Meer veerweg of duurdere vork/demper?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben me een beetje aan het orienteren op aanschaf een FS E-mtb een loop eigenlijk tegen de vraag op welke veerweg of kwaliteit voorvork/demper nodig zou zijn voor een "normaal" nederlands rondje bv nieuwe routes Nijmegen / Posbank.
Het zou hier gaan om een vergelijk Cube Stereo Hybrid 120 Race vs Cube Stereo Hybrid 140 Race van rond 4000€
De 120mm versie met Fox Rhythm /Fox 120mm v&a , de 140mm versie met RS35 140mm silver voor en RS achter zie linkje
https://www.cube.eu/nc/nl/watchlist/

Dit geldt natuurlijk niet specifiek voor E-mtb's , maar de vraag is:
Is wat minder veerweg met wat betere dempers misschien beter als meer veerweg met wat mindere dempers ?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Voor jouw gebruik is die 120mm zeker voldoende. Ik zou voor de beste afmontage gaan.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Beter is altijd beter :)

Maar afgelopen zomer heb ik zo’n suntour Aion van de RCZ aanbieding geprobeerd, op NL rondjes absoluut voldoende en fatsoenlijk. Na een rondje in de dolemieten had ik wat klachten ( stijl wandelpaadje met stenen en wortels) de RS Lyrik erna gemonteerd en dat rijdt ook in NL fijner maar echt nodig is het niet.

Betere demping profiteer je meer van dan 20mm extra veerweg en dat zou ik dus doen (afhankelijk van de meerprijs)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Veerweg weegt niets. Ik zou voor meer gaan. Sowieso knal je met een E-bike wat makkelijker over dingen heen waar je met een niet-e-bike minder snelheid vasthoudt. En, slijtagedelen kun je altijd later nog vervangen. Een RS vork tzt voorzien van een betere demper kan ook nog een mogelijkheid zijn. Het is een Silver dus waarschijnlijk met TurnKey demping. Hoewel je dat bij OEM vorken nooit zeker weet.

In het verleden had ik problemen met TurnKey demping die last had van blijven plakken onderin de veerweg. Dat heeft niets te maken verkeerde afstelling maar is een teken dat die demping meer te verwerken krijgt dan hij aan kan. Ik heb die vork vervangen door een met Motion Control, wat iets beter werkt (maar uiteindelijk ben ik ook voor zo'n Aion34 gegaan en die zit er nu nog in). Met Rythm dempers heb ik geen ervaring maar ik ben wel benieuwd of het echt merkbaar beter is dan wat er in die RS zit. Nogmaals, met OEM vorken weet je bij RS en FOX nooit exact of wat ze erin stoppen ook in de retail uitvoering van die vork zit. Dat is wel het checken waard als je daar je keuze van laat afhangen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Oli4k schreef: di 9 februari 2021, 18:23 Veerweg weegt niets. Ik zou voor meer gaan. Sowieso knal je met een E-bike wat makkelijker over dingen heen waar je met een niet-e-bike minder snelheid vasthoudt. En, slijtagedelen kun je altijd later nog vervangen. Een RS vork tzt voorzien van een betere demper kan ook nog een mogelijkheid zijn. Het is een Silver dus waarschijnlijk met TurnKey demping. Hoewel je dat bij OEM vorken nooit zeker weet.

In het verleden had ik problemen met TurnKey demping die last had van blijven plakken onderin de veerweg. Dat heeft niets te maken verkeerde afstelling maar is een teken dat die demping meer te verwerken krijgt dan hij aan kan. Ik heb die vork vervangen door een met Motion Control, wat iets beter werkt (maar uiteindelijk ben ik ook voor zo'n Aion34 gegaan en die zit er nu nog in). Met Rythm dempers heb ik geen ervaring maar ik ben wel benieuwd of het echt merkbaar beter is dan wat er in die RS zit. Nogmaals, met OEM vorken weet je bij RS en FOX nooit exact of wat ze erin stoppen ook in de retail uitvoering van die vork zit. Dat is wel het checken waard als je daar je keuze van laat afhangen.
Ik heb intussen een Focus Thron 6.8 besteld met 130mm veerweg en OEM RS Rekon "E-bike versie" (?)
Beetje gulden middenweg tussen beide Cubes. Ook van deze bike was een versie met Fox Rhythm beschikbaar, maar die was een stuk duurder. ik heb nu ruim geld over voor een evt upgrade mocht dat nodig zijn.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Gefeliciteerd! Toch mooi dat er dan een derde optie is die precies er tussenin zit.
Plaats reactie