Beste frame materiaal: carbon - alu - staal - titanium

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2182
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zie in de carbonkennis hier nog wel wat weeffoutjes...
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Carbon breien is juist high tech, weven is ouderwets, middeleeuwse technologie.

Carbon vezels zijn super stijf, mer nog dan staal, daarom gebruiken we ze. Welnu, bij weven buig je die superstijve carbonvezels afwisselend over en onder elkaar heen. Het product is een eindeloze slangelijn. Als je er dan belasting op zet krijg je de rectie van het lanzaam recht trekken van alle bochten in de vezels. Je krijgt dus niet de volle stijfeheid van de carbonvezels. Bovendien is het inleggen van een weesfel in een 3-dimensinale mal een drama, al die kruisingen geven beperkingen in de hoeken die je kunt maken en daarmee de rondingen die je kunt volgen.

Bij een breisel laat je de carbonvezels juist perfect recht liggen naast en over elkaar. Je breit ze aan elkaar met een hele dunne slappe kunstof draad die in de hars in het eindproduct zit. Doet niets aan de sterkte maar verhoogt de efficiency van de carbon vezels enorm. Want als je op een composiet gemaakt met een breisel belasting zet krijg je wel de volle response van de carbon vezels. En misschien nog wel belangrijker, bij het draperen van het doek in een mal kunnen de vezels in de lengte langs elkaar glijden. Netto resultaat is dat je met breisel veel grotere vormvrijheid hebt, super belangrijk.

er zijn meer opties, zoals de UD prepregs, maar dat is voor een andere keer. En weefsels hebben nog wel hun rol, niet overal is stijfheid of vormvrijheid nodig. Ook een echt goed gebouwd frame heeft weefsel in de mix.

Weefsel: carbonvezels zijn in bochten gelegd om een doek te vormen
Afbeelding

Breisel: De witte draad breit de kaarsrechte koolstof vezels tot een doek. DE shizzle
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik zie dat eigenlijk meer als weven versie 2.0 dan breien. Je houdt rechte banen weefsel bij elkaar met een andere draad.

Maar breien zal marketingrechnisch beter klinken en anders zijn dus zeggen ze dat maar.
En je zou zo wel een soort van cilindervormige matjes kunnen maken.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Weven en breien zijn technische termen met definities, is niet echt een vrije keuze hoe je het noemt
Het is breien want insteken, omslaan, doorhalen, aflaten glijden met naalden, alleen op industiele schaal.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heckler40 schreef: vr 19 maart 2021, 12:07 Carbon breien is juist high tech, weven is ouderwets, middeleeuwse technologie.

Carbon vezels zijn super stijf, mer nog dan staal, daarom gebruiken we ze. Welnu, bij weven buig je die superstijve carbonvezels afwisselend over en onder elkaar heen. Het product is een eindeloze slangelijn. Als je er dan belasting op zet krijg je de rectie van het lanzaam recht trekken van alle bochten in de vezels. Je krijgt dus niet de volle stijfeheid van de carbonvezels. Bovendien is het inleggen van een weesfel in een 3-dimensinale mal een drama, al die kruisingen geven beperkingen in de hoeken die je kunt maken en daarmee de rondingen die je kunt volgen.

Bij een breisel laat je de carbonvezels juist perfect recht liggen naast en over elkaar. Je breit ze aan elkaar met een hele dunne slappe kunstof draad die in de hars in het eindproduct zit. Doet niets aan de sterkte maar verhoogt de efficiency van de carbon vezels enorm. Want als je op een composiet gemaakt met een breisel belasting zet krijg je wel de volle response van de carbon vezels. En misschien nog wel belangrijker, bij het draperen van het doek in een mal kunnen de vezels in de lengte langs elkaar glijden. Netto resultaat is dat je met breisel veel grotere vormvrijheid hebt, super belangrijk.

er zijn meer opties, zoals de UD prepregs, maar dat is voor een andere keer. En weefsels hebben nog wel hun rol, niet overal is stijfheid of vormvrijheid nodig. Ook een echt goed gebouwd frame heeft weefsel in de mix.

Weefsel: carbonvezels zijn in bochten gelegd om een doek te vormen
Afbeelding

Breisel: De witte draad breit de kaarsrechte koolstof vezels tot een doek. DE shizzle
Afbeelding

Enjoy!!
Maar is de richting en al dan niet geweven niet gewoon onderdeel van het ontwerp? Soms wil je maximale stijfheid, soms wil je flex inbouwen. Verder kun je nog variëren met torsie stijfheid. Bij de latten (ook wel werp-armen) van een handboog wil je bijvoorbeeld een flex in de buigingsrichting, maar wel maximale torsiestijfheid daar worden gewoven vezels onder een hoek van 45 graden geplaatst. Bij de pijl daarentegen wil je maximale buigstijfheid en speelt de torsie geen rol en worden de vezels vooral ongewoven in de lengterichting georiënteerd met wat gewikkelde vezels tegen het splijten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@ Wally je hebt het over de richting en het aantal lagen van het ontwerp. dat staat los van de keuze voor een breisel of weefsel.

Het breisel kan uit meerdere lagen opgebouwd onder elke hoek die je wilt. Sterker nog, met een breisel kun je hoeken leggen die met een weefsel fysiek niet kunnen. en voor steviger onderdelen kun je ook meerdere lagen van je ontwerp combineren in een doek.

En ja wat ik al schreef, een echt ontwerp gebruikt meerdere elementen. UD, weefsel, breisel. maar niet alle toepassingen zijn laten we zeggen "even ver" met het optimalisren van de technologie. En schaalgrootte speelt ook een rol.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Dit is een vrij interessante video over carbon fiber lamineren.
https://youtu.be/1XDeqkSUNJk
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2648
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Heckler40 schreef: vr 19 maart 2021, 13:30 @ Wally je hebt het over de richting en het aantal lagen van het ontwerp. dat staat los van de keuze voor een breisel of weefsel.

Het breisel kan uit meerdere lagen opgebouwd onder elke hoek die je wilt. Sterker nog, met een breisel kun je hoeken leggen die met een weefsel fysiek niet kunnen. en voor steviger onderdelen kun je ook meerdere lagen van je ontwerp combineren in een doek.

En ja wat ik al schreef, een echt ontwerp gebruikt meerdere elementen. UD, weefsel, breisel. maar niet alle toepassingen zijn laten we zeggen "even ver" met het optimalisren van de technologie. En schaalgrootte speelt ook een rol.

Enjoy!!
De voorbeelden die jij aanhaalt zijn niet gebreid. Het eerste plaatje is gewoven en de tweede is unidirectioneel. Het gaat om het patroon van de koolstofvezel en niet de vorm die een hulp-draadje heeft die de vezels bij elkaar houdt, maar echt gebreide koolstofvezel schijnt tegenwoordig ook te bestaan.
Verder probeerde ik aan te geven dat er niet een “beste” is. Afhankelijk van datgene wat je wil bereiken kies je voor een andere opbouw van de vezel om de eigenschappen optimaal te benutten.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Voorbeelden zijn wel degelijk breien, insteken met naalden etc. Het tweede plaatje is een breisel, gemaakt op een industriele brei-machine. Het breien doe je inderdaad vooral met de hulpdraad, en het resultaat is zo goed als een UD composite, maar nog steeds gemaakt met een breisel.

https://www.compositesworld.com/article ... ment-forms

quote: Multiaxials are nonwoven fabrics made with unidirectional fiber layers stacked in different orientations and held together by through-the-thickness stitching, knitting or a chemical binder. The proportion of yarn in any direction can be selected at will. In multiaxial fabrics, the fiber crimp associated with woven fabrics is avoided because the fibers lie on top of each other, rather than crossing over and under. This makes better use of the fibers’ inherent strength and creates a fabric that is more pliable than a woven fabric of similar weight. unquote

het andere breien bestaat ook maar de kunst is om de carbon draden niet te laten kruisen:
Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Dit plaatje is meer een soort van vlechten :D :D :D

Maar het maakt me ook niet uit hoe het genoemd wordt, je kunt leuke dingen met carbon doen, als je het goed gebruikt en er een beetje verstand van hebt
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

materialen waar je mee kan breien, haken of punniken moet je géén fietsframe van willen maken .... :bier:

hooguit

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Heckler40 schreef: vr 19 maart 2021, 15:54 Voorbeelden zijn wel degelijk breien, insteken met naalden etc. Het tweede plaatje is een breisel, gemaakt op een industriele brei-machine. Het breien doe je inderdaad vooral met de hulpdraad, en het resultaat is zo goed als een UD composite, maar nog steeds gemaakt met een breisel.

...

het andere breien bestaat ook maar de kunst is om de carbon draden niet te laten kruisen:
Klinkt heel interessant. Als je dat "breien" mengt met stalen draad zit je op het spoor van Rein4ced? Als ik het zo lees zitten er nog enige innovatie mogelijkheden in het gebruik van carbon/mix fibers.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Staaldraden als versterking van een composiet hebben een lange historie met weinig sustained succesverhalen.

Staal als dunwandige buis daarentegen is een hoogontwikkeld product met aantoonbaar goede eigenschappen voor Bikes en een scala aan technieken voor vormgeven en verbindingen. Plus een hele eigen vormtaal en goede beschikbaarheid van hoogwaardig handwerk en super vakmanschap of ook serie productie voor een betaalbaar product.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Inderdaad staal met koolstofvezel mengen.. Dat zijn twee materialen met verschillende emodulus. Dat is juist niet wat je wil.

Ik kijk wel met een enduro bril naar mountainbiken. In die Klasse is het gewicht niet meer echt zo verschillend tussen een metalen frame en een composiet frame.

Daarnaast plaats ik wel vraagtekens bij de drang naar zo licht mogelijke fietsen.. Kijk voor xc zie ik wel dat men een punt echter dit doordrijven ten koste van de levensduur of rijeigenschappen zie ik niet zitten.

Zie hier ook een video van Chris Porter. Heeft ie het ook over gewicht en dat hij het niet belangrijk vind (binnen grenzen uiteraard maar zijn bikes zijn allemaal 15-17kg, nog wel normaal voor superenduro en downhill). Hij gaat ook niet beweren dat het er totaal niet toe doet maar een kg minder doet in zijn klasse bikes heel weinig (gewicht in de wielen daargelaten, dat scheelt wel genoeg, maar het gaat hier om frames!).

Vanaf 3:24 over het gewicht, rest is ook interessant..

https://youtu.be/WpAQwZhTLek
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of het mogelijk is een fiets in cijfers te beschrijven. Naast metalen en kunststoffen zijn er ook andere materialen te gebruiken om een frame te bouwen.
In mijn geval maakt het niet uit of een fiets 11kg of 14 kg weegt zolang ik het gevoel met de ondergrond heb ondanks dat ik een beetje lomp rij. Om betrouwbaarheid, efficiëntie, speelsheid en een meer dan 10cm veerweg te combineren zijn framemateriaal, geometrie, vering, wielen en banden de ingrediënten om mee te ‘koken’ denk ik.
Dus het ideale frame materiaal in mijn geval is ... afhankelijk van geometrie, vering, wielen, banden, verkiezingsuitslag en stand van de maan vermoed ik.
Lekker fietsen!
Plaats reactie