DT Swiss aerolite in mtb wielset

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
marco0708
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 19:55
Mijn mountainbike: Superfly 100 pro sl Numinis Ultimate 3.29

Dt swiss aerolite spaken voegt dat nog iets toe aan een mtb wielset, behalve looks/licht/duur.
Of zou ik beter voor een goedkopere ronde spaak kunnen gaan, wil wel graag een keer DT spaken gebruiken in plaats van Sapim.
Iemand ervaringen/tips
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

marco0708 schreef: di 2 maart 2021, 22:47 Dt swiss aerolite spaken voegt dat nog iets toe aan een mtb wielset, behalve looks/licht/duur.
Of zou ik beter voor een goedkopere ronde spaak kunnen gaan, wil wel graag een keer DT spaken gebruiken in plaats van Sapim.
Iemand ervaringen/tips
De DT Swiss competition is een prima spaak.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Leg alle spaken van twee wielen maar eens naast elkaar, dan zie je hoe groot het frontaal oppervlak is van alle spaken. Ongeveer gelijk aan een A4tje gok ik. Met aerospaken is het zo’n beetje de helft. Maar het maakt pas echt verschil als je harder rijdt dan 32 km/u. En dan kun je je nog afvragen hoeveel die brede noppenband aan luchtweerstand oplevert en hoe dat tegen elkaar wegstreept. Kort gezegd, een mtb-wiel is aerodynamisch zo’n puinhoop dat platte spaken nauwelijks tot geen merkbare verbetering zal geven.

Als een complete mtb wielset met aerospaken geleverd wordt zou ik hem er niet om laten liggen maar bij zelf opbouwen zou ik voor ronde DT spaken kiezen. Bijkomend voordeel van standaard spaken gebruiken is dat je makkelijker aan een reserve komt.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

een dunne platte spaak voor aero voordeel zou ik niet doen.
Al hebben al mijn race en MTB wielen Xrays, is meer door het gewicht.
Meet voor het gezicht en het zijn wel de lichte spaken voor een redelijk prijs.

Ze zeggen altijd wel dat een xray een spaak ik waar een blok op gevallen is maar mijn wielset werd toch 20 gram lichter.
Of je dat nuttig vind is wat anders.

en vroeger kon je er makkelijker een magneetje op plakken :-), maar dat is lang geleden.

Het snijd wel makkelijker door een tak als die tussen je wiel komt :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Gewichtswinst is heel klein, volgens DT:
Aerolite 278 g for 64 spokes at a length of 264 mm
Revolution: Weight: from 283 g for 64 spokes at a length of 264 mm.
Dus 5 gram voor een 32-spaaks wielset, doorgerekend een gram extra uitgaande van 292mm spaken.

Luchtweerstand: ik heb 1 set met platte spaken met 29+ Knard banden. Een andere 29+ set met ronde spaken en merk geen enkel verschil in luchtweerstand :winkie:

Als je voor de looks gaat heb je een punt, voor bouwen met SP naven kan het handig zijn om dat ze makkelijker te fixeren zijn tijdens het bouwen (tegen meedraaien).

Bij Bike 24: Aerolites kosten 3.04 pst. Revo's 1.11. Dus een 32-spaaks wielset wordt bijna € 125 duurder.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Cube-Elite schreef: wo 3 maart 2021, 16:25 Luchtweerstand: ik heb 1 set met platte spaken met 29+ Knard banden. Een andere 29+ set met ronde spaken en merk geen enkel verschil in luchtweerstand
Dan rij je dus niet hard genoeg om het te merken ;-)

Zonder gekheid, het komt denk ik omdat er bij een mtb aerodynamisch geen winst te halen valt binnen in het wiel doordat de luchtstroom daar al zo verstoord is (wat ze in de racerij ‘vuile lucht’ noemen). De ellende zit aan de buitenkant in de vorm van frontaal oppervlak van de noppen en werveling die ontstaat in de knik waar de band en velg elkaar raken. Op een racefiets wil je een zo recht mogelijke overgang tussen band en velg om de luchtstroom niet te verstoren maar bij een mtb is dat praktisch niet haalbaar. En als het wel zou lukken sowieso kansloos door de noppen. Dan zou je ook nog met slicks moeten rijden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik mag hopen dat geen hobbyist zich serieus zorgen maakt om de aerodynamica van z'n spaken? :-{

Gewoon DT comp, eventueel combineren met Revo aan de kant waar de spaken het minst strak staan.
Platte spaken als je het mooier vind en er het geld voor over hebt kan natuurlijk altijd, maar je gaat er geen seconde sneller van worden ;-)
marco0708
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 22 december 2014, 19:55
Mijn mountainbike: Superfly 100 pro sl Numinis Ultimate 3.29

Bedankt voor de reacties

Heb vandaag een doos revolution besteld, eigenlijk meer door niet voldoende aerolite spaken op voorraad bij de groothandel, en 3 euro per spaak doe ik niet, veel te gek.
Voorheen eigenlijk altijd gewerkt met sapim, maar tijdje terug wieltje gemaakt met champion en dt nippels, en dat werkt toch wel fijner
dan sapim spaken met sapim nippels

Die revolutions zullen ook wel een beetje opwinden net als de lasers van sapim lijkt me ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wielen goed afdrukken na het spannen.
Dan nog een keer controleren, richten en opspannen. De laatste slag doe je een hele slag vast en een halve slag terug.
Dan weer drukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: wo 3 maart 2021, 20:20 Ik mag hopen dat geen hobbyist zich serieus zorgen maakt om de aerodynamica van z'n spaken? :-{
Ik heb genoeg hobbyisten precies die zorg horen uitspreken. Meestal hebben ze wel zo’n raar krom stuur aan hun fiets 😆
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Ik denk dat je met "looks/licht/duur" de lading behoorlijk goed dekt. Met duur ben ik het overigens niet helemaal eens. Als je een high end wielsetje spaakt, dat is het voordeel in gewicht relatief goedkoop ten opzichte van bijvoorbeeld naven en velgen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Fatbiker schreef: di 16 maart 2021, 17:41 Met duur ben ik het overigens niet helemaal eens. Als je een high end wielsetje spaakt, dat is het voordeel in gewicht relatief goedkoop ten opzichte van bijvoorbeeld naven en velgen.
125 euro extra voor 5 gram gewichtswinst vind ik wel kostbaar. Voor minder kun je Erase naven aanschaffen, 75 euro duurder dan Hope en 100g lichter.

(volgens DT:
Aerolite 278 g for 64 spokes at a length of 264 mm
Revolution: Weight: from 283 g for 64 spokes at a length of 264 mm.
Dus 5 gram voor een 32-spaaks wielset, doorgerekend een gram extra uitgaande van 292mm spaken.

Bij Bike 24: Aerolites kosten 3.04 pst. Revo's 1.11. Dus een 32-spaaks wielset wordt bijna € 125 duurder.)
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: wo 3 maart 2021, 20:20 Ik mag hopen dat geen hobbyist zich serieus zorgen maakt om de aerodynamica van z'n spaken? :-{
Ach, sommigen maken zich pagina's lang druk om de rolweerstand van binnenbanden... .


Zullen we het even hebben over luchtweerstand? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik geloof zeker in aerodynamica van een wiel, en zie in de praktijk ook zeker dat de ene fiets sneller is dan de ander.
Dat is alleen niet met een recht stuur, en niet in de prut.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Maar als ik die paar meter met ongelofelijke snelheden naar beneden ga scheelt mij dat zeker milliseconden :-q
Lekker fietsen!
Plaats reactie