Meest zachte / verende handvatten MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hallo

ik heb soms last van duim/pols pijntjes en een paar jaar geleden heb ik geinvesteerd in Ergon GP4 ergonomische grips.
Ik heb vrij grote handen en veel standaard/ af fabriek grips vind ik nogal dun (behalve in de winter met dikke handschoenen:-) )

De Ergons bevallen goed, goede grip , hardheid en dikte.
Maar het zijn er met bar-ends. Lekker voor lange rechte stukken. Maar in de zomer vangen die uitsteeksels nogal veel struikgewas, of hekwerk bij nauwe paadjes. In de winter geen probleem.
In dat Ergon GP4 systeem zijn de bar-ends integraal onderdeel van de gripbevestiging, je kan ze er niet af halen.

Af fabriek zaten op mijn Cube fiets ook ergonomische grips, standaard van Cube, normale zonder bar-end. Maar die voelen nogal dun aan en hard, ik ben er niet blij mee. Ik heb met wat gewone cilindrische grips (foams en rubbers) ge-experimenteerd maar ik heb liever ergonomische.

Ergon is fijn maar wel erg duur. (heb ook een ergon zadel)
Heeft iemand een alternatief voor ergonomische grips (met duim-muis steun) , rubber niet te hard maar ook niet zacht als foam, goede dikte (Ergon GP4 is ~54 mm max) , en niet te duur?

Evt een chinese?
(ik moet dan wel snel zijn, want per 1 juli gaat de belgische post BTW en invoerrechten inheffen voordat ze willen leveren van buiten europe incl engeland :-) )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16806
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je zeker weet dat die Ergons goed zijn voor jou zou ik daar toch weer voor kiezen.
Maar dan de versie zonder barends natuurlijk, de GP1.

Daar reed ik zelf ook mee omdat ik snel last had van pijnlijke drukpunten in mijn handpalm. Dat was over met de GP1.
Het zijn echter wel enigzins lompe grips, dus ik heb toen eens de GS1 geprobeerd en die werken voor mij ook prima. Zijn niet goedkoper maar ogen wel beter ;-)

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

oeps ik dacht dat ik een nieuw topic over ergonomische grips geopend had, nu heb ik mteb's topic gehyackt. Sorry daarvoor! :-{

jawel de Ergons zijn de referentie. Maar zijn er budgetvriendelijke alternatieven?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16806
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die zijn er wel, maar dan loop je de kans dat ze minder prettig "passen"...
Ik heb een paar Velo's gehad, die voldeden redelijk maar haalden het toch niet helemaal bij de Ergons qua vorm voor mijn handen. Daarom zou ik toch die paar euro extra uitgeven voor Ergons, grips zijn een simpel onderdeeltje aan de fiets maar als je last van je handen krijgt is het fietsplezier zo naar de haaien...

Deze had ik, volgens mij zijn ze er ook zonder barends (ik had ze op een wegfiets met smal stuur, dan zijn barends wel prettig):
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

Kermit, je hebt gelijk, de ERGON GP1's kosten nu minder dan de helft van wat ik voor de GP4's betaald heb een paar jaar geleden; nu 29 Eur bij Mantel.
Goed uitziende chinese gaan voor minimaal 15 eur zonder verzendkosten.

Jouw GS1's ogen wat beter, ook omdat ze niet een zilveren, maar een zwarte lockring hebben, Maar ze zijn smaller 'sport/marathon' ipv 'mtb' .
Mis je niet wat steun?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16806
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik persoonlijk niet, maar dat hoeft natuurlijk voor iemand anders niet hetzelfde te zijn.
Mijn klachten zijn weg sinds ik met de GP1 en daarna de GS1 rijd (inmiddels al een jaar of zes denk ik).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

kermit schreef: vr 7 mei 2021, 14:06 Ik persoonlijk niet, maar dat hoeft natuurlijk voor iemand anders niet hetzelfde te zijn.
Mijn klachten zijn weg sinds ik met de GP1 en daarna de GS1 rijd (inmiddels al een jaar of zes denk ik).
+1
Hier dezelfde ervaring als kermit.
- GP1 op mijn toerfiets/vakantiefiets, al meer dan 10 jaar.
- GS1 op mijn HT sinds een jaar of 5.
- GA3 op mijn Fully sinds 2 jaar.
Ze zijn inderdaad niet goedkoop, maar nooit meer last van gevoelloze handen is onbetaalbaar. :-q
Bij mij komen Ergons standaard op elke nieuwe fiets.
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Afbeelding
Toevallig vandaag deze besteld, Gelukkig snel leverbaar, wat met veel onderdelen op dit moment een drama is.
Ik heb een aantal weken proef gereden op aandringen van mijn lbs met een ander merk en heb minder klachten over pijntjes met dit model.
Mijn fietsje mag vies worden.
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

hoe verhouden deze modellen zich ten opzichte van elkaar?

GP1: GS1 : GA3 = groot - medium - klein ? of zacht -medium - hard?

idd leverbaarheid: voor de GS1 in zwart moest ik me al op notificatielijsten laten zetten...
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

nederbelg2 schreef: vr 7 mei 2021, 16:48 hoe verhouden deze modellen zich ten opzichte van elkaar?

GP1: GS1 : GA3 = groot - medium - klein ? of zacht -medium - hard?

idd leverbaarheid: voor de GS1 in zwart moest ik me al op notificatielijsten laten zetten...
Voor wat ik begrepen heb zijn de GA3 wat zachter en soepeler dan de andere type`s, maar mocht ik het fout hebben dan weet ik het ook niet meer, volgende week zullen ze wel binnen komen de GA3 dan kan ik er meer over vertellen.
Mijn fietsje mag vies worden.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

https://www.specialized.com/nl/nl/conto ... s/p/156357

Je moet er wat moeite voor doen om ze te vinden, maar dit zijn superfijne handvatten. Niet eens heel zacht maar de vorm is perfect. Daar waar ik ze gekocht heb zijn zelf fanatieke fietsers, zij adviseerden mij ondanks mijn relatief kleine handen de XL te nemen. ( Leeuwen 2 Wielers Rozenburg )
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16806
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's met gripshift een no-go, gezien de lockring aan de binnenkant kun je die grips niet inkorten.
Dat kan bij Ergon wel, maar die zijn er ook in een korte variant voor gebruik met draaishifters (2 korte of 1 lange en 1 korte in de set).

De GS1 is niet erg zacht, het comfort komt uit de vorm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Nog niet eerder genoemd en duurder..maar een soepel carbon stuur zoals bijv de One Up absorbeert ook veel trillingen en ellende..
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
silvester1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 29 oktober 2012, 00:09

Tot een weekje geleden reed ik met een carbon voorvork XC. Om nog een beetje demping te krijgen i.c.m. de bandendruk had ik gewoon old-school ESI chunky's erop. Nu er weer een verende vork in de fiets zit heb ik er ergonomische grips van XLC op zitten. Vergelijkbaar met de welbekende ergon grips. Maar die chunky's deden behoorlijk wat qua demping :-q
dan mar kapot!

1. Haibike springs sl performance 2010
2. Haibike edition rc 2011
3. Haibike scream sl 2010

4. Yeti Arc 2010 (rigid gravel/beachracer)
5. Yeti ASR-SL 2009 (XC fully)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16806
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien denk ik te simpel, maar als de Ergons goed bevallen en het enige "probleem" is dat er barends aan zitten zou ik gewoon dezelfde grips maar dan zonder barends kopen. Risicoloos, want je weet dat die het goed doen.

Budget speelt blijkbaar ook een rol, dan gaat een carbon stuur 'm niet worden denk ik ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie