Uitzoeken 27,5'' 140mm trail vork _ DVO sapphire tire clearance

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

En.... beide mannen tevreden over de prestaties?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef: di 23 maart 2021, 19:30 Ik ben getild, de mijne kostte €110,- :D
(ook nieuw en ook bij RCZ).
Die van mij met verzendkosten erbij ook :bier: .

Ik ben zeker tevreden, merkbaar stijver dan de manitou xc vork met 32mm pootjes die hij vervangt. Ik Kan voor mijn gevoel harder pushen en preciezer sturen (of maak mezelf dat wijs).

Heb alleen niet zoveel vergelijk, eigenlijk alleen die manitou en een reba die laatste leek me iets soepeler op klein spul, maar doordat ik ze niet kort na elkaar gereden heb durf ik dat ook niet te stellig te zeggen.

Vind het wel jammer dat de graphics er op geverfd zijn. Vind de niet echt mooi, en kan er dus niet zo makkelijk af als een sticker.

Edit vraag is of het wel zo'n verbetering is tovwat er standaard in de stoic zit.
Gebruikersavatar
johan_v
All rounder
All rounder
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 21 augustus 2015, 20:31
Mijn mountainbike: Nordest Sardinha/Pyga Hyrax

ik heb ook een Aion, helaas niet van RCZ, dus ik moest de volle 250 euro betalen. De graphics heb ik er afgehaald met aceton, dat gaat heel makkelijk.
Ik ben wel tevreden met de Aion. In mijn andere fiets heb ik een Pike(wel al redelijk versleten), en hij is een stuk pluiziger dan de pike. Alleen hij klapperd bij snelle hobbelige paadjes. Ik heb op fora gelezen dat meer mensen dit ervaren, en dat het waarschijnlijk ligt aan een klepje van de low-speed damping en dat dit normaal is bij deze vorken. Er was iemand die het klepje helemaal ingesmeerd heeft met vet, waardoor het geklepper weg was.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gisteren ook mijn eerste rit met de aion gemaakt. Voelt als een prima vork, wat ook gelijk te merken was met wat PR'en naar beneden :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Wat reed je hiervoor dan Macreal?
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

johan_v schreef: di 23 maart 2021, 20:19 ik heb ook een Aion, helaas niet van RCZ, dus ik moest de volle 250 euro betalen. De graphics heb ik er afgehaald met aceton, dat gaat heel makkelijk.
Ik ben wel tevreden met de Aion. In mijn andere fiets heb ik een Pike(wel al redelijk versleten), en hij is een stuk pluiziger dan de pike. Alleen hij klapperd bij snelle hobbelige paadjes. Ik heb op fora gelezen dat meer mensen dit ervaren, en dat het waarschijnlijk ligt aan een klepje van de low-speed damping en dat dit normaal is bij deze vorken. Er was iemand die het klepje helemaal ingesmeerd heeft met vet, waardoor het geklepper weg was.
Aceton durfde ik niet aan, maar als het bij jou goed ging, heb ik van het weekend een mooi klusje!
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Patrick_V schreef: wo 24 maart 2021, 10:18 Wat reed je hiervoor dan Macreal?
De RS35 die ik te koop heb :winkie:
Ook een (meer dan) prima vork trouwens na de TLC die ik hem gegeven heb.
De demping in de auron voelt alleen iets beter. Zeker gisteren op Kwintelooijen kon ik dat gelijk merken.

De RS35 gaat zonder spacers wat sneller door zijn travel. Daar zitten twee spacers in, in de suntour (nog) niks. Gebruikte travel is vergelijkbaar.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

De Aion die RCZ verkoopt is qua demping echt duidelijk minder dan een Pike /Lyrik ultimate.
Ik zou 10 keer liever behelpen met een 29” DVO erin dan terug naar de Aion..

Zeg ik daarmee dat het een slechte vork is, zeker niet maar gewoon een andere prijsklasse ..
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Nee de Aion 35 evo PCS inderdaad....
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Patrick_V schreef: di 23 maart 2021, 19:45 En.... beide mannen tevreden over de prestaties?
De "mijne" zit in de fiets van mijn vriendin, daar wordt niet echt mee gemountainbiked.
Ik heb zelf een paar lokale routes met die fiets & vork gereden en daar deed-ie het gewoon prima. Maar daar doen de meeste vorken het gewoon prima...

Wat ik altijd wel een aardige test vind is een afdalinkje op Amerongen, ik doe niet aan Strava maar ik geloof dat dat segmentje Rammstein heet. Daar kom je met aardig wat vaart op een ruime kombocht af met de nodige remknippen ervoor. Als de demping het daar goed bijhoudt is een vork voor mij goedgekeurd :)
(en ter info, het is me nog niet gelukt mijn 2018 130mm Fox 34 met FIT-Grip demper daar naar mijn zin te krijgen...)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

kermit schreef: do 25 maart 2021, 11:30 (en ter info, het is me nog niet gelukt mijn 2018 130mm Fox 34 met FIT-Grip demper daar naar mijn zin te krijgen...)
Had je al de adviezen opgevolgd en gestest? :-q
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Moest even goed nadenken welk stuk je bedoelt, maar ik denk vanaf 6:22 ongeveer?
https://www.youtube.com/watch?v=qPAOftt4Fro
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Patrick_V schreef: wo 24 maart 2021, 19:46 Nee de Aion 35 evo PCS inderdaad....
Maar die is toch maar een klein beetje goedkoper?
Althans ik zie 'm alleen bij bike24 voor 500 euro staan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16771
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MacReal schreef: do 25 maart 2021, 14:11 Moest even goed nadenken welk stuk je bedoelt, maar ik denk vanaf 6:22 ongeveer?
Ja, waar je op de bocht af rijdt rond 7.00 :)

@Dutch, al lang niet meer met de Snowdon daar geweest. Maar ik heb idd de druk iets verhoogd en dat lijkt wel een verbetering (ook bij m'n andere vork trouwens, een Diamond). Blijft hoger in de veerweg op de knippen, maar het klappert nog steeds behoorlijk. Bij MacReal trouwens ook zo te zien :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ja dat scheelt niet veel meer Maar toch blijf ik heel nieuwsgierig naar die duurdere suntours.

Voorlopig heb ik het advies opgevolgd om mijn Sapphire op 120mm te zetten wat overeen zou komen met 140mm op 27,5 inch. A2c +/- 53cm

Morgen is het new-bike-day Dus we gaan het meemaken :D
Plaats reactie