Ervaringen Thule xpres of Briljant fietsendrager

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
henkman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 1 november 2008, 10:55

Hallo,
Na lange tijd te hebben geklooid met de mtb's in de auto te vervoeren heb ik eindelijk een andere auto met trekhaak...
Nu ben ik dus op zoek naar een goede ( en betaalbare ) fietsendrager, deze zal 1x per week gebruikt worden voor 2 mtb's en hoofdzakelijk voor redelijk korte ritjes.
Nu heb ik de Thule xpres en de Briljant fietsendrager gezien, simpel en prima betaalbaar.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen die jullie hiermee hebben, is het ook voor incidentele langere ritjes ( over de snelweg ) een goede oplossing?
Wat te doen met de kentekenplaat want deze zie je nu niet bij de Thuleen een bak hiervoor zit er niet standaard bij.

Die zit weer wel bij bij de Briljant fietsendrager:

https://www.obelink.nl/pro-user-briljan ... gIc5PD_BwE

https://www.mantel.com/thule-970-xpress ... gKbi_D_BwE

Ik ben hoor graag wat jullie ervaringen zijn...
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1450
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Deze modellen vind ik ondingen. Je bent langer bezig met fatsoenlijk vastzetten en die lichtbak aan de MTB's plaatsen dan dat je aan het rijden bent. Ook zijn fietsen met een rechte bovenbuis wel een must om ze netjes op te kunnen hangen.

Persoonlijk zou ik gaan kijken voor een lage fietsendrager waar je de MTB's opzet, eventueel 2e hands als je kosten laag wil houden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

MarkMeisner schreef: di 23 maart 2021, 13:47 Deze modellen vind ik ondingen. Je bent langer bezig met fatsoenlijk vastzetten en die lichtbak aan de MTB's plaatsen dan dat je aan het rijden bent. Ook zijn fietsen met een rechte bovenbuis wel een must om ze netjes op te kunnen hangen.
Vastzetten en de lichtbak monteren vond ik nog wel meevallen maar een rechte bovenbuis is idd wel een must.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik heb een Express 970....

In vervlogen tijden liet ik normaal de auto op het werk staan maandagochtend (mocht ik naar een andere lokatie moeten), deed woon-werk de hele week op de fiets, om vrijdagavond de auto weer mee te pakken. Daarvoor was die 970 ideaal: racefiets ging er makkelijk op en je kunt ze makkelijk in de kofferbak gooien zonder dat deze compleet vol zit (wat men m'n andere rek het geval is) of je continu met fietsenrek rondrijdt.
Ik heb wel beschermmateriaal rond de buis zitten zodat ik de crank er met een toe-clip riempje tegenaan kant trekken en het voorwiel zet ik eveneens met een toe-clip riempje vast. Racefiets hangt er super stevig op... Lichtbalk (DIY) wordt direct aan de drager gemonteerd.

Af en toe pak ik hem ook mee wanneer ik de MTB eigenlijk liever in de auto heb (zout op de weg e.d.) maar als die al te smerig wordt hem achterop kan hangen voor de terugweg. Er op hangen vergde enige creativiteit (voor onder de onderbuis in plaats van tussen onder- en bovenbuis), een paar extra spanbanden en ik haalde het voorwiel eruit (en zorgde dat het stuur niet alle kanten op ging). Met die conditie is een uurtje snelweg geen probleem en ik heb ook 450km vanuit Vosges gedaan waarbij ik wel een keertje gestopt ben om de spanbanden nog eens aan te trekken. Het kan maar ik zou het toch als noodoplossing omschrijven...

Hoe je fatsoenlijk twee fietsen erop krijgt? Geen idee, nooit geprobeerd... Maar het lijkt me redelijk lastig te worden om beide echt stevig te hebben hangen en contact te vermijden. Dan pak ik wel het full-size fietsenrek mee...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: di 23 maart 2021, 14:06
MarkMeisner schreef: di 23 maart 2021, 13:47 Deze modellen vind ik ondingen. Je bent langer bezig met fatsoenlijk vastzetten en die lichtbak aan de MTB's plaatsen dan dat je aan het rijden bent. Ook zijn fietsen met een rechte bovenbuis wel een must om ze netjes op te kunnen hangen.
Vastzetten en de lichtbak monteren vond ik nog wel meevallen maar een rechte bovenbuis is idd wel een must.
Daar zijn losse "stangen" voor te koop, in lengte verstelbaar en die klem je om het balhoofd en de zadelpen. Maar ik vind dit type drager meer een dingetje voor nood, makkelijk mee te nemen en licht. De bevestiging van de fiets is behelpen, laat staan voor twee fietsen.
Hoewel je ze in Frankrijk nog weleens ziet, vaak met een speciale kunststof "plaat" die tussen de fietsen hangt. Maar ja, in Frankrijk kijken ze niet zo nauw want een lichtbalk en extra nummerbord schijnt daar niet zo belangrijk te zijn... :tong

Voor frequent je fiets achterop meenemen zou mijn voorkeur sterk naar een model uitgaan waar de fiets gewoon in een goot staat. Op MP moet iets te vinden zijn, ik heb er zelf een keer een izgst Thule verkocht voor €100,- om een indicatie te geven. Waarschijnlijk was ik toen wat te goedkoop, want binnen een dag al vijf reacties... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Eigenlijk wat hierboven al geschreven wordt.

Zelf heb ik een vergelijkbare drager en die gebruik ik alleen in combinatie met mijn Fiat 600. Vroeger was dat mijn enige drager en gebruikte ik die ook wel op de andere auto's maar vastzetten was echt gepruts.

Ooit in de aanbieding bij Kwantum toen een Spinder Hawk gekocht en dat was echt een superkoop wat dat betreft. Die heb ik zo veel gebruikt dat deze nu ook echt afgeschreven was en vorig jaar overgestapt op een een opvouwbare drager (twinny load E-wing) en dat is nog veel sneller.

Mijn advies.. kijk even op Marktplaats, geef ietsje meer uit en je hebt heeel veel meer gemak.

bijvoorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1683856902
henkman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 1 november 2008, 10:55

Bedankt voor alle reacties.
Na een rondje marktplaats ben ik er uit, deze gaat het worden:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Prima ding!

het zou kunnen dat je banden mss niet helemaal in de houders passen (al kunnen die wel een beetje buigen). Maar iets bredere knutsel je makkelijk zelf. heb ik destijds ook voor mijn Fatbike gedaan. Als je wil weten hoe, stuur je maar een berichtje :-q
henkman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 28
Lid geworden op: za 1 november 2008, 10:55

Poldertoerist schreef: vr 26 maart 2021, 18:27 Prima ding!

het zou kunnen dat je banden mss niet helemaal in de houders passen (al kunnen die wel een beetje buigen). Maar iets bredere knutsel je makkelijk zelf. heb ik destijds ook voor mijn Fatbike gedaan. Als je wil weten hoe, stuur je maar een berichtje :-q
Bedankt voor de tip en het aanbod, maar niet nodig ;-) beide bikes passen er prima in/op...
Plaats reactie