Beste frame materiaal: carbon - alu - staal - titanium

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Euh nee, steel is real
8)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Rasmazzer schreef: vr 19 februari 2021, 18:38 Vind het ook beetje bizar dat je voor Carbon dan niet dezelfde garantie biedt.

Meestal is zo’n garantie enkel voor eerste gebruiker, dus ze moeten zelden een levenslange garantie garanderen :).

Zo had ik ook levenslange garantie op mijn American Eagle. Bestaat dat merk eigenlijk nog?
Laat levenslange garantie nou over de (economische) levensduur van het product gaan en niet van de eigenaar.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Nou, ik ben om na dit topic. Carlton heeft gewoon helemaal gelijk. Ik heb de vijlen en soldeer bij het oud ijzer gezet en net bij Ali Express een container Chinees plastic besteld. Kan ik eindelijk eens echt lekker gaan fietsen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Crapton schreef: do 25 februari 2021, 17:42
kermit schreef: do 25 februari 2021, 11:48 Die garantie betaal je gewoon lekker zelf natuurlijk. Het moet uit de lengte of de breedte komen, niet voor niets dat merken als Specialized reteduur zijn in vergelijking met veel concurrentie.
Specialized ontwerpt en produceert zijn frames goed en gaan dus minder stuk dan bij concurrenten. Minder warranty, hoge prijs dus geld voor productinnovatie, sponsoring en winst.
Speci is echt niet heilig, al valt het me wel dat de gemiddelde Speci rijder de neiging heeft het merk op te hemelen, meer dan rijders van andere merken. Ik denk dat Speci zo duur is, omdat ze de demper-ellende van 2008 financieel nog niet te boven zijn.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: do 25 februari 2021, 18:51 Nou, ik ben om na dit topic. Carlton heeft gewoon helemaal gelijk. Ik heb de vijlen en soldeer bij het oud ijzer gezet en net bij Ali Express een container Chinees plastic besteld. Kan ik eindelijk eens echt lekker gaan fietsen. :-q
Niet overdrijven.
Een beetje nostalgie is best leuk op zn tijd :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

suravida schreef: do 25 februari 2021, 18:51 Nou, ik ben om na dit topic. Carlton heeft gewoon helemaal gelijk. Ik heb de vijlen en soldeer bij het oud ijzer gezet en net bij Ali Express een container Chinees plastic besteld. Kan ik eindelijk eens echt lekker gaan fietsen. :-q
Mooi dan heeft het topic toch nut gehad, hoewel ik zou kiezen voor een carbon frame en niet plastic. Ik ben het verder helemaal eens met Carlton.

Ter info (ik ben hulpvaardig) er is op dit forum een mooie "te koop" sectie waar je je oud ijzer kan aanbieden. Ben bang dat het niet veel oplevert, weinig vraag naar omdat carbon veel beter is.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1743
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

suravida schreef: do 25 februari 2021, 18:51 Nou, ik ben om na dit topic. Carlton heeft gewoon helemaal gelijk. Ik heb de vijlen en soldeer bij het oud ijzer gezet en net bij Ali Express een container Chinees plastic besteld. Kan ik eindelijk eens echt lekker gaan fietsen. :-q
Carlton schreef: Ik heb altijd gelijk! 8)
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dit is een interessant artikel nieuwe materiaal ontwikkeling: https://www.vojomag.nl/bezoek-rein4ced- ... ietsframe/

Nota bene iets Vlaams en niet Sjinees.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ga dit natuurlijk nooit tegen mijn vriendin vertellen; daar gaat het excuus om een nieuwe fiets te kopen... nee schat, hij is kapot en repareren is echt heel erg duur... nee,, op een nieuw frame passen de onderdelen niet... echt, een nieuwe is de enige rationele optie.

Ontopic: klinkt mooi. Wat ik mis, is wat meer over het gewicht. Ik mis hier (of ik lees er compleet overheen) of ze nu wat van het carbon vervangen door staal of het staal extra toevoegen aan een carbon frame. Ongetwijfeld is dit een techniek die de komende jaren wordt verbeterd, ben benieuwd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

verdiep je eens in wat de krachten zijn die in sommige situaties op een frame (of ander fiets onderdeel) komen en trek de conclusie dat 1000gram van welk materiaal in welke vorm dan ook nooit een duurzame oplossing is :bier:
Eens in de zoveel tijd komt er weer een fabrikant met een magische legering of "toevoeging" ..... dit voorbeeld lijkt mij nog slechter te recyclen en is eigenlijk gewoon kippengaas met papier maché in een nieuw jasje :kiss:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Klinkt als het proces dat Guerilla Gravity in de VS gebruikt voor hun frames, maar dan met een extra matje erin. Deed mij dan weer denken aan Carbotanium Pagani's (de auto, niet de limburger) maar kippengaas en papier maché kan natuurlijk ook. Wel mooi dat men carbon beter maakt door er staal aan toe te voegen. Nog 2 stappen doorontwikkelen en ze komen tot de ontdekking dat carbon met staal maar zonder carbon nog beter is. :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: ma 15 maart 2021, 12:58 Klinkt als het proces dat Guerilla Gravity in de VS gebruikt voor hun frames, maar dan met een extra matje erin. Deed mij dan weer denken aan Carbotanium Pagani's (de auto, niet de limburger) maar kippengaas en papier maché kan natuurlijk ook. Wel mooi dat men carbon beter maakt door er staal aan toe te voegen. Nog 2 stappen doorontwikkelen en ze komen tot de ontdekking dat carbon met staal maar zonder carbon nog beter is. :lol:
4130 ...... magisch spul :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

suravida schreef: ma 15 maart 2021, 12:58 Klinkt als het proces dat Guerilla Gravity in de VS gebruikt voor hun frames, maar dan met een extra matje erin.
Ik had hier ook al eens van gehoord, weet niet meer waar en wanneer. Dus of deze Belgen nu als eerste "het licht" hebben gezien?
suravida schreef: ma 15 maart 2021, 12:58Wel mooi dat men carbon beter maakt door er staal aan toe te voegen. Nog 2 stappen doorontwikkelen en ze komen tot de ontdekking dat carbon met staal maar zonder carbon nog beter is. :lol:
Staal is al ijzer met carbon ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu het topic toch weer is gereanimeerd, is dit filmpje misschien ook wel leuk.
Onze kleine schreeuwlelijk bespreekt een carbon (reesfiets) frame uit China en komt tot de conclusie dat er weinig op aan te merken is.
(itt cervelo, open en bmc om maar wat carbonschroot van de nederlandse pen te noemen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie