wanneer ketting wisselen met XT M8000 11 speed derri en KMC en Shimano kettingen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 februari 2021, 00:22 Deze ellende met een geponste ketting of met sluitschakels?
Het inkorten met de geponste schakels.
Geen gezeik, mountainbike!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij de huidige 11- en 12-speed kettingen is ponsen niet aan te raden, de ketting zal nooit meer zo sterk worden als af-fabriek of met een (bijpassende) sluitschakel.

Ik neem even aan dat je de ketting weer aan elkaar geponst hebt? Of interpreteer ik het verkeerd?
Inkorten met een pons is natuurlijk geen probleem, ik zou niet weten hoe je dat anders moet doen. Hooguit zijn er kettingponsen die niet geschikt zijn voor elk type ketting.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Ik ben de TS dus neem aan dat de reactie op mijn vraag is?

Het inkorten is gedaan met een ketting pons idd. Echter te kort, deze is nu verlengd met nog een quick link van Shimano en dit werkt prima. Heeft nu al 100 km gereden waaronder de helft in de bossen met vele klimmetjes en nodige schakel momenten.

Wbt inslijten van de ketting: met deze ketting ondervind ik nog wel eens dat het overslaat op de kleinste tandwiel (11). H en L schroef zijn goed afgesteld want met de KMC ketting heb ik geen last van overslaan. Die heeft 170km erop zitten.

Is dit een kwestie van kabel spanning?

Cassette kan het ook niet zijn want deze is nieuw (inmiddels ongeveer 300km oud)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Olieboer schreef: ma 1 maart 2021, 12:58
ThaSingleTrackMastah schreef: za 27 februari 2021, 00:22 Deze ellende met een geponste ketting of met sluitschakels?
Het inkorten met de geponste schakels.
De pons alleen gebruiken om de ketting in te korten.
De ketting niet sluiten met de pons, dat gaat fout.
Shimano heeft(had) speciale sluitstiften, dat ging nog wel, maar beter is het om een sluitschakel (Quicklink, Powerlink) te gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 maart 2021, 13:49
Olieboer schreef: ma 1 maart 2021, 12:58

Het inkorten met de geponste schakels.
De pons alleen gebruiken om de ketting in te korten.
De ketting niet sluiten met de pons, dat gaat fout.
Shimano heeft(had) speciale sluitstiften, dat ging nog wel, maar beter is het om een sluitschakel (Quicklink, Powerlink) te gebruiken.
goeie tip, ik zal er 1 aanschaffen. Doet de LBS dat ook zo?
Geen gezeik, mountainbike!
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

Olieboer schreef: di 2 maart 2021, 14:15
ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 maart 2021, 13:49

De pons alleen gebruiken om de ketting in te korten.
De ketting niet sluiten met de pons, dat gaat fout.
Shimano heeft(had) speciale sluitstiften, dat ging nog wel, maar beter is het om een sluitschakel (Quicklink, Powerlink) te gebruiken.
goeie tip, ik zal er 1 aanschaffen. Doet de LBS dat ook zo?
Ja

Maar even terug naar mijn vraag. Hoe zit het met inslijten van de ketting op de cassette?

Met deze Shimano ketting slaat de ketting soms over op de 11 tandwiel.. met de KMC geen last van
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ketting en het tandwiel slijten.
De schakels worden ruimer en de kuiltjes tussen de tandjes ook.
In de praktijk slijt de ketting sneller dan de tandwielen, dus is het verstandig de slijtage vd ketting te verdelen over 2 (of3) kettingen.
Een versleten ketting zorgt voor versnelde slijtage vd tandwielen. En omgekeerd.
Jouw ene ketting zal verder versleten zijn dan de andere. En bij de ene past de slijtage beter bij je tandwielen dan bij de andere.
De slijtage vd ketting kan je meten met een caliber, een tooltje dat de lengte van een stukje ketting "meet".
Is dat stukje te lang, dan past het tooltje in de ketting en is de ketting versleten.
Je ,ou je 2 kettingen even moeten vergelijken.
Kan door ze op te hangen of languit op de vloer te leggen. De langste (bij evenveel schakels!) is het verst versleten.
Doet de korte ketting het nog goed, dan kan je er een nieuwe bij kopen en de langste weggooien.
Doet de langste ketting het juist goed, dan is je cassette al te ver versleten voor een nieuwe/goede ketting.
Dan kan je het spul oprijden met de oude/versleten ketting.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dkawa28
All rounder
All rounder
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 11 oktober 2020, 13:27
Mijn mountainbike: Trek Marlin 7

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 maart 2021, 14:47 De ketting en het tandwiel slijten.
De schakels worden ruimer en de kuiltjes tussen de tandjes ook.
In de praktijk slijt de ketting sneller dan de tandwielen, dus is het verstandig de slijtage vd ketting te verdelen over 2 (of3) kettingen.
Een versleten ketting zorgt voor versnelde slijtage vd tandwielen. En omgekeerd.
Jouw ene ketting zal verder versleten zijn dan de andere. En bij de ene past de slijtage beter bij je tandwielen dan bij de andere.
De slijtage vd ketting kan je meten met een caliber, een tooltje dat de lengte van een stukje ketting "meet".
Is dat stukje te lang, dan past het tooltje in de ketting en is de ketting versleten.
Je ,ou je 2 kettingen even moeten vergelijken.
Kan door ze op te hangen of languit op de vloer te leggen. De langste (bij evenveel schakels!) is het verst versleten.
Doet de korte ketting het nog goed, dan kan je er een nieuwe bij kopen en de langste weggooien.
Doet de langste ketting het juist goed, dan is je cassette al te ver versleten voor een nieuwe/goede ketting.
Dan kan je het spul oprijden met de oude/versleten ketting.
Dank je voor de uitgebreide uitleg. Maar mijn drivetrain is nieuw. 16/2 gemonteerd en is nu 334km oud.

Shimano ketting is 130km oud, deze heb ik vandaag weer vervangen voor de KMC. Deze is nu dus 204km oud. En met deze KMC heb ik totaal geen last van verspringing op de kleinste tandwiel (11). Met de Shimano dus wel terwijl die veel nieuwer.

Qua lengte had ik ze naast elkaar gezet en zijn even lang (114 schakels lang)

Is een KMC ketting nu echt anders dan een Shimano? De Shimano zou eigenlijk naadloos moeten passen op de SLX cassette (hyperglide)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Qua lengte had ik ze naast elkaar gezet en zijn even lang (114 schakels lang)
Ik bedoel niet de lengte in schakels.
Naast elkaar leggen en kijken welke echt het langste is.
(Of is dat wat je hebt gedaan?)

Dus beide kettingen 114 schakels:

Werkt de korte ketting het beste, dan is de langste ketting te ver versleten voor je cassette

Werkt de langste ketting het beste, dan is je cassette te ver versleten voor de korte ketting.

De Shimano kettingen schijnen uit de KMC fabriek te komen. (Maar dat wil niet zeggen dat ze hetzelfde zijn natuurlijk)

Ik denk dat de slijtage te ver uit elkaar is gelopen. Te weinig gewisselt?

Of 1 vd kransjes is veel verder versleten dan de rest, omdat je graag in dat verzet rijdt. De ene ketting kan daar wel mee overweg, de andere niet.

Bij Shimano kan je de kleine kransjes los vervangen, voor een gering bedrag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie