Maat voorvork Rockhopper Comp 2020

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

Goedemiddag!

Allereerst even voorstellen. Mijn naam is Martijn en woon in Gulpen. Alaaf!

Als het goed is, is dit onderwerp nog niet ter sprake geweest... 🤞

Ik wil van de mountainbike van mijn zoontje de voorvork verwisselen voor een "betere".
Het gaat om een Specialized Rockhopper Comp van 2020 met een SR SunTour XCM-vork.
Als ik kijk naar de voorkant van de Rockhopper zie ik dat de buis recht loopt en niet tapered. Buitendiameter 51mm.
Weet iemand toevallig de maat van de vork op basis van mijn vraag? 🤷‍♂️
Ik kan geen enkele technische documentatie vinden. De Specialized dealer vroeg mij om het framenummer, maar tot heden (na 4 keer navragen!) nog geen info mogen ontvangen.

Ps. Ik ben nieuw. Als informatie ontbreekt dan zal ik dit zsm vermelden.

Dankjewel voor jullie tijd!
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

wat bedoel je precies met de maat van de vork ?

Klopt het dat het deze vork is ?
VORK SR Suntour XCM 29, 30mm Stanchions, Rx Tune, coil spring, custom Multi-Circuit damping w/lockout, QR, 90/100mm travel (size-specific), 46mm offset
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hi, is het deze fiets: https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 91220-5503
Dennis74 schreef: ma 8 februari 2021, 15:57 wat bedoel je precies met de maat van de vork ?

Klopt het dat het deze vork is ?
VORK SR Suntour XCM 29, 30mm Stanchions, Rx Tune, coil spring, custom Multi-Circuit damping w/lockout, QR, 90/100mm travel (size-specific), 46mm offset
Dat zou dan deze vork moeten zijn: https://www.srsuntour.com/nl/producten/ ... -6237.html
Zo te zien is die enkel met een rechte stuurbuis leverbaar (100x9mm snelspanner/QR)
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

Hoi Dennis,

Dankjewel voor je reactie!

Ik bedoel met de maat de maat van de voorvorkbuis.
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

Dennis74 schreef: ma 8 februari 2021, 15:57 wat bedoel je precies met de maat van de vork ?

Klopt het dat het deze vork is ?
VORK SR Suntour XCM 29, 30mm Stanchions, Rx Tune, coil spring, custom Multi-Circuit damping w/lockout, QR, 90/100mm travel (size-specific), 46mm offset
Hoi Dennis,

Dankjewel voor je reactie!

Ik bedoel met de maat de maat van de voorvorkbuis.
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

TenZNL schreef: ma 8 februari 2021, 16:11 Hi, is het deze fiets: https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 91220-5503
Dennis74 schreef: ma 8 februari 2021, 15:57 wat bedoel je precies met de maat van de vork ?

Klopt het dat het deze vork is ?
VORK SR Suntour XCM 29, 30mm Stanchions, Rx Tune, coil spring, custom Multi-Circuit damping w/lockout, QR, 90/100mm travel (size-specific), 46mm offset
Dat zou dan deze vork moeten zijn: https://www.srsuntour.com/nl/producten/ ... -6237.html
Zo te zien is die enkel met een rechte stuurbuis leverbaar (100x9mm snelspanner/QR)
`Hoi TenZNL!

Het is inderdaad dezelfde Rockhopper.

Dankjewel voor het doorsturen van de technische info! Sneller dan de dealer 😉
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

TenZNL schreef: ma 8 februari 2021, 16:11 Hi, is het deze fiets: https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 91220-5503
Dennis74 schreef: ma 8 februari 2021, 15:57 wat bedoel je precies met de maat van de vork ?

Klopt het dat het deze vork is ?
VORK SR Suntour XCM 29, 30mm Stanchions, Rx Tune, coil spring, custom Multi-Circuit damping w/lockout, QR, 90/100mm travel (size-specific), 46mm offset
Dat zou dan deze vork moeten zijn: https://www.srsuntour.com/nl/producten/ ... -6237.html
Zo te zien is die enkel met een rechte stuurbuis leverbaar (100x9mm snelspanner/QR)
Voorvorken met rechte buis 1 1/8 vind je niet zo snel helaas.
Dan weet ik nu dat ik een balhoofd 1 1/8 1 1/5 nodig heb voor een tapered vork, toch?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heuvelland schreef: ma 8 februari 2021, 16:16
TenZNL schreef: ma 8 februari 2021, 16:11 Hi, is het deze fiets: https://www.specialized.com/nl/nl/rockh ... 91220-5503


Dat zou dan deze vork moeten zijn: https://www.srsuntour.com/nl/producten/ ... -6237.html
Zo te zien is die enkel met een rechte stuurbuis leverbaar (100x9mm snelspanner/QR)
`Hoi TenZNL!

Het is inderdaad dezelfde Rockhopper.

Dankjewel voor het doorsturen van de technische info! Sneller dan de dealer 😉
Vertrouw me niet blindelings, ik ben ook maar een hobbybob, he?
Ik weet niet hoe handig je bent maar je kan het controleren door even de stuurpen los te maken en de vork een klein stukje te laten zakken. Als de onderkant breder is dan de diameter van het deel in de stuurpen is het een tapered vork, bij gelijke dikte een rechter buis.
Heuvelland schreef: ma 8 februari 2021, 16:21 Voorvorken met rechte buis 1 1/8 vind je niet zo snel helaas.
Dan weet ik nu dat ik een balhoofd 1 1/8 1 1/5 nodig heb voor een tapered vork, toch?
Jep.
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

TenZNL schreef: ma 8 februari 2021, 16:23
Heuvelland schreef: ma 8 februari 2021, 16:16

`Hoi TenZNL!

Het is inderdaad dezelfde Rockhopper.

Dankjewel voor het doorsturen van de technische info! Sneller dan de dealer 😉
Vertrouw me niet blindelings, ik ben ook maar een hobbybob, he?
Ik weet niet hoe handig je bent maar je kan het controleren door even de stuurpen los te maken en de vork een klein stukje te laten zakken. Als de onderkant breder is dan de diameter van het deel in de stuurpen is het een tapered vork, bij gelijke dikte een rechter buis.
Heuvelland schreef: ma 8 februari 2021, 16:21 Voorvorken met rechte buis 1 1/8 vind je niet zo snel helaas.
Dan weet ik nu dat ik een balhoofd 1 1/8 1 1/5 nodig heb voor een tapered vork, toch?
Jep.
Dan zal ik me daaraan eens wagen. Dan weet je het inderdaad zeker. Dankjewel voor de info! Alweer 👍
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Geen dank. :-q
Nog een tipje van flipje: Zoek op youtube eens op "mtb balhoofd afstellen", dan heb je gelijk alle info voor die "operatie" :wink:
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

TenZNL schreef: ma 8 februari 2021, 16:29 Geen dank. :-q
Nog een tipje van flipje: Zoek op youtube eens op "mtb balhoofd afstellen", dan heb je gelijk alle info voor die "operatie" :wink:
Ga ik doen! :-q
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

De vraag is of er in jouw balhoofdbuis een headset voor een tapered vork past.
Dit is afhankelijk van de binnendiameter.
Die moet dan 44 mm zijn.
Een vork met rechte vorkbuis is idd wat minder goed verkrijgbaar nieuw maar 2e hands is er toch nog wel het eea te koop.
''Only dead fish go with the flow''
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

44mm is 1 vd maten waarin een tapered vork past.
Foto van het balhoofd, recht vanvoren wil ook nog wel eens helpen ,)

Als ik de foto van de website bekijk is het idd een 44mm balhoofdbuis.
Daar past een tapered vork in als je de onderkant vervangt door een extern (EC) balhoofd lager (incl cups).

Tapered is gangbaar dus makkelijk verkrijgbaar. Het is lastig een goede vork (beter dan wat er nu in zit) met een recht 1 1/8 balhoofd te vonden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heuvelland
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 8 februari 2021, 15:07

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 februari 2021, 22:42 44mm is 1 vd maten waarin een tapered vork past.
Foto van het balhoofd, recht vanvoren wil ook nog wel eens helpen ,)

Als ik de foto van de website bekijk is het idd een 44mm balhoofdbuis.
Daar past een tapered vork in als je de onderkant vervangt door een extern (EC) balhoofd lager (incl cups).

Tapered is gangbaar dus makkelijk verkrijgbaar. Het is lastig een goede vork (beter dan wat er nu in zit) met een recht 1 1/8 balhoofd te vonden.
Hey goedemorgen!

Dankjewel voor je reactie.
"Daar past een tapered vork in als je de onderkant vervangt door een extern (EC) balhoofd lager (incl cups)."
Bedoel je dan zoiets? https://cyclingweb.nl/index.php?option= ... ct_id=4977

Gr. Martijn
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat is een balhoofd voor een (semi) geïntegreerd 1 1/8-1,5 frame. Ik vind het overzicht van Hope altijd erg duidelijk. Verschillende types balhoofden met headsets voor verschillende vorken:

Afbeelding

Tweede van links is een headtube met een diameter van 44mm , daaronder een interne cup voor een 1 1/8 vorkbuis en een externe om een tapered vork te kunnen gebruiken.
Plaats reactie