Hulp gevraagd bij opbouwen eerste hardtail

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Hey hallo,

Ik heb mijn zinnen gezet op het kopen/opbouwen van een Stif Squatch do-it-all hardtail voor in nederland, maar ook in gebiedjes wat verder weg richting de alpen.
(https://eu.stifmtb.com/collections/stif ... if-squatch)
Ik heb op dit forum al een voorstelling gedaan / een beetje over het gewenste gebruikt van de fiets getypt: viewtopic.php?f=7&t=149613&p=2575240#p2575240 en ben erg blij met alle hulp

Nu lijkt de vooropgebouwde fiets wel een heel erg goede deal (2750 euro voor een gx groupset en een rock shox ultimate voor de 'pro' build) echter zal die pas in juli(!) naar verwachting leverbaar zijn. Ik zit nu zonder fiets dus dat is wel lang wachten.

Om deze reden zit ik te kijken om zelf een opbouw te doen, met een budget van 2500-3500 euro. Het wordt mijn eerste build, en ik schrik een beetje van de prijzen, beschikbaarheid en keuzemogelijkheden van alle onderdelen als je die los koopt.

Mijn eisen zijn niet enorm groot, maar ik wil wel echt voorkomen dat ik over 6 maanden spijt had dat ik niet net even wat meer geld uitgegeven had, en zoek ook iets wat niet zomaar kapot gaat.
Qua banden/wielenset zat ik te denken om een (tubeless) all-round trail/+buiten-nederland-setje met een achterband wat redelijk rolt en een voorband dat veel grip heeft en dan tegen de zomer mogelijk een meer gravel/'fiets'-wielen setje erbij aan te schaffen zodat ik niet telkens banden hoef te wisselen.

1) Is er ergens toevallig al een kan-en-klaar overzichtje van een kwaliteit/prijs-kwaliteit hardtail build?
2) Hebben mensen wellicht nog tips qua groepenset/wielenset + goede rim-breedte en bandentips om mijn zoekbereik wat te verkleinen?
3) Mocht iemand nog tips hebben voor 2e-hands onderdelen en/of een leuk wielen/bandensetje houd ik me ook aanbevolen, ik zit al wat op het forum te struinen.

Ik heb een google sheet documentje opgesteld met een kostenallocatie + wat component selecties en hoop dat de kosten een beetje kloppen. Ik kom met de fabrikant's build nabouwen al snel op 3500 euro helaas... en dat met een slechtere fork maar ik heb wel wat ruim gerekend; en wellicht zijn er goedkopere alternatieven / 2e-hands onderdelen om wat kosten te besparen.
Maar ik zit haast te denken om tevens naar een goed gespecte 2e-handse te zoeken en de onderdelen over te zetten op het nieuwe frame

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0
(het is mogelijk te commenten in de docs)

Groeten,
Martin
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gewoon Shimano Deore pakken, basic Pike vork er bij en een geinig setje wielen. Ben je voor minder dan €1.500 klaar voor die onderdelen. Dan nog een dropper en stuur/stuurpen en klein spul en zit je op minder dan €2.000,- in totaal (zonder frame). Voor zeer functioneel spul!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Wel een heel gaaf frame. Heb er nog een tijdje naar gekeken maar uiteindelijk niet op de bestelknop gedrukt omdat ik vond dat deze wel erg veel bottombracket drop had en ik nu al regelmatig een pedalstroke heb. Maar als jij je bewust bent van deze BB Drop en je vind dat geen probleem, zeker doen (de teal versie!). Wel zou ik je dan adviseren om in elk geval niet groter te gaan dan 170mm cranks.

Verder wat Lars zegt. Of hier op het forum zoeken naar onderdelen voor mooie prijzen.

Oh en heb je rekening gehouden met de Brexit? Heb je uitgezocht of er nog import bij de prijs van het frame op komt? (En VAT omgewisseld met BTW).
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Doe lage bottom bracket is juist de reden voor de frame keuze :D Lijkt mij geweldig maar bedankt voor de waarschuwing. De pedal strikes ga ik achterkomen

Ze halen de engelse VAT eraf, dan betaal je wss iets van 3 procent importheffing en 21% btw. Valt nog wel te overzien dus.

Qua groepenset, ik lees nogal wat rampverhalen over sx/nx sets die kapot gaan en zoek het liefst iets bombproofs wat ook wat direct schakkelt/grijpt, het liefst iets wat wat makkelijk af te stellen is en waarmee ik meerdere versnellingen tegelijk terug kan schakelen. Heb je wellicht een type/range wat hier bij past? Gewicht is niet zo heel belangrijk
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Qua groepset zou je dan gewoon Deore (MS Body) kunnen pakken. Of als je voorkeur voor SRAM hebt, GX (XD Body).

Ik zag trouwens in jouw excel lijst nog wel wat zaken ontbreken. Wellicht heb je er wel aan gedacht maar anders:
  • Bottombracket
  • Pedalen
  • Zadelpenklem (als die niet bij je frame komt)
  • Remadapters (afhankelijk van hoe groot je schijven zijn)
  • Binnenbanden of spul voor tubeless
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Klitse schreef: di 9 februari 2021, 09:28 Ik zag trouwens in jouw excel lijst nog wel wat zaken ontbreken. Wellicht heb je er wel aan gedacht maar anders:
Bedankt. Ik zoek alleen nog welk gereedschap ik nodig heb (het niet-fiets-specifiek gereedschap + compressor heb ik al). Weet niet of ik er een nieuw topic voor moet starten; maar online https://www.instructables.com/How-to-As ... tain-Bike/ kom ik zoal tegen:
- casette lockring tool
- bottom bracket tool (lenen/wellicht door bikeshop laten doen)
- headset press (door bikeshop laten doen?)
- Press fitting tool
- montagepasta
- chain tool
- crown race setting system (kan eventueel geimproviseerd worden)
- zaag (stuur)

Doen mensen dit zelf of leen je dit spul / laat je het door een fietsenwinkel doen?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

lllmartinlll schreef: di 9 februari 2021, 11:04
1 casette lockring tool
2 bottom bracket tool (lenen/wellicht door bikeshop laten doen)
3 headset press (door bikeshop laten doen?)
4 Press fitting tool
5 montagepasta
6 chain tool
7 crown race setting system (kan eventueel geimproviseerd worden)
8 zaag (stuur)
1. altijd handig om zelf in huis te hebben. Kopen dus.
2. Als het een threaded bottom bracket is dan kun je ook een waterpomptang gebruiken (doekje er omheen tegen beschadigen). Maar een tool is wel verstandig als je het vaker zelf wilt doen.
3. Dat is vaak een eenmalig ding. Door de LBS laten doen kan vast. Of anders kom je die van mij even lenen in Wierden (of je komt langs met je bike). Of zelf maken: https://www.youtube.com/watch?v=HGfvO-ztoT4
4. Een press fitting tool heb je niet nodig geloof ik (je hebt geen lagers die je moet persen anders dan je headset, want hardtail)
5. Kopen, ga je nodig hebben.
6. Zit ook vaak op een multitool die je waarschijnlijk toch nodig hebt, voor incidenteel gebruik werkt dat prima.
7. Crownrace kun je er op slaan door een PVC buis te gebruiken met de juiste diameter. Zo doe ik het in elk geval.
8. Om je stuur af te korten kun je ook een pijpensnijder gebruiken.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Nijkerkbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 178
Lid geworden op: wo 4 oktober 2017, 11:56

Lars TB schreef: ma 8 februari 2021, 21:49 Gewoon Shimano Deore pakken, basic Pike vork er bij en een geinig setje wielen. Ben je voor minder dan €1.500 klaar voor die onderdelen. Dan nog een dropper en stuur/stuurpen en klein spul en zit je op minder dan €2.000,- in totaal (zonder frame). Voor zeer functioneel spul!
Precies dit! En wees niet te bang om de onderdelen van verschillende adressen vandaan te halen ipv één webshop. De kans dat alles wat je nodig hebt bij één shop op voorraad is, is hoe dan ook al klein.

Wil je het budget verder klein houden; heb enigszins geduld en wacht tot je leuke aanbiedingen (even inschrijven op de nieuwsbrief van RCZbikeshop kan je serieus geld besparen) tegen komt. Op deze manier heeft mijn Ritchey Ultra buil niet meer gekost dan de ondergrens van je gestelde budget.
SantaCruz Tallboy V2 CC '16 / Ritchey SwissCross Disc ‘19
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Klitse schreef: di 9 februari 2021, 11:18
lllmartinlll schreef: di 9 februari 2021, 11:04
1 casette lockring tool
2 bottom bracket tool (lenen/wellicht door bikeshop laten doen)
3 headset press (door bikeshop laten doen?)
4 Press fitting tool
5 montagepasta
6 chain tool
7 crown race setting system (kan eventueel geimproviseerd worden)
8 zaag (stuur)
1. altijd handig om zelf in huis te hebben. Kopen dus.
2. Als het een threaded bottom bracket is dan kun je ook een waterpomptang gebruiken (doekje er omheen tegen beschadigen). Maar een tool is wel verstandig als je het vaker zelf wilt doen.
3. Dat is vaak een eenmalig ding. Door de LBS laten doen kan vast. Of anders kom je die van mij even lenen in Wierden (of je komt langs met je bike). Of zelf maken: https://www.youtube.com/watch?v=HGfvO-ztoT4
4. Een press fitting tool heb je niet nodig geloof ik (je hebt geen lagers die je moet persen anders dan je headset, want hardtail)
5. Kopen, ga je nodig hebben.
6. Zit ook vaak op een multitool die je waarschijnlijk toch nodig hebt, voor incidenteel gebruik werkt dat prima.
7. Crownrace kun je er op slaan door een PVC buis te gebruiken met de juiste diameter. Zo doe ik het in elk geval.
8. Om je stuur af te korten kun je ook een pijpensnijder gebruiken.
Bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat aanvulling:

- Als je bijvoorbeeld een Hope balhoofd koopt zit daar een baseplate/crown race/vorkconus bij met een zaagsnede. Die schuif je zo op de vork en indien ooit nodig ook er weer af. Stuk handiger dan die vast geperste dingen, en Hope balhoofden zijn ook echt goed.
Je kunt ook zelf de crown race van een ander merk doorzagen, maar alleen als je een industrielager hebt. Bij losse kogels of een kogelring werkt het natuurlijk niet.
En ik zou de zaagsnede niet aan de achterkant van de vork doen ivm troep. De Hope heeft een extra rubberen seal om dat buiten te houden.

- de kettingpons van een goede minitool werkt goed genoeg voor af en toe, maar met de huidige 11- en 12-speed kettingen zijn de powerlinks amper nog zonder tang los te krijgen. Dus zo'n tangetje is wel een aanrader vind ik.

- stuur inkorten zoveel mogelijk vermijden ;-)

- let op, de term montagepasta wordt voor twee soorten spul gebruikt met een andere toepassing:
1- pasta om de wrijving tussen klemmende delen te verhogen. Bedacht voor carbon onderdelen maar werkt ook goed bij alu. Ik gebruik het altijd tussen stuur en stuurpen. Wordt meestal carbonpasta of friction paste genoemd.
2- een soort vettigheid om vast gaan zitten van onderdelen te voorkomen, anti-seize wordt het ook weleens genoemd.
Beetje tricky, want 1 is goed om bij een stuur te gebruiken, maar 2 is juist niet aan te raden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2. Als het een threaded bottom bracket is dan kun je ook een waterpomptang gebruiken (doekje er omheen tegen beschadigen). Maar een tool is wel verstandig als je het vaker zelf wilt doen.
Lijkt mij geen goed plan.
Het moet met 40Nm vast worden gedraaid en dat lukt met een waterpomp niet.
Ook naderhand, als het met 40Nm is vastgedraaid, krijg je het niet meer los met een waterpomptang.

Misschien als je sterk bent en hard kunt knijpen (kan ik dus niet)
Maar dan knijp je de cups en de lagerschalen ovaal, wat ook weer niet ideaal is.

Je moet veel spul kopen/bestellen.
Koop meteen het goede gereedschap erbij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Als je voor Deore gaat, neem dan XT shifters erbij. Die lopen wat soepeler dan de Deore shifters. Verder is al veel gezegd. Maareh, weet je zeker dat je het frame los eerder binnen hebt dan een complete fiets? Bij de frame-only zie ik staan "pre order", dat doet mij denken dat je daar ook best lang op wacht.
dirty sanches
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 158
Lid geworden op: za 27 december 2008, 21:54

Zou toch lekker voor de H3 gaan als het perse een hardtail moet zijn.
Maar als ik je verhaal zo lees ben je nog beter af met een 301. Ook van liteville net als de h3.
Deze fietsen gaan niet stuk. En zelfs als je een gebruikte koopt zonder bon. Dan heb je gewoon garantie. Geen gezeik gewoon super service.
En ondanks dat de 301 met 120 of 140 of 160 mm te rijden is achter klimt dat ding echt super.
Voor kun je monteren wat je wil. Zelfs 180mm is geen probleem.
Maar als je hem zou opbouwen als trail versie iets tussen 120-150mm voor en achter kun je alles wat je beschrijft super fietsen. Niks geen 2de set wielen nodig.
Je moet wel de mk14 nemen of nieuwer. En gebruikt krijg je die zeker binnen je budget. Zelfs met Carbon wielen en xo1 Groep.
Maat van me heeft er een gekocht een jaar geleden voor 3200€. Rij zelf de 601. Maar heb jaren de 301 gehad. En daar zelfs de 7 dagen van duchenne Heroes lachend mee uitgereden.
Merk is niet zo bekend hier. Maar laat je daar niet door afschrikken. De doordachte details en kwaliteit zijn redelijk ongeëvenaard. En de service en garantie, zo krijg je ze nergens.
En bespaard je ook weken hier discussie voeren over hoe en wat met opbouw en welk gereedschap enz enz.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ts is sinds 28 april niet meer op het forum geweest... waarschijnlijk lekker aan het fietsen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie