Nieuwe carbon wielset, welke interne breedte?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
thijsgillijns
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: do 15 januari 2015, 21:16
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF pro race 2019

Torsten schreef: zo 7 maart 2021, 15:04
thijsgillijns schreef: zo 7 maart 2021, 14:56 Velgbreedte is afhankelijk van bandbreedte en ook nog weer eens verschillend tussen de merken.

Ik denk dat alles tussen 25 en 30 mm prima is bij het huidige aanbod van banden in de 2.25 maat.
Een echt foute keuze maak je dus niet.

Kies waar jij je goed bij voelt en kijk eventueel ook naar de toekomst. Blijf je altijd op een xc fiets rijden?????
Maar een 2.4 band bijvoorbeeld, gaat dat niet lekker vallen op een 27mm velg bijvoorbeeld? Ik denk dat ik altijd wel een beetje xc blijf rijden, geen ambitie om enduro te rijden. Maar trails in Ardennen zeker wel.
Een 2.35 of 2.4 valt ook prima op een 27 mm velg. Al valt het ene merk in 2.4 weer net iets breder of smaller dan het andere merk.
Wil je meer in de toekomst iets meer trail gericht zijn dan is 30 mm echt geen gekke keuze. Dan kun je met net iets andere bandenspanningen rijden.

De verschillen zijn klein 27 of 30, maakt dan niet zo heel veel uit. Ik denk ook dat je als je blind zou kunnen testen het verschil tussen deze twee niet of amper zult voelen.

Ik heb nu een carbon set van 26 mm, en die bevalt me uitstekend, mocht ik nu weer voor de keuze staan dan zou ik toch nog net iets breder kiezen tot dan wel max 30 mm. Het is ook net wat je wielbouwer kan leveren. Mijn wielbouwer levert bijvoorbeeld naast 26 nu ook 29 en 31. Mijn keuze zal dan vallen op 29mm.
Canyon Neuron CF9 2022
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Lars TB schreef: zo 7 maart 2021, 17:34
Matthijs_XtC schreef: zo 7 maart 2021, 16:31 als de trend 30 mm intern is dan kies je toch voor de "nieuwe standaard" als je nu 1000 euro gaat uitgeven? Kans is groot dat over een jaar dat de standaard is, rij je voor je gevoel dan rond op een 'verouderde' set (als je daar waarde aan hecht).
Dit is niet zozeer een 'standaard'. Hooguit gaat nu de grote bulk over op 30 mm. Voorheen was dit een beetje 19 tot 21 mm.

Het gaat meer om optimalisatie. Bij autowielen is het zeer precies voorgeschreven welke breedte banden je op welke breedte velg mag/moet monteren. Bij fietsen werkt dat enigszins hetzelfde. De wangen van een band moeten op een bepaalde manier vallen om optimale ondersteuning te geven en het profiel moet een bepaalde ronding hebben voor optimale grip, rolweerstand en stuurgedrag. Bandenfabrikanten passen de banden een beetje aan aan de velgbreedte. Zijnoppen zijn bijvoorbeeld een stuk lager dan een paar jaar terug.

Zo valt 2.25 zeer mooi op pakweg 25 mm, waar 2.4 juist zeer goed op 30 mm valt en je voor een 2.6 het beste een 33 mm velg kunt pakken. Maar in alle gevallen heb je wat speling. Omdat we het slechts over millimeters hebben en omdat de ene band toch wat anders valt dan een andere band.

Ben je dus niet van plan veel met 2.35/2.4 te gaan rijden, dan is 27 mm waarschijnlijk de beste oplossing voor 2.25/2.3 banden. Dit gaat in de toekomst niet veranderen. Het is eerder dat tot een paar jaar geleden zich niemand echt met dit aspect bezig heeft gehouden.
Goed punt! Maar dan is misschien meer de vraag. Ga ik 2,25 of 2,4 rijden? Ik rijd zelf al jaren op de racefiets. Hier reden we in het begin erg smal, maar is de ontwikkeling om toch steeds breder te rijden. Rijd nu op de racefiets 28 mm banden. Wereld van verschil tov smalle bandjes. Mijn gevoel zegt dus op de mountainbike dat deze verschuiving ook plaats vind. Dus ook breder. Dus eerder 30mm interne breedte met 2,4 banden. Ik zou zeggen dat 2.25 wat aan de smalle kant is (zelfs voor xc gebruik in NL) en toch naar 2,4 zou willen gaan, nogmaals dit is meer gebaseerd op gevoel. 2.4 bied dan volgens mij meer voordelen dan nadelen? En dan zou je dus zeggen, ga dan voor een bredere velg (30mm) om deze breedte goed te kunnen bollen?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Gezien hoe banden opgebouwd zijn is 30-31 mm de perfecte breedte voor een 2.4 band, daarmee kun je het meeste uit de band halen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

thijsgillijns schreef: zo 7 maart 2021, 18:00 Een 2.35 of 2.4 valt ook prima op een 27 mm velg. Al valt het ene merk in 2.4 weer net iets breder of smaller dan het andere merk.
Wil je meer in de toekomst iets meer trail gericht zijn dan is 30 mm echt geen gekke keuze. Dan kun je met net iets andere bandenspanningen rijden.
Je maakt het wel heel moeilijk. Waarom zou je niet optimaliseren en dus voor XC andere drukken rijden dan voor trail? Je brengt nu factoren in die nergens over gaan.


En je kunt wel zeggen dat 2.4 prima valt op een 27 mm velg, maar als je dat doortrekt, dan valt die ook prima op een 23 mm velg. Of zelfs op een 19 mm velg. Glijdende schaal. Simpelweg valt 2.4 gewoon het beste op een 30 mm velg. En ja, op een 19 mm kun je er nog steeds mee rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Torsten schreef: zo 7 maart 2021, 17:28 Welke set van Nextie zou je naar kijken van 30mm intern Jan?
De volgende opties zijn er:

https://www.nextie.com/ultralight-mount ... -NXT29UM35

https://www.nextie.com/premium-mountain ... NXT29XMA36 iets zwaarder maar iets steviger.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Lars TB schreef: zo 7 maart 2021, 20:05
thijsgillijns schreef: zo 7 maart 2021, 18:00 Een 2.35 of 2.4 valt ook prima op een 27 mm velg. Al valt het ene merk in 2.4 weer net iets breder of smaller dan het andere merk.
Wil je meer in de toekomst iets meer trail gericht zijn dan is 30 mm echt geen gekke keuze. Dan kun je met net iets andere bandenspanningen rijden.
Je maakt het wel heel moeilijk. Waarom zou je niet optimaliseren en dus voor XC andere drukken rijden dan voor trail? Je brengt nu factoren in die nergens over gaan.


En je kunt wel zeggen dat 2.4 prima valt op een 27 mm velg, maar als je dat doortrekt, dan valt die ook prima op een 23 mm velg. Of zelfs op een 19 mm velg. Glijdende schaal. Simpelweg valt 2.4 gewoon het beste op een 30 mm velg. En ja, op een 19 mm kun je er nog steeds mee rijden.

Maar misschien moet ik meer naar mijn gebruik kijken, en wat voor band en daarmee welke breedte velg voor mij goed is. Ik rijd voornamelijk XC in Nederland. Misschien uitstapjes naar Ardennen in de toekomst. Ik zal denk ik maximaal 2.4 willen rijden. Misschien gecombineerd met 2.35/2.25. Ik ben nog steeds aan het testen met banden. Rijd nu op 2.4 maar die bollen niet echt lekker op mijn 23mm interne breedte velg. Zou ik dan eerder voor de 27mm velg kunnen gaan? Zodat 2.35/2.25 beter valt. En mijn andere vraag is, wat is ideeal qua breedte voor rondjes in Nederland? Persoonlijk denk ik dat ik met 30mm interne breedte velg alle kanten opkan. De top fuel in het hogere segment word ook geleverd emt Bontrager Kovee Pro met 30mm interne breedte.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar misschien moet ik meer naar mijn gebruik kijken, en wat voor band en daarmee welke breedte velg voor mij goed is. Ik rijd voornamelijk XC in Nederland. Misschien uitstapjes naar Ardennen in de toekomst. Ik zal denk ik maximaal 2.4 willen rijden. Misschien gecombineerd met 2.35/2.25. Ik ben nog steeds aan het testen met banden.
Misschien minder twijfelen.
27 mm is prima. 25 en 30 ook, maar 27 zit er mooi tussen in.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

ThaSingleTrackMastah schreef: di 9 maart 2021, 11:24
Maar misschien moet ik meer naar mijn gebruik kijken, en wat voor band en daarmee welke breedte velg voor mij goed is. Ik rijd voornamelijk XC in Nederland. Misschien uitstapjes naar Ardennen in de toekomst. Ik zal denk ik maximaal 2.4 willen rijden. Misschien gecombineerd met 2.35/2.25. Ik ben nog steeds aan het testen met banden.
Misschien minder twijfelen.
27 mm is prima. 25 en 30 ook, maar 27 zit er mooi tussen in.
Haha! nieuwe set gaat er sowieso komen, even de laatste knopen doorhakken. :bier:
De beentjes van Enrique Mas, que?'
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vooral XC in Nl, af en toe erbuiten. Waar in Nl rijd je vooral, op welke fiets, en... hoe groot/zwaar ben je?
Als je een zwaargewicht kan een band met wat extra volume en stevigheid en een stevigere velg geen kwaad, dan zou ik bv eerder afronden naar boven en naar 30mm neigen.
Ben je een lichtgewicht, een echte XC-rijder, die ook meer waarde hecht aan een lichtgewicht wielset, dan zou ik eerder afronden naar beneden naar 27mm, waar alles van 2,25" tot 2,4" ook prima op past.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

aurelius schreef: di 9 maart 2021, 11:55 Vooral XC in Nl, af en toe erbuiten. Waar in Nl rijd je vooral, op welke fiets, en... hoe groot/zwaar ben je?
Als je een zwaargewicht kan een band met wat extra volume en stevigheid en een stevigere velg geen kwaad, dan zou ik bv eerder afronden naar boven en naar 30mm neigen.
Ben je een lichtgewicht, een echte XC-rijder, die ook meer waarde hecht aan een lichtgewicht wielset, dan zou ik eerder afronden naar beneden naar 27mm, waar alles van 2,25" tot 2,4" ook prima op past.
Noordwijk, Zeist, Schoorl en Amerongen. Ik heb een trek top fuel 9.7 en weeg met uitrusting rond de 77 kg (weeg zelf 74kg (ik gok 3 kg aan kleding etc)). Ben meer type strava pr verbreken, dan jumpen en spelen. Ik zou graag wat breder willen gaan, om met lagere bandendruk te rijden en 2.4 banden mooi te kunnen monteren.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

For what it's worth,

heb dit najaar een tijdje gereden met een aspen 2.4 op 25mm velg. Dat bolde echt prima! Ben zelf 70 kilo en kon de spanning tot 1.0 brengen, daaronder ging ie echt rollen.
Ik ben mij er eentje...
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

ik gaf ook al aan 2.4 pirelli op 24.5mm
gaat echt perfect nul nadelen tov 2.2 qua rijden of eigenschappen.

1.3 voor 1.5 achter.
Misschien zou ik met een 30mm velg lager gaan naar 1.2 of 1.1
Ik zou het best eens willen testen, maar zolang ik niet beter weet rijd dit prima :-)
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Allen bedankt voor de input. Als ik kogel door de kerk is zal ik mijn bevindingen delen!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Voor het geval je toch nog behoefte hebt aan meer info, stukje op PB over de beste velgbreedte: https://m.pinkbike.com/news/rim-widths- ... -bike.html
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 517
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Oli4k schreef: di 9 maart 2021, 16:43 Voor het geval je toch nog behoefte hebt aan meer info, stukje op PB over de beste velgbreedte: https://m.pinkbike.com/news/rim-widths- ... -bike.html
:-q
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Plaats reactie