Naven keuze stress: Erase components vs. Dt Swiss 240

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Ik wil een nieuw wielsetje laten bouwen met nextie carbon velgen. Het setje komt in een Santa Cruz Tallboy en de prioriteitstelling is: stevig -> licht -> goedkoop.

Nu had ik in eerste instantie gekozen voor DT swiss 240 naven maar mijn wielbouwer rade mij aan eens naar Erase components naven te kijken. En je raad het al...... dat resulteert in keuze stress.

Voordeel dt240 : je weet wat je krijgt. Nadeel: niets
Voordeel Erase: vrijwel gelijke specs als DT, maar met preload instelling op de lagers. Nadeel: Voor mij onbekend merk en heeft zich dus nog niet bewezen.

Nu zag ik via de zoekfunctie dat er al een enkel wielsetje is gebouwd met de Erase naven hier op het forum. Nu is mijn vraag: hoe bevallen ze en zou je ze nogmaals kiezen of toch voor de Dt 240 gaan?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Net een paar ritjes gemaakt met Erase. Nog te weinig om iets te zeggen over de kwaliteit. Veelbelovend, dat wel. Mooie ratel, titanium body, gemaakt in BE met mijn favoriete CNC merk, betere geometrie dan de 240, levenslange garantie.

Minpunt: het logo is niet laseretched maar gestickerd, en dus iets krasgevoeliger.
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

baron062 schreef: vr 26 februari 2021, 19:34
Minpunt: het logo is niet laseretched maar gestickerd, en dus iets krasgevoeliger.
Zijn die stickers er dan ook af te halen? Voor mij een voordeel. Ik ben een fan van stealth look.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4125
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Die zullen er wel af kunnen ja. Zit niet onder lak ofzo.

Ten opzichte van de 240's zijn ze niet duur! Wel 30gr zwaarder.

Edit: zie net dat ze ook in-house kunnen laser-etchen. Ik was te vroeg!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Erase!

Je kunt pech hebben dat ze de kwaliteit inderdaad niet voor elkaar hebben. Maar voorlopig (na 2 jaar) is daar niets dat er op wijst. Zeer doordacht gebouwd, mooi spul. En betaalbaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Ik heb al 2 sets gebouwd met Erase naven en twee sets klaar liggen voor mijzelf, alles met Nextie carbon velgen.

De eerste set is nu een paar weken in gebruik en heb nog niets gehoord. De tweede set ben ik nu aan het bouwen voor een wedstrijdrijder die nationale en internationale wedstrijden rijdt. Die reed voorheen met DT240.
Toevallig vandaag ook een set Nextie op laten halen met de nieuwste DT 240 EXP naven. Gewicht is vrijwel gelijk, maar Erase is 100 euro goedkoper, en inderdaad kun je de preload afstellen. Daar hebben ze dan als service alvast de juiste torx bij zitten in schroevendraaiervorm.

Bij alle Erase naven waar ik mee gebouwd heb is het logo gelaseretched.

Looks: DT is meer high tech look, Erase oogt klassieker, bijna Chris King.

Voor wat het waard is: Erase: bijna alle onderdelen en bewerkingen worden in de regio gesourced. Doosje is van gerecycled karton. Zaten de eerste naven nog in noppenfolie in het doosje, de laatste 3 sets in papier. DT gebruikt vrij grote dozen met veel plastic wat aan het karton vastgeplakt is.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Surf
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 14 september 2014, 10:20

Pas een setje laten bouwen met Erase naven en Duke velgen.
Voordeel van de Erase naven ze zijn eenvoudig opgebouwd en makelijk te servicen en af te stellen.
60 tands ratchet schotelveer achtige veer om ratchet aan te drukken.
Wielen lopen mooi licht.
Ze geven ook levenslange garantie.
Iets goedkoper als Dt en de tijd zal het leren.
Laatst gewijzigd door Surf op za 27 februari 2021, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Surf schreef: za 27 februari 2021, 10:32 Voordeel van de Erase naven ze zijn eenvoudig opgebouwd en makelijk te servicen en af te stellen.
60 tands ratchet schotelveer achtige veer om ratchet aan te drukken.
Inderdaad, zonder gereedschap uit elkaar te halen en geen kleine palletjes, veertjes of schroefjes die in het rond kunnen vliegen.

Ook de gedachtegang over lagering spreekt me wel aan. Binnenkort voor mijzelf inspaken en kijken. Dat het uit België komt vind ik ook nog een pré.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Zo aan de reacties te lezen kan ik geen slechte keuze maken en denk ik dat het uit zal lopen op voorkeur voor uiterlijk.

Een ander voordeeltje aan de Erase is wellicht dat het geld dat ik bespaar tov de Dt's gespendeerd kan worden aan een upgrade van d-lights naar CX ray's
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4318
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Nou met die laatste zin is de keuze toch gemaakt lijk me, zeker als je licht als tweede eis/wens hebt.
Ik kende erase niet, ziet er prima uit en gezien de ervaringen, ik zeg doen.

Ik ben wel fan van een preload, je kan de naven super lichtlopend afstellen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Hilhoven schreef: vr 26 februari 2021, 17:06
Voordeel dt240 : je weet wat je krijgt. Nadeel: niets
Voordeel Erase: vrijwel gelijke specs als DT, maar met preload instelling op de lagers. Nadeel: Voor mij onbekend merk en heeft zich dus nog niet bewezen.
Als ik zelf zou kunnen bouwen, zou ik misschien wel een gokje wagen met een onbekende naaf. Is het niks, dan kun je opnieuw spaken. Althans, als je voor het geld het risico wilt lopen. Aangezien ik niet zelf kan bouwen en ombouwen met te veel kost, heb ik gekozen voor een 240.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

markje schreef: zo 28 februari 2021, 21:21
Hilhoven schreef: vr 26 februari 2021, 17:06
Voordeel dt240 : je weet wat je krijgt. Nadeel: niets
Voordeel Erase: vrijwel gelijke specs als DT, maar met preload instelling op de lagers. Nadeel: Voor mij onbekend merk en heeft zich dus nog niet bewezen.
Als ik zelf zou kunnen bouwen, zou ik misschien wel een gokje wagen met een onbekende naaf. Is het niks, dan kun je opnieuw spaken. Althans, als je voor het geld het risico wilt lopen. Aangezien ik niet zelf kan bouwen en ombouwen met te veel kost, heb ik gekozen voor een 240.
Nu loopt zelfs een $25,- naaf van Ali niet binnen een paar maanden in de soep (in de regel), dus dit is wel een erg krom excuus. Daarnaast mag je verwachten dat als je het uitbesteed je ook nog eens normale (2 jaar!) garantie op het spul krijgt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Hilhoven schreef: za 27 februari 2021, 19:13 Een ander voordeeltje aan de Erase is wellicht dat het geld dat ik bespaar tov de Dt's gespendeerd kan worden aan een upgrade van d-lights naar CX ray's
Wat is de upgrade van CX-ray's? Ik heb heel veel wielsets, en ééntje om te proberen met CX-ray's in m'n 29+ wielset. Merk niet echt minder luchtweerstand :wink: . Zonde van m'n geld.

Vandaag eerste rit met Erase naven. Heel mooi 'angry bee" geluid van het freewheel. Niet alleen de looks lijken op CK, maar dus ook het freewheelgeluid. Ze geven 'levenslange' garantie op de constructie, dus daar maak ik me niet druk om. Als ze moeilijk doen zou je er naar toe kunnen fietsen 8) .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Erase zou voor mij een no-brainer zijn. Mooi product technisch goed onderbouwd.

DT 240 zijn vast prima naven, maar ik heb er nog nooit voor gekozen. Ook niet voor de 350
Voor wat het biedt heel erg duur, en ook nog eens oersaai, vind ik, mag iedereen zelf weten.

Ik vind Erase dan een mooie optIe voor een Individueel setje waar de prijs iets minder telt.
Maar soms telt value for money en dan koop ik OEM Taiwanees bij mijn wielenbouwer.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tussen deze 2 zou ik ook voor Erase kiezen.
Domweg omdat ik een DT 240 voor en achternaaf heb en die zijn niet probleemloos.
De originele RVS lagers waren heel snel stuk.
Er zit een vrijloop in van 18 POE.
Om 36 of meer te krijgen mag je bijbetalen. Althans op het moment dat ik ze kocht.
De vrijloop klemt op de as, is lastig te verwijderen, ik heb telkens een poelietrekker nodig.
Wel lekker licht (te licht?).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie