Center lock of 6bouts

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Centerlock is het gewoon niet....het gewicht zal wel :roll: maar zeker niet met de duurzaamheid :-{ de spiebanen krijgen ruimte en deze speling is niet meer op te lossen......en dan niks....dan een nieuwe hub :(
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

En eerlijk gezegd vind ik hierom, een beetje principieel overigens, CL ongeschikt voor MTB-en. Want je doorloopt die speling namelijk door te remmen, en af en toe eens op een klimmetje dat je niet haalt, je remmen te locken zodat je nog net een pootje aan de grond kunt zetten, en daardoor de schijf de andere kant op te draaien.

De schijf wordt met 40 Nm aangedraaid. Je pakt twee keer de wrijving met een beetje geluk, en dan heb je maar 24 Kg aan de band nodig om de schijf de andere kant op te draaien. En als die schijf eens niet heleamaal correct vast zit.

En als je dit een aantal keer achter elkaar doet dan gaat die schijf vanzelf wel loszitten. Er zijn al wel een paar gevalletjes hier op het forum voorbijgekomen.


Dus goed vast zetten en af en toe controleren zou ik zeggen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4330
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

cheeta schreef: ma 22 maart 2021, 23:06
Cube-Elite schreef: ma 22 maart 2021, 22:40Nou, dat is wel een achterhaald antwoord. Dit was zeker zo maar het is aan het draaien. Nu is het nog 60/40 is6/cl denk ik, maar het zal snel richting voornamelijk centerlock gaan. Over 3 vier jaar is het 80/20 in het voordeel van cl.
En waar zijn deze cijfers op gebaseerd..? Ik heb wat wielen met Shimano naven (en dus Centerlock) maar in de regel ben ik de enige... (zeker geen 60/40)
Nou de verkrijgbaarheid bv hier:
https://r2-bike.com/mtb-frontwheel-hub_ ... Axle-BOOST

29 6 bolt / 19 CL

Dat de praktijk nog wat achterloopt snap ik

Het viel mij op de sommige naven niet eens meer met IS te krijgen zijn bv DT180.
Dan heb ik nog puur op een MTB naaf geselecteerd als ik race erbij pak gaat het nog meer naar CL
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Op de racer is cl OK :-q MTB / gravel NOT OK :-{
En dat heeft hoogst waarschijnlijk te maken met de ondergrond :roll: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: ma 22 maart 2021, 23:33 En 9 gram in het hart van het wiel, dat ga je voelen :-q
Helemaal eens, maar er werd eerst gesuggereerd dan CL lichter was, en de naaf is dat ook maar het totaalplaatje niet.
Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 09:38 Het viel mij op de sommige naven niet eens meer met IS te krijgen zijn bv DT180.
Dan heb ik nog puur op een MTB naaf geselecteerd als ik race erbij pak gaat het nog meer naar CL
Shimano heeft in de nieuwe lijnen alleen nog CL. DT heeft de 180 als high end super lichte naaf in de markt gezet. Dan is die 15 gram meegenomen. Het staat natuurlijk leuker als je naaf 101 gram weegt dan dat je moet melden dat hij 116 gram is.

Daarnaast moet je volgens mij als fabrikant Shimano betalen als je CL op je naven wilt produceren. Sommigen doen dat gewoon niet. Ook heb ik gehoord dat deze CL licentie voor race naven vrijgegeven is. Daarom zie je bij bv Erase en Hope wel CL in de race naven, maar niet in MTB.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Eh Jan,

Dus Hope MTB naven worden niet gemaakt met CL?
Hoeveel Hope naven op het forum vs DT 180?

Wacht even we hebben een search functie.

Search centrelock: 123 hits in alle fora over het bestaan van MTB.nl
serach term "centre" dus alle vermeldingen zonder lock: 461 hits

Search term "naaf" : 17.752 hits
search term "naven": 23.699 hits

Search termen naaf of naven in "gezocht" 2545 hits
Search term centre in "gezocht": 14 hits,

YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Mario070 schreef: di 23 maart 2021, 10:12 Op de racer is cl OK :-q MTB / gravel NOT OK :-{
En dat heeft hoogst waarschijnlijk te maken met de ondergrond :roll: :wink:
Dat zeg ik niet, op de weg komt dat "achteruit remmen" minder vaak of misschien wel niet voor dus krijgt het net het voordeel van de twijfel.
Maar het is voor mij iets meer een soort van principekwestie dan dat het misschien echt een probleem is.
Maar pas iig op dat de sluitring goed aangedraaid is.

Een beetje hetzelfde als de (cr)isis crankbevestiging. Die klopt als je hem goed bekijkt ook niet (en niet voor niets dat ik niet de enige was met losgelopen crankbouten).
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je dit topic zo even doorneemt dan lijkt er geen goed woord over voor centerlock.
Tegelijkertijd rijden er natuurlijk massa's bikers probleemloos met centerlock rond, ook hier op het forum.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

CL is gewoon geen systeem voor blubber, zand, stof :-{ maar een rondje droog of regen op de weg is het weer goed systeem
En ik had het nog niet eens over achteruit remmen, zou bij niet eens het probleem zijn :wink:
Vooruit rijden alleen al....de herrie en ook dat je het continu in je stuur voelt :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Toch lees ik er hier echt nooit een topic over dus hoe groot is het zogenaamde probleem?

Ik heb een fiets met 6-bout en een met CL, beiden zijn probleemloos.
Is een steekproef van niks natuurlijk ;)
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb op 1 fiets zelfs beide! Uiteindelijk besloten om toch ook over te stappen op 6-gaats. Ook omdat veel van de fietsmaatjes ermee rijden, dan is een keertje uitwisselen wel zo makkelijk. Onderweg is het daarbij wat eenvoudiger fixen als er iets met de schijf is, nog niet zo makkelijk om met je tooltje een CL-schijf los -of vast- te krijgen.

Dat gezegd hebbende, heb ik juist een fietsmaatje kunnen helpen met een CL-schijf die ik nog had liggen, en heeft er sowieso nog nooit wat aan mijn schijven gemankeerd. Zoals met veel dingen, is het prettig je eigen keuze te kunnen maken. Misschien is beschikbaarheid in buitenland nog wel een overweging. Ik denk dan dat 6-gaats eenvoudiger beschikbaar is.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat ben ik wel met je eens Kermit Mr Iglo, maar voor bijna iedereen zal gelden: plaatsen en niet meer naar omkijken.

Een rondje zoeken op het almighty interwebs levert ook geen bergen met topics vol problemen op.
Het is vooral een onderbuikgevoel zoals ik er naar kijk dus koop waar je een goed gevoel bij hebt en vervolgens zijn er legio issues bij een mtb die veel belangrijker zijn om bij stil te staan.
Laatst gewijzigd door Elvander op di 23 maart 2021, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Elvander schreef: di 23 maart 2021, 12:24 Dat ben ik wel met je eens Kermit, maar voor bijna iedereen zal gelden: plaatsen en niet meer naar omkijken.

Een rondje zoeken op het almighty interwebs levert ook geen bergen met topics vol problemen op.
Het is vooral een onderbuikgevoel zoals ik er naar kijk dus koop waar je een goed gevoel bij hebt en vervolgens zijn er legio issues bij een mtb die veel belangrijker zijn om bij stil te staan.
Denk dat je mij bedoelt? Volledig met je eens hoor. Volgens mij zijn er wel weer berichten over bepaalde shimanoschijven die speling gaan vertonen tussen de carrier en de rest van de schijf, op die geklonken verbinding. Maar dat heeft dan weer niks met CL te maken. Inderdaad: voor beide zal grotendeels gelden: fit & forget, mits met beleid gemonteerd.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2138
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Kapitein Iglo schreef: di 23 maart 2021, 12:35
Denk dat je mij bedoelt?
Fixed, al dat groen tegenwoordig is kennelijk verwarrend
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Elvander schreef: di 23 maart 2021, 12:40
Kapitein Iglo schreef: di 23 maart 2021, 12:35
Denk dat je mij bedoelt?
Fixed, al dat groen tegenwoordig is kennelijk verwarrend
:-q :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie