Nieuwe carbon wielset, welke interne breedte?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Torsten schreef: di 9 maart 2021, 14:42 Ik heb een trek top fuel 9.7
Trek geeft aan dat de max bandenbreedte 2.4 is, en er zitten standaard 23mm velgen in. Dus misschien gaat 2.4 op 30mm wel net té breed worden. Maar dat kun je passen :wink: .

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Jan the Man schreef: di 9 maart 2021, 17:05
Torsten schreef: di 9 maart 2021, 14:42 Ik heb een trek top fuel 9.7
Trek geeft aan dat de max bandenbreedte 2.4 is, en er zitten standaard 23mm velgen in. Dus misschien gaat 2.4 op 30mm wel net té breed worden. Maar dat kun je passen :wink: .

Ciao
Jan
De duurdere modellen trek top fuel (9.9 bv) die hebben kovee pro 30 wielen. Deze heb een binnenbreedte van 29mm. En worden standaard met 2.4 geleverd. Dus dat moet wel goed gaan denk ik.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Hoe belangrijk vindt je gewicht?

Ik stond 2 jaar terug terug voor hetzelfde dilemma. Vooraf bedacht dat het 25-30mm moest worden. Maar wilde ook niet te zwaar, bedenk ook dat brede banden ook weer meer gewicht meebrengen (naast de zwaardere velg, beide roterend aan de buitenkant, dus telt echt wel merkbaar mee).
Dus besloten dat het waarschijnlijk toch bij 2.25 hebben zou blijven en velgen gezocht die er tussen in zaten. Dat zijn toen 26.5 mm nexties geworden.

Ik zou de 27 aanraden
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Prulleman schreef: wo 10 maart 2021, 08:12 Hoe belangrijk vindt je gewicht?

Ik stond 2 jaar terug terug voor hetzelfde dilemma. Vooraf bedacht dat het 25-30mm moest worden. Maar wilde ook niet te zwaar, bedenk ook dat brede banden ook weer meer gewicht meebrengen (naast de zwaardere velg, beide roterend aan de buitenkant, dus telt echt wel merkbaar mee).
Dus besloten dat het waarschijnlijk toch bij 2.25 hebben zou blijven en velgen gezocht die er tussen in zaten. Dat zijn toen 26.5 mm nexties geworden.

Ik zou de 27 aanraden
Zeker gewicht is ook belangrijk, bedankt voor je tip.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Recentelijk setje laten bouwen met verschillende breedtes voor en achter. (achter: 25mm - voor 28mm). Setje is +/-1260g
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Koban schreef: wo 10 maart 2021, 09:31 Recentelijk setje laten bouwen met verschillende breedtes voor en achter. (achter: 25mm - voor 28mm). Setje is +/-1260g
Welke velgen/naven zijn het geworden?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Wheel tec met Dt 240SP
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Koban schreef: wo 10 maart 2021, 09:31 Recentelijk setje laten bouwen met verschillende breedtes voor en achter. (achter: 25mm - voor 28mm). Setje is +/-1260g
da's ook nog een mooi compromis :) kan je voor toch een bredere band pakken, achter wil je dat volgens mij voor XC echt niet. (
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat had ik een maand geleden voor een xc fiets ook aangegeven.

maar pas met 2.4 voor achter gereden op een hardtail. Het voegde wel een halve kilo toe :o
Ik vind het een heel mooi compromis om toch een enigzins lichte fiets te hebben die comfortabel is. Het viel mij enorm mee. De fiets werd zeker niet log en stuurde misschien wel beter.

Nadeel september was de laatste keer MTB dus bijna een half jaar later is het lastig verglijken.
Ik heb helaas geen twee wielsets meer voor deze fiets, is weer wel de beoeling, dan kan ik eens op locatie wisselen in gelijke omstandigheden.

Zat al een keer te denken banden mee te nemen, maar dan moet de temperatuur wel iets omhoog als ik on track ga wisselen met tubeless.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

Torsten schreef: di 9 maart 2021, 16:37 Allen bedankt voor de input. Als ik kogel door de kerk is zal ik mijn bevindingen delen!
Kogel al door de kerk of zit ie er nog in? :-)

Rijd nu op 25mm intern en overweeg de overstap naar 27mm...
Gewoon omdat het kan, de 25mm bevallen prima (Eiecarbon, 1255 gram... wil de 27mm hier ook bestellen (1285 gram))
XC georiënteerd.. 2.4 wil ik voor gaan rijden en 2,25 achter (WP speed)
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tenzij je de huidige wielen heel goed kunt verkopen, is het de moeite en het geld niet waard. Denk ik.
Bij jouw bandenmaat is 25mm prima.
Minder merk je wel, maar meer is maar een marginaal verschil.
Maar iemand die graag jouw wielen overneemt, of iemand die jou graag 27mm velgen verkoopt, zal iets anders zeggen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 juli 2021, 01:20 Tenzij je de huidige wielen heel goed kunt verkopen, is het de moeite en het geld niet waard. Denk ik.
Bij jouw bandenmaat is 25mm prima.
Minder merk je wel, maar meer is maar een marginaal verschil.
Maar iemand die graag jouw wielen overneemt, of iemand die jou graag 27mm velgen verkoopt, zal iets anders zeggen :wink:
Goed punt, ik denk er net zo over.
Maar met een nieuw frame in het vooruitzicht, leek me dit een goed excuus om nieuwe wielen te kopen 😅.
Waarom heeft de Lux, toch typisch XC, een wielset met 30mm interne breedte?
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

jernij schreef: ma 5 juli 2021, 22:52
Torsten schreef: di 9 maart 2021, 16:37 Allen bedankt voor de input. Als ik kogel door de kerk is zal ik mijn bevindingen delen!
Kogel al door de kerk of zit ie er nog in? :-)

Rijd nu op 25mm intern en overweeg de overstap naar 27mm...
Gewoon omdat het kan, de 25mm bevallen prima (Eiecarbon, 1255 gram... wil de 27mm hier ook bestellen (1285 gram))
XC georiënteerd.. 2.4 wil ik voor gaan rijden en 2,25 achter (WP speed)
Jazeker de kogel is door de kerk. Ik ben uiteindelijk voor nextie 30mm interne breedte gegaan. Ietsje zwaarder maar ze bevallen super. Ik kwam dan ook van 23 mm interne breedte, dus het verschil is dan ook goed merkbaar. Ik ben uiteindelijk voor de 30mm gegaan omdat je het meer en meer ziet , ook op de xc bikes.
En m'n 2,4 banden bollen er perfect op. Kan er met lage bandendruk op rijden. De uiteindelijke set met erase naven, gespaakt door Jan hier op het forum, weegt net onder de 1500gr. Super tevreden mee.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

jernij schreef: di 6 juli 2021, 07:21
ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 juli 2021, 01:20 Tenzij je de huidige wielen heel goed kunt verkopen, is het de moeite en het geld niet waard. Denk ik.
Bij jouw bandenmaat is 25mm prima.
Minder merk je wel, maar meer is maar een marginaal verschil.
Maar iemand die graag jouw wielen overneemt, of iemand die jou graag 27mm velgen verkoopt, zal iets anders zeggen :wink:
Goed punt, ik denk er net zo over.
Maar met een nieuw frame in het vooruitzicht, leek me dit een goed excuus om nieuwe wielen te kopen 😅.
Waarom heeft de Lux, toch typisch XC, een wielset met 30mm interne breedte?
Dan zou ik sowieso wachten tot het nieuwe frame er is.

Waarom de Lux 30mm heeft?
Om lichte maar slappe xc banden beter te ondersteunen ? (Letterlijk)
Banden als RocketRon, SpeedKing en RaceKing.

En ik kwam dit nog tegen in een soortgelijk topic
Jan the Man schreef: di 24 november 2020, 18:02 Wat al enkele malen genoemd is: 2.25 op 29/30mm velgen kan wel of niet, afhankelijk van de band.

Zelf heb ik heel wat wielsets (van 21m intern tot 49,5 intern) en banden (van 1.8 tot 3.0) in de schuur en heb dus veel kunnen proberen. Nu je voor de toekomst een keuze hebt: als je 2.25 blijft rijden zou ik eerder voor een interne breedte van 25-27 mm gaan.

Op een 30mm kan de band vierkanter vallen. Dan kun je wel gewoon rijden. Alleen kan de rolweerstand toenemen (je fietst rechtdoor in feite (deels) op je zijnoppen die normaal gesproken groter/grover zijn. Als je dan de fiets plat legt voor een bocht zijn er dus soms geen zijnoppen meer (of maar voor een deel) en ben je je wiel kwijt. Achter is het leuk, dan kun je met je achterwiel driften. Voor is minder, dan ben je met je helm aan het driften.

En op 25 en zeker 27mm interne velgen passen ook uitstekend 2.4 banden, mocht je dat in de toekomst willen. Als je zeker voor 2.4 - 2.6 banden gaat is 30mm de ideale oplossing.

Ciao,
Jan
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jernij
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: di 16 december 2014, 20:24

ThaSingleTrackMastah schreef: di 6 juli 2021, 12:14
jernij schreef: di 6 juli 2021, 07:21
Goed punt, ik denk er net zo over.
Maar met een nieuw frame in het vooruitzicht, leek me dit een goed excuus om nieuwe wielen te kopen 😅.
Waarom heeft de Lux, toch typisch XC, een wielset met 30mm interne breedte?
Dan zou ik sowieso wachten tot het nieuwe frame er is.

Waarom de Lux 30mm heeft?
Om lichte maar slappe xc banden beter te ondersteunen ? (Letterlijk)
Banden als RocketRon, SpeedKing en RaceKing.

En ik kwam dit nog tegen in een soortgelijk topic
Jan the Man schreef: di 24 november 2020, 18:02 Wat al enkele malen genoemd is: 2.25 op 29/30mm velgen kan wel of niet, afhankelijk van de band.

Zelf heb ik heel wat wielsets (van 21m intern tot 49,5 intern) en banden (van 1.8 tot 3.0) in de schuur en heb dus veel kunnen proberen. Nu je voor de toekomst een keuze hebt: als je 2.25 blijft rijden zou ik eerder voor een interne breedte van 25-27 mm gaan.

Op een 30mm kan de band vierkanter vallen. Dan kun je wel gewoon rijden. Alleen kan de rolweerstand toenemen (je fietst rechtdoor in feite (deels) op je zijnoppen die normaal gesproken groter/grover zijn. Als je dan de fiets plat legt voor een bocht zijn er dus soms geen zijnoppen meer (of maar voor een deel) en ben je je wiel kwijt. Achter is het leuk, dan kun je met je achterwiel driften. Voor is minder, dan ben je met je helm aan het driften.

En op 25 en zeker 27mm interne velgen passen ook uitstekend 2.4 banden, mocht je dat in de toekomst willen. Als je zeker voor 2.4 - 2.6 banden gaat is 30mm de ideale oplossing.

Ciao,
Jan
Die zag ik ook ergens ja... Maar misschien stap ik wel over naar 2.4 voor en achter... Heb al een 2.4 liggen namelijk, wie weet... Hebberigheid misschien, maar ja...
Canyon Grail CF SLX (01/2024)

Canyon Lux World Cup CFR LTD (07/2023)

Canyon Aeroad CFR (05/2022)
Plaats reactie