Beste frame materiaal: carbon - alu - staal - titanium
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Is die pijl van carbon? Stevig ding
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Grappig. De "volgende revolutie" in composieten is als een naald die blijft hangen op de plaat van de marketing door ignorance.
"Alles wordt composiet" is er ook zo een. De uitvinding van radar in WWII gaf vliegtuigbouwers een probleem, het kan niet door metaal zenden. En zo werden ze gedwongen met kunststof te werken wat ze best voortvarend deden. En voor je het weet is de Corvette, Amerika's iconische sportwagen met een plastic body opgetuigd, met marketing als "the car of the future" etc etc etc.
De werkelijkheid buiten marketing is weerbarstig, het heeft nog wel even geduurd
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Een stalen frame is ook niet veilig hoor. We hebben bij een indoor training per ongeluk een keer door een radiator heen geschoten
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2611
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Geen dikwandige draadpijp natuurlijk, dat heb ik al eens geprobeerd en liep niet goed af (voor mijn pijl) Bij een animal round plaatsen ze een beer van speciaal duurzaam schuim op een stok om hem overeind te houden. Vanaf ca 50 meter midden in de beer, maar geen stok gebruikt maar een stalen buis
Dunwandig staal is geen probleem behalve dat het je een pijl kost, krijgt hem er namelijk niet meer uit, en met pijlen van 30 euro/stuk ga ik dat niet proberen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Mee eens, maar cabonvezelmatjes zijn wel geweven, als ik me niet vergis, en dan liggen de vezels wel veel rechter dan bij breien, maar ook niet helemaal. Zo'n machine zou dan in vorm kunnen weven.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Dank je, heerlijk droog!Mad Wally schreef: ↑wo 17 maart 2021, 20:58Volgens mij moet je out of the box denken. Laat de wielen eens weg. Veel meer grip en ook geen ketting en trappers meer nodig.Gerard4t schreef: ↑wo 17 maart 2021, 15:37 Carbon zou nog te verbeteren zijn door een carbonframe-breimachine uit te vinden, zodat er nergens overlapt hoeft te worden en een frame dus uit één carbondraad gebreid kan worden.
Maar het ultieme frame bestaat natuurlijk uit bot, jazeker, echt bot zoals dat in niet-weekdieren gebruikt wordt. Uiteraard hebben we dan vogelbotten nodig omdat die een gunstige sterkte / gewichtsverhouding hebben, de natuur heeft voor de ontwikkeling daarvan veel meer tijd gehad dan wij. Maar hoe maak je daar nou een fietsie van?
Na ampel denkwerk komt er de volgende, wellicht revolutionaire oplossing uit: via genetische manipulatie komen we tot een struisvogel waar wielen in passen en waar aan de kop uitgroeisels zitten die als stuur gebruikt kunnen worden. De fiets is, indien gewenst ook zelfrijdend, het brein laten we zoals het is. De poten komen achter elkaar in plaats van naast elkaar, twee tenen worden veel langer om als vorken te dienen, voor en achter uiteraard. Aan het zadel hoeft niet veel te veranderen, heerlijk toch zo'n pak veren onder je kont? Mocht er toch iets breken: deze fiets is zelfherstellend.
Één ding heb ik nog niet opgelost, maar er zitten heel wat genieën hier die mij vast wel kunnen helpen: hoe moet het met de bracket en de ketting?
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.