Meest zachte / verende handvatten MTB

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
mteb
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 19:52
Mijn mountainbike: Merida Big.Nine TFS 500 2013

Hallo materiaal-kenners,

Ik ben op zoek naar de best verende/zachte handvatten voor mijn MTB. Oftewel de handvatten die het beste een schok absorberen. Ik ben zelf absoluut geen materiaalkenner dus jullie hulp in deze wordt zeer gewaardeerd.

Achtergrond:
Zo'n 5 jaar geleden heb ik aan mijn duimmuis (overgang hand/duim) een chronische blessure opgelopen waarbij ik zeer weinig druk op die plek aan kan. Doktoren helaas niets kunnen vinden om dit op te lossen. Hierdoor moest ik noodgedwongen stoppen met mountainbiken. Gelukkig was er Zwift zodat ik met de handjes veelal los in ieder geval nog kon fietsen. Maar gelukkig gaat het nu het laatste half jaar weer wat beter en ik zou eigenlijk wel weer eens willen kijken of het mountainbiken weer lukt. Er gaat voor mij namelijk niets boven fietsen in het bos. Om de druk op mijn handen zo klein mogelijk te houden ben ik dus op zoek naar handvatten die het meest zacht, best meeverend zijn om de schokken op te vangen, eigenlijk net zoals een voorvork dat doet. Ter verduidelijking: Ik zoek geen ergonomisch handvat, waarbij er als het ware onder het stuur nog een extra stukje zit voor de handpalm. Dit heb ik al eens geprobeerd en maakte de klachten helaas alleen erger.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Keep a true friend close with both hands
One who wants to always stay happy has to change gear often
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2647
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb in het verleden foam grips gehad. Ik vond ze niet fijn omdat ik ze te dik vond maar ze waren wel zacht.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik weet niet of ze daadwerkelijk doen wat ze beloven maar er bestaand daadwerkelijk grips met vering: Rev Grips
Wel erg duur....

Seth's bikehacks heeft er een vermakelijke video van gemaakt, een follow-up met resultaten is er echter bij hem nog niet gekomen: https://www.youtube.com/watch?v=z-t4Mx_H22g
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Op advies van LarsTB heb ik Oury grips gedaan, en dat zijn de zachtste meest comfy grips die ik ken (en heb er veel geprobeerd).

Afbeelding

een andere favoriet: Lizard skins Northshore.
Afbeelding

beiden zijn alleen maar rubber, dus geen lock on waardoor, ze meer demping bieden bij gevoelige handen.
Beiden heb ik moeten verlijmen want anders gingen ze draaien. De Northshore zaten nog zelfs extra geborgd met ijzerdraad.
een extra werkje dus maar voor mij dubbel en dwars waard.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind zelf siliconen grips erg prettig, ESI met name. Die zijn er in drie diktes, afhankelijk van het formaat van je handen normaal, chunky of extra chunky. In jouw geval zou ik voor de laatste gaan.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Ik heb zelf een tijdje geleden ook naar de zachtste gezocht. Ik fiets nu met Ergon GA2 FAT, het dikste en zachtste handvat voor MTB van Ergon.
Deze hoef je niet te bestellen, want ze zijn niet echt zacht.

Ik had daarvoor de ESI foam grips. Die waren te dun en daardoor niet zacht genoeg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naast de grips kun je het ook in je handschoen(en) zoeken denk ik?
Eentje met gel inzet op de juiste plaats, misschien is het zelfs mogelijk dat iemand die handig is met de naaimachine dat voor je kan doen?

Een aantal jaren geleden kreeg ik ook last van drukpunten in mijn handen, met name naar de buitenkant van de hand toe. Voor mij bleken Ergon grips wel de oplossing, omdat de druk over een groter oppervlak verdeeld wordt waren de pijnlijke drukpunten daarmee weg.
Gelukkig... :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Erwin25 schreef: di 9 maart 2021, 10:18Ik had daarvoor de ESI foam grips. Die waren te dun en daardoor niet zacht genoeg.
Welke uitvoering had je dan? De extra chunky die ik noemde hebben een diameter van 34mm . Ze zijn overigens niet van foam maar van siliconen en dat voelt imho heel anders aan.
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Jurf schreef: di 9 maart 2021, 10:01
een andere favoriet: Lizard skins Northshore.
Afbeelding

beiden zijn alleen maar rubber, dus geen lock on waardoor, ze meer demping bieden bij gevoelige handen.
Beiden heb ik moeten verlijmen want anders gingen ze draaien. De Northshore zaten nog zelfs extra geborgd met ijzerdraad.
een extra werkje dus maar voor mij dubbel en dwars waard.
Deze heb ik ook. Mijn Nukeproof Horizon carbon stuur is heel ruw aan de uiteindes, dus daar blijft hij droog ook perfect op zitten
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

@ George:
Ik moest het even opzoeken bij de specificaties van mijn fiets, maar het zijn (waren) de ESI Chunky Silicone, 32mm dia.

Idd. Silicone , dacht dat het foam was. ( omdat ze er uit zien als schuimrubber dacht ik dat)
Heb ze van het stuur moeten afsnijden.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 660
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De ESI’s heb ik nu ruim een jaar in gebruik, bevallen prima. Daarvoor zaten er Syncros grips op, de ESI’s geven meer comfort/demping.

Heb voor een n+1 die ik nu aan het opbouwen ben gekozen voor SQLab 7Ox vanwege goede recensies:
https://www.sq-lab.com/en/products/grip ... p-7ox.html
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Kleine zijstap: Voor het verwijderen van ESI's (of andere handvatten die goed vast zitten): Steek voorzichtig een dunne schroevendraaier oid. onder en spuit er een beetje glassex of iets dergelijks tussen. Dan een beetje wrikken er draaien en ze komen los. Je kunt ze monteren met haarlak of zelfs lijm maar dat doe ik eigenlijk nooit. Een beetje water werkt vaak al maar wederom glassex oid. ook. Na montage laten drogen en ze zitten muurvast.
MTBarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 480
Lid geworden op: zo 20 januari 2008, 21:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999rslGrand, focus raven 29'er
Contacteer:

Niet echt antwoord op je vraag maar ik ga het toch opperen: je zou je zadel meer met de punt omhoog kunnen zetten. Als ik mensen met pols/hand klachten in de bikeshop had startte ik daarmee. Het Is bizar hoe een kleine draaiing van het bekken de druk op je handen wegneemt.
MTB Utrechtse heuvelrug
Kaart MTBUH
Algemene Facebookpagina
Homepage MTB Utrechtse Heuvelrug
Alle routes op Google maps:
http://goo.gl/hfe2PT
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Ride a bike!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Een probleem met Esi vond ik dat ik er doorheen zakte, die bleken voor mij dus TE zacht te zijn en daardoor uiteindelijk te weinig support te bieden. De Northhore en Oury hebben daar geen last van.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie