Remmen Kind (Trek Roscoe 20)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
MagpieManny
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 17 juni 2020, 20:29

Hallo,

Mijn kiddo van 6 heeft een Trek Roscoe 20".
Nu zitten er Tektro MD-M280 mechanische schijfremmen op en hendel is niet bepaald kind vriendelijk. Hij komt er met zijn vingers nauwelijks bij, zelfs als de reach volledig is ingedraait.

Heeft er hier iemand een tip wat een goede oplossing zou zijn? Over naar hydraulisch is ook een idee hoor.
bolio
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 11 november 2009, 20:42
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8

Op de Kona Honzo 20 van onze 7 jarige zitten Tektro HDM 286 hydraulische schijfremmen. Dit is een short reach versie, en ook voor kleine kinderhanden geschikt. Ook de SRAM Level remmen (volgens mij normale versie) op de Canyon Offspring AL 16 waar onze 5 jarige op fietst zijn zo af te stellen dat hij er goed mee kan remmen.

Wellicht helpen hydraulische remmen omdat er minder kracht nodig is om te kunnen remmen.
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Andere remgrepen?

https://www.decathlon.nl/p/paar-remgrep ... _/R-p-1071

Kan ie er iig bij.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die lijken ongeschikt...
Mechanische schijfremmen hebben namelijk dezelfde kabeltrek (overbrengingsverhouding) als V-brakes. Die kinderhendels zijn bedoeld voor cantilever remmen en daarvan is de kabeltrek anders (hetzelfde als voor race remmen en mechanische road schijfremmen).

Ik vergeet altijd hoe het precies zat, maar je loopt de kans dat je of de hendel al tegen het stuur hebt zitten voordat de rem begint te werken, of andersom, dat de boel uiterst agressief aangrijpt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
BBLF
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 23 november 2020, 21:53

Daar zeg je zo eens wat. Even ander type zoeken dus.

In het verleden heb ik wel v-brakes gemonteerd ter vervanging van canti's zonder de remgrepen te vervangen. Toen wel zo'n verende kabelstop aan de voorkant gemonteerd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, er kan wel wat verschil in zitten maar in de basis is het niet zo'n goed idee om cantilever hendels met V's te combineren of andersom.
Ik heb eens ooit Avid hendels op Deore V-brakes gehad en zelfs dat werkte al niet lekker, ondanks dat die Avid's ook voor V-brakes waren. De Shimano remarmen waren echter wat langer dan die van Avid waardoor ik de hendel al bijna tegen het stuur had zitten voor er echt geremd werd.

Avid had ook hendels die instelbaar waren, dan kon je het punt waar de kabel vastzat iets verstellen en de rem zo aanpassen aan je wensen en zowel met cantilevers als V-brakes gebruiken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Maar het kan ook meevallen, heb een paar Avid remhandels op naven met rollerbrakes gemonteerd en werkt ook nog. Wel iets naar binnen gezet zodat ik de maximale kracht kan zetten maar dat heeft met de rollerbrakes te maken die slecht vertragen.
Lekker fietsen!
Plaats reactie