Canyon Stoic 2 upgrades

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ik heb een XL Canyon Stoic 2 in bestelling staan en die wil ik graag meteen een aantal upgrades gaan geven. Het hoeft allemaal niet te gek omdat het mijn 2e fiets wordt welke ik voornamelijk mee wil nemen naar de bike parks en mn jumps skills mee wil upgraden.

Standaard heeft de fiets geen dropper maar deze moet er uiteraard wel op komen. Nu twijfel ik tussen een OneUp Dropper V2 210mm (als hij weer ergens op voorraad is) en een Crankbrothers Highline 3... Beiden inclusief remote rond de € 250,-.

Of kan ik beter een andere dropper kopen voor dit geld?


Ook de voorvork wil ik graag meteen vervangen maar dit vind ik lastig...(Standaard zit er nl een Sr Suntour XCR 34 in) Welke vork zouden jullie adviseren zonder meteen meer dan € 500,- uit te geven. 140mm 29 inch 42/44 mm offset en boost. (1.96M en 85 Kg)

Remmen worden ook meteen geupgrade en die zijn al onderweg.. :P
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Met de dropper is De hamvraag of je die 210mm plus collar kwijt kan.

Voor de vork zou je even mijn topic door moeten spitten :-q

viewtopic.php?f=4&t=149653
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Patrick_V schreef: ma 15 februari 2021, 15:36 Met de dropper is De hamvraag of je die 210mm plus collar kwijt kan.
Dat zal ik nog eens gaan uitzoeken, heb wel een XL frame.. Alternatief is de 180mm variant.
Patrick_V schreef: ma 15 februari 2021, 15:36 Voor de vork zou je even mijn topic door moeten spitten :-q

Die heb ik redelijk door gespit maar daar komen vooral heel veel dure opties naar boven en dat geld wil ik er gewoon niet aan uit geven...
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mrfrank schreef: ma 15 februari 2021, 15:25 Ik heb een XL Canyon Stoic 2 in bestelling staan en die wil ik graag meteen een aantal upgrades gaan geven. Het hoeft allemaal niet te gek omdat het mijn 2e fiets wordt welke ik voornamelijk mee wil nemen naar de bike parks en mn jumps skills mee wil upgraden.

Standaard heeft de fiets geen dropper maar deze moet er uiteraard wel op komen. Nu twijfel ik tussen een OneUp Dropper V2 210mm (als hij weer ergens op voorraad is) en een Crankbrothers Highline 3... Beiden inclusief remote rond de € 250,-.

Of kan ik beter een andere dropper kopen voor dit geld?


Ook de voorvork wil ik graag meteen vervangen maar dit vind ik lastig...(Standaard zit er nl een Sr Suntour XCR 34 in) Welke vork zouden jullie adviseren zonder meteen meer dan € 500,- uit te geven. 140mm 29 inch 42/44 mm offset en boost. (1.96M en 85 Kg)

Remmen worden ook meteen geupgrade en die zijn al onderweg.. :P
Als je de zitbuislengte weet en hoe hoog je je zadel wilt hebben staan kun je dat wel uitrekenen. Bij de meeste droppers staan alle relevante afmetingen genoemd, dus minimale/maximale insteekdiepte, hoe ver komt hij minimaal boven het frame uit etc.

Heb je geen Yari onder de €500? Dat is best een stevig vorkje dat wat kan hebben en lijkt me ook prima voor jouw omschreven doelen. Eventueel op termijn nog te upgraden met binnenwerk uit een hogere categorie RS vork, maar misschien is dat niet eens nodig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Is gebruikt een optie voor de vork?
En hoe ga je de bike gebruiken?

Die dure opties zijn prima vorken. Ik zou zef geen geld in een marginale verbetering steken.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Heckler40 schreef: ma 15 februari 2021, 16:37 Is gebruikt een optie voor de vork?
En hoe ga je de bike gebruiken?

Die dure opties zijn prima vorken. Ik zou zef geen geld in een marginale verbetering steken.

Enjoy!!
Gebruikt zou een optie zijn mits deze niet compleet afgeleefd is... (ziet er niet uit op een nieuwe fiets!)
Zoals eerder gezegd wil ik deze fiets gebruiken voor de bikeparken en lekker spelen en heb ik m'n Epic voor de snelle/langere XC rondjes..

En ik snap dat wanneer het heel duur wordt het beter is maar er is toch wel iets van een tussenoplossing? Op m'n Epic zit een Reba vork, zeker niet het beste wat er te koop te is maar voldoende voor hetgeen ik er mee doe.

Dat zoek ik dus ook voor m'n Stoic...
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Suntour Epixon is nog redelijk te betalen. Maar of het erg op schiet t.o.v. wat je nu hebt is inderdaad de vraag. Hij zal beter zijn... maar hoeveel?

Ik zou voor jong gebruikt gaan dan rustig kijken wat je tegen het lijf loopt. Ik had de mazzel tegen een niet gebruikte 2 jaar oude vork aan te lopen uit het hogere segment.

Ik denk dat als je een gezocht topic plaatst hier op het forum dat er de komende 3 maanden echt wel wat langskomt.

Er zijn behoorlijk wat mensen die een nieuwe fiets hebben besteld of die upgraden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou eerst een dropper kopen.
De Suntour die er in zit is natuurlijk geen top vork, maar zoals Heckler al aan gaf, als je onder 500 euro blijft is de vooruitgang klein, waarschijnlijk het geld niet waard. (Tenzij er een leuke aanbieding voorbij komt)
Zonder dropper ga je de grens van deze vork niet berijken.

Ik heb een OneUp 210 v2.1.
Met ZTTO remote.
Werkt prima en is te begrenzen op 200 of 190mm.
Of je plek hebt voor de 210 of de 180 kan je vinden in de tabel op de site van OneUp.
Als je met je lengte maar net in XL valt, dan past 210 misschien niet tussen je zadel en je frame.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 15 februari 2021, 19:45 Ik zou eerst een dropper kopen.
De Suntour die er in zit is natuurlijk geen top vork, maar zoals Heckler al aan gaf, als je onder 500 euro blijft is de vooruitgang klein, waarschijnlijk het geld niet waard. (Tenzij er een leuke aanbieding voorbij komt)
Zonder dropper ga je de grens van deze vork niet berijken.

Ik heb een OneUp 210 v2.1.
Met ZTTO remote.
Werkt prima en is te begrenzen op 200 of 190mm.
Of je plek hebt voor de 210 of de 180 kan je vinden in de tabel op de site van OneUp.
Als je met je lengte maar net in XL valt, dan past 210 misschien niet tussen je zadel en je frame.
De 210 mm zou met mijn zadelhoogte net moeten passen maar dat vind ik geen fijne gedachte, 180mm is verstandiger... De duurdere modellen hebben standaard een 170mm dropper dus heb ik al 10mm extra.

Ik zag nog wel deze vork voorbij komen en lees hier veel goede verhalen over, eigenlijk iets boven mijn budget maar zou dit een goede upgrade zijn? https://www.bikester.nl/marzocchi-bombe ... 48409.html
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij was Lars nogal positief over de nieuwe Bombers.
Weet niet of het specifiek over dit model was.

Over die droppers.
Een OneUp 210 kan je eenvoudig begrenzen op 200 en 190mm, dus als 210 net niet past, dan past ie op 200mm wel.
Op hun site staat een tabel en daarmee ,ie je vanzelf wat past.
Canyon kiest 170mm omdat het zadel dan nog wat lager kan, voor de mensen die aan de onderkant van de framemaat zitten.
Altijd zoveel mogelijk drop kiezen.
In NL niet nodig, maar ekders wel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

ThaSingleTrackMastah schreef: di 16 februari 2021, 00:42 Volgens mij was Lars nogal positief over de nieuwe Bombers.
Weet niet of het specifiek over dit model was.
Het is een Bomber Z2 geworden... Ik kon er nog een vinden voor redelijk geld in het rood en was meteen om !
Witte fiets, rode vork en gouden details, ik hou ervan :D
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mrfrank schreef: di 16 februari 2021, 13:05 Witte fiets, rode vork en gouden details, ik hou ervan :D
8)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nieuw?
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Ja...

Gaan onze fietsen er in ieder geval niet hetzelfde uitzien 8)
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Netjes 👍
Plaats reactie