3x9 vervangen voor 2x 11

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Noordwijkerhout
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 26 oktober 2020, 20:50

Goedenavond. Kun je gemakkelijk een groepset 3x9 van shimano ombouwen naar 2x11?
Is voor de mtb van mijn zoon.
Groeten
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, mits je de juiste spullen koopt is het een fluitje van een cent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
evdbos_mtbnl
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 4 februari 2015, 10:50

Een groepset verbouwen van 3 x 9 naar 2 x 11 zit er meestal niet in. Dat geeft een hoop onnodig geklooi en zelden een goed resultaat, terwijl het merendeel van de aandrijflijn toch vervangen moet worden. Een groepset vervangen kan in de meeste gevallen van 3 x 9 naar 2 x 11 probleemloos. Maar dat betekent in feite de hele aandrijflijn vervangen. Dus casette, crank met tandwielen, ketting, shifters en derailleurs. En als je toevallig ook nog een zogenaamde vierkante as hebt -iets wat veel op 3 x 9 aandrijvingen zat- stap je gelijk over op hollowtech2 als je bij Shimano blijft. Dan moet je bij je nieuwe cranckstel ook een trapaslagerset kopen. Het vraagt wel wat speciaal gereedschap maar moeilijk is het zeker niet.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Het is en blijft de vraag of het financieel rendabel is mbt de waarde van de bike. Een gemiddelde 3 x 9 met 29" wielen is gebruikt tussen de € 300 & € 500 waard afhankelijk van staat en uitvoering.
Ga je daar nog € 250 tot € 300 inpompen aan materialen...🤔
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

gijsje schreef: zo 28 februari 2021, 07:23 Het is en blijft de vraag of het financieel rendabel is mbt de waarde van de bike. Een gemiddelde 3 x 9 met 29" wielen is gebruikt tussen de € 300 & € 500 waard afhankelijk van staat en uitvoering.
Ga je daar nog € 250 tot € 300 inpompen aan materialen...🤔
Inderdaad. Als je dan ombouwd naar 1x11 spaar je wat kosten van shifter derailleur en dat extra voorblad. Dat zou ik dan eerder overwegen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De shimano 3x shifter kun je vast zetten op 2x :-q
Crank kun je gewoon blijven gebruiken, op de plek van je grootste kettingblad monteer je een bashguard, staat nog stoer ook :-q
Als op dit moment alles van de drive train versleten is....is het eigenlijk één kettingblad omruilen voor de bashguard en is de extra uitgave de achter deraillieur met de shifter :-q dus valt de extra uitgave reuze mee toch.... :-D
Fotootje posten krijg ik met mijn mob. niet voor elkaar :roll: ....wordt echt tijd voor een 🍏 :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Mario070 schreef: zo 28 februari 2021, 11:47De shimano 3x shifter kun je vast zetten op 2x :-q
Lang niet elke Shimano shifter. Zéker niet uit het 9v-tijdperk.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Alien schreef: zo 28 februari 2021, 11:51
Mario070 schreef: zo 28 februari 2021, 11:47De shimano 3x shifter kun je vast zetten op 2x :-q
Lang niet elke Shimano shifter. Zéker niet uit het 9v-tijdperk.
Laten we er even vanuit gaan dat het idd niet om prehistorische 3x shifter gaat :-D en zo ja deze is net zo makkelijk op de voor derailleur tot 2x te blokkeren :-q
TS zal hoogst waarschijnlijk reageren en dan kunnen we het tijdperk van de shifter te weten komen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zoals belooft :D fotootje :-D :wink:

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15564
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Alien schreef: zo 28 februari 2021, 11:51
Mario070 schreef: zo 28 februari 2021, 11:47De shimano 3x shifter kun je vast zetten op 2x :-q
Lang niet elke Shimano shifter. Zéker niet uit het 9v-tijdperk.
Toch wel, juist uit het 9 speed tijdperk. Aan de shifter hoef je niets te doen, als je de voorderailleur begrensd op twee bladen werkt de shifter gewoon mee. Je houdt gewoon nog maar één klik over. Meerdere malen gedaan met verschillende derailleurs en shifters.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ongeveer zoiets....had ook al gemeld :-q nu rest nog, wachten op TS :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

George schreef: zo 28 februari 2021, 13:40
Alien schreef: zo 28 februari 2021, 11:51Lang niet elke Shimano shifter. Zéker niet uit het 9v-tijdperk.
Toch wel, juist uit het 9 speed tijdperk. Aan de shifter hoef je niets te doen, als je de voorderailleur begrensd op twee bladen werkt de shifter gewoon mee. Je houdt gewoon nog maar één klik over. Meerdere malen gedaan met verschillende derailleurs en shifters.
Je kunt inderdaad prima een 2x met een 3x shifter bedienen, ik beweer ook niets anders. Maar een (Shimano) shifter die je expliciet om kunt stellen van 2x naar 3x (en vv.) is écht iets relatief nieuws, hoor.
Vorsprung durch Pedantik.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Het werkt sowieso. Wel even opletten aan welke kant van het bereik je gaat zitten; afhankelijk van de kabelloop kan een volledig slappe kabel voor nare problemen zorgen. (Ja, ik spreek uit ervaring. 🥴)
Vorsprung durch Pedantik.
Plaats reactie