Spirgrips

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Beste forumleden,

Komend jaar wil ik wat meer langere afstanden gaan fietsen op de MTB alsmede op de gravelbike.
Op de gravelbike rijd ik vaker 100km+, MTB vaak max 70km, maar die afstand wil ik opkrikken naar de 100km. Wel merk ik dat vaak behoefte heb aan andere handposities tijdens het rijden.

De gravelbike heeft al veel mogelijkheden, maar de mtb niet(alleen grips, en een beetje aero met de handen vlak naast de stem. Nu kwam ik in een webshop Spirgrips tegen.
https://www.rosebikes.nl/spirgripsr-roa ... ur-2667879

Hierdoor creeer je een extra handpositie zonder extreme uitstulpingen aan het stuur.

Iemand ervaring hiermee of alternatieven?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16813
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen ervaring met deze, maar ik denk wel dat het een zinvolle toevoeging kan zijn als je lange afstanden over de weg of eenvoudige paden wilt rijden. Ik heb zelf ooit met gewone barends gereden die ik "midden" op het stuur had gemonteerd.
Die Spirgrips zijn open te klappen om te (de)monteren dus ze zijn er ook zo weer vanaf zonder dat je alles van je stuur moet halen.

Het nadeel van je mtb-stuur in het midden vast pakken vind ik dat het verder van je af staat dan wanneer je bij een racestuur met de handen bovenop zit. Daardoor vind ik het ook vermoeiender om lang vol te houden en om die reden had ik die barends toen ook iets omhoog gedraaid. Dat kan met de Spirgrips natuurlijk ook.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Fadje104 schreef: di 16 februari 2021, 10:29 Beste forumleden,

Komend jaar wil ik wat meer langere afstanden gaan fietsen op de MTB alsmede op de gravelbike.
Op de gravelbike rijd ik vaker 100km+, MTB vaak max 70km, maar die afstand wil ik opkrikken naar de 100km. Wel merk ik dat vaak behoefte heb aan andere handposities tijdens het rijden.

De gravelbike heeft al veel mogelijkheden, maar de mtb niet(alleen grips, en een beetje aero met de handen vlak naast de stem. Nu kwam ik in een webshop Spirgrips tegen.
https://www.rosebikes.nl/spirgripsr-roa ... ur-2667879

Hierdoor creeer je een extra handpositie zonder extreme uitstulpingen aan het stuur.

Iemand ervaring hiermee of alternatieven?
Ik rijd al een aantal jaar met Spirgrips op mijn mountainbike... ben daar enorm enthousiast over. Op mijn Cyclocrosser heb ik ze nog niet maar gaan ze wel komen! Ik kan ze van harte aanbevelen dus.
Ontspannener qua houding, zowel voor rug als armen.
Ik ben mij er eentje...
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb ze net 2 ritten op de XC hardtail gebrobeerd,

Stijlpolitie slingert je meteen op de bon, maar voor gravelen op de MTB bevalt het prima. Ik rijd in de lock down periodes vaker een rondje mixed terrein, meer km op verhard dan ooit. En bij langere (saaie) stukken op de weg merkte ik dat ik vaak met de handen naar binen op het stuur ging rijden. Handen zeg maar net binnen/op de remhendels.

Precies daar waar de Spirgrips zitten, en dus heb ik er een paar gescoord. Ziet niet uit, maar ik ben er blij mee, meer comfort, en ook iets meer "aero". Een minpuntje is wel dat ze steenkoud worden als het vriest, ik zou ze in kunststof/composiet aanraden. Spirgrips hebben een scharnier in de klem, kunnen ge(de)monteerd zonder gedoe en dat is een pre.

Als ik offroad rijd voel ik deze behoefte simpelweg nooit, maar voor gravelen op de MTB houd ik ze erop.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Heckler40 schreef: di 16 februari 2021, 11:41 Ik heb ze net 2 ritten op de XC hardtail gebrobeerd,

Stijlpolitie slingert je meteen op de bon, maar voor gravelen op de MTB bevalt het prima. Ik rijd in de lock down periodes vaker een rondje mixed terrein, meer km op verhard dan ooit. En bij langere (saaie) stukken op de weg merkte ik dat ik vaak met de handen naar binen op het stuur ging rijden. Handen zeg maar net binnen/op de remhendels.

Precies daar waar de Spirgrips zitten, en dus heb ik er een paar gescoord. Ziet niet uit, maar ik ben er blij mee, meer comfort, en ook iets meer "aero". Een minpuntje is wel dat ze steenkoud worden als het vriest, ik zou ze in kunststof/composiet aanraden. Spirgrips hebben een scharnier in de klem, kunnen ge(de)monteerd zonder gedoe en dat is een pre.

Als ik offroad rijd voel ik deze behoefte simpelweg nooit, maar voor gravelen op de MTB houd ik ze erop.

Enjoy!!
Voor XC marathons toch ook erg comfortabel ;-)
Ik ben mij er eentje...
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Bedankt voor de reacties!

Ga eens kijken of ik een setje kan scoren, lijkt me zeer comfortabel.
Plaats reactie