Trek geeft aan dat de max bandenbreedte 2.4 is, en er zitten standaard 23mm velgen in. Dus misschien gaat 2.4 op 30mm wel net té breed worden. Maar dat kun je passen .
Ciao
Jan
Trek geeft aan dat de max bandenbreedte 2.4 is, en er zitten standaard 23mm velgen in. Dus misschien gaat 2.4 op 30mm wel net té breed worden. Maar dat kun je passen .
De duurdere modellen trek top fuel (9.9 bv) die hebben kovee pro 30 wielen. Deze heb een binnenbreedte van 29mm. En worden standaard met 2.4 geleverd. Dus dat moet wel goed gaan denk ik.Jan the Man schreef: ↑di 9 maart 2021, 17:05Trek geeft aan dat de max bandenbreedte 2.4 is, en er zitten standaard 23mm velgen in. Dus misschien gaat 2.4 op 30mm wel net té breed worden. Maar dat kun je passen .
Ciao
Jan
Zeker gewicht is ook belangrijk, bedankt voor je tip.Prulleman schreef: ↑wo 10 maart 2021, 08:12 Hoe belangrijk vindt je gewicht?
Ik stond 2 jaar terug terug voor hetzelfde dilemma. Vooraf bedacht dat het 25-30mm moest worden. Maar wilde ook niet te zwaar, bedenk ook dat brede banden ook weer meer gewicht meebrengen (naast de zwaardere velg, beide roterend aan de buitenkant, dus telt echt wel merkbaar mee).
Dus besloten dat het waarschijnlijk toch bij 2.25 hebben zou blijven en velgen gezocht die er tussen in zaten. Dat zijn toen 26.5 mm nexties geworden.
Ik zou de 27 aanraden
Kogel al door de kerk of zit ie er nog in?
Goed punt, ik denk er net zo over.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 6 juli 2021, 01:20 Tenzij je de huidige wielen heel goed kunt verkopen, is het de moeite en het geld niet waard. Denk ik.
Bij jouw bandenmaat is 25mm prima.
Minder merk je wel, maar meer is maar een marginaal verschil.
Maar iemand die graag jouw wielen overneemt, of iemand die jou graag 27mm velgen verkoopt, zal iets anders zeggen
Jazeker de kogel is door de kerk. Ik ben uiteindelijk voor nextie 30mm interne breedte gegaan. Ietsje zwaarder maar ze bevallen super. Ik kwam dan ook van 23 mm interne breedte, dus het verschil is dan ook goed merkbaar. Ik ben uiteindelijk voor de 30mm gegaan omdat je het meer en meer ziet , ook op de xc bikes.jernij schreef: ↑ma 5 juli 2021, 22:52Kogel al door de kerk of zit ie er nog in?
Rijd nu op 25mm intern en overweeg de overstap naar 27mm...
Gewoon omdat het kan, de 25mm bevallen prima (Eiecarbon, 1255 gram... wil de 27mm hier ook bestellen (1285 gram))
XC georiënteerd.. 2.4 wil ik voor gaan rijden en 2,25 achter (WP speed)
Dan zou ik sowieso wachten tot het nieuwe frame er is.jernij schreef: ↑di 6 juli 2021, 07:21Goed punt, ik denk er net zo over.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 6 juli 2021, 01:20 Tenzij je de huidige wielen heel goed kunt verkopen, is het de moeite en het geld niet waard. Denk ik.
Bij jouw bandenmaat is 25mm prima.
Minder merk je wel, maar meer is maar een marginaal verschil.
Maar iemand die graag jouw wielen overneemt, of iemand die jou graag 27mm velgen verkoopt, zal iets anders zeggen
Maar met een nieuw frame in het vooruitzicht, leek me dit een goed excuus om nieuwe wielen te kopen .
Waarom heeft de Lux, toch typisch XC, een wielset met 30mm interne breedte?
Jan the Man schreef: ↑di 24 november 2020, 18:02 Wat al enkele malen genoemd is: 2.25 op 29/30mm velgen kan wel of niet, afhankelijk van de band.
Zelf heb ik heel wat wielsets (van 21m intern tot 49,5 intern) en banden (van 1.8 tot 3.0) in de schuur en heb dus veel kunnen proberen. Nu je voor de toekomst een keuze hebt: als je 2.25 blijft rijden zou ik eerder voor een interne breedte van 25-27 mm gaan.
Op een 30mm kan de band vierkanter vallen. Dan kun je wel gewoon rijden. Alleen kan de rolweerstand toenemen (je fietst rechtdoor in feite (deels) op je zijnoppen die normaal gesproken groter/grover zijn. Als je dan de fiets plat legt voor een bocht zijn er dus soms geen zijnoppen meer (of maar voor een deel) en ben je je wiel kwijt. Achter is het leuk, dan kun je met je achterwiel driften. Voor is minder, dan ben je met je helm aan het driften.
En op 25 en zeker 27mm interne velgen passen ook uitstekend 2.4 banden, mocht je dat in de toekomst willen. Als je zeker voor 2.4 - 2.6 banden gaat is 30mm de ideale oplossing.
Ciao,
Jan
Die zag ik ook ergens ja... Maar misschien stap ik wel over naar 2.4 voor en achter... Heb al een 2.4 liggen namelijk, wie weet... Hebberigheid misschien, maar ja...ThaSingleTrackMastah schreef: ↑di 6 juli 2021, 12:14Dan zou ik sowieso wachten tot het nieuwe frame er is.
Waarom de Lux 30mm heeft?
Om lichte maar slappe xc banden beter te ondersteunen ? (Letterlijk)
Banden als RocketRon, SpeedKing en RaceKing.
En ik kwam dit nog tegen in een soortgelijk topic
Jan the Man schreef: ↑di 24 november 2020, 18:02 Wat al enkele malen genoemd is: 2.25 op 29/30mm velgen kan wel of niet, afhankelijk van de band.
Zelf heb ik heel wat wielsets (van 21m intern tot 49,5 intern) en banden (van 1.8 tot 3.0) in de schuur en heb dus veel kunnen proberen. Nu je voor de toekomst een keuze hebt: als je 2.25 blijft rijden zou ik eerder voor een interne breedte van 25-27 mm gaan.
Op een 30mm kan de band vierkanter vallen. Dan kun je wel gewoon rijden. Alleen kan de rolweerstand toenemen (je fietst rechtdoor in feite (deels) op je zijnoppen die normaal gesproken groter/grover zijn. Als je dan de fiets plat legt voor een bocht zijn er dus soms geen zijnoppen meer (of maar voor een deel) en ben je je wiel kwijt. Achter is het leuk, dan kun je met je achterwiel driften. Voor is minder, dan ben je met je helm aan het driften.
En op 25 en zeker 27mm interne velgen passen ook uitstekend 2.4 banden, mocht je dat in de toekomst willen. Als je zeker voor 2.4 - 2.6 banden gaat is 30mm de ideale oplossing.
Ciao,
Jan