Linkeballen schreef: ↑vr 4 juni 2021, 17:24
Ik heb enkel ervaring op de racefiets, hierbij is het ook mogelijk om 25-28mm banden op smalle 15mm interne velgbreedte te steken. Dit terwijl veel renners zeggen dat dit absoluut niet lekker fietst in de bochten.
Ik blijf het grappig vinden hoe stellig ook hier sommige forumleden zijn..
Dat fietst ook niet lekker in de bochten, kan ik zeer stellig zeggen!
Maar dat betekent niet dat je er niet mee door een bocht kunt komen. En nog steeds wel redelijk snel.
Het geeft gewoon minder vertrouwen, minder gevoel op de limiet.
Probleem is dat je af en toe iets stellig moet zeggen om door te dringen. Alleen gaat de nuance dan verloren. Nu ben ik wel van de nuance. Maar ik hak er graag eerst even goed in om hier en daar wat wakker te schudden.
Het probleem van die brede banden op smalle velgen is dat ze dus gaan rollen in de bochten. Als je rustiger door een bocht gaat merk je dat niet zo. Ga je iets harder, dan heb je al snel het idee dat je op de limiet zit. En dat je je begint af te vragen waarom anderen zoveel sneller zijn, terwijl jij toch flink je best doet. Maar als dat je niet stoort, dan bieden die bredere banden op lagere druk ook op een smalle velg prima comfort en tractie.
Idealiter zijn velg en band wat breedte betreft op elkaar afgestemd. Een 2.25 valt het beste op een 25 mm velg, hoewel veel bandenfabrikanten het karkas en de hoogte van de noppen inmiddels wat aangepast hebben en nu vallen veel 2.25 banden al beter op 27-28 mm velgen. En ja, die laatste millimeters is miereneuken, 99% gaat dat nooit merken. 2.4 past dan het beste bij 30 mm en voor 2.6 zou je al naar een 35 mm velg moeten gaan. Op die manier kun je de laagste drukken rijden zonder dat de band gaat rollen en zonder dat de rolweerstand toe gaat nemen. Maar natuurlijk heeft dat ook het 1 en ander te maken met de band zelf.
Verder past ook een 2.8 band op een 19 mm velg en kun je ook een 2.0 nog wel rijden op een 35 mm velg. Past allemaal, maar tast de werking wel wat aan.