Maat voorvork Rockhopper Comp 2020

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

George schreef: di 9 februari 2021, 14:09 Dat is een balhoofd voor een (semi) geïntegreerd 1 1/8-1,5 frame. Ik vind het overzicht van Hope altijd erg duidelijk. Verschillende types balhoofden met headsets voor verschillende vorken:

Afbeelding

Tweede van links is een headtube met een diameter van 44mm , daaronder een interne cup voor een 1 1/8 vorkbuis en een externe om een tapered vork te kunnen gebruiken.
Wat goed man! :-q
Deze maar eens opzoeken.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Wordt een straight vork aangeboden in de te koop hoek...zou er volgens mij zo inpassen. (Niet van mij, ook geen aandelen)

Groet, Jan
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

Jan F. schreef: di 9 februari 2021, 17:09 Wordt een straight vork aangeboden in de te koop hoek...zou er volgens mij zo inpassen. (Niet van mij, ook geen aandelen)

Groet, Jan
Hoi Jan,

Dankjewel, ik ga eens kijken :-q
Ik ben nog niet zo op de hoogte van de mogelijkheden van deze forum.
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

George schreef: di 9 februari 2021, 14:09 Dat is een balhoofd voor een (semi) geïntegreerd 1 1/8-1,5 frame. Ik vind het overzicht van Hope altijd erg duidelijk. Verschillende types balhoofden met headsets voor verschillende vorken:

Afbeelding

Tweede van links is een headtube met een diameter van 44mm , daaronder een interne cup voor een 1 1/8 vorkbuis en een externe om een tapered vork te kunnen gebruiken.
Ik kom er niet uit! :x
Ik heb verschillende balhoofden bekeken en ik kan maar geen geschikte vinden. Althans, zo lijkt het.
Hope heeft de mogelijkheid om een balhoofd te mixen, maar dan mis ik altijd nog een onderdeel om de balhoofd van boven vast te draaien.
Zou dit misschien kunnen? https://www.futurumshop.nl/cane-creek-b ... 4-40.phtml
Heb jij of iemand anders meer kennis ervan? Of ervaring?
Laatst gewijzigd door Heuvelland op do 11 februari 2021, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er is nog wat meer informatie nodig. Wat voor voorvork wil je gaan monteren? Eentje met een rechte buis of een tapered exemplaar? De originele vork had een rechte buis toch?
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

George schreef: do 11 februari 2021, 07:51 Er is nog wat meer informatie nodig. Wat voor voorvork wil je gaan monteren? Eentje met een rechte buis of een tapered exemplaar? De originele vork had een rechte buis toch?
Hoi George,
Het is een tapered vork en de huidige vork is inderdaad eentje met een rechte buis.

Ik twijfel over deze; https://www.futurumshop.nl/cane-creek-b ... 4-40.phtml
Maar mis ik dan niet de ZS44/30? https://www.futurumshop.nl/cane-creek-b ... 4-30.phtml
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met een snelle blik lijkt de eerste me correct. Semi-ge-integreerd boven, extern onder voor 1,5. De tweede link is voor een 1 1/8 onder, non-tapered dus. Kijk ook even bij Duitse webshops, die hebben vaak meer aanbod, NL shops als futurum zijn vrij duur met dit soort onderdelen. Bike-components, Bike24 etc.
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

George schreef: do 11 februari 2021, 08:08 Met een snelle blik lijkt de eerste me correct. Semi-ge-integreerd boven, extern onder voor 1,5. De tweede link is voor een 1 1/8 onder, non-tapered dus. Kijk ook even bij Duitse webshops, die hebben vaak meer aanbod, NL shops als futurum zijn vrij duur met dit soort onderdelen. Bike-components, Bike24 etc.
Ok. Dan zal ik beide nodig hebben. De hoofdbuis (headtube?) van de Specialized Rockhopper is recht.
https://www.specialized.com/be/nl/rockh ... 91520-2702
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bovenste lager zou je kunnen laten zitten, de bovenkant van een tapered vorkbuis is ook 1 1/8".

Tenzij er nu een versleten en/of flutlager in zit zou ik daarom alleen onder een nieuw lager kopen.

Dat bestaat uit drie onderdelen: een vorkconus (crown race) die op de vork getikt wordt, een cup voor in het frame en het lager zelf. Als er nog geen stermoer in de vork zit heb je die ook nodig.

Hope gebruikt conussen met een zaagsnede, ideaal want die gaan zo heel makkelijk op de vork (en er af). Zijn ook goed afgedicht, echt een aanrader imo.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

kermit schreef: do 11 februari 2021, 09:14 Je bovenste lager zou je kunnen laten zitten, de bovenkant van een tapered vorkbuis is ook 1 1/8".

Tenzij er nu een versleten en/of flutlager in zit zou ik daarom alleen onder een nieuw lager kopen.

Dat bestaat uit drie onderdelen: een vorkconus (crown race) die op de vork getikt wordt, een cup voor in het frame en het lager zelf. Als er nog geen stermoer in de vork zit heb je die ook nodig.

Hope gebruikt conussen met een zaagsnede, ideaal want die gaan zo heel makkelijk op de vork (en er af). Zijn ook goed afgedicht, echt een aanrader imo.
Hoi Kermit,

Hetgeen jij hierboven schrijft, is dat dit hetzelfde als de 2 links die ik eerder heb toegevoegd in mijn bericht?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je bedoelt de links naar die Cane Creek balhoofden bij Futurum?
Daarvan zou je het onderste lager van die complete set nodig hebben.

De andere link, naar dat losse lager, die moet je niet hebben. Dat is een semi-geïntegreerd lager (ook wel zero-stack genoemd, ZS) en daar past geen tapered vork in.
Je ziet op die lagercups een code staan, ZS44 op de ene en EC44 op de andere. Om een tapered vork in jouw frame te monteren heb je een EC44 nodig. (ZS = zero stack, EC = external cup).

Als je zowel boven als onder een nieuw lager nodig hebt kun je die complete Cane Creek set kopen.
Heb je alleen onder nodig kom je op deze uit:
https://www.futurumshop.nl/cane-creek-b ... gIbefD_BwE
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

kermit schreef: do 11 februari 2021, 10:08 Je bedoelt de links naar die Cane Creek balhoofden bij Futurum?
Daarvan zou je het onderste lager van die complete set nodig hebben.

De andere link, naar dat losse lager, die moet je niet hebben. Dat is een semi-geïntegreerd lager (ook wel zero-stack genoemd, ZS) en daar past geen tapered vork in.
Je ziet op die lagercups een code staan, ZS44 op de ene en EC44 op de andere. Om een tapered vork in jouw frame te monteren heb je een EC44 nodig. (ZS = zero stack, EC = external cup).

Als je zowel boven als onder een nieuw lager nodig hebt kun je die complete Cane Creek set kopen.
Heb je alleen onder nodig kom je op deze uit:
https://www.futurumshop.nl/cane-creek-b ... gIbefD_BwE
YES! Dankjewel voor de info. Eindelijk snap ik het nu helemaal! :-q
Kan ik met een gerust hart gaan kijken voor een nieuwe vork.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zoals op dat plaatje van Hope te zien is zijn er in de basis drie verschillende soorten:
1- traditional, daar liggen de lagers in cups die buiten het frame vallen.
2- integral (= zero stack of semi-geïntegreerd), daar liggen de lagers in cups die verzonken in het frame liggen.
3- integrated, daar liggen de lagers rechtstreeks in het frame zonder cups. Van buiten gezien lijkt dat heel veel op 2.
Afbeelding

Dat zijn de basisconstructies, dan heb je nog verschillen in de lagers:
- simpele losse kogels
- idem maar dan in een ring/kooi zodat ze niet allemaal uit je fiets donderen zodra je de vork loshaalt :D
- afgedichte industrielagers, da's het beste. Maar de lagers hebben altijd een afgeschuind kantje, zowel aan de boven als onderkant. En de hoek van die afschuining moet overeenkomen met die van de ring waar ze op of in liggen.
Er zijn twee verschillende hoeken in omloop, 45 graden en 36 graden, en je hebt lagers met twee dezelfde of twee verschillende hoeken... Daarnaast moet ook de hoogte van het lager nog passen bij de cups zodat de boel niet aanloopt of je juist een grote spleet krijgt.

Dit ter extra info, uiteraard past alles perfect bij elkaar als je een nieuwe set koopt.
Als je over een aantal jaren een nieuw lager nodig hebt is het wel iets om op te letten, bij hetzelfde merk blijven levert dan het minste risico op ;-)

Hier zie je wat losse lagers, de schuine kanten zijn goed te zien:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

Alweer thanks man! :-q
Wat een goeie info!
Plaats reactie