Beste frame materiaal: carbon - alu - staal - titanium

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Is die pijl van carbon? Stevig ding :tong
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

suravida schreef: do 18 maart 2021, 13:00 Nog een nadeel van carbon...

Afbeelding
Strekking van het verhaal: Niet met een Giant op safari :tong

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Oei, dat frame heeft de geest gegeven. Metaal is wat dat betreft onverwoestbaar, toch? :D

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

suravida schreef: do 18 maart 2021, 13:00 Nog een nadeel van carbon...
Die carbonnen (volgens mij) pijl heeft het anders prima gehouden.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

suravida schreef: ma 15 maart 2021, 14:55 Hun website opent met: "READY FOR THE NEXT GENERATION OF CARBON ?"
Grappig. De "volgende revolutie" in composieten is als een naald die blijft hangen op de plaat van de marketing door ignorance.

"Alles wordt composiet" is er ook zo een. De uitvinding van radar in WWII gaf vliegtuigbouwers een probleem, het kan niet door metaal zenden. En zo werden ze gedwongen met kunststof te werken wat ze best voortvarend deden. En voor je het weet is de Corvette, Amerika's iconische sportwagen met een plastic body opgetuigd, met marketing als "the car of the future" etc etc etc.

De werkelijkheid buiten marketing is weerbarstig, het heeft nog wel even geduurd 8)

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Qprs schreef: do 18 maart 2021, 13:41 Oei, dat frame heeft de geest gegeven. Metaal is wat dat betreft onverwoestbaar, toch? :D

Afbeelding
Een stalen frame is ook niet veilig hoor. We hebben bij een indoor training per ongeluk een keer door een radiator heen geschoten :o
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik wil wel zien welke Robin Hood er een pijl door een ronde stalen buis van max 40mm krijgt heengeschoten....(ik wil wel een buis aanleveren :winkie: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

suravida schreef: do 18 maart 2021, 14:19 Ik wil wel zien welke Robin Hood er een pijl door een ronde stalen buis van max 40mm krijgt heengeschoten....(ik wil wel een buis aanleveren :winkie: )
Geen dikwandige draadpijp natuurlijk, dat heb ik al eens geprobeerd en liep niet goed af (voor mijn pijl) Bij een animal round plaatsen ze een beer van speciaal duurzaam schuim op een stok om hem overeind te houden. Vanaf ca 50 meter midden in de beer, maar geen stok gebruikt maar een stalen buis :-{
Dunwandig staal is geen probleem behalve dat het je een pijl kost, krijgt hem er namelijk niet meer uit, en met pijlen van 30 euro/stuk ga ik dat niet proberen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik geloof er helemaal niks van :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Marke schreef: do 18 maart 2021, 11:15
Gerard4t schreef: wo 17 maart 2021, 15:37 Carbon zou nog te verbeteren zijn door een carbonframe-breimachine uit te vinden, zodat er nergens overlapt hoeft te worden en een frame dus uit één carbondraad gebreid kan worden.
Je wilt carbon niet breien, dan zijn de draden niet recht meer en daardoor verliest het compleet zijn stijfheid
Of je moet dat weer willen natuurlijk
Mee eens, maar cabonvezelmatjes zijn wel geweven, als ik me niet vergis, en dan liggen de vezels wel veel rechter dan bij breien, maar ook niet helemaal. Zo'n machine zou dan in vorm kunnen weven.
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gerard4t
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 228
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 21:32

Mad Wally schreef: wo 17 maart 2021, 20:58
Gerard4t schreef: wo 17 maart 2021, 15:37 Carbon zou nog te verbeteren zijn door een carbonframe-breimachine uit te vinden, zodat er nergens overlapt hoeft te worden en een frame dus uit één carbondraad gebreid kan worden.
Maar het ultieme frame bestaat natuurlijk uit bot, jazeker, echt bot zoals dat in niet-weekdieren gebruikt wordt. Uiteraard hebben we dan vogelbotten nodig omdat die een gunstige sterkte / gewichtsverhouding hebben, de natuur heeft voor de ontwikkeling daarvan veel meer tijd gehad dan wij. Maar hoe maak je daar nou een fietsie van?
Na ampel denkwerk komt er de volgende, wellicht revolutionaire oplossing uit: via genetische manipulatie komen we tot een struisvogel waar wielen in passen en waar aan de kop uitgroeisels zitten die als stuur gebruikt kunnen worden. De fiets is, indien gewenst ook zelfrijdend, het brein laten we zoals het is. De poten komen achter elkaar in plaats van naast elkaar, twee tenen worden veel langer om als vorken te dienen, voor en achter uiteraard. Aan het zadel hoeft niet veel te veranderen, heerlijk toch zo'n pak veren onder je kont? Mocht er toch iets breken: deze fiets is zelfherstellend.
Één ding heb ik nog niet opgelost, maar er zitten heel wat genieën hier die mij vast wel kunnen helpen: hoe moet het met de bracket en de ketting?
Volgens mij moet je out of the box denken. Laat de wielen eens weg. Veel meer grip en ook geen ketting en trappers meer nodig.
Dank je, heerlijk droog! :-q :bier:
Als ik val is het meestal onhandig dat ik een fiets bij me heb.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Niet meer te volgen.....is het nu breien of weven :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Mario070 schreef: vr 19 maart 2021, 10:25 Niet meer te volgen.....is het nu breien of weven :roll: :wink:
Ik liep vast bij een carbon struisvogel.


noMODBREAK: Steel is real.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Mario070 schreef: vr 19 maart 2021, 10:25 Niet meer te volgen.....is het nu breien of weven :roll: :wink:
Breien klinkt me te ouderwets. Mijn volgende frame moet op zijn minst geklost zijn.
Plaats reactie