Beste frame materiaal: carbon - alu - staal - titanium

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wegens eindeloze discussie met LarsTB over frame materiaal voor MTB wil ik proberen een steekproef uit te voeren mbt ervaring met diverse frame materialen.

Toevoeging
Het gaat mij primair om de levensduur maar wellicht ook rijeigenschappen als resultaat van lichtgewicht constructie en kosten fabricage compromissen. Materiaalkeuze speelt daarbij m.i. wel een belangrijke rol.

MIsschien komen er wel specifiek zwakke plekken of zelfs merken uit. Mbt aantallen per materiaal in de markt idd weet ik niet dus onderlinge vergelijking op aantallen is lastig. Maar je moet ergens beginnen, verfijnen kan evt later wel.

Nut van dit topic? Kennis opdoen, keuze hulp bij aanschaf nieuwe of 2e hands fiets waarbij levensduur een keuzefactor is. Meer gebaseerd op praktijk ervaringen in plaats van onderbuik.

Discussie en opmerkingen mag wat mij betreft best. Worden terechte opmerkingen gemaakt daarom in start topic al wat aanpassingen.


Misschien dat er bij voldoende input een beeld uitkomt enigszins gebaseerd op feiten, als iedereen dit eerlijk invult. Of bestaat er al ergens zo'n topic?

-------------------------------
Vragen:
1. Wie heeft er te maken gehad met gebroken of gescheurde frames?
2. Welk materiaal, welke plek en schade door crash of vermoeiing?
3. Welk soort fiets (XC, AM, Enduro, DH) en ongeveer prijs?
4. Hoe oud is/was de fiets?
5. Gerepareerd of niet?
6. Ervaringen of suggesties mbt keuze frame materiaal en waarom? Wat blijft wel heel?

-------------------------------------
Eigen ervaring:
1, 2, 3: Ja 4x alu vermoeiing XC FS fietsen 26", 2x van Rose Versand op zadelbuis en chainstay, 2x Proflex op alu box vering aanhechting met zadelpen. Deze fietsen dateren ca. 2000-2013.
4. ca. 3-5 jaar elk
5. niet goed mogelijk
6. mijn carbon frames van 2013 en 2015 blijven wel heel bij hetzelfde gebruik, voorkeur voor carbon wegens levensduur, gewicht en corrosievrij
Laatst gewijzigd door Crapton op za 13 februari 2021, 19:10, 8 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

(Niet bij mijzelf btw)
Vragen:
1. Barst, seat tube net onder de bovenste lagers
2. Carbon, 2e hands, waarschijnlijk door te veel speling gekomen op lagers
3. Hei hei, niet goedkoop dus
4. 2017
5. Ja, 300€ dacht ik
6. Zelf goede ervaring met alu als bij carbon, nog nooit Ti gehad
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Gezien bij mijn broer:
1. Scheur in frame.
2. Carbonframe , bovenbuis in lengterichting. Zichtbaar aan 8cm lange barst in de lak. Ongeveer 8000 km mee gefietst, veel singletracks.
3. XC, Cube 100 AMS van ruim Euro 4000,-
4. 2017
5. Ingeruild bij aankoop andere fiets, reparatie zou 400,- kosten.
6. Weer carbon gekocht.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Crapton schreef: za 13 februari 2021, 11:40 Wegens eindeloze discussie met LarsTB over frame materiaal voor MTB wil ik proberen een steekproef uit te voeren mbt ervaring met diverse frame materialen.

Misschien dat er bij voldoende input een beeld uitkomt enigszins gebaseerd op feiten, als iedereen dit eerlijk invult. Of bestaat er al ergens zo'n topic?

-------------------------------
Vragen:
1. Wie heeft er te maken gehad met gebroken of gescheurde frames?
2. Welk materiaal, welke plek en schade door crash of vermoeiing?
3. Welk soort fiets (XC, AM, Enduro, DH) en ongeveer prijs?
4. Hoe oud is/was de fiets?
5. Gerepareerd of niet?
6. Ervaringen of suggesties mbt keuze frame materiaal en waarom? Wat blijft wel heel?

-------------------------------------
Eigen ervaring:
1, 2, 3: Ja 4x alu vermoeiing XC FS fietsen 26", 2x van Rose Versand op zadelbuis en chainstay, 2x Proflex op alu box vering aanhechting met zadelpen. Deze fietsen dateren ca. 2000-2013.
4. ca. 3-5 jaar elk
5. niet goed mogelijk
6. mijn carbon frames van 2013 en 2015 blijven wel heel bij hetzelfde gebruik, voorkeur voor carbon wegens levensduur, gewicht en corrosievrij
Alle andere voor en nadelen van verschillende materialen laat je buiten beschouwing dus met beste bedoel je sterkste, en is het antwoord dan al niet duidelijk: Staal.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Beste waarin..? Compromis?
2) Als je straks 25 aluminium frames hebt en 17 carbon wat wil je dan gaan conlcuderen, als het aantal aluminium frames in de markt 10x hoger is...? Alle getallen zijn overigens uit m'n duim gezogen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Waar is deze eindeloze discussie te volgen, ik kan het namelijk niet te vinden :( nu ben ik helaas geen zoek wonder op het forum :-{ maar ik ben wel altijd benieuwd hoe andere denken en ervaringen delen :-q
Maargoed....zelf is mijn F29 2015 in eind 2017 gebroken :( ik doe dit nu wel uit het blote hoofd :D met een goede 20000km op de teller :lol:
De breuk zat aan de drive site chainstay midden op de las voor de achteras :(( en uiteraard heb ik deze op nieuw gelast :-D ook heb ik hier op het forum uitgebreid verslag over gepost maar vraag mij niet waar :oops: korte tijd later....geen 1000km verder ....exact op de zelfde plek midden door de nieuwe las gebroken :roll: toen besloten weer te lassen, maar dan met iets andere techniek om te kijken of deze las het wel zou houden....maar helaas ongeveer met de zelfde tijdsduur en km's was het weer zover :( R.I.P my Cannondale F29 :((
Dit frame heb ik snel kunnen vervangen voor een nieuw alu. 2017 Cannondale smartform frame om zo alles makkelijk over te kunnen zetten zonder al te veel tijd verlies en ook vooral de kosten....omdat ik toen al wist dat ik geen alu. frame meer wilde hebben of er nog één zou gaan kopen.
Eigenlijk om de zelfde redenen van TS hierboven heb ik nu ook twee carbon frame's de MTB en de Gravel racer :-D :-q maar het belangrijkste mis ik natuurlijk....mijn 0,0 ervaring met carbon bike frame's en zo ook met de onderdelen :-{
Hopelijk houden ze het uit tot mijn oude dag en kan ik lekker op de bike's rustig door blijven biken tot ver in mijn pensioen :lol: :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik zou "falen" eigenlijk ongeschikt vinden om materialen te ranken. Als een frame bij normaal gebruik faalt is dat eigenlijk nooit de "schuld" van het materiaal. Het materiaal heeft geen actieve rol, die zijn voor de ontwerper en de fabrikant.

Het is de taak van de ontwerper te zorgen dat gegeven de materiaalkeuze het frame de belastingen aankan.
Het is de taak van de fabrikant dat ontwerp deugdelijk uit te voeren binnen de parameters van het ontwerp.

Je lijst uit deze poll geeft vooral inzicht in ervaringen van MTBers met fabrikanten en ontwerpen.

En er zijn plenty voorbeelden in alle materialen van frames die niet falen. Het kan echt, maar lukt niet iedereen, en die het wel lukt ook niet elke keer. En dan kun je ook nog keuzes maken in de belastingen die je wilt toestaan, YMMV.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Crapton schreef: za 13 februari 2021, 11:40 ........wil ik proberen een steekproef uit te voeren mbt ervaring met diverse frame materialen.

Misschien dat er bij voldoende input een beeld uitkomt enigszins gebaseerd op feiten, ......

Leuk idee, zou leuk zijn te lezen: een topic zonder onnodige discussie waarbij de geïnteresseerden een lijstje invullen zoals de topicstarter voor ogen heeft.
Maar waarschijnlijk wordt ook dit weer een onleesbaar topic van zomaar 80 pagina's met veel te veel discussie en onnodig quoten. :((

Fijner was eerst een paar pagina's met alleen reacties zoals gevraagd, daarna eventueel discussiëren over de ervaringen. :P
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Heckler40 schreef: za 13 februari 2021, 12:58 Ik zou "falen" eigenlijk ongeschikt vinden om materialen te ranken. Als een frame bij normaal gebruik faalt is dat eigenlijk nooit de "schuld" van het materiaal. Het materiaal heeft geen actieve rol, die zijn voor de ontwerper en de fabrikant.

Het is de taak van de ontwerper te zorgen dat gegeven de materiaalkeuze het frame de belastingen aankan.
Het is de taak van de fabrikant dat ontwerp deugdelijk uit te voeren binnen de parameters van het ontwerp.

Je lijst uit deze poll geeft vooral inzicht in ervaringen van MTBers met fabrikanten en ontwerpen.

En er zijn plenty voorbeelden in alle materialen van frames die niet falen. Het kan echt, maar lukt niet iedereen, en die het wel lukt ook niet elke keer. En dan kun je ook nog keuzes maken in de belastingen die je wilt toestaan, YMMV.

Enjoy!!
+1 :-q

Ik denk dat je idd voor alle frame materialen zowel aardig wat positieve als negatieve ervaringen zult vinden. Het probleem ligt bij falen dus mijn inziens, zoals Heckler al aangeeft, eerder in het ontwerp/misbruik dan in het materiaal.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Erwin25 schreef: za 13 februari 2021, 13:59 zou leuk zijn te lezen: een topic zonder onnodige discussie waarbij de geïnteresseerden een lijstje invullen zoals de topicstarter voor ogen heeft.
Zou best kunnen, vraag dat dan
Crapton schreef: za 13 februari 2021, 11:40 Misschien dat er bij voldoende input een beeld uitkomt enigszins gebaseerd op feiten, ......
Want dat kan niet met dit doel en de topic titel, Voer voor de discussie

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

vroeger had je Bombproof frames maar die waren niet echt licht TBB (tall boy Bram )

ik heb alleen maar staal gehad sinds 1997 en nooit iets mee aan de hand :-q

maar kan best zijn at dat ook aan het gebruik ligt.....(ouwe lul ) :winkie:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Het enige frame wat ik ooit gebroken heb was een stalen, maar dat zegt niks.

Dat was namelijk een gelugde tijdritfiets die scheurde dwars door de lug. Waarschijnlijk een kwestie van verkeerd behandeld (te warm) waardoor de breuk is ontstaan. Ligt dus niet aan het materiaal zelf maar aan hoe het behandeld is. En het frame was ontworpen als ultra lichte racer waar ik 250km per week mee woon-werk reed, wat gerust voor wat extra belasting gezorgd zal hebben.

Er zijn dus zoveel variabelen en meer gegevens nodig om dit te beoordelen puur op basis van gebruikte materiaal, en je kunt je afvragen of "het beste" af te leiden is aan hoe vaak het wel of niet breekt. Er zullen genoeg mensen zijn die stijf en licht belangrijker vinden dan duurzaam. Leuk lijstje maar het zal je geen bruikbare data opleveren.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

1. Ja 4x (open deur voor sommigen)
2. 4x aluminium, 3x onder het zadel, 1x achterbrug, 1x zadelpen te hoog, 2x onbekend, 1x lomp
3. 3x xc 1x ltht 2e hands Cube ltd team, 1400,- cube ltd SL, garantie cube reaction, Vitus sentier 1700,-
4. 5/3/2/3
5. 4x Schroothoop
6. Nu een fully enduro gekocht
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, wat wil je nu 'bewijzen'?

Je antwoord ga je hier niet krijgen, zoals anderen ook al zeggen. Daarvoor moet je je hoofd om het hoekje steken bij een importeur (heb ik gedaan), gaan kijken bij grotere fietsenwinkels (heb ik gedaan) en af en toe binnen vallen bij carbon-reparateurs (doe ik ook). Dan krijg je enig zicht op wat er daadwerkelijk gebeurt. De 'uitkomsten' heb ik al gemeld, maar die blijken niet overeen te komen met jouw beperkte praktijkervaring. Dus klopt mijn beeld blijkbaar niet.

Aantallen ga je van een importeur je trouwens niet snel krijgen.


Maar om toch nog een antwoord te geven op een vraag die niet helemaal gesteld wordt:
-als ik het sterkste frame zou willen bouwen pak ik carbon
-als ik het meest duurzame frame zou willen bouwen pak ik carbon
-als ik het lichtste frame zou willen bouwen pak ik carbon
-als ik het stijfste frame zou willen bouwen pak ik carbon

Helaas passen deze eisen niet in 1 frame.

En het zegt ook niet dat de 3 andere materialen niet geschikt zijn om een frame te bouwen.

Het enige wat ik in het andere topic ook al zei: de meeste carbon frames zijn niet goed gebouwd om de voordelen er echt uit te halen. Een belangrijk punt is dat ze niet gebouwd zijn om mee te crashen. En daarom zijn er carbon reparateurs nodig. Het voordeel van de andere drie materialen komt voort uit het nadeel (tot voor kort...) dat je nauwelijks vormvrijheid hebt en dus teveel materiaal gebruikt waardoor frames van die materialen crashes beter weerstaan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1. 9x
2. 7x alu (5x zitbuis2x achterbrug)
2x carbon (1x BB uitgelubberd 1x s heur boven aan de seatstays) staal nog nooit kapot gegaan bij mij.
3. De defecte frames waren XC fietsen die stevig gebruikt werden, zeg maar XC+)
4. <1 jaar alu (ook garantie frames gingen weer binnen een jaar weer kapot) en 2 jaar carbon.
5. Gerepareerd of niet? Alle alu vervangen, 1 carbon vervangen binnen garantie, 1 carbon gerepareerd, defect buiten garantie, still going strong.
6. Ervaringen of suggesties mbt keuze frame materiaal en waarom? Wat blijft wel heel? Alles gaat kapot, maar bij mij telkens alu. Dus wat mij betreft carbon of staal.
Lichtgewicht alu nooit meer, hooguit met levenslang garantie.
Ti nog nooit geprobeerd.

Maar... ik heb ook 2 alu frames gehad die niet kapot gingen.
Mijn Cannondal M900 uit 1996 en mn OnOne Parkwood uit 2016
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie