Banden upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Lars TB schreef: do 3 juni 2021, 21:51 Je moet er wel bij vermelden dat je dan dus 2.4 bar in je banden moet pompen wil je het rollen vermijden... Het past, het werkt. Maar het is verre van optimaal.
We reden toen meer druk als nu maar ik never nooit geen 2.4 bar. En ik rijd nu ook lagere drukken dan jij en anderen hier
Ik kan ook niet met jou en HdB "hangen" op de Snakerun, heb veel pezier maar ik belast de banden wat minder in de bochten.

Het begon hiermee:
Vorig jaar heb ik een goedkope mtb gekocht (cube aim race) om te kijken of ik het leuk zou vinden. Nu een jaar later bevalt het nog steeds prima en wil ik langzaam mijn mtb upgrade. Te beginnen met de banden.

Als vragen stellers zo hard gaan dat ze met jullie in de top 10 op Strava staan dan mijn adviezen vergeten.
Ik zeg sub obptimaal niet "verre van" en per Euro niet eens op dezelfde schaal, nieuwe wielen vs setje banden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: do 3 juni 2021, 21:51
Heckler40 schreef: do 3 juni 2021, 15:31 Nogmaals, bredere velgen passen beter bij bredere banden, maar we konden jarenlang prima toe met 2.35-2.4 op 20mm velgen
Je moet er wel bij vermelden dat je dan dus 2.4 bar in je banden moet pompen wil je het rollen vermijden... Het past, het werkt. Maar het is verre van optimaal.
Kijk dit bedoel ik inderdaad. Als ik minimaal met 2.4 bar moet rijden is dit inderdaad verre van optimaal.

Mijn vraag was daarom ook niet 'wat kan nog NET' of 'wat past nog nét?

Ik wil uiteraard met een (voor mijn gewicht / bandbreedte) normaal barrage rijden.. 2.0bar dus ongeveer!

Ik snap dat ook de ondergrond, de berijder en het type / merk band belangrijke factoren zijn. Maar zou 2.35 inch banden (29" wielen + tubeless ready) kunnen op een 22.5mm (Bontrager Kovee Comp 23)?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar mijn idee wel. Ik reed destijds de Nobby Nic 2.4 op smalle Mavic 717 velgen met een druk van 1.8 bar achter en voor een fractie lager. Ik weeg/woog 69kg zonder gear.

Mijn indruk is dat Heckler iemand is die graag lage drukken rijdt, ik hou zelf niet zo van erg zachte banden. Voorkeuren spelen uiteraard ook een rol. Ter indicatie, de 2.6 banden die nu op mijn hardtail liggen rijd ik ongeveer op 1.4/1/5 bar (velgen van 27mm).

Dan heb je wat cijfers, kun je wellicht een beetje inschatten waar je zelf op uit zou komen en of je dat zinvol vindt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja goed om te weten! Dan rij ik lekker 2.25" achter & 2.35" voor. 2.0 bar moet wel lukken
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iets lager ook wel denk ik hoor.
Gewoon uitproberen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ja ik denk dat het wel goedkomt inderdaad!

Ik heb enkel ervaring op de racefiets, hierbij is het ook mogelijk om 25-28mm banden op smalle 15mm interne velgbreedte te steken. Dit terwijl veel renners zeggen dat dit absoluut niet lekker fietst in de bochten.

Ik blijf het grappig vinden hoe stellig ook hier sommige forumleden zijn..
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Linkeballen schreef: vr 4 juni 2021, 11:22
Lars TB schreef: do 3 juni 2021, 21:51 Je moet er wel bij vermelden dat je dan dus 2.4 bar in je banden moet pompen wil je het rollen vermijden... Het past, het werkt. Maar het is verre van optimaal.
Kijk dit bedoel ik inderdaad. Als ik minimaal met 2.4 bar moet rijden is dit inderdaad verre van optimaal.

Mijn vraag was daarom ook niet 'wat kan nog NET' of 'wat past nog nét?
Ook even een post verder lezen,

Die 2.4 bar is niet mijn advies of ervaring, wat Kermit ook zegt. Maar dat is dus niet voor iedereen zo.

Verder kun je op een goede 2.25” band als in mijn allereerste reply ook heel gelukkig worden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Heckler40 schreef: vr 4 juni 2021, 17:38
Ook even een post verder lezen,

Die 2.4 bar is niet mijn advies of ervaring, wat Kermit ook zegt. Maar dat is dus niet voor iedereen zo.

Verder kun je op een goede 2.25” band als in mijn allereerste reply ook heel gelukkig worden.

Enjoy!!
Nee zo heb ik het ook begrepen hoor! het was meer een reactie op wat Lars zei. Ik wil echt niet met 2.4 moeten rijden.


Mijn fiets moet nog geleverd worden trouwens en er zitten 2.2 inch banden op standaard. 2.25 (1.27mm breder :D ) is natuurlijk niet echt een upgrade. Miss ga ik 2.35 (+/- 3.81mm breder met dezelfde velgen) al niet eens merken.

Maar ik ben een stuk wijzer geworden in ieder geval.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Linkeballen schreef: vr 4 juni 2021, 17:24 Ja ik denk dat het wel goedkomt inderdaad!

Ik heb enkel ervaring op de racefiets, hierbij is het ook mogelijk om 25-28mm banden op smalle 15mm interne velgbreedte te steken. Dit terwijl veel renners zeggen dat dit absoluut niet lekker fietst in de bochten.

Ik blijf het grappig vinden hoe stellig ook hier sommige forumleden zijn..
Nu is het wel zo dat in het terrein het sneller "wel kan" dan op straat. Ik heb een tijdje met 2.35 Supermoto slicks op 18mm velgen gereden, op een mtb die ik tot racer had omgebouwd. Dat ging redelijk, als ik de druk tegen de 3 bar hield (wat keihard is voor een 2.35 band). Zakte de druk tot 2.5 bar of lager was er amper nog een bocht mee om te komen, op asfalt dan hè.

Zo goed als een "normale wegfiets" heeft het nooit gestuurd.
Het zag er wel vet uit en het rolde ook goed :)
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Linkeballen schreef: vr 4 juni 2021, 17:24 Ik heb enkel ervaring op de racefiets, hierbij is het ook mogelijk om 25-28mm banden op smalle 15mm interne velgbreedte te steken. Dit terwijl veel renners zeggen dat dit absoluut niet lekker fietst in de bochten.

Ik blijf het grappig vinden hoe stellig ook hier sommige forumleden zijn..
Dat fietst ook niet lekker in de bochten, kan ik zeer stellig zeggen!


Maar dat betekent niet dat je er niet mee door een bocht kunt komen. En nog steeds wel redelijk snel.


Het geeft gewoon minder vertrouwen, minder gevoel op de limiet.


Probleem is dat je af en toe iets stellig moet zeggen om door te dringen. Alleen gaat de nuance dan verloren. Nu ben ik wel van de nuance. Maar ik hak er graag eerst even goed in om hier en daar wat wakker te schudden.

Het probleem van die brede banden op smalle velgen is dat ze dus gaan rollen in de bochten. Als je rustiger door een bocht gaat merk je dat niet zo. Ga je iets harder, dan heb je al snel het idee dat je op de limiet zit. En dat je je begint af te vragen waarom anderen zoveel sneller zijn, terwijl jij toch flink je best doet. Maar als dat je niet stoort, dan bieden die bredere banden op lagere druk ook op een smalle velg prima comfort en tractie.

Idealiter zijn velg en band wat breedte betreft op elkaar afgestemd. Een 2.25 valt het beste op een 25 mm velg, hoewel veel bandenfabrikanten het karkas en de hoogte van de noppen inmiddels wat aangepast hebben en nu vallen veel 2.25 banden al beter op 27-28 mm velgen. En ja, die laatste millimeters is miereneuken, 99% gaat dat nooit merken. 2.4 past dan het beste bij 30 mm en voor 2.6 zou je al naar een 35 mm velg moeten gaan. Op die manier kun je de laagste drukken rijden zonder dat de band gaat rollen en zonder dat de rolweerstand toe gaat nemen. Maar natuurlijk heeft dat ook het 1 en ander te maken met de band zelf.
Verder past ook een 2.8 band op een 19 mm velg en kun je ook een 2.0 nog wel rijden op een 35 mm velg. Past allemaal, maar tast de werking wel wat aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Fanja
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 1 mei 2021, 13:23

Linkeballen schreef: vr 4 juni 2021, 11:22
Lars TB schreef: do 3 juni 2021, 21:51
Je moet er wel bij vermelden dat je dan dus 2.4 bar in je banden moet pompen wil je het rollen vermijden... Het past, het werkt. Maar het is verre van optimaal.
Kijk dit bedoel ik inderdaad. Als ik minimaal met 2.4 bar moet rijden is dit inderdaad verre van optimaal.

Mijn vraag was daarom ook niet 'wat kan nog NET' of 'wat past nog nét?

Ik wil uiteraard met een (voor mijn gewicht / bandbreedte) normaal barrage rijden.. 2.0bar dus ongeveer!

Ik snap dat ook de ondergrond, de berijder en het type / merk band belangrijke factoren zijn. Maar zou 2.35 inch banden (29" wielen + tubeless ready) kunnen op een 22.5mm (Bontrager Kovee Comp 23)?

het lijkt mij dat dat geen problemen geeft.
Zelf rij ik 25mm velgen met 29x2.3 banden op 2bar/30psi bij 120 kg persoonlijk gewicht. Dan komt zowel voor als achter het loopvlak maximaal op de grond zonder dat de wangen veel bollen.
De banden zijn dan hard genoeg om snelheid te maken op het vlakke en oneffenheden zoals wortels op te vangen. Bij hogere bochtensnelheden hebben de banden dan ook geen last van rollen of burpen maar blijven stabiel.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Lars TB schreef: vr 4 juni 2021, 20:01
Linkeballen schreef: vr 4 juni 2021, 17:24 Ik heb enkel ervaring op de racefiets, hierbij is het ook mogelijk om 25-28mm banden op smalle 15mm interne velgbreedte te steken. Dit terwijl veel renners zeggen dat dit absoluut niet lekker fietst in de bochten.

Ik blijf het grappig vinden hoe stellig ook hier sommige forumleden zijn..
Dat fietst ook niet lekker in de bochten, kan ik zeer stellig zeggen!


Maar dat betekent niet dat je er niet mee door een bocht kunt komen. En nog steeds wel redelijk snel.


Het geeft gewoon minder vertrouwen, minder gevoel op de limiet.


Probleem is dat je af en toe iets stellig moet zeggen om door te dringen. Alleen gaat de nuance dan verloren. Nu ben ik wel van de nuance. Maar ik hak er graag eerst even goed in om hier en daar wat wakker te schudden.

Het probleem van die brede banden op smalle velgen is dat ze dus gaan rollen in de bochten. Als je rustiger door een bocht gaat merk je dat niet zo. Ga je iets harder, dan heb je al snel het idee dat je op de limiet zit. En dat je je begint af te vragen waarom anderen zoveel sneller zijn, terwijl jij toch flink je best doet. Maar als dat je niet stoort, dan bieden die bredere banden op lagere druk ook op een smalle velg prima comfort en tractie.

Idealiter zijn velg en band wat breedte betreft op elkaar afgestemd. Een 2.25 valt het beste op een 25 mm velg, hoewel veel bandenfabrikanten het karkas en de hoogte van de noppen inmiddels wat aangepast hebben en nu vallen veel 2.25 banden al beter op 27-28 mm velgen. En ja, die laatste millimeters is miereneuken, 99% gaat dat nooit merken. 2.4 past dan het beste bij 30 mm en voor 2.6 zou je al naar een 35 mm velg moeten gaan. Op die manier kun je de laagste drukken rijden zonder dat de band gaat rollen en zonder dat de rolweerstand toe gaat nemen. Maar natuurlijk heeft dat ook het 1 en ander te maken met de band zelf.
Verder past ook een 2.8 band op een 19 mm velg en kun je ook een 2.0 nog wel rijden op een 35 mm velg. Past allemaal, maar tast de werking wel wat aan.
Bedankt Lars! ik snap je punt:)

Ik ben trouwens wel blij met deze nuance, dit is precies de reden dat ik deze vragen stel op een forum als dit. Ik heb al genoeg fietsmaatjes die zonder nuance de meest uiteenlopende dingen beweren :lol:

Het is wel jammer dat Trek al de XC fietsen levert met de relatief smalle 22.5mm velg (2.2 inch band).
Toch wil ik voor wel NoNi 2.35" proberen! De vraag is wel of ik 0.15 inch / 3.8mm (2.2 --> 2.35) toename echt ga merken met zo'n smalle velg.

Bovendien: als ik de charts bekijk zal de 2.35 band de dikte van 2.35 inch niet eens halen met een 22.5 mm velg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tsja, als het erop aan komt of je iets merkt kom je op heel erg subjectief gebied...

Ik lees regelmatig commentaren in de trant van, ik ben over op tubeless en het is een totaal andere fiets!
Waar ik zelf het verschil niet voel (ik rijd alleen tubeless vanwege de lekbescherming). En zo zijn er nog wel meer veranderingen die voor sommigen dramatische verschillen opleveren waar anderen zich afvragen of er wel iets veranderd is :D

Dus of jij die extra breedte gaat merken, de enige manier om daar een antwoord op te krijgen is uitproberen ;-)

(Ik denk zelf dat zogenaamd wereldschokkende veranderingen als gevolg van relatief kleine aanpassingen vooral een groot psychologisch aandeel hebben...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jij bent zo ongevoellig, je zou het niet eens merken als je steekas los zou zitten :D
Oh wacht... :-{

Maar een 2.35 NoNi kan best op een 22mm velg.
25 tot 30mm zou beter zijn, maar het kan gerust.

Als je de 22mm velg een nadeel vindt, dan zou jeeen andere velg in je voorwiel kunnen laten zetten.
Dan kan je voor met wat minder druk en wat meer grip rijden.
(Geen idee hoeveel ruimte er aan de achterkant is)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 juni 2021, 12:33 Jij bent zo ongevoellig, je zou het niet eens merken als je steekas los zou zitten :D
Hoho, dat voelde ik dus juist wel! :wink:
de precieze oorzaak vinden was het echte probleem....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie