Beste frame materiaal: carbon - alu - staal - titanium

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

suravida schreef: do 25 februari 2021, 18:51 Nou, ik ben om na dit topic. Carlton heeft gewoon helemaal gelijk. Ik heb de vijlen en soldeer bij het oud ijzer gezet en net bij Ali Express een container Chinees plastic besteld. Kan ik eindelijk eens echt lekker gaan fietsen. :-q
Waar staat die oudijzerbak precies :~ :winkie:
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 maart 2021, 13:42 Nu het topic toch weer is gereanimeerd, is dit filmpje misschien ook wel leuk.
Onze kleine schreeuwlelijk bespreekt een carbon (reesfiets) frame uit China en komt tot de conclusie dat er weinig op aan te merken is.
(itt cervelo, open en bmc om maar wat carbonschroot van de nederlandse pen te noemen)
Interessant. Maar wel een kleine kanttekening:
Hij krijgt natuurlijk wel een frame van de fabrikant zelf en ze weten waar ze hem naar toe sturen. Wie zegt mij dat deze met dezelfde standaarden gemaakt is als de rest van de productielijn? Of kan dat met Carbon niet anders?
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klitse schreef: ma 15 maart 2021, 13:50 Interessant. Maar wel een kleine kanttekening:
Hij krijgt natuurlijk wel een frame van de fabrikant zelf en ze weten waar ze hem naar toe sturen. Wie zegt mij dat deze met dezelfde standaarden gemaakt is als de rest van de productielijn? Of kan dat met Carbon niet anders?
Dat zou kunnen, maar carbon frames komen uit een mal. Is de mal goed, dan heb je al een flinke stap gezet naar cinstante kwaliteit.
Bij metaal zouden er natuurlijk de beste metaalbewerker en lasser aan het werk zijn gezet.
Maar nu misschien de beste matjeslegger.
Hoe dan ook, je mag van Cervelo&Co (die 5x zoveel kosten) verwachten dat alleen de beste matjesleggers aan je frame hebben gewerkt. Dat is dus een foute aanname...
Dit frame weegt wel 50% meer. (Dus 500% minder kans op scheuren?)
Ik denk dat een chinees die per dag 100 frames uitpoept geroutineerder is dan een ingenieur(?) die 1 of 2 frames per dag maakt. Maar ik denkt dat Cer Op en BMC ook gewoon naar de goedkoopste Chinees gaan. Die Chinees laat dan gewoon 1 laagje carbon weg en voila. Is dat dan ook net het matje dat de bracketpot recht moet houden?
Wie zal het zeggen.
Als ik in de markt ben voor een carbon kromme sturen fiets, dan weet ik wat het niet gaat worden, en ook wat het waarschijnlijk wel gaat worden ;)
As we speak ben ik weer bezig mn budget carbon knaller weer in elkaar te zetten.
Was ontmanteld om een 2e LTHT op te bouwen, maar door een verschuiving in de schuur is er weer wat spul vrijgekomen.
(de carbon HT van mw TSTM is gescheurd en nu ze hier op de LTHT heeft gereden wil ze het carbon XC frame niet laten plakken :(( )
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 maart 2021, 14:04 Ik denk dat een chinees die per dag 100 frames uitpoept geroutineerder is dan een ingenieur(?) die 1 of 2 frames per dag maakt.
Je kunt ook foute routines hebben en dan heel goed zijn in iets fout produceren .... en dat komt meer voor dan je denkt.

Als je als beginned bouwer in NL mail krijgt van je voormalig Chinese bouwer of ze een specifiek (en essentieel) stukje tooling bij je kunnen kopen dan krap je echt even achter je oren :roll:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

suravida schreef: ma 15 maart 2021, 12:58 Klinkt als het proces dat Guerilla Gravity in de VS gebruikt voor hun frames, maar dan met een extra matje erin. Deed mij dan weer denken aan Carbotanium Pagani's (de auto, niet de limburger) maar kippengaas en papier maché kan natuurlijk ook. Wel mooi dat men carbon beter maakt door er staal aan toe te voegen. Nog 2 stappen doorontwikkelen en ze komen tot de ontdekking dat carbon met staal maar zonder carbon nog beter is. :lol:
Ik lees in dat stuk niks over carbon. Wat ik begrijp is dat ze stalen draden in een matrix van thermoplast doen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Hun website opent met: "READY FOR THE NEXT GENERATION OF CARBON ?"

https://rein4ced.com/

Dus blijkbaar zien ze het zelf als carbon.... Al kan ik uit het artikel ook niet halen wat het nou precies is.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Evanix
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 12 augustus 2009, 18:21

Mijn racefiets is van carbon, fits like a glove en zou niets anders meer willen. Voorheen een aluminium racefiets gereden. Mijn 26-er / 29-er ht mtb zijn aluminium net als mijn fs 27+ mtb. De fatbike is van staal. Met al deze fietsen nooit schade gereden so far 🤷

Volgende op het lijstje is een gravelfiets, keuze materiaal is aluminium.

Afhankelijk van de discipline / toepassing. Op een mtb - fatbike - gravelbike heb je te maken met steenslag, rotsen, het bekende gooi-en smijtwerk. Persoonlijk denk ik dat aluminium/ staal zich daar beter voor leent.
Mijn racefiets daarentegen is van carbon, ik ben daar veel zuiniger op, gevoelsmatig is het kwetsbaarder, weegt nauwelijks iets, maar is wel veel stijver, zeker ondervonden met klimwerk in het buitenland. Het prijskaartje telt ook mee.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

suravida schreef: ma 15 maart 2021, 14:55 Hun website opent met: "READY FOR THE NEXT GENERATION OF CARBON ?"

https://rein4ced.com/

Dus blijkbaar zien ze het zelf als carbon.... Al kan ik uit het artikel ook niet halen wat het nou precies is.
Veel reacties. Zoals ik het lees is het carbon fiber mix met staal mesh ingelamineerde versterking. Productie methode lijkt ook anders te zijn met thermoplastic? Die snap ik nog niet meteen.

Blijkbaar voorkomt dit de-laminatie ofwel onzichtbare inwendige schade va carbon fiber na harde impact, en mogelijke plotselinge breuk. Het nieuwe materiaal zou dus veiliger moeten zijn, en stijver (zonder feiten). Gezien de MTB's al erg stevig zijn uitgevoerd lijkt me dit meer een voordeel voor de reetfietsen.

Voorzien in toekomstige full suspension e-MTB van Youtube Kellys of de hardtail die later wordt uitgebracht door Ghost. En van Rob rides. Zie wat Rob zegt over div frame materialen vanaf 4:25. Sluit naadloos aan bij dit topic.

Heel goede zaak is "reshoring" dus productie terug brengen naar Europa, voor de mensen hier door de mensen hier. Meer kennis, meer added value, minder transport enz. Hoop dat de prijs redelijk blijft. De functionele meerwaarde tov standaard MTB carbon is voor mij nog te bezien.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Crapton schreef: ma 15 maart 2021, 20:06
Heel goede zaak is "reshoring" dus productie terug brengen naar Europa, voor de mensen hier door de mensen hier. Meer kennis, meer added value, minder transport enz. Hoop dat de prijs redelijk blijft. De functionele meerwaarde tov standaard MTB carbon is voor mij nog te bezien.
Dan blijft de vraag hoeveel kennis we daadwerkelijk hier nog in huis hebben. Kennis ja. Maar op grote schaal produceren kan prima in het oosten zolang je de processen maar onder controle hebt.

Maar daar wringt momenteel de schoen. Om nog goedkoper te produceren word die controle wegbezuinigt of overgelaten aan lokalen. Die uiteindelijk hun eigen vlees keuren. Daarbij maakt het niet uit of het uit een lasrobot voor aluminium komt of Titanium wat zonder backing gas gelast wordt.

Het is uiteindelijk de prijs die we willen betalen die bepaalt welke kwaliteit we voorgeschoteld krijgen.

Maar om op mijn eigen frame materiaal ervaringen terug te komen. Ik heb op alles wel gereden waarbij er uiteindelijk in mijn competitieve leven maar 1 frame gesneuveld is. Wel een Merlin Titanium op een achterpad. De XLM die ik daarna onder garantie heb ontvangen rijd nog steeds rond. Misschien heb ik geluk gehad of altijd op materiaal gereden wat licht maar toch betrouwbaar was.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: ma 15 maart 2021, 21:04 Het is uiteindelijk de prijs die we willen betalen die bepaalt welke kwaliteit we voorgeschoteld krijgen.
Deels waar, maar het hangt ook af van de instelling van de fabrikant. Goede kwaliteit tegen een redelijke prijs, of maximale winst ten koste van alles.

Ik ben bang dat we inmiddels al heel ver op het pad van die laatste optie zijn :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Carbon zou nog te verbeteren zijn door een carbonframe-breimachine uit te vinden, zodat er nergens overlapt hoeft te worden en een frame dus uit één carbondraad gebreid kan worden.
Maar het ultieme frame bestaat natuurlijk uit bot, jazeker, echt bot zoals dat in niet-weekdieren gebruikt wordt. Uiteraard hebben we dan vogelbotten nodig omdat die een gunstige sterkte / gewichtsverhouding hebben, de natuur heeft voor de ontwikkeling daarvan veel meer tijd gehad dan wij. Maar hoe maak je daar nou een fietsie van?
Na ampel denkwerk komt er de volgende, wellicht revolutionaire oplossing uit: via genetische manipulatie komen we tot een struisvogel waar wielen in passen en waar aan de kop uitgroeisels zitten die als stuur gebruikt kunnen worden. De fiets is, indien gewenst ook zelfrijdend, het brein laten we zoals het is. De poten komen achter elkaar in plaats van naast elkaar, twee tenen worden veel langer om als vorken te dienen, voor en achter uiteraard. Aan het zadel hoeft niet veel te veranderen, heerlijk toch zo'n pak veren onder je kont? Mocht er toch iets breken: deze fiets is zelfherstellend.
Één ding heb ik nog niet opgelost, maar er zitten heel wat genieën hier die mij vast wel kunnen helpen: hoe moet het met de bracket en de ketting?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2643
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Gerard4t schreef: wo 17 maart 2021, 15:37 Carbon zou nog te verbeteren zijn door een carbonframe-breimachine uit te vinden, zodat er nergens overlapt hoeft te worden en een frame dus uit één carbondraad gebreid kan worden.
Maar het ultieme frame bestaat natuurlijk uit bot, jazeker, echt bot zoals dat in niet-weekdieren gebruikt wordt. Uiteraard hebben we dan vogelbotten nodig omdat die een gunstige sterkte / gewichtsverhouding hebben, de natuur heeft voor de ontwikkeling daarvan veel meer tijd gehad dan wij. Maar hoe maak je daar nou een fietsie van?
Na ampel denkwerk komt er de volgende, wellicht revolutionaire oplossing uit: via genetische manipulatie komen we tot een struisvogel waar wielen in passen en waar aan de kop uitgroeisels zitten die als stuur gebruikt kunnen worden. De fiets is, indien gewenst ook zelfrijdend, het brein laten we zoals het is. De poten komen achter elkaar in plaats van naast elkaar, twee tenen worden veel langer om als vorken te dienen, voor en achter uiteraard. Aan het zadel hoeft niet veel te veranderen, heerlijk toch zo'n pak veren onder je kont? Mocht er toch iets breken: deze fiets is zelfherstellend.
Één ding heb ik nog niet opgelost, maar er zitten heel wat genieën hier die mij vast wel kunnen helpen: hoe moet het met de bracket en de ketting?
Volgens mij moet je out of the box denken. Laat de wielen eens weg. Veel meer grip en ook geen ketting en trappers meer nodig.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

kermit schreef: di 16 maart 2021, 10:48
Real Epic '89 schreef: ma 15 maart 2021, 21:04 Het is uiteindelijk de prijs die we willen betalen die bepaalt welke kwaliteit we voorgeschoteld krijgen.
Deels waar, maar het hangt ook af van de instelling van de fabrikant. Goede kwaliteit tegen een redelijke prijs, of maximale winst ten koste van alles.

Ik ben bang dat we inmiddels al heel ver op het pad van die laatste optie zijn :-{
Mee eens..

Op de site van pole stond wel een interessante uiteenzetting waarom ze hun carbon bike project gestopt hebben. Weet niet of het allemaal op feiten gebaseerd is, zie dat pole nog al eens de feiten zo presenteert dat het volledig in hun voordeel is (zeggen dat carbon niet te recylen is en aluminum wel, correct, maar ze produceren kuubs aan spanen waar je ook niets meer mee kunt en dat laten ze even weg). Ben het dus niet klakkeloos met ze eens maar het artikel heeft wel een punt.

Jammer dat een frame van diverse andere kleinere frame bouwers zo veel geld kost. Begrijp me niet verkeerd, eigenlijk vind ik ze niet te duur als je bekijkt hoe de service, kwaliteit, eigenschappen en levensduur is, zeker afgezet tegen de prijzen van productie in west Europa. En al helemaal als je gaat vergelijken met diverse grote merken, waar hun high end frames van ver weg komen en dan nog meer geld kosten.

Duurzaamheid is voor mij niet alleen hoeveel energie whatever het kost om zo'n ding te maken en hier in de schuur te hebben staan. Ook hoe goed het te repareren is, hoe lang de geometrie actueel blijft, hoe snel er weer een model komt met een nieuwe kleur of 2mm langere reach en hele volsstammen weer iets nieuws willen, hoe de fiets aan te passen is aan de wensen en ontwikkeling van de gebruiker, hoe lang zijn onderdelen te krijgen, hoe lang gaat alles mee..
Misschien mag de productie en recyclebaarheid wel redelijk veel energie kosten, zolang zo'n fiets maar goed voor lange tijd inzetbaar is maakt dat ook niet zo veel uit.

Voor mij is het ultieme merk https://www.nicolai-bicycles.com/, die maken nog alles van een goed taaie variant aluminium, made in Germany. Progressieve geometrie die heel goed werkt (niet dat het topic er over gaat). No nonsense, geen gekke vormen omdat het kan, nee, gewoon form follows function. Onderdelen zijn makkelijk 10+ jaar verkrijgbaar. Liever stevig dan extra licht. Helaas wel een smak geld.

Omdat ik lang met een fiets doe is de hoge aanschafprijs nog een beetje te doen. Mijn huidige bike gaat al weer heel lang mee (bouwjaar 2008), de volgende hopelijk ook. Nb: ik gebruik m'n bike flink, bikeparks, wedstrijden als megavalanche, vanalles. Is niet gegarandeerd dat alles dan lang heel blijft en je moet zeker niet allergisch zijn voor krassen en hier en daar een deukje.
Heb ik nadelen gehad door zo lang door te rijden met een aluminium 26" full suspension? Misschien. Heb er niet minder ervaring mee opgedaan en zeker niet minder lol gehad, dus me happy.

Ps. Don't get me wrong, ik weet ook dat we de wereld niet gaan redden met duurzame fietsonderdelen of bikes made in Europe. En als iemand graag vaak een upgrade doet, have fun. Zelf plaats ik wel eens vraagtekens bij de constante drang naar iets nieuws, dat wel, echter veroordeel er niemand om.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Gerard4t schreef: wo 17 maart 2021, 15:37 Carbon zou nog te verbeteren zijn door een carbonframe-breimachine uit te vinden, zodat er nergens overlapt hoeft te worden en een frame dus uit één carbondraad gebreid kan worden.
Je wilt carbon niet breien, dan zijn de draden niet recht meer en daardoor verliest het compleet zijn stijfheid
Of je moet dat weer willen natuurlijk
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nog een nadeel van carbon...

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie