Banden upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Dennis_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 maart 2021, 15:21

Hallo Allemaal

Vorig jaar heb ik een goedkope mtb gekocht (cube aim race) om te kijken of ik het leuk zou vinden. Nu een jaar later bevalt het nog steeds prima en wil ik langzaam mijn mtb upgrade. Te beginnen met de banden. Deze wil ik tubeless gaan maken en zou ook wel bredere banden willen(Schwalbe Smart Sam, Active, 2.1 zitten er nu op). Type velgen dat ik heb zijn alexrims ZX20 6000al ertro 622 x 20. Is er iemand die mij kan vertellen wat de maximale breedte band is die ik kan gebruiken?

Groetjes Dennis
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi dat je plezier hebt aan de sport :-q

Een goede verbetering en een logische maat is 2.25”, en als je een “tubeless ready” band kiest komt het goed.
En veel merken bieden allerlei modellen aan in die maat.

Als het past (per merk en type kunnen breedtes nogal uiteenlopen) kun je ook 2.3, 2.35 of zelfs 2.4 banden proberen. Bij veel 2.4 banden is je 20mm velg niet echt de optimale breedte om maximaal profijt te hebben. Maar het kan wel als je het zou willen.

De maximale breedte die je kunt rijden hangt dan af van de ruimte in je frame, meer dan van de velg. Hoeveel ruimte is er tussen de framebuizen, de liggende en de staande achtervorken. Voor het idee, ik heb net een set met Wolfpack 2.4s opgebouwd en die zijn net iets meer als 60mm breed, en dan wil je nog 5mm ruimte eromheen voor modder en beweging hebben dat ze het frame niet raken.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Dennis_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 maart 2021, 15:21

Hallo Heckler,

Bedankt voor je reactie. Ik zal morgen even alles opmeten. Kwa merk band zat ik the denken aan de Maxxis Ikon.
Dennis_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 maart 2021, 15:21

Heckler40 schreef: zo 14 maart 2021, 15:52 Mooi dat je plezier hebt aan de sport :-q

Een goede verbetering en een logische maat is 2.25”, en als je een “tubeless ready” band kiest komt het goed.
En veel merken bieden allerlei modellen aan in die maat.

Als het past (per merk en type kunnen breedtes nogal uiteenlopen) kun je ook 2.3, 2.35 of zelfs 2.4 banden proberen. Bij veel 2.4 banden is je 20mm velg niet echt de optimale breedte om maximaal profijt te hebben. Maar het kan wel als je het zou willen.

De maximale breedte die je kunt rijden hangt dan af van de ruimte in je frame, meer dan van de velg. Hoeveel ruimte is er tussen de framebuizen, de liggende en de staande achtervorken. Voor het idee, ik heb net een set met Wolfpack 2.4s opgebouwd en die zijn net iets meer als 60mm breed, en dan wil je nog 5mm ruimte eromheen voor modder en beweging hebben dat ze het frame niet raken.

Enjoy!!
Hallo Heckler,

Ik heb even gemeten en op ut smalste punt kom ik uit op 70 mm. Dus dan zou ik max 2.4 kunnen pakken. Dus dan lijkt maxxis ikon 2.35 een goede upgrade om mee te beginnen. Of niet?

Groetjes Dennis
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet aan beide zijden min. 6mm ruimte houden. Voor modder grit en takjes. En vanwege flex in je frame en je wiel.
Minder en je schuurt langzaam je frame kapot, vooral carbon en alu zijn daar heel gevoellig voor.
Dus jouw max is 58mm en dat is 2.25".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

En dat lijkt me ook een mooie maat voor een 20mm velg. Omdat je met zo'n smalle velg toch niet heel laag in druk kunt haal je ook de voordelen niet uit een nog bredere band.
Dus ik zou gewoon een mooi 2.25 bandje uitzoeken, voor en achter.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dennis_mtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 maart 2021, 15:21

Oke duidelijk :D 3 man met de zelfe mening dan gaan we de 2.25 gewoon proberen. Iedereen bedankt voor de hulp.

Groetjes Dennis
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ook nog dit,

Het voorwiel heeft geen last van beperkte ruimte, dus voorop kun je als je wilt naar 2.35
Heeft als bijkomend voordeel dat je daar een lagere druk kunt rijden en meer grip hebt.

En meer grip voor is goed,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is ook mijn insteek, maar op een 20mm velg vraag ik me wel af of breder nog een echte meerwaarde is.
Aan de andere kant, ik heb zelf ook jaren met 2.4 op Mavic 717 disc velgen gereden en die waren wel even een duizelingwekkende 17mm binnenbreedte... :D (voorzover ik dat met Google terug vind).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dennis_mtb schreef: ma 15 maart 2021, 15:22 Oke duidelijk :D 3 man met de zelfe mening dan gaan we de 2.25 gewoon proberen. Iedereen bedankt voor de hulp.

Groetjes Dennis
Eén van mijn mountainbike's kwam met 20mm wielen en Smart Sam's in 2.25mm, en gaat prima. Fijne bandjes trouwens die Smart Sam's.
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Dennis_mtb schreef: ma 15 maart 2021, 15:22 Oke duidelijk :D 3 man met de zelfe mening dan gaan we de 2.25 gewoon proberen. Iedereen bedankt voor de hulp.

Groetjes Dennis
Make that 4! Brede banden zijn nuttig en zien er mooi uit, maar performance hangt af van de combinatie met de velg. Ik zou niet graag op zulke grote ballonnen rijden met een smalle velg. Dan gaan ze te veel rollen en heb je een tegengesteld effect.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heb je ooit op die combinatie gereden en ervaring dat dat rollen het rijden beinvloed?
Ze werken vast beter op 25mm intern velgen, maar ik zie geen reden om het af te raden

kermit en ondergetekende en nog vele bikers hebben jarenlang op 2.3-2.4 banden gereden op 20mm velgen.

En dat gaat echt dikke prima, de extra grip en comfort van een 2,35 voelde ik op mijn 20m velg echt goed.
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: wo 17 maart 2021, 13:37 Heb je ooit op die combinatie gereden en ervaring dat dat rollen het rijden beinvloed?
Ze werken vast beter op 25mm intern velgen, maar ik zie geen reden om het af te raden
kermit en ondergetekende en nog vele bikers hebben jarenlang op 2.3-2.4 banden gereden op 20mm velgen.
#metoo

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Veldwachter
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 30 december 2020, 09:46

Heckler40 schreef: wo 17 maart 2021, 13:37 Heb je ooit op die combinatie gereden en ervaring dat dat rollen het rijden beinvloed?
Nope.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Veldwachter schreef: wo 17 maart 2021, 17:20
Heckler40 schreef: wo 17 maart 2021, 13:37 Heb je ooit op die combinatie gereden en ervaring dat dat rollen het rijden beinvloed?
Nope.
Afbeelding
Plaats reactie