Wielset Giant xc 1 goede keuze?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

ik zoek een betaalbare lichte wielset. Nu kwam ik een Giant xc1 set tegen, voor 320€. Mijn vraag is: is dit een goede set? totaal gewicht is 1800gram. Ik rij voornamelijk in Nederland, maar weeg 100kg. Ben een recreatieve rijder onder sprongaspiraties.

ROnd de € 300 hoop ik namelijk iets te vinden dat gaat passen. De wielen zijn bestemd voor een carbon fully (zelf opbouw). Als iemand een beter idee heeft hoor ik dan natuurlijk graag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed, omdat je dubbel aan het posten bent wordt het iets duidelijker.


Nee, die Giant wielset is voor racefietsen (want 21 mm velg). Ja, logisch dat die licht is (want 21 mm velg).


Werkt niet.

100 kg rijder = steviger spul

Alleen met carbon en dure naven kom je met een functioneel setje onder de 1.800 gram.

Je zoekt dus Boost en Shimano Micro Spline? Die Giant wielen voldoen niet aan de laatste eis. Maar misschien kun je die maatvoering even bevestigen.

MS is zo nieuw dat je weinig gebruikte sets gaat vinden en de prijs dus hoger ligt. Of het gewicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

Dank voor je reactie:
De set komt uit een giant xtc advanced 29’er. Best duur fietsje uit 2018.

Niet logisch dat ze daar een racefiets wiel inzetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MDegro schreef: za 6 februari 2021, 14:16 Dank voor je reactie:
De set komt uit een giant xtc advanced 29’er. Best duur fietsje uit 2018.

Niet logisch dat ze daar een racefiets wiel inzetten.
21 mm brede (smalle!) velgen zijn compleet achterhaald. Ook in 2018 al.

Momenteel is dat de breedte die bij racefietsen gebruikt wordt, daarom mijn opmerking.

Met jouw gewicht wil je iets van 30 mm breed hebben, om het maximale uit je banden te halen. En dat luistert sowieso kritischer bij meer gewicht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar goed, misschien kun je alsnog even melden wat je nu zoekt qua maatvoering en passing.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

29'er, 12x148 boost. of bedoel je dat niet?
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

Als ik je goed begrijp, moet de binnen breedte van de velg richting de 30mm gaan. Ik dacht dat je dat alleen doet als je ook dikke banden monteert. Volgens mij is de max bandenmaat in het frame 2.35 voor en achter.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Voordat je 30mm velgen neemt zou ik even checken of je fiets ruimte heeft voor 30mm en brede banden.

Al een paar keer meegemaakt dat 30mm velgen en 2.25 banden gewoon niet paste. Bovendien vallen niet alle 2.25 banden mooi op 30mm velgen.

Maar wat Lars al aangeeft: Microspline body is vrij nieuw en nog niet heel veel te vinden 2e hands, en 21mm is niet echt meer van deze tijd voor een MTB.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Lars TB schreef: za 6 februari 2021, 14:43 Maar goed, misschien kun je alsnog even melden wat je nu zoekt qua maatvoering en passing.
Jij hebt toch een vrij stevige set te koop staan toch wat zijn gewicht wel aan kan in het "te koop" topic?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MDegro schreef: za 6 februari 2021, 14:52 Als ik je goed begrijp, moet de binnen breedte van de velg richting de 30mm gaan. Ik dacht dat je dat alleen doet als je ook dikke banden monteert. Volgens mij is de max bandenmaat in het frame 2.35 voor en achter.
Inderdaad pas je de breedte van de velg aan op de bandenmaat die je gebruikt. Daar zit wel wat spreiding in, maar grofweg past 2.25 ideaal op 25 mm velgen en 2.4 op 30 mm velgen. Maar de meeste bandenfabrikanten laten hun huidige 2.25 banden zo vallen dat ze ook prima op 30mm passen.

Je zou de breedte van de band ook wat aan moeten passen op je gewicht. Alles in verhouding zeg maar. En bij 100 kg vind ik 2.35 erg netjes passen. Dan kun je met iets lagere druk rijden, heb je grip en comfort met minder risico op doorslaan.

En bij 100 kg wil je een stijve wielset, om stuurprecisie te krijgen. Nodig is het niet, maar wel heel lekker. Zelfs als je wat in NL rond rijdt. Smalle velgen en wielsets onder de 1.800 gram zijn meestal niet stijf. Tenzij je een dure carbon velg hebt. Of dus een brede alu velg met een duur, licht setje naven. Wil je standaard spul bij 100 kg, dan zit je makkelijk op 2.000 gram. Wat overigens een heel net gewicht is voor een 29" met 30 mm velgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennis78 schreef: za 6 februari 2021, 16:44
Lars TB schreef: za 6 februari 2021, 14:43 Maar goed, misschien kun je alsnog even melden wat je nu zoekt qua maatvoering en passing.
Jij hebt toch een vrij stevige set te koop staan toch wat zijn gewicht wel aan kan in het "te koop" topic?
Niet met boost. Of wel met boost, maar niet met Shimano MS.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Lars TB schreef: za 6 februari 2021, 18:30
Dennis78 schreef: za 6 februari 2021, 16:44

Jij hebt toch een vrij stevige set te koop staan toch wat zijn gewicht wel aan kan in het "te koop" topic?
Niet met boost. Of wel met boost, maar niet met Shimano MS.
Dat micro spline kom ik niet tegen in de vraag van de TS, vandaar :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dennis78 schreef: zo 7 februari 2021, 01:58
Lars TB schreef: za 6 februari 2021, 18:30

Niet met boost. Of wel met boost, maar niet met Shimano MS.
Dat micro spline kom ik niet tegen in de vraag van de TS, vandaar :-q
viewtopic.php?f=21&t=149672

Die heb ik hier uit gehaald.

Maar TS is nog steeds te onduidelijk wat hij nu zoekt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MDegro
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 17 januari 2021, 22:02

Haha, ik snap dat het onduidelijk is wat ik nu zoek. Toen ik begon dacht ik het best goed te weten. Nu al weer veel geleerd, maar wat ik zoek is nu nog waziger geworden.

Ik had begrepen dat op een shimano naaf van 10-11 versnellingen, je een 1x12 kunt zetten. Bijv de deore of een sram nx. Nu begrijp ik dat je daar toch een micro spline voor nodig hebt. Of het nx/gx wordt of shimano slx is afhankelijk wat ik het eerste vind. Voorkeur voor shimano, omdat ik dat ken. Is echter nergens te krijgen. Overal levertijden van 6 mnd of langer.

Ik hoop dus een setje te vinden, waar in elk geval een 1x12 slx of nx/gx op past. Daarbij begrijp ik dat ik met mijn budget aan een iets zwaardere wielset vastzit van circa 2000gram.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Al die body's is idd verwarrend. Globaal heb je de volgens mij de volgende :

- Shimano HG: de 'oude' standaard, voor 8-9-10 speed en Shimano 11 speed (ook andere merken zoals Sunrace e.d.) en goedkopere series Sram 11-speed. Ook voor enkele 12-speed cassettes (Sunrace, goedkopere serie Sram NX/SX)
- Sram XD: speciaal voor Sram cassettes uit de hogere series 11-12 speed (volgens mij vanaf GX en hoger) ook te vinden bij andere merken, maar geen Shimano.
- Shimano MS: Speciaal voor Shimano cassettes. Geen Sram en volgens mij ook nog geen andere merken (of sporadisch)? Volgens mij heb je voor alle 12-speed Shimano cassettes deze MS body nodig.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie