Carbon voorvork, tapered vs. straight

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Een ongeveerde lichte voorvork wilde ik wel eens uitproberen. Eentje van carbon, van aliexpress.
Gauw monteren! Dacht ik. Want ik wist ‘echt zeker’ op basis van specs en dergelijke dat ik een tapered balhoofd heb op m’n Cube. Pas toen ik de onderste lagerschaal er aan het aftikken was viel me op dat het helemaal geen tapered is maar straight. Argh!
Wat nu? Kan ik dit oplossen met andere lagers (aan de onderkant dan)? Er lijkt wel voldoende ruimte voor te zijn.
Of wil iemand een carbon vorkje overnemen? :-{

Afbeelding
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Ik heb wel een rechte chinese carbon vork in het schap liggen met quick release.
Heeft in mijn XL Trek X-Caliber 9 gezeten destijds. Is Chinees, dus bouwkwaliteit is niet per se hoog :roll: maar op de mtb over de gladgestreken routes van Rijssen, Nijverdal en Hellendoorn wilde hij best :-q Ik heb hem destijds gebruikt om met SuperMoto's een soort gravelbike van te maken, omdat ik destijds nog geen racefiets had. Was een leuke ervaring en sneller dan ik had verwacht, ook op de tracks met de slicks. Heb nu geen frame meer waar hij in past.

Mocht je interesse hebben...doe een leuk bod. Ik woon in Rijssen en werk in Enschede. Opsturen kan ook altijd nog.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Heb je een fotootje?

Ik vind nu wat topics uit 2013/2014 met soortgelijke zaken, er schijnt nogal wat mogelijk te zijn met de balhoofdlagers. Maar tjee daar moet ik eerst een studie van maken.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Als ik thuis kom zou ik een foto kunnen maken.

Non tapered
Quick release
Afstand naaf tot onderkant balhoofd 47cm ---- 48,5 cm ongeveer tot hart as
Stuurbuis 19cm
Alleen geschikt voor schijfremmen.
Er zit nu nog een ring op voor Cane Creek 40 headset.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alles hangt af van je frame.
Is het balhoofd van onder duidelijk dikker dan boven, dan past er vrijwel zeker een tapered 1 1/2" lagersetje in (en daar past je nieuwe vork wel in.
Is je balhoofd inwendig 44mm, dan past er een extern lager in van 1 1/2".
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Onderste balhoofd lager vv naar een extern lager :-q EN vergeet de crown race niet :-{ gelijk met het lager mee bestellen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 maart 2021, 15:00 Alles hangt af van je frame.
Is het balhoofd van onder duidelijk dikker dan boven, dan past er vrijwel zeker een tapered 1 1/2" lagersetje in (en daar past je nieuwe vork wel in.
Is je balhoofd inwendig 44mm, dan past er een extern lager in van 1 1/2".
Het balhoofd van het frame loopt behoorlijk taps, daarom ben ik ook op het verkeerde been gezet.
Er lijkt inderdaad wel wat mogelijk met lagers, nog even de goeie uitzoeken. Er zullen nog wat meer postpakketjes moeten komen, ‘t is niet anders. :winkie:
(mijn zoon van 5 jr. vraagt af en toe verontwaardigd waarom hij geen pakketjes krijgt met de post!)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mario070 schreef: wo 17 maart 2021, 15:10 Onderste balhoofd lager vv naar een extern lager :-q EN vergeet de crown race niet :-{ gelijk met het lager mee bestellen :-q
De crown race wordt over het algemeen bij het (onderste) balhoofdlager meegeleverd.

Bij sommige onderlagers voor tapered vorken kun/moet je kiezen uit twee verschillende crown races, eentje voor tapered vorkbuizen of eentje voor 1 1/8" vorkbuizen. De rest van het lager is dan identiek.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Afbeelding

Het is gelukt, met andere lagers. Ik kon niet laten de weegschaal er bij te pakken, het scheelt niet 1 maar 2 kg! :o
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Tarwetijger schreef: wo 31 maart 2021, 20:18 Afbeelding

Het is gelukt, met andere lagers. Ik kon niet laten de weegschaal er bij te pakken, het scheelt niet 1 maar 2 kg! :o
Zie ik het nu goed.....je hebt wel tapered headtube :-? het is wel, ik heb zo'n kleine 30 jaar al een bril nodig
Waarschijnlijk heeft er een ....Vork conus adapter (zoals hier boven) in je onderste lager vast gezeten waardoor je de taperend stuurbuis er niet in kreeg :-{ :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Tarwetijger schreef: wo 17 maart 2021, 12:06 Een ongeveerde lichte voorvork wilde ik wel eens uitproberen. Eentje van carbon, van aliexpress.
Gauw monteren! Dacht ik. Want ik wist ‘echt zeker’ op basis van specs en dergelijke dat ik een tapered balhoofd heb op m’n Cube. Pas toen ik de onderste lagerschaal er aan het aftikken was viel me op dat het helemaal geen tapered is maar straight. Argh!
Wat nu? Kan ik dit oplossen met andere lagers (aan de onderkant dan)? Er lijkt wel voldoende ruimte voor te zijn.
Of wil iemand een carbon vorkje overnemen? :-{

Afbeelding
Deze foto 5cm hoger genomen .....had je gelijk goed antwoord/advies gekregen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Mario070 schreef: wo 31 maart 2021, 23:38 8<

Deze foto 5cm hoger genomen .....had je gelijk goed antwoord/advies gekregen :-q
Haha, ja die foto was een beetje onhandig hè, dat had ik ook al opgemerkt.

Op de originele voorvork zit inderdaad een forse ring voor het onderste balhoofdlager.
Het lijkt er op, dat het frame 'tapered-ready' is gemaakt maar dat ze nog een voorraadje goedkope straight vorken hadden liggen.
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Tarwetijger schreef: wo 31 maart 2021, 20:18 Afbeelding

Het is gelukt, met andere lagers. Ik kon niet laten de weegschaal er bij te pakken, het scheelt niet 1 maar 2 kg! :o
Ziet er goed uit! Maar de hamvraag....hoe fietst het? :winkie:
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Sheiky schreef: vr 2 april 2021, 17:03 Ziet er goed uit! Maar de hamvraag....hoe fietst het? :winkie:
Vandaag uitgeprobeerd :-q en best goed eigenlijk! Op hobbels stuitert het natuurlijk wat meer maar ik voel vooral dat de voorkant zoveel lichter is. Rolt dus ook makkelijker over oneffenheden. Het is wel zaak om de gewichtsverdeling zo goed mogelijk te houden. Als ik dat niet goed genoeg deed kon het voorwiel weg beginnen te glippen in het bochtenwerk. Dus qua zithouding nog wat actiever aan de bak, dat vind ik eigenlijk wel leuk.
Plaats reactie