Nieuwe carbon wielset, welke interne breedte?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Morning!

Ik ben al een tijdje aan het filosoferen over een nieuwe wielset. Carbon met mooie naven. Budget rond de 1000,- Mogelijk Nextie velgen laten inspaken. Maar ik twijfel nog een beetje over de interne breedte. Het zal voornamelijk voor crosscountry in NL ingezet worden. Ik zie bij steeds meer bikes, ook crosscountry, velgen met interne breedte van 30mm. De Canyon Lux van m'n broer bv heeft een dat swiss xrc 1501 met 30mm interne breedte. Ik weeg zelf rond de 76 met uitrusting. De velgen komen in een carbon trek top fuel.

Nu zie ik op de site van Nextie een mooie ultralight set velgen. Deze hebben 27 mm. Nu twijfel ik een beetje of die gezien de trend om steeds breder te gaan dit dan misschien al te smal is? Zou ik beter een set 30mm kunnen uitzoeken? Doel is een mooi sturende lichte set samen te stellen. Ook zou ik met bredere banden willen rijden, 2.4 breed, en deze moeten dus mooi vallen. Heeft iemand misschien een invalshoek over de interne breedte , 27 of 30mm?

Notitie: ik rijd nu 23mm interne breedte.
Laatst gewijzigd door Torsten op zo 7 maart 2021, 11:27, 2 keer totaal gewijzigd.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Over dat kleine verschil zou ik niet al te lang dubben, allebei prima met 2.4 rubber.

Ik rijd zelf met 2.6 (Maxxis Rekon) op 28mm en die banden vallen ook mooi.
Mocht je nog eens breder willen dan die 2.4 zou ik waarschijnlijk wel de 30mm nemen. Maar ik denk dat je niet wakker hoeft te liggen van die kleine verschillen in velgbreedte met wat je nu rijdt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Maar mocht je ooit nog op 2.20 banden gaan rijden, dan is 27mm weer mooi😁
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De stap van 23 naar 27 mm is voelbaar, met 2.25 en 2.4 banden. De stap van 27 naar 30 is dat nauwelijks. 2.25 valt optimaal op de 27 mm, 2.4 is misschien niet optimaal, maar gaat goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Velgbreedte is afhankelijk van bandbreedte en ook nog weer eens verschillend tussen de merken.

Ik denk dat alles tussen 25 en 30 mm prima is bij het huidige aanbod van banden in de 2.25 maat.
Een echt foute keuze maak je dus niet.

Kies waar jij je goed bij voelt en kijk eventueel ook naar de toekomst. Blijf je altijd op een xc fiets rijden?????
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

thijsgillijns schreef: zo 7 maart 2021, 14:56 Velgbreedte is afhankelijk van bandbreedte en ook nog weer eens verschillend tussen de merken.

Ik denk dat alles tussen 25 en 30 mm prima is bij het huidige aanbod van banden in de 2.25 maat.
Een echt foute keuze maak je dus niet.

Kies waar jij je goed bij voelt en kijk eventueel ook naar de toekomst. Blijf je altijd op een xc fiets rijden?????
Maar een 2.4 band bijvoorbeeld, gaat dat niet lekker vallen op een 27mm velg bijvoorbeeld? Ik denk dat ik altijd wel een beetje xc blijf rijden, geen ambitie om enduro te rijden. Maar trails in Ardennen zeker wel.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dat valt echt prima hoor. Niet zo lang geleden was 25mm nog de standaard voor die breedte. Aan de andere kant zijn de banden ook wel aangepast aan de bredere velgen, dus die zijn ook wel een beetje nodig.
Waar woke is, is vuur
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

2.2 en 2.4 is ook nauwelijks verschil.

Als je daar over praat moet je wel netto gaan meten en niet de maat op de band overnemen een michelins 2.25 is bv bijna 60mm een pirelli 2.4 is dat ook scheelt nog geen halve mm.

Laat je ook niet gek maken. Ik zou in jouw geval 27mm pakken lekker licht.
Op mijn 24.5mm velgen gaat 2.4 prima en het ene merk is het andere niet, Als je die nuances gaat zoeken moet je vooraf ook weten welke merk en type banden je gaat rijden en weten hoe ze vallen.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 420
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik rij momenteel met 21mm intern en nobbynick’s van 2,35 breed. Bevalt prima met achter 1,7 en voor 1,4 bar druk. :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

kermit schreef: zo 7 maart 2021, 11:18 Mocht je nog eens breder willen dan die 2.4 zou ik waarschijnlijk wel de 30mm nemen. Maar ik denk dat je niet wakker hoeft te liggen van die kleine verschillen in velgbreedte met wat je nu rijdt.
Inderdaad, als je straks nog breder wilt (2.6 of 2.8 ) dan is 30mm beter. Daarentegen valt een 2.25 band niet altijd lekker op een 30mm velg is mijn ervaring.

Zojuist even gekeken, en een 2.4 Wolfpack Speed valt op m'n 30mm én 27mm velgen precies even breed. Wat ik zou doen:
- rijdt je met minimaal 2.4 (en breder): dan 30mm velgen
- rijdt je met 2.4 en af en toe 2.25 (achter bv.), dan 27mm velgen. Als je dan ooit gek wilt doen met een 2.6 band gaat dat ook nog met 27mm intern. Maar dan is het niet echt XC meer imho.

Verschil tussen die twee velgen is 35g per velg.

Ciao,
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op zo 7 maart 2021, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

als de trend 30 mm intern is dan kies je toch voor de "nieuwe standaard" als je nu 1000 euro gaat uitgeven? Kans is groot dat over een jaar dat de standaard is, rij je voor je gevoel dan rond op een 'verouderde' set (als je daar waarde aan hecht).

Of anders gewoon de wielset van je broer een keer proberen, als die 30mm van de DT bevallen hoef je niet al te lang te twijfelen (bevalt mij meer dan prima).
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Jan the Man schreef: zo 7 maart 2021, 16:27
kermit schreef: zo 7 maart 2021, 11:18 Mocht je nog eens breder willen dan die 2.4 zou ik waarschijnlijk wel de 30mm nemen. Maar ik denk dat je niet wakker hoeft te liggen van die kleine verschillen in velgbreedte met wat je nu rijdt.
Inderdaad, als je straks nog breder wilt (2.6 of 2.8 ) dan is 30mm beter. Daarentegen valt een 2.25 band niet altijd lekker op een 30mm velg is mijn ervaring.

Zojuist even gekeken, en een 2.4 Wolfpack Speed valt op m'n 30mm én 27mm velgen precies even breed. Wat ik zou doen:
- rijdt je met minimaal 2.4 (en breder): dan 30mm velgen
- rijdt je met 2.4 en af en toe 2.25 (achter bv.), dan 27mm velgen. Als je dan ooit gek wilt doen met een 2.6 band gaat dat ook nog met 27mm intern. Maar dan is het niet echt XC meer imho.

Verschil tussen die twee velgen is 35g per velg.

Ciao,
Jan
:-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Matthijs_XtC schreef: zo 7 maart 2021, 16:31 als de trend 30 mm intern is dan kies je toch voor de "nieuwe standaard" als je nu 1000 euro gaat uitgeven? Kans is groot dat over een jaar dat de standaard is, rij je voor je gevoel dan rond op een 'verouderde' set (als je daar waarde aan hecht).

Of anders gewoon de wielset van je broer een keer proberen, als die 30mm van de DT bevallen hoef je niet al te lang te twijfelen (bevalt mij meer dan prima).
Ik zal eens de set van m'n broer proberen. Maar waarschijnlijk rijd dat gewoon super vergeleken de 23 mm die ik nu rijd.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Jan the Man schreef: zo 7 maart 2021, 16:27
kermit schreef: zo 7 maart 2021, 11:18 Mocht je nog eens breder willen dan die 2.4 zou ik waarschijnlijk wel de 30mm nemen. Maar ik denk dat je niet wakker hoeft te liggen van die kleine verschillen in velgbreedte met wat je nu rijdt.
Inderdaad, als je straks nog breder wilt (2.6 of 2.8 ) dan is 30mm beter. Daarentegen valt een 2.25 band niet altijd lekker op een 30mm velg is mijn ervaring.

Zojuist even gekeken, en een 2.4 Wolfpack Speed valt op m'n 30mm én 27mm velgen precies even breed. Wat ik zou doen:
- rijdt je met minimaal 2.4 (en breder): dan 30mm velgen
- rijdt je met 2.4 en af en toe 2.25 (achter bv.), dan 27mm velgen. Als je dan ooit gek wilt doen met een 2.6 band gaat dat ook nog met 27mm intern. Maar dan is het niet echt XC meer imho.

Verschil tussen die twee velgen is 35g per velg.

Ciao,
Jan
Welke set van Nextie zou je naar kijken van 30mm intern Jan?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Matthijs_XtC schreef: zo 7 maart 2021, 16:31 als de trend 30 mm intern is dan kies je toch voor de "nieuwe standaard" als je nu 1000 euro gaat uitgeven? Kans is groot dat over een jaar dat de standaard is, rij je voor je gevoel dan rond op een 'verouderde' set (als je daar waarde aan hecht).
Dit is niet zozeer een 'standaard'. Hooguit gaat nu de grote bulk over op 30 mm. Voorheen was dit een beetje 19 tot 21 mm.

Het gaat meer om optimalisatie. Bij autowielen is het zeer precies voorgeschreven welke breedte banden je op welke breedte velg mag/moet monteren. Bij fietsen werkt dat enigszins hetzelfde. De wangen van een band moeten op een bepaalde manier vallen om optimale ondersteuning te geven en het profiel moet een bepaalde ronding hebben voor optimale grip, rolweerstand en stuurgedrag. Bandenfabrikanten passen de banden een beetje aan aan de velgbreedte. Zijnoppen zijn bijvoorbeeld een stuk lager dan een paar jaar terug.

Zo valt 2.25 zeer mooi op pakweg 25 mm, waar 2.4 juist zeer goed op 30 mm valt en je voor een 2.6 het beste een 33 mm velg kunt pakken. Maar in alle gevallen heb je wat speling. Omdat we het slechts over millimeters hebben en omdat de ene band toch wat anders valt dan een andere band.

Ben je dus niet van plan veel met 2.35/2.4 te gaan rijden, dan is 27 mm waarschijnlijk de beste oplossing voor 2.25/2.3 banden. Dit gaat in de toekomst niet veranderen. Het is eerder dat tot een paar jaar geleden zich niemand echt met dit aspect bezig heeft gehouden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie