Carbon Wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Hallo allemaal,

Zoals jullie zien ben ik qua berichten niet heel actief op dit forum. Ik lees veel mee, maar heb vaak niet veel toe te voegen naar mijn eigen mening, excuses.

Mijn eerste draadje uit 2019 ging over ‘Mijn volgende fiets’. Ondertussen rijd ik nu anderhalf jaar rond op een Santa Cruz Blur CC (XT 12spd, Fox (32) Factory dempers, etc.). Geweldige bike al zeg ik het zelf!

Omdat ik nog wat te wensen over wilde houden heb ik destijds (nog) geen carbon wielen aangeschaft, maar DT350 hubs met 9th wave alu velgen. Ik had altijd het idee om later de SC Reserve carbon velgen te monteren (ongeveer 1200EUR met behoud van de DT350 naven). Nu is de tijd daar en wil ik toch ook andere opties overwegen. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik helemaal van die velgen af ben. Maarr, mocht ik ooit nog een andere fiets willen en anders dan SC, zou ik het minder esthetisch vinden om die velgen over te zetten (je moet je maar ergens druk over maken..)

Ik zie door de bomen het bos niet echt meer: DT Swiss 1501, Race Face Next SL, 9th Wave (?), enz.. Nu geeft de zoekfunctie mij mega veel hits en waarschijnlijk kijk ik er overheen. Toch mijn vraag hier: wat zouden jullie mij aanraden als alternatief?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die Reserves ;-) Maar als dat écht niet kan zou ik iets laten bouwen met Dukes. Of Heckler40 eens vragen naar zijn ervaringen met Zoran. (Wel even een vrije middag inplannen dan :winkie: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

SC Reserve is natuurlijk top, maar voor een fractie van dat bedrag heb je ook een heel net Chinees setje velgen zoals EIE of Light Bicycle.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Wat Suravida zegt bel eens met Zoran. Wat hij doet is wielen bouwen en niets anders, dat is zijn ding.

Ik heb meerdere sets laten spaken en hij levert meestal ook de naven en velgen, maar soms ook niet. Ik ben met rugzak zo’n 100kg en behalve in NL ook in de Harz, Ardennen en Alpen onderweg met carbon wielen. Nog nooit iets gehad. Zoran doet direct zaken met OEM fabrikanten in het verre oosten, prijzen van velgen en naven zijn goed maar niet als Ali. Hij heeft een heel scala aan velgen om uit te kiezen.

Ik ben een tevreden klant, heb geen zakelijke interesse.

Succes er mee 8)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mad Wally schreef: zo 14 maart 2021, 21:01 SC Reserve is natuurlijk top, maar voor een fractie van dat bedrag heb je ook een heel net Chinees setje velgen zoals EIE of Light Bicycle.
Zelf veel goede ervaringen met EIE en Nextie velgen. Nextie heeft nu een range met extreem lichte velgen en toch hoog rijdersgewicht en zeer goede service.

Rijd zelf met 3-4 sets en ook rijden er nu diverse forumleden heel tevreden op rond.

Deze set met Erase naven weegt bijvoorbeeld (nagemeten) 1377 gram met 27mm binnenbreedte:

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
orbeaoiz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: za 5 september 2020, 17:27

Ik ben benieuwd hoe de zoektocht verloopt EXWK, zelf ben ik ook aan het rondkijken voor een upgrade.

@jan dat is een mooie set.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

In zo'n dikke Blur horen toch reserve wielen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Niets toe te voegen? Wat dacht je van een SYS? :-q

Succes met je esthetische keuze :bier:
(Als geld een mindere rol zou spelen ging ik bij Beast Components wielen scoren)
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Allereerst thanks voor alle reacties en hulp!

Hmm het wordt me wel moeilijk gemaakt.. als ik kijk op de EIE en Nextie websites, dan zou ik voor ±400EUR een setje velgen moeten hebben. En ze zien er lig top uit op de foto!

Zoran spreekt me ook aan en ik zie ook dat hij (naast 'oosterse' wielen) DT kan leveren; de XRC 1501 (carbon versie) zou met een DT240 hub ook <1500EUR uitkomen. Iemand ervaring met deze velgen? Zouden die in de buurt komen van de SC Reserves? Of moet je dan echt naar de XRC1200. Ergens neig ik naar dit als alternatief..

En ja, ik ben het ermee eens dat de SC Reserve de beste keuze zou zijn voor deze fiets (dus nog niet afgeschoten). :-)
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Heb zelf voor m’n Bronson uiteindelijk voor de XMC 1200 gekozen ipv Reserve. Ook zo’n 1500 euro. Met DT 180 naven, daar ben ik erg blij mee. Had toentertijd wat reviews gevonden waar Reserve niet zo heel goed uitkwam en Duitse dealer waar ik de Bronson vandaan heb had er zelf ook slechte ervaringen mee...DT wielen zijn ook nog stukje lichter
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

dnuz schreef: vr 19 maart 2021, 21:38 Heb zelf voor m’n Bronson uiteindelijk voor de XMC 1200 gekozen ipv Reserve. Ook zo’n 1500 euro. Met DT 180 naven, daar ben ik erg blij mee. Had toentertijd wat reviews gevonden waar Reserve niet zo heel goed uitkwam en Duitse dealer waar ik de Bronson vandaan heb had er zelf ook slechte ervaringen mee...DT wielen zijn ook nog stukje lichter
Gefeliciteerd met je keuze, maar dan ben ik wel benieuwd wat ze voor negatiefs over de reserve hadden, afgezien van het feit dat ze niet super licht zijn.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Hij had een aantal klanten waar ze gesneuveld waren. Verder niet doorgevraagd omdat ik toen nog niet van plan was wielen te upgraden. Maar goed, die verhalen zijn er vast over alle wielen wel te vinden, dus ik heb me er verder niet te veel door laten leiden. Gewicht + naven en goede eerdere ervaringen met DT waren meer van belang in keuze.

Edit: nog even aan het zoeken naar reviews maar in mijn herinnering werden ze getest als zijnde erg stijf en “harsh” en de DT als comfortabeler
Laatst gewijzigd door dnuz op za 20 maart 2021, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zelf ook Reserve wielen stuk zien gaan, die vervolgens zo werden vervangen "no questions asked".
Bij die rijders gaat wel alles kapot en zijn niet representatief voor 99% van de mountainbikers.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
EXWK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: za 13 juli 2019, 09:21

Nu ben ik geen DH held (is het ook de fiets niet voor natuurlijk) dus verwacht dat ik inderdaad ver in het 99% rider gebied zit. Bouwkwaliteit maak ik me niet zo druk om bij de Reserves (ook niet bij de XRC1200 overigens), helemaal met de 'levenslange' garantie van SC.

Hoe meer ik zoek, hoe meer positieve verhalen ik vind over de Reserves en de XRC1200.
Oftewel, ik heb mijn opties nu beperkt tot deze twee (jippie) :-)

Eens even onderzoeken wat ze op prijs/levertijd verschillen (het is dus een optie om mijn DT350 naven te hergebruiken, geen harde must).
Weet niet of ik het verschil naar een DT240 of 180 naaf echt zo hard zal merken, maar als het kan, mooi meegenomen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

EXWK schreef: za 20 maart 2021, 10:47 Weet niet of ik het verschil naar een DT240 of 180 naaf echt zo hard zal merken, maar als het kan, mooi meegenomen.
Ik denk het niet. De 240 EXP heeft nu een iets ander binnenwerk maar is in de basis technisch hetzelfde en ze zien er (imho) gelikt uit. En iets lichter. De 180 is nog lichter, maar naar mijn gevoel iets kwetsbaarder en eigenlijk belachelijk duur (heb alle 3 in gebruik). Ik vind de 350 een robuuste betrouwbare naaf, en er is niets mis om deze te hergebruiken als ze nog in goede conditie zijn.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie