Gebruikte droppers op MP

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Hydrograaf (Bas)
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 28 februari 2019, 10:37
Mijn mountainbike: Radon Jealous 29

Het valt me op dat er zoveel gebruikte droppers op marktplaats staan. Wil iedereen er vanaf?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Waarschijnlijk wel, maar ik wil niet meer zonder...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

13e maand is net geweest... iedereen 30mm meer drop aangeschaft :bier:

Of iets in die richting :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat ligt aan de typische xc/boswielrenmentaliteit in Nederland denk ik.
"Hier heb je geen dropper nodig", "heb altijd zonder gereden" etc. En als er dan toch een op de vers gekochte fiets zit (want alles evolueert richting potentere fietsen) mag-ie dus in de verkoop :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Vooral de korte 60mm DT swiss droppers die van snelle XC fietsen af gehaald wordt. Alleen die is dan weer minder interessant voor de meeste trail rijders.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Zijn genoeg mensen die dropper gelijk vervangen voor dropper met meer of minder drop of voor versie waar zij goede ervaringen mee hebben. Augustus een nieuwe Neuron kocht. De Fox gelijk vervangen voor een Rockshox AXS. Gezien ik goede ervaringen heb met de AXS op de HT.

De Fox op MP gezet. De vragen/opmerkingen die ik kreeg via MP. Leken soms net een kruisverhoor. Die gingen niet over de dropper, maar mijn keuzes en zelfs keer over mijn financiële situatie. Dan haak ik af en wacht ik geduldig op volgende... ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Er staan inderdaad heel veel van die DTSwiss dingen op. Die raak je volgens mij aan de straatstenen niet kwijt. Er is volgens mij maar een kleine markt voor mensen die met 60mm drop genoegen nemen. Zelf zoek ik het liefst een dropper met zo veel mogelijk drop.
Verder een aantal waarvan mensen aangeven een ander frame te hebben en dat het dan niet meer past. Dat heb ik zelf ook. Ik heb er ook een op MP staan (en hier op het forum) omdat die uit mijn oude frame komt en straks niet meer past in mijn nieuwe.
Maar ik vind de hoeveelheid op MP nog wel meevallen. Als ik zoek op dropper kom ik 39 (waarvan 8 van die DTSwiss dingen) advertenties tegen. Met de hype rondom mountainbiken van nu vind ik dat erg meevallen.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Hydrograaf (Bas)
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: do 28 februari 2019, 10:37
Mijn mountainbike: Radon Jealous 29

Klitse schreef: ma 8 februari 2021, 10:15 Er staan inderdaad heel veel van die DTSwiss dingen op. Die raak je volgens mij aan de straatstenen niet kwijt. Er is volgens mij maar een kleine markt voor mensen die met 60mm drop genoegen nemen. Zelf zoek ik het liefst een dropper met zo veel mogelijk drop.
Verder een aantal waarvan mensen aangeven een ander frame te hebben en dat het dan niet meer past. Dat heb ik zelf ook. Ik heb er ook een op MP staan (en hier op het forum) omdat die uit mijn oude frame komt en straks niet meer past in mijn nieuwe.
Maar ik vind de hoeveelheid op MP nog wel meevallen. Als ik zoek op dropper kom ik 39 (waarvan 8 van die DTSwiss dingen) advertenties tegen. Met de hype rondom mountainbiken van nu vind ik dat erg meevallen.
Het zal ook mijn noobie blik zijn. Ik krijg hopelijk deze week mijn nieuwe fiets binnen. Een Radon Jealous AL zonder dropper. Dus ik was me vast een beetje aan het oriënteren op het nut en mogelijkheden.

Nu rijd ik nog op een 26" old school MTB voornamelijk de Walcherse kustroute en Westerschouwen. Op de laatste route zet ik wel mijn zadel iets lager en daar is een dropper misschien nuttig. Misschien is een 60mm juist wat voor mij...
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Altijd zoveel mogelijk drop als past is mijn advies... minimaal 125mm voor een goed effect van een dropper zadelpen :-q

Ben net van 125 naar 150 naar 180mm gegaan in een paar maanden.

Die 150mm heb ik nog als je interesse hebt, PB maar even
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is wel een limiet aan hoor, zeker als je niet zo groot bent en op een 29er rijdt.
Dan zit je bij een 150mm dropper al gewoon op je achterband als je niet oplet, dus 180mm is dan een beetje zinloos.

Daarnaast is het ook zo dat een lange dropper meer ruimte nodig heeft, niet alleen uit maar vooral ook in het frame. En dat kan bij een fully nog weleens een probleem zijn. Kromme zitbuizen, draaipunten die in de weg zitten, kan allemaal een beperking zijn waardoor je met minder drop genoegen moet nemen.
En de hefboomwerking wordt minder gunstig bij een ver uitstekende binnenbuis, dus meer drop dan je echt nodig hebt zou ik niet doen.

Ik weet niet of die DT xc-droppertjes 27.2mm zijn? Dan zijn het ook geschikte droppers voor gravelbikes, relatief licht en je zadel 6cm lager op een gravelaar is al flink winst bij wat ruiger terreingebruik.
Veel gravelbikes zijn al voorzien van openingen in de zitbuis zodat je ook een stealth dropper kwijt kunt. Alleen zijn het ook vaak 27.2 zitbuizen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

kermit schreef: ma 8 februari 2021, 11:45 Er is wel een limiet aan hoor, zeker als je niet zo groot bent en op een 29er rijdt.
Precies. Ik ben klein en heb een 100mm dropper. En heb daar ook genoeg aan, nog nooit het gevoel gehad dat ik nog meer zou moeten zakken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is mij dan toch weer wat te weinig, ik heb na de eerste Alpenvakantie de originele 120mm vervangen door een 150mm OneUp.

Maar het is ook een beetje je rijstijl, ik heb het zadel liefst helemaal weg als het technisch naar beneden gaat, maar een fietsmaat van me gebruikt de maximale drop maar zelden (op dezelfde trails). Die zou waarschijnlijk ook met een 100mm dropper tevreden zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

kermit schreef: ma 8 februari 2021, 11:45 Ik weet niet of die DT xc-droppertjes 27.2mm zijn? Dan zijn het ook geschikte droppers voor gravelbikes, relatief licht en je zadel 6cm lager op een gravelaar is al flink winst bij wat ruiger terreingebruik.
Veel gravelbikes zijn al voorzien van openingen in de zitbuis zodat je ook een stealth dropper kwijt kunt. Alleen zijn het ook vaak 27.2 zitbuizen...
Wat er op marktplaats staat niet. Had al zitten kijken voor de mountainbike van mijn dochter. Die heeft het zadel nog zo laag staan dat ze geen 100mm drop kwijt kan.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn een paar zaken die de lengte bepalen.
1 lange benen, grote drop
2 XC kleinere drop, trail grotere drop
3 relatief hoog frame (zitbuis), kleinere drop, laag frame grotere drop.

Los daarvan zou ik altijd de grootst mogelijke drop adviseren.
Als je 0 gewend bent is 120mm al heel veel, maar je komt vanzelf/ooit in een situatie dat je zou willen dat je meer drop zou hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Michel.nl schreef: ma 8 februari 2021, 09:08 Vooral de korte 60mm DT swiss droppers die van snelle XC fietsen af gehaald wordt. Alleen die is dan weer minder interessant voor de meeste trail rijders.
Inderdaad, hier is ie ook meteen omgewisseld voor wat meer drop. Ik heb hem in de schuur liggen als reserve zadelpen.
Plaats reactie