Nieuwe xt 8120 remmen bestaande leidingen gebruiken?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Hi !

Ik heb nu Shimano mt500/510 remmen (calipers en handles). Nu heb ik een setje Shimano xt m8120 op het oog. Nu is mijn vraag:

Kan ik de bestaande leidingen laten zitten/gebruiken? En dan enkel de rem op het stuur en de remcalipers vervangen?
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Als de MT500 ook een banjo aansluiting op de caliper heeft moet dat wel lukken denk ik
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De voorrem die op de vork zit zou ik sowieso compleet verwisselen, dat is alleen boutjes los en vast draaien. Eventueel de nieuwe XT leiding op maat maken. Het inkorten lukt mij vaak zonder ontluchten.

Als je achter remleiding buiten het frame loopt zou ik ook achter compleet vervangen net als bij de vork. Maar ik schat dat de leiding van je achter rem door het frame loopt. Het is dan dus ofwel de nieuwe leiding door het frame trekken of de oude hergebruiken.

Hergebruiken kan alleen als de aansluitingen van de remmen gelijke maat fittings hebben en ook dezelfde hoeken maken bij de aansluiting (recht of haaks of draaibaar ). Beide zijn Shimano dus het zou kunnen werken. Het is wel echt nodig het systeem te ontluchten bij zo’n leiding swap trouwens.

Leiding intrekken en op maat maken is trouwens ook best te doen staan ook tig how-to video’s van op YouTube
En een Fotootje van je fiets zou wel helpen

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Patrick_V schreef: za 27 maart 2021, 13:05 Als de MT500 ook een banjo aansluiting op de caliper heeft moet dat wel lukken denk ik
Voor zover ik weet is banjo pas vanaf slx dus zal je de leidingen moeten vervangen.
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Klopt de leiding van m'n achterrem gaan binnendoor m'n frame. Degene die ze te koop aanbied heeft ze van een demofiets afgehaald. En de leidingen zijn denk ik net te kort t.o.v. mijn frame (120cm voor achterrem heeft hij).
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Heckler40 schreef: za 27 maart 2021, 13:12 De voorrem die op de vork zit zou ik sowieso compleet verwisselen, dat is alleen boutjes los en vast draaien. Eventueel de nieuwe XT leiding op maat maken. Het inkorten lukt mij vaak zonder ontluchten.

Als je achter remleiding buiten het frame loopt zou ik ook achter compleet vervangen net als bij de vork. Maar ik schat dat de leiding van je achter rem door het frame loopt. Het is dan dus ofwel de nieuwe leiding door het frame trekken of de oude hergebruiken.

Hergebruiken kan alleen als de aansluitingen van de remmen gelijke maat fittings hebben en ook dezelfde hoeken maken bij de aansluiting (recht of haaks of draaibaar ). Beide zijn Shimano dus het zou kunnen werken. Het is wel echt nodig het systeem te ontluchten bij zo’n leiding swap trouwens.

Leiding intrekken en op maat maken is trouwens ook best te doen staan ook tig how-to video’s van op YouTube
En een Fotootje van je fiets zou wel helpen

Enjoy!!
Thanks voor de tips! Het gaat om een Trek top fuel. Leidingen erdoorheen trekken is misschien niet heel eenvoudig. Maar ik ga het eens uitzoeken!
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zonder foto’s blijft het gissen, maar met de informatie die hier staat lijkt het dat het niet kan.

120cm is kort, dat kan denk ik alleen als de leiding langs de bovenbuis loopt bij een hardtail, top fuel is een fully en de leiding is vast langer. En als de XT een banjo heeft en de 500 niet, dan past het niet aan de caliper kant

Je kunt natuurlijk een nieuwe leiding aanschaffen, maar dan moet de deal wel goed zijn.

Succes ermee
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Torsten
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: wo 31 juli 2019, 13:39

Heckler40 schreef: za 27 maart 2021, 13:54 Zonder foto’s blijft het gissen, maar met de informatie die hier staat lijkt het dat het niet kan.

120cm is kort, dat kan denk ik alleen als de leiding langs de bovenbuis loopt bij een hardtail, top fuel is een fully en de leiding is vast langer. En als de XT een banjo heeft en de 500 niet, dan past het niet aan de caliper kant

Je kunt natuurlijk een nieuwe leiding aanschaffen, maar dan moet de deal wel goed zijn.

Succes ermee
Thanks , het is een oke aanbieding. Maar iets teveel gedoe denk ik. Top fuel is een fully en kabels gaan compleet binnendoor. Voorlopig is mijn setje nog oke, ik dacht alleen als het plug en play was, dan zou het een mooie upgrade zijn. En de leiding is inderdaad te kort.
De beentjes van Enrique Mas, que?'
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koop een setje MT520 of Deore 6120 remmen.
4 zuigers maar wel met dezelfde aansluiting als die je nu hebt, dus dan kan je leiding blijven zitten.
https://www.bike-components.de/es/Shima ... it-p77743/

Of alleen 2 remklauwen.
https://www.bikeinn.com/ciclismo/shiman ... lsrc=aw.ds

https://www.bike-components.de/es/Shima ... 8oQAvD_BwE
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie