Center lock of 6bouts

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: di 23 maart 2021, 11:14 Eh Jan,

Dus Hope MTB naven worden niet gemaakt met CL?
Nee, bij mijn weten wordt Hope MTB niet in CL gemaakt. Alleen de RS4 voor de racert zijn in CL leverbaar, de Pro4 alleen in 6-gats.

Bijna al mijn naven zijn 6-gaats, behalve als het echt niet anders kan (idd DT 180 en Shimano naaf met dynamo).

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Centerlock staat wat mij betreft hoog op het lijstje van oplossingen voor een niet bestaand probleem.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Mad Wally schreef: di 23 maart 2021, 13:28 Centerlock staat wat mij betreft hoog op het lijstje van oplossingen voor een niet bestaand probleem.
:lol:
De beentjes van Enrique Mas, que?'
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

K3vin schreef: zo 21 maart 2021, 17:10 Ik zou juist voor centerlock gaan, dat geeft de meeste flexibiliteit.
want met een Afbeelding adapter kun je namelijk ook eenvoudig 6 gaats schijven gebruiken.
Zonder adapter is nog makkelijker!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mad Wally schreef: di 23 maart 2021, 13:28 Centerlock staat wat mij betreft hoog op het lijstje van oplossingen voor een niet bestaand probleem.
Enige voordeel zoals ik het zie is dat je met 1 tool in 1 handeling je schijf vast kunt zetten. Bij 6-gats moet je toch weer 6 bouten aandraaien. Bij demonteren willen ze wel eens dol draaien en dan moet je met een dremel aan de slag.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Bij de race vind ik CL wel mooier, wat cleaner. Maar ook daar heb ik al een schijf gehad die wat vast zat, (na demontage van de lockring.)
Dus ik snap de commentaren ook wel als je met een MTB en 180MM of groter gaat rijden.

Andere kant denk ik dat je de race niet moet onderschatten, snelheden zijn veel hoger en dat is ook energie.

De copyright is van CL, twee jaar geleden mocht je of de naven of de schijven CL maken. Nu mag beide en daarom komt het nu meer in de lucht.

Hope CL is alleen race, wellicht om de eerste alinea.
En je hebt ook geen mooie lichte CL schijven, dus ik ga voor de MTB ook weer IS naven nemen.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Ik wil m'n fiets nog wel eens meenemen in het vliegtuig in een fietsdoos. De schijven haal ik er dan vaak af vanwege de kwetsbaarheid.

Omdat ik geen zin heb om nog meer gereedschap mee te nemen in de beperkte bikepacking bagageruimte viel bij mij de centerlock optie af.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Cube-Elite schreef: di 23 maart 2021, 14:50 Andere kant denk ik dat je de race niet moet onderschatten, snelheden zijn veel hoger en dat is ook energie.
De remenergie wordt door de schijf opgenomen. De schade aan de montage is vooral de klappen die de remmen krijgen te verduren tijdens het al remmend stuiteren over rem knippen of rotsen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Crasstest
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 593
Lid geworden op: ma 2 april 2012, 20:02
Mijn mountainbike: Canyon; Strive, Nerve, Stiched, Dude, Exceed

Ik vraag me wel af waarom de meesten dan wel weer heel positief zijn over centerlock Chainrings (i.p.v. chainrings die je met bladbouten vastzette), maar niet over centerlock remschijven.

Is in mijn ogen vrijwel hetzelfde principe: losse boutjes v.s. centerlock-lockring om een 'ronde disc' te monteren.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb kettingblad boutjes :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik vraag me af of er een kosten aspect bij zit.

Een SP naaf met CL heb je een veel kleiner blok alu nodig dan IS 6 bolt met een hoge flens.
Gebruikersavatar
Jouke74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 489
Lid geworden op: di 21 oktober 2014, 21:23
Mijn mountainbike: Giant XTC advanced

Rij nu al 3 jaar met CL totaal geen probleem mee.
bluebiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 9 oktober 2014, 22:10

CL en 6 gaats, beide al jaren probleemloos, dus ik snap die ellenlange discussies niet, je cassette zit ook CL bij Shimano en je voorblad. Als je 6 gaats schijven hebt koop je daar naven bij. En als je Hope floating wil gebruiken moet je 6 gaats hebben
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Idd :-q ik heb ook beide. Toevallig onder garantie mijn achterwiel geleverd gekregen met CL. Daarom wel met adapter vastgezet. Maar waar ik gek genoeg voorgaande schijf met 6-bolt een aantal maal moest aandraaien bij deze met CL nog geen enkele keer speling gehad.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bluebiker schreef: za 3 april 2021, 23:58 CL en 6 gaats, beide al jaren probleemloos, dus ik snap die ellenlange discussies niet, je cassette zit ook CL bij Shimano en je voorblad. Als je 6 gaats schijven hebt koop je daar naven bij. En als je Hope floating wil gebruiken moet je 6 gaats hebben
+1

Heb al vele jaren (> 7 jaar) beide uitvoeringen, die CL zat toevallig op een garantie wielset. Werkt in beide gevallen (zoals verwacht) totaal probleemloos.

Enig punt is dat je die Shimano montagesleutel buitenzijde moet hebben voor de CL, met 6 bouts kan je met een inbussleuteltje uit de voeten. Voor montage/demontage maakt het mij weinig uit, CL is misschien iets makkelijker.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie