaak wat roest plekjes. Die zijn wel gewoon weg te vegen, maar toch vreemd dat ik dat met dezelfde behandeling (schoonmaken en waxen) bij de oude niet had
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Mijn fiets werd ook geleverd met een GX cassette en merkte vooral dat (zwarte) toplaag snel slijt. De cassette heeft er nog geen 100km opgezeten, maar vond slijtage toch best aanwezig. Nu een XX1 gold cassette/ketting en zie nauwelijks tot geen slijtage. En die heeft nu zo'n 2000km of meer op zitten.

De GX ketting heb ik op die fiets van mijn vrouw gelegd en wat je aangeeft van roest herken ik daar wel. Op de NX cassette blijft daarin tegen netjes.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

Was er laatst niet ergens een discussie hier over een kettingslijtage test waarin de X01 verbluffend goed scoorde? Even zoeken...
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Maar hoe schakelt zo'n Garbaruk nou?! :D
way2go
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 7 december 2013, 00:37

way2go schreef: wo 3 februari 2021, 17:08 Was er laatst niet ergens een discussie hier over een kettingslijtage test waarin de X01 verbluffend goed scoorde? Even zoeken...
Ik heb het terug kunnen vinden; zie hieronder. Als het klopt, dan is het wel indrukwekkend.

Afbeelding

Afbeelding

https://cyclingtips.com/2019/12/the-bes ... e-12-speed
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Jamis Diablo schreef: zo 31 januari 2021, 18:12 Same here, X01 is 80 gram lichter dan X01 en XX1, maar merkte geen verschil qua schakelen.
+1
Merk ook nul verschil na overstap van GX naar X01
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

RuudRuud schreef: wo 3 februari 2021, 17:12 Maar hoe schakelt zo'n Garbaruk nou?! :D
Heel goed. Ik heb ervaringen met een aantal van hun cassettes. Schakelt goed, vrij stil, en als je je ketting "op tijd" vervang gaat ie goed lang me. Alle spullen die ik heb van Gabaruk tot nu toe ben ik blij mee. Ik koop het altijd bij Repack in Utrecht, kan hem gewoon mailen... dan is evt. garantie dicht(er) bij huis ipv weer alles opsturen etc.
Plaats reactie