Banden upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar breder dan 2.25 past niet, zn achterbrug is te smal (70mm), zie een aantal posts terug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 maart 2021, 22:23 Maar breder dan 2.25 past niet, zn achterbrug is te smal (70mm), zie een aantal posts terug.
maar voor dus wel, daar geen beperkingen, zie een paar posts later :bier:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oeps.
Voor kan dat wel.
Ik heb bijv. 2.35 RaRa en NoNi op 17 en 19mm gehad.
Het profiel van een brede band staat op een smalle velg wat ronder.
Minder hoekig, dus minder bite.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Als je profiel hoekig is misschien, Maar maar TS praat over een Smart Sam of een Ikon dat zijn van zichzelf juist al erg ronde profielen. En als je in de maat groter een paar tiende lagere druk rijdt dan win je veel meer grip met de drukverlaging.

YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Dice Oldskool schreef: wo 17 maart 2021, 19:03
Veldwachter schreef: wo 17 maart 2021, 17:20

Nope.
Afbeelding
Dat betekent niet dat ik niet weet waar ik over praat. TS heeft vorig jaar een goedkope fiets gekocht en wil nu brede banden installeren. Als ik dat snel lees doe je dat of voor de looks, of omdat je een keer gelezen hebt dat het veel grip geeft. Dat doet het ook, maar zulke banden heb ik jaren op mijn DH fiets gehad en zijn gewoon niet ontworpen voor een combinatie met een smalle velg. Het zal allemaal best passen en prima rijden, maar het is gewoon niet nodig als je daar niet een heel specifieke aanleiding voor hebt. Vandaar mijn standpunt dat "ik niet graag met de combinatie zou rijden".

We kunnen daar vervolgens een technisch theoretische discussie over gaan voeren, maar dat lijkt me niet in het belang van TS. Die wil als 'beginner' gewoon weten wat een goede bandenmaat is en dan moet je m.i. lekker normaal doen en een gebruikelijke combinatie opzoeken voor het breedste (pun intended) resultaat.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Heckler40 schreef: wo 17 maart 2021, 22:59En als je in de maat groter een paar tiende lagere druk rijdt dan win je veel meer grip met de drukverlaging.
Mits je die paar tiende naar beneden kan zonder dat de band rolt als een gek wanneer je vol een bocht in gaat, want dan mag je misschien meer grip hebben maar ga je er langzamer door...

(ook in hoge mate afhankelijk van bandconstructie)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

maxxis ikon zijn wel fijne bandjes voor droog weer. ik rijd deze zelf maar ze maken wel een hoop lawaai vind ik
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Heckler40 schreef: wo 17 maart 2021, 13:37 Heb je ooit op die combinatie gereden en ervaring dat dat rollen het rijden beinvloed?
Ze werken vast beter op 25mm intern velgen, maar ik zie geen reden om het af te raden

kermit en ondergetekende en nog vele bikers hebben jarenlang op 2.3-2.4 banden gereden op 20mm velgen.

En dat gaat echt dikke prima, de extra grip en comfort van een 2,35 voelde ik op mijn 20m velg echt goed.
Afbeelding

Enjoy!!
Wat weeg jij en wat voor banden waren dat dan? Ik kreeg met kilo of negentig zowel ra ra als no ni aardig aan het rollen op 19 mm intern. Dus dan moest de druk daarvoor omhoog. Op 27 mm kom ik prima weg met een halve bar minder.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Die foto is van voor de Racing Ralph, dat is een Schwalbe Big Jim 2.35 voorop.
(Niet te verwarren met de veel nieuwere Jumbo Jim)

Foto is op een doornatte trip naar de Ardennen bij Stavelot.
Die Foes was toen echt perfect voor het terrein daar, heerlijke Bike.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

nick22 schreef: za 20 maart 2021, 18:00 maxxis ikon zijn wel fijne bandjes voor droog weer. ik rijd deze zelf maar ze maken wel een hoop lawaai vind ik
Verdomme en ik maar denken dat die koeien achter me aan blijven komen!
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

kermit schreef: di 16 maart 2021, 11:00 Dat is ook mijn insteek, maar op een 20mm velg vraag ik me wel af of breder nog een echte meerwaarde is.
Aan de andere kant, ik heb zelf ook jaren met 2.4 op Mavic 717 disc velgen gereden en die waren wel even een duizelingwekkende 17mm binnenbreedte... :D (voorzover ik dat met Google terug vind).
Wat is volgens jou de maximale bandbreedte voor een 22.5mm binnenbreedte van de velg? zou 2.4 inch kunnen? of zelfs breder?

het gaat om 29 wielen + tubeless ready en ik ben 84kg
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Heckler40 schreef: wo 17 maart 2021, 13:37 Heb je ooit op die combinatie gereden en ervaring dat dat rollen het rijden beinvloed?
Ze werken vast beter op 25mm intern velgen, maar ik zie geen reden om het af te raden

kermit en ondergetekende en nog vele bikers hebben jarenlang op 2.3-2.4 banden gereden op 20mm velgen.

En dat gaat echt dikke prima, de extra grip en comfort van een 2,35 voelde ik op mijn 20m velg echt goed.
Afbeelding

Enjoy!!
Dit vind ik ook wel een interessante post. Veel mensen praten elkaar na zonder iets zelf te ervaren.

Hoeveel weeg jij als ik vragen mag?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Vragen mag altijd, toen in 2006 en nu opnieuw weeg ik zo'n 92kg (zomer) tot 95 kg (winter)

Tussentijds ben ik ook nog wel echt zwaarder geweest en reed ik in NL vaak Racing Ralph 2.4's op 20-22mm intern velgen.
Zeker tot 2014-2015 zo rondgereden ook Ardennen en Alpen trips, met NoNics 2.4, Nevegals 2,35 en ook Hans Dampf 2,35

Nogmaals, bredere velgen passen beter bij bredere banden, maar we konden jarenlang prima toe met 2.35-2.4 op 20mm velgen

black is the new black 8)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Denk ik ook, met 22,5mm velgen zou je best 2.4 kunnen rijden (als je frame dat toelaat).
Nog breder lijkt me niet echt zinvol, daar zou ik wel bredere velgen bij willen hebben (iets rond de 30mm). Maar over een millimeter meer of minder zou ik me niet druk maken, wie dat blind gaat voelen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Heckler40 schreef: do 3 juni 2021, 15:31 Nogmaals, bredere velgen passen beter bij bredere banden, maar we konden jarenlang prima toe met 2.35-2.4 op 20mm velgen
Je moet er wel bij vermelden dat je dan dus 2.4 bar in je banden moet pompen wil je het rollen vermijden... Het past, het werkt. Maar het is verre van optimaal.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie