Achterrem, meer zuigers, grotere remschijf, upgrade naar XT of iets anders?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Elvander schreef: za 20 februari 2021, 13:26Vergeet een setje mt500 niet in je overwegingen. Prima 4-zuiger remmen voor een prima prijs.
De 4-piston is de MT520...


1) Ik heb Zee's ipv M615s op m'n hardtail gehad in de Ardennen omdat ik ze toch had liggen. Voor maakt het een verschil, achter was niet echt een meerwaarde... Meer rempower dan dat je ueberhaupt met een hardtail op de grond kreeg offroad.

2) Als je niet hard wilt knijpen in ieder geval de hefboom maximaliseren; met 'lange' hendels staan die vaak standaard op een positie gemonteerd dat dat niet het geval is.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

cheeta schreef: za 20 februari 2021, 20:17
Elvander schreef: za 20 februari 2021, 13:26Vergeet een setje mt500 niet in je overwegingen. Prima 4-zuiger remmen voor een prima prijs.
De 4-piston is de MT520
Natuurlijk, je hebt helemaal gelijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar even terug naar de Sensa Fiori.
Als daar een flatmount op zit, kan je je afvragen of de fiets wel bedoeld is voor grotere schijven.
Of voor omstandigheden die om grotere schijven vragen :~
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

johanvanderveen schreef: za 20 februari 2021, 15:02 Ik weet niet hoe ik handig foto's kan toevoegen, maar las dat iemand van het forum hier Flickr voor gebruikte.
Staat hier prima beschreven; :-D
viewtopic.php?f=37&t=53630
Real men think straight and flat are boring :-D
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 21 februari 2021, 16:48Maar even terug naar de Sensa Fiori.
Als daar een flatmount op zit, kan je je afvragen of de fiets wel bedoeld is voor grotere schijven.
Lijkt er wel op. Flatmount op een MTB? Wie verzint dat?

Shimano maakt FM-PM adapters alléén voor 140mm en 160mm remmen. Wat betekent dat het volgens de bedenkers van het flatmount systeem geen goed idee is om daar grotere schijven bij te gebruiken.
Vorsprung durch Pedantik.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Alien schreef: zo 21 februari 2021, 20:29
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 21 februari 2021, 16:48Maar even terug naar de Sensa Fiori.
Als daar een flatmount op zit, kan je je afvragen of de fiets wel bedoeld is voor grotere schijven.
Lijkt er wel op. Flatmount op een MTB? Wie verzint dat?

Shimano maakt FM-PM adapters alléén voor 140mm en 160mm remmen. Wat betekent dat het volgens de bedenkers van het flatmount systeem geen goed idee is om daar grotere schijven bij te gebruiken.
Wie zegt dan dat er flat mount op zit :~
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Google.
Vorsprung durch Pedantik.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het komt wel vaker voor, op de Cannondale Trigger van een vriend van me zit ook zo'n bevestiging. Dat is een 150mm trailbike dus wel een fiets waar je achter meer dan 160mm zou verwachten (en dat zit er ook op).

Ik vermoed met deze adapter ;-)
https://cannondaleexperts.com/products/ ... 4237528201

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daar heb je gelijk in, zag de foto laatst voorbij komeen.
Maar heb je een foto van deze Sensa ook vergeleken met de trigger?

Mijn onderbuikgevoel zegt dat de Sensa bedoeld is voor een 160mm schijf én voor de daarbij behorende omstandigheden :wink:

Maar de Shimano 200 remmen zijn niet het beste wat Shimano te bieden heeft en een setje Deore zal ook een heel verschil maken. Of alleen een paar losse remhendels van een hogere serie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, ik zou op een xc-fiets die in NL blijft ook niet echt reden tot een grotere schijf zien.
Maar een xc-fiets die in NL blijft heeft ook genoeg aan een Shimano rem uit de basic series. Mits perfect afgesteld en brandschoon... en dat kan ik vanaf hier niet beoordelen ;-)

Ik mag hopen dat Sensa niet een of andere eigen bevestiging bedacht heeft maar wel iets gebruikt wat meer gangbaar is, en dan ligt flatmount voor de hand (zodra het geen IS of PM is).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie