K3vin schreef: ↑zo 21 maart 2021, 17:10
Ik zou juist voor centerlock gaan, dat geeft de meeste flexibiliteit.
want met een adapter kun je namelijk ook eenvoudig 6 gaats schijven gebruiken.
Mad Wally schreef: ↑di 23 maart 2021, 13:28
Centerlock staat wat mij betreft hoog op het lijstje van oplossingen voor een niet bestaand probleem.
Enige voordeel zoals ik het zie is dat je met 1 tool in 1 handeling je schijf vast kunt zetten. Bij 6-gats moet je toch weer 6 bouten aandraaien. Bij demonteren willen ze wel eens dol draaien en dan moet je met een dremel aan de slag.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Bij de race vind ik CL wel mooier, wat cleaner. Maar ook daar heb ik al een schijf gehad die wat vast zat, (na demontage van de lockring.)
Dus ik snap de commentaren ook wel als je met een MTB en 180MM of groter gaat rijden.
Andere kant denk ik dat je de race niet moet onderschatten, snelheden zijn veel hoger en dat is ook energie.
De copyright is van CL, twee jaar geleden mocht je of de naven of de schijven CL maken. Nu mag beide en daarom komt het nu meer in de lucht.
Hope CL is alleen race, wellicht om de eerste alinea.
En je hebt ook geen mooie lichte CL schijven, dus ik ga voor de MTB ook weer IS naven nemen.
Cube-Elite schreef: ↑di 23 maart 2021, 14:50
Andere kant denk ik dat je de race niet moet onderschatten, snelheden zijn veel hoger en dat is ook energie.
De remenergie wordt door de schijf opgenomen. De schade aan de montage is vooral de klappen die de remmen krijgen te verduren tijdens het al remmend stuiteren over rem knippen of rotsen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Ik vraag me wel af waarom de meesten dan wel weer heel positief zijn over centerlock Chainrings (i.p.v. chainrings die je met bladbouten vastzette), maar niet over centerlock remschijven.
Is in mijn ogen vrijwel hetzelfde principe: losse boutjes v.s. centerlock-lockring om een 'ronde disc' te monteren.
CL en 6 gaats, beide al jaren probleemloos, dus ik snap die ellenlange discussies niet, je cassette zit ook CL bij Shimano en je voorblad. Als je 6 gaats schijven hebt koop je daar naven bij. En als je Hope floating wil gebruiken moet je 6 gaats hebben
Idd ik heb ook beide. Toevallig onder garantie mijn achterwiel geleverd gekregen met CL. Daarom wel met adapter vastgezet. Maar waar ik gek genoeg voorgaande schijf met 6-bolt een aantal maal moest aandraaien bij deze met CL nog geen enkele keer speling gehad.
bluebiker schreef: ↑za 3 april 2021, 23:58
CL en 6 gaats, beide al jaren probleemloos, dus ik snap die ellenlange discussies niet, je cassette zit ook CL bij Shimano en je voorblad. Als je 6 gaats schijven hebt koop je daar naven bij. En als je Hope floating wil gebruiken moet je 6 gaats hebben
+1
Heb al vele jaren (> 7 jaar) beide uitvoeringen, die CL zat toevallig op een garantie wielset. Werkt in beide gevallen (zoals verwacht) totaal probleemloos.
Enig punt is dat je die Shimano montagesleutel buitenzijde moet hebben voor de CL, met 6 bouts kan je met een inbussleuteltje uit de voeten. Voor montage/demontage maakt het mij weinig uit, CL is misschien iets makkelijker.