Carbon Wielen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Voor wat het waard is...heb het idee dat de 180 wel wat stiller is dan de 350... Vind ik zelf wel prettig, maar dat is uiteraard erg persoonlijk
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Nu biedt Reserve complete wielen aan, en ik kan mij voorstellen dat indien de TS zijn huidige naven laat overspaken met Reserve velgen (zijn die trouwens leverbaar?) door een willekeurige wielenbouwer de levenslange garantie een ander verhaal wordt. Dus dan zit je vast aan een complete wielset. Maakt het weer duurder.

Daarnaast: ik dacht dat die Reserve velgen niet de lichtste waren, en dat dit ten goed komt aan de stevigheid (vooral die 4mm dikke velgranden). De levenslange garantie moet toch ergens vandaan komen. Dat komt vooral erg goed uit bij het heftigere gebruik. Is dat wat de TS voor ogen heeft? Zo nee, zou ik toch verder kijken, tenzij de TS valt voor de stickers.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ze zeggen dat de garantie alleen op de velgen is, maar volgens mij zijn ze ook niet los leverbaar (zou wel moeten om het wiel te repareren)

Bij dt swiss zijn de aangrijpingspunten nog wel eens een dingetje.
Geen idee hoe dat bij de naven van jou zit.
Kwa budget zou je met je naven hergebruiken een stuk beter moeten zitten.

Santa Cruz is over het algemeen slecht leverbaar, maar dat zul je wel horen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

tiewrap schreef: za 20 maart 2021, 12:41 Bij dt swiss zijn de aangrijpingspunten nog wel eens een dingetje.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig staat met de DT ratchets maar ik heb er niet zo'n beste ervaringen mee. Enkele keren stilgestaan omdat ze bleven doortrappen (240) door veel te snelle slijtage, zowel met de reguliere en lichtere versies met meer tandjes.
tongoose
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 18:34
Mijn mountainbike: GT Zaskar Carbon Comp

De reserve velgen kunnen best wel wat hebben :D

https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Knakker29 schreef: zo 21 maart 2021, 15:05
tiewrap schreef: za 20 maart 2021, 12:41 Bij dt swiss zijn de aangrijpingspunten nog wel eens een dingetje.
Ik weet niet hoe het tegenwoordig staat met de DT ratchets maar ik heb er niet zo'n beste ervaringen mee. Enkele keren stilgestaan omdat ze bleven doortrappen (240) door veel te snelle slijtage, zowel met de reguliere en lichtere versies met meer tandjes.
Dat had ik ook met m’n nieuwe 350 naaf tot ik de ratchets had ontvet en opnieuw licht had ingevet met een iets dunner vet.
Als er veel dik vet in zit dan grijpen de tandjes niet snel en diep genoeg in elkaar waardoor ze onder kracht soms doortrappen. Dit beschadigt de toppen van de tandjes die dan uitbreken of afronden.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

9th Wave wielen iig niet doen. De naven zijn NovaPech (Novatec..; of iets vergelijkbaars). Nadat de achternaaf voor de derde keer is gesneuveld heb ik de wielen maar weg gedaan....

9th Wave velgen lijken overigens wel OK te zijn; met een setje DT350/240 of Hope naven heb je dan een prima set.

De Reserve wielen zijn volgens mij ook prima maar geen ervaring mee.
StAlTiCa
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

EXWK schreef: za 20 maart 2021, 10:47 Eens even onderzoeken wat ze op prijs/levertijd verschillen (het is dus een optie om mijn DT350 naven te hergebruiken, geen harde must).
Weet niet of ik het verschil naar een DT240 of 180 naaf echt zo hard zal merken, maar als het kan, mooi meegenomen.
Heb je een PB gestuurd.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

owwwwk schreef: zo 21 maart 2021, 22:55 9th Wave wielen iig niet doen. De naven zijn NovaPech (Novatec..; of iets vergelijkbaars). Nadat de achternaaf voor de derde keer is gesneuveld heb ik de wielen maar weg gedaan....

9th Wave velgen lijken overigens wel OK te zijn; met een setje DT350/240 of Hope naven heb je dan een prima set.

De Reserve wielen zijn volgens mij ook prima maar geen ervaring mee.
Ik heb 9th wave. Die werden met carbon Ti geleverd en dat zijn prima naven

Was wel slecht gespaakt braken binnen paar honderd km de spaken omdat de gaten recht geboord waren. Opnieuw laten spaken en nu is het goed. Ik zou ze niet meer kopen.

Ik heb gisteren 2 carbon velgen bij ali besteld 27mm inter. voor 270 euro voor 2 stuks, ben benieuwd! Gewoon een keer proberen.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel verschil zit een bv 9th wave of wat dan ook velg is.

Ook nog naven bijzoeken, denk aan 240's EXP, maar die zijn wat slecht verkrijgbaar in mijn maat. Gewoon een bitex dacht ik ook aan, maar ook die zijn niet meer goedkoop, ben je ook 250 kwijt voor een goede set. Erase zag ik hier ook voorbij komen, ook mooi. Maar met 350 weer heel dicht tegen DT240 aan.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 09:48 Ik heb gisteren 2 carbon velgen bij ali besteld 27mm inter. voor 270 euro voor 2 stuks, ben benieuwd! Gewoon een keer proberen.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel verschil zit een bv 9th wave of wat dan ook velg is.
Dat kan wel eens tegenvallen. Daarom ga ik alleen in zee met partijen welke een goede track record hebben.

Clubgenoot had zowat zijn hele fiets via Ali besteld: velgen waren enorm slecht gemaakt, en het lukte hem niet om er goede wielen mee te bouwen. Niet rond, niet recht, spaakgaten slordig en niet directionaal geboord. Maar je kunt het ook positief treffen. (en heb je bij de prijs de invoerrechten/btw/inklaringskosten meegenomen?).
Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 09:48 Erase zag ik hier ook voorbij komen, ook mooi. Maar met 350 weer heel dicht tegen DT240 aan.
Dan vind ik persoonlijk de Erase net iets beter doordacht. De looks van de 240 EXP vind ik wel erg geslaagd, Erase is wat behoudender (en tijdlozer?).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Jan the Man schreef: di 23 maart 2021, 14:31
Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 09:48 Ik heb gisteren 2 carbon velgen bij ali besteld 27mm inter. voor 270 euro voor 2 stuks, ben benieuwd! Gewoon een keer proberen.
Ik kan me niet voorstellen dat er veel verschil zit een bv 9th wave of wat dan ook velg is.
Dat kan wel eens tegenvallen. Daarom ga ik alleen in zee met partijen welke een goede track record hebben.

Clubgenoot had zowat zijn hele fiets via Ali besteld: velgen waren enorm slecht gemaakt, en het lukte hem niet om er goede wielen mee te bouwen. Niet rond, niet recht, spaakgaten slordig en niet directionaal geboord. Maar je kunt het ook positief treffen. (en heb je bij de prijs de invoerrechten/btw/inklaringskosten meegenomen?).
Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 09:48 Erase zag ik hier ook voorbij komen, ook mooi. Maar met 350 weer heel dicht tegen DT240 aan.
Dan vind ik persoonlijk de Erase net iets beter doordacht. De looks van de 240 EXP vind ik wel erg geslaagd, Erase is wat behoudender (en tijdlozer?).

Ciao
Jan
Ben benieuwd, het zijn deze:
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 4c4dto7o1A

Ja ik heb een DPD levering van + 20 euro extra afgenomen om dat te voorkomen, meestal gaat dat goed :-)

Erase vind ik ook mooi
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

Nextie carbon wielen met hopen naven. top!

Ik rij inmiddels twee jaar op deze set en het is top kwaliteit!!!


https://www.nextie.com/
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Weet ik, ik heb Yishun (voor de racer) dat is vrijwel gelijk qua specs gewichten en maten.
Maar daar betaal je in NL 300 euro per velg.

Ik zit net even te kijken, de nextie velgen hebben exact dezelfde maten als degene die ik nu besteld heb. offset, hoogte, breedte extern, breedte intern, bijna dezelfde artikelcode. Maargoed ik besef me ook wel dat het boren van gaten heel belangrijk :D

Ik ga het zien en zal uiteraard mijn bevindingen laten weten.

Hope is ook duur geworden en ik vind het te zwaar voor XC gebruik, heb ook twee sets, super hoor. Maar ik vind iets lichts leuk!
Zitten nu op de fiets van mijn zoon van 12, die is er blij mee, niemand heeft dat geluid papa :bier:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 15:13 Ben benieuwd, het zijn deze:
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 4c4dto7o1A
Ik vind de mogelijke afwijking best veel (20g). Bij Nextie was de grootste afwijking bij de laatste 6 velgen 5 gram.
Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 15:13 Ja ik heb een DPD levering van + 20 euro extra afgenomen om dat te voorkomen, meestal gaat dat goed :-)
:-q , heb al diverse mensen gesproken die nog even een rekening van € 100+ moesten betalen. Soms aan de koerier maar soms ook een paar weken later.
dekster schreef: wo 24 maart 2021, 10:44 Nextie carbon wielen met hopen naven. top!
Ik rij inmiddels twee jaar op deze set en het is top kwaliteit!!!
Ik heb inmiddels een stuk of 4-5 sets van ze. De oudste nu een jaar of 4-5 en nog steeds perfect.

Wat ik belangrijk vind op zo'n afstand is vertrouwen. Dat blijft natuurlijk lastig inschatten, maar als voorbeeld:
Heb een keer voor een forumlid een losse velg meebesteld. Zijn 9th Wave was gescheurd en een andere kostte een vermogen. Bij Nextie een velg uitgezocht die vrijwel identiek was voor 1/3 van de prijs. Toen ik 3 velgen bestelde kreeg ik direct een mail waarom ik er 3 wilde en of dit klopte. Toen ik aangaf dat er ééntje als vervanging was van een gescheurde vroegen ze direct om foto's om te kijken of het garantie was of dat ze een crash replacement aan konden bieden. Natuurlijk was dat niet van toepassing omdat het geen Nextie velg was, maar wel bijzonder dat ze het pro-actief aanboden.

Antwoorden op vragen krijg ik ook vrijwel altijd binnen 24 uur. Dat zouden meer winkels moeten doen :wink:

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
dekster
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: wo 8 februari 2012, 13:17
Mijn mountainbike: Cannondale flash carbon

Ik heb ook goede ervaringen met Nextie. Inderdaad, op afstand is het toch een kwestie van vertrouwen. Goed om te horen dat de ervaringen postitief zijn. Ik zou er zo weer een nieuwe set kopen!
Plaats reactie