Nieuwe vork Scott Scale

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
jurk80
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 00:48

Hallo allemaal,

De Fox 32 Float Evolution CTD (29in, 100mm, 15QRx100, 51mm offset, tapered) van mijn geliefde Scott Scale 920 uit 2015 begint de geest te geven en ik ben op zoek naar een mooie vervanger.

Budget is zo’n €1000,- en ik neig momenteel naar de 2021 versie van mijn huidige vork, de Fox 32 Step-Cast Performance. Ik lees daar overwegend goede verhalen over maar de stijfheid lijkt een punt van kritiek. Ik vraag me dan ook af of ik met mijn ~92 kilo niet al wat aan de zware kant ben voor deze vork.

Wie heeft er goed advies voor mij? Ga ik met mijn normale XC rijstijl veel plezier hebben van de Fox 32 SC of kan ik beter voor iets anders gaan?

Hoor graag van jullie!
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Voor dat budget is er zeker wat moois te vinden.
De Fox 32 is in principe niet stijf genoeg voor je. Als je zo snel mogelijk door de bochten wilt knallen op een singletrail zal een stijvere vork zeker een grote verbetering zijn. Rij je alleen maar rechte bospaden wil dat ook met de 32.
Vorken binnen budget die stijver zijn; RockShox SID, DT Swiss F232, Manitou R7 of een Suntour Axon Werx.
Je hebt nu nog non-boost, ik zou nu wel een boost vork aanschaffen en dan eventueel met spacers werken. Dan kun je de vork later meenemen in een nieuwe fiets.
Je kunt ook overwegen om voor iets meer veerweg te kiezen; krijg je een wat slackere balhoofdhoek en wordt de fiets wat rustiger van.
Janwillembike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 20:15

Fox 34 vond ik een goede vooruitgang op de Fox 32. De 32 is inderdaad een stuk minder stijf dan de 34

Rockshox ben ik niet helemaal in thuis, maar de Sid heb je nu met 35mm vorkpoten. Geen ervaring mee, maar zou ook een groot verschil moeten maken met 32mm poten
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik heb de 32 uit 2018, fit kashima, de hele rimbam.

Ben 80kg op een hardtail XC gebruik en is prima. Maar met 92kg op een fully echt niet doen!!! (EDIT, ik haal spark en scale even door elkaar :-, maar mijn mening blijft gelijk))
34 of SID 35. Ik zou de sid pakken, meer om de veel lagere prijs. Qua performance ontloopt het elkaar niet veel!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met die 34 of 35mm poten ga je erop vooruit qua stijfheid, maar je gaat er -los van de diameter van de poten- ook op vooruit qua werking! Die Evolutions waren nu niet het beste wat Fox ooit gemaakt heeft, best "taaie" vorken. Dus ik verwacht dat je een aardige stap gaat maken met de aankoop van een nieuwe vork, of het nu een RS, een Fox of een andere vork uit de betere klasse wordt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

SID met 35 mm poten en 110 of zelfs 120 mm veerweg. Ga je heel blij van worden :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Heb voor mijn Scott Scale een Rockshox SID SL Ultimate 100mm besteld. Offset veranderd dan wel van 51 naar 44, maar al een SL Ultimate weekend in mijn Scale gehad met 44mm en dat beviel hier goed. Had er net iets beter gevoel bij dan de FOX 32 factory.

Bij R2-bike koste de Rockshox SID SL Ultimate 717,- inclusief bezorgen.
Laatst gewijzigd door Koban op vr 26 maart 2021, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
jurk80
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 00:48

Nuttige reacties, dank daarvoor! De Fox 32 gaat hem dus niet worden, dit weekend maar weer even verder op onderzoek uit. Paar dingen die me op dit moment te binnen schieten:

Boost vs non-boost: Zijn die spacers gewoon commercieel beschikbaar speciaal voor dit gebruik? Voel er namelijk niet zoveel voor om de bouwmarkt in te gaan en zelf wat te fabriceren ;) Niet beperken tot non-boost heeft wel een hoop voordelen, al was het alleen maar omdat die veel beter verkrijgbaar lijken te zijn.

Meer veerweg: Kan ik zomaar van 100mm naar 120mm gaan? Ik begrijp dat ik daardoor een iets slackere geometrie krijg waar ik op zich geen moeite mee heb (integendeel zelfs!). Vraag me alleen af of het frame zo niet te veel belast gaat worden?

RockShox SID 35: Klinkt goed, zeker als dat prijstechnisch ook wat oplevert (Fox 34 lijkt boven budget uit komen). Ik zie dat er meerdere varianten zijn (Ultimate, SL, Select, Select+, ...). Moet er nog even induiken wat dat precies allemaal inhoudt, kunnen jullie me al een bepaalde richting induwen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Boost-spacers werken prima. Niet de ideale oplossing, want je profiteert niet van een boost naaf, maar het werkt gewoon wel. Nieuw setje wielen kan daarna weer :winkie:

Zelfs 20 mm meer veerweg ga je hooguit de eerste paar kilometer merken in de vorm dat je fiets iets anders stuurt. Anders, niet beter of slechter, hoewel vrijwel iedereen het uiteindelijk beter vindt sturen. Je frame kan het prima aan.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

jurk80 schreef: vr 26 maart 2021, 14:43 Boost vs non-boost: Zijn die spacers gewoon commercieel beschikbaar speciaal voor dit gebruik? Voel er namelijk niet zoveel voor om de bouwmarkt in te gaan en zelf wat te fabriceren ;) Niet beperken tot non-boost heeft wel een hoop voordelen, al was het alleen maar omdat die veel beter verkrijgbaar lijken te zijn.
Als je toch een vork bij R2 besteld:

Als je 6-gats schijfremopname hebt: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost
Heb je CL: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost

Ik heb meerdere fietsen en nog meer wielsets, dus gebruik af en toe zo'n ombouwset. Werkt perfect. De 2 ringetjes voor de uiteindes van de naaf zijn bij monteren een beetje "pielen', maar die kun je met een drupje secondelijm even vastzetten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Of een 10mm spacer aan de rechterkant en de velg even (laten) centreren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

jurk80 schreef: vr 26 maart 2021, 14:43 Nuttige reacties, dank daarvoor! De Fox 32 gaat hem dus niet worden, dit weekend maar weer even verder op onderzoek uit. Paar dingen die me op dit moment te binnen schieten:

Meer veerweg: Kan ik zomaar van 100mm naar 120mm gaan? Ik begrijp dat ik daardoor een iets slackere geometrie krijg waar ik op zich geen moeite mee heb (integendeel zelfs!). Vraag me alleen af of het frame zo niet te veel belast gaat worden?
Ik heb in mijn "100 mm" frame (zie sig) een 130 mm Reba gezet, in combi met een breder stuur 74 cm (was 62 cm). Naar mijn ervaring gaat 120 mm prettiger fietsen, naast andere voordelen (bv iets meer grondspeling, meer reserve bij steile stukken).

Qua stuurgedrag vond ik 100 naar 120-130 mm maar klein beetje uitmaken, iets zekerder en marginaal minder nerveus gevoel. De step change was het bredere stuur en samen daarmee iets betere stuurtechniek aanleren. Ik weeg 82 kg en ondanks 32 mm Reba kan de fiets heel strak de bocht door.

In de oude setup smal stuur en 100 mm vork had ik wel eens moeite de fiets de bocht door te krijgen, ik kwam snel in de buitenbocht (zeg maar onderstuur). Nu is dat wel weg. Goede setup + stuurtechniek is key.

Waarom zou het frame meer belast worden? Het verschil 100-120 mm is nou niet echt groot. Ik denk dat gewicht rijder en soort gebruik (heftige drops) veel meer invloed heeft op framebelasting.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
jurk80
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 26 maart 2021, 00:48

Mooi om te zien hoe ik gister nog een 100mm Fox 32 SC ergens in een boodschappenmandje had staan en nu aan het kijken ben naar 120mm boost vorken :lol:

Ik ben er nog wat verder ingedoken en heb de volgende shortlist:

Fox 34 SC Performance: valt precies binnen budget en is snel leverbaar. Wel 44mm offset ipv 51mm maar ik verwacht dat ik daar net als van 100mm naar 120mm na een aantal km's niet meer zoveel van ga merken.

Rockshox SID Ultimate: zo'n 200 euro goedkoper dan de Fox maar wel pas leverbaar in mei (en ik ben niet zo goed in wachten... ;)). Daarnaast lees ik veel over problemen met speling in de bushings. Geen idee of dat inmiddels verholpen is, iemand die daar meer over weet?

DT Swiss F 232 ONE: qua prijs tussen de Fox en RS in, goed verkrijgbaar, maar wel 32mm stanchions. DT Swiss claimt een zelfde stijfheid als de Fox 34 maar kan er verder niet zo veel reviews over vinden.

Marzocchi Bomber Z2 120mm: kom ik veel tegen en lees er goede dingen over. Goede prijs, goed leverbaar, wel iets zwaarder dan de andere vorken en lijkt daarmee wat meer trail dan XC georiënteerd?
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1123
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Levertijden van de SID SL Ultimate Remote zijn helaas onvoorspelbaar. Hij kan ook zo eerder komen. Die van mij eind februari besteld en wordt vandaag bezorgd. Hoe het met de bushings is daar is mij verteld dat dit om bepaalde batch ging en mij geen zorgen hoefde te maken.

Heb de SID SL Ultimate weekend mogen testen in mijn Scale en was vrij snel gewend aan de 44mm. De FOX 32 factory ook mogen testen, maar mijn voorkeur was uiteindelijk toch de SID. De SID is ook iets lichter, maar scheelt ook nodige centen…

Nu nog tijd vinden om in te bouwen en dan kan de SID RL3 op MP.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Jan the Man schreef: vr 26 maart 2021, 16:04
jurk80 schreef: vr 26 maart 2021, 14:43 Boost vs non-boost: Zijn die spacers gewoon commercieel beschikbaar speciaal voor dit gebruik? Voel er namelijk niet zoveel voor om de bouwmarkt in te gaan en zelf wat te fabriceren ;) Niet beperken tot non-boost heeft wel een hoop voordelen, al was het alleen maar omdat die veel beter verkrijgbaar lijken te zijn.
Als je toch een vork bij R2 besteld:

Als je 6-gats schijfremopname hebt: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost
Heb je CL: https://r2-bike.com/NOW8-Conversion-Kit ... x110-Boost

Ik heb meerdere fietsen en nog meer wielsets, dus gebruik af en toe zo'n ombouwset. Werkt perfect. De 2 ringetjes voor de uiteindes van de naaf zijn bij monteren een beetje "pielen', maar die kun je met een drupje secondelijm even vastzetten.

Ciao
Jan
Dat drupje secondelijm heeft bij mij nooit gewerkt (kwam steeds los) dus nu maar boostinator en centreren. Bevalt mij een stuk beter.
Plaats reactie