Meest zachte / verende handvatten MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

grip puppie's wie weet ......
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurf schreef: di 9 maart 2021, 10:01
......beiden zijn alleen maar rubber, dus geen lock on waardoor, ze meer demping bieden bij gevoelige handen.
Wat is de gedachte daarachter?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@ Dice Oldskool:

Een lock-on is veelal een handvat om een buisje heen dat je vastdraait. Gevolg is dat het buisje tussen rubber en stuur ruimte in neemt dus is er minder rubber=minder demping.
Bij volledig rubberen heb je dat buisje er NIET tussen. Monteren is wat meer werk, maar je krijgt er meer rubber=demping voor terug.
Op mijn Roscoe zitten Lizard Skins North-shore lock on,s. op zich redelijk fijne handvatten met aardig wat demping, maar de Oury en de volledig rubberen North-shore,s die je verlijmt en nog vast zet met ijzerdraad tegen verdraaien geven aanzienlijk meer comfort.
Simpel gezegd, met de Lock-ons ga ik na 2uur echt mijn handen voelen, met de volledig rubberen geen geeintje last, zelfs niet bij echt hele dagen fietsen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mteb
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 19:52
Mijn mountainbike: Merida Big.Nine TFS 500 2013

Wow! Wat veel reacties in 1 dag. Bedankt iedereen voor jullie input en goede suggesties. Ik zal ze gaan bestuderen en dan de proef op de som nemen. Hopelijk is de eerste keuze direct de juiste.
Keep a true friend close with both hands
One who wants to always stay happy has to change gear often
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

@Jurf. Dank voor de uitleg. :-q

Dat die 1 of 2 lockringen nog zoveel verschil maken had ik nooit gedacht.
Dhr Snelbroek
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 17 november 2020, 16:56
Contacteer:

mteb schreef: di 9 maart 2021, 09:52 Hallo materiaal-kenners,

Ik ben op zoek naar de best verende/zachte handvatten voor mijn MTB. Oftewel de handvatten die het beste een schok absorberen. Ik ben zelf absoluut geen materiaalkenner dus jullie hulp in deze wordt zeer gewaardeerd.

Achtergrond:
Zo'n 5 jaar geleden heb ik aan mijn duimmuis (overgang hand/duim) een chronische blessure opgelopen waarbij ik zeer weinig druk op die plek aan kan. Doktoren helaas niets kunnen vinden om dit op te lossen. Hierdoor moest ik noodgedwongen stoppen met mountainbiken. Gelukkig was er Zwift zodat ik met de handjes veelal los in ieder geval nog kon fietsen. Maar gelukkig gaat het nu het laatste half jaar weer wat beter en ik zou eigenlijk wel weer eens willen kijken of het mountainbiken weer lukt. Er gaat voor mij namelijk niets boven fietsen in het bos. Om de druk op mijn handen zo klein mogelijk te houden ben ik dus op zoek naar handvatten die het meest zacht, best meeverend zijn om de schokken op te vangen, eigenlijk net zoals een voorvork dat doet. Ter verduidelijking: Ik zoek geen ergonomisch handvat, waarbij er als het ware onder het stuur nog een extra stukje zit voor de handpalm. Dit heb ik al eens geprobeerd en maakte de klachten helaas alleen erger.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Klinkt als een beetje tunen van je voorvork veel zou kunnen helpen. Een tuner die de bushings kan "burnish'en" en evt. overstappen naar een coil voorvork om je voorvork erg soepel te maken bovenin z'n travel. Als je rijdt op een standaard voorvork, die waarschijnlijk veel te lang geleden ge'serviced is, dan heb je al véél winst te pakken daar.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dice Oldskool schreef: di 9 maart 2021, 23:04 @Jurf. Dank voor de uitleg. :-q

Dat die 1 of 2 lockringen nog zoveel verschil maken had ik nooit gedacht.
Vrij, uitgerust en wat meer tijd dus ff wat plaatjes geschoten van de oude en nieuwe grips van de missus.
Deathgrips zijn op zich fijne handvatten, redelijk comfy, maar kijk hoe dik het plastic is waar het rubber omheen zit.
De dikste rand zit aan de buitenkant, maar binnen is ook weer een paar mm
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ter vergelijk de volledig rubberen Oury (als Lars me er niet op had gewezen had ik ze niet gekend dus alle credits naar hem :-q ).
Afbeelding
Afbeelding

Volledig rubberen grips kun je buigen, die met een tube erin niet.
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Esi grips zijn van sileconenschuim (gesloten cellen), dus wel degelijk schuimrubber. Massief rubber is niet samendrukbaar (nog minder dan water) en heeft dus heel weinig demping tenzij je het uitvoert in ribben, rillen of noppen zodat het kan flexen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Suspension grips https://revgrips.com/collections/pro-series-grip-system

Die Oury handvatten zijn top geven echt demping. @ justpedal.nl.
Op de starre bike de Grand Raid Crystalp rijden waren ze een kadeautje
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

voor de motor ken ik grip puppies, die zijn echt heel zacht. verder zou je kunnen kijken naar vlakke handvatten zoals ergon ze heeft. En inderdaad een houding die de druk van je handen haalt...
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2980
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Zonder enige twijfel foam grips. Moet je even zoeken naar zachte foam grips, zijn er in verschillende hardheden.

Levensduur is iha ook goed.

https://www.bike-components.de/en/Procr ... ps-p13439/ en niet duur ook.

Deze heb ik zelf in gebruik: https://www.bike-components.de/en/BBB/F ... ps-p38068/.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurf schreef: wo 10 maart 2021, 11:27 Vrij, uitgerust en wat meer tijd dus ff wat plaatjes geschoten van de oude en nieuwe grips van de missus.
Mooi uitgelegd. Stond er nooit bij stil dat er een tube in zat. Komt natuurlijk ook omdat ik nooit last van mijn handen heb en grips vooral op de looks uitzoek. Maar volledig duidelijk zo. :-q
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Zelf artrose in mijn linkerduimgewricht.
Bij mij hielp:

Esi grips
Sqlab 12 degree XO30 stuur
Zadel wat kantelen zodat er minder druk op mijn handen kwam.

Eigenlijk in omgekeerde volgorde van belangrijkheid uiteindelijk.

Verder is er dan nog de hele dure Flex handlebar.

https://www.vitalmtb.com/product/guide/ ... duro,24182
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik vindt SRAM Lockring Foam Grips erg fijn. Dempen de hoog frquent trillingen en voorkomen het dode gevoel in de vingers. Ze zijn ook nog eens erg goed geprijst (<15 euro)

https://www.sram.com/en/sram/models/ac-lck-fm-a1
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
nederbelg2
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:11

guntherrex schreef: wo 10 maart 2021, 12:37 voor de motor ken ik grip puppies, die zijn echt heel zacht. verder zou je kunnen kijken naar vlakke handvatten zoals ergon ze heeft. En inderdaad een houding die de druk van je handen haalt...

hallo
op mijn motor heb ik ook dikke foam grips. Die bevallen goed.
voor mijn mtb had ik ook vorig jaar (chinese) foam grips gekocht, maar die bevallen mij niet, met mtb-en wil ik wat meer vastigheid / directe controle hebben. Liever een rubber.
ik gebruik nu ergonomische grips (ergon/cube), maar daar heb ik ook een probleempje mee, ga ik een ander draadje voor openen.
Plaats reactie