Bladboutjes probleem

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik blijf erbij dat je van elk blad een blad met schroefdraad kan maken door er korte busjes in te steken. Die bestaan. Ik gebruik ze voor m’n 1x cranks met 4x100 montage. Je blijft dezelfde boutjes gebruiken die je al hebt. Op de foto drie verschillende maten die ik toevallig had liggen ter vergelijk. Die korte moet je hebben.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Het gaat niet om de lengte, het gaat om de diameter.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

kermit schreef: ma 29 maart 2021, 12:26 Wat voor passing heeft die Giant/Yamaha motor? Als het een gangbare standaard is kun je daar een crank bij zoeken.
Mijn Shimano gebruikt bijvoorbeeld dezelfde splines als de reguliere Shimano cranks, en er waren/zijn ook e-bike motoren met vierkante passing en ISIS splines.

Ik weet dat Miranda nogal wat cranks voor e-mtb's in het assortiment heeft:
https://www.mirandabikeparts.com/en/pro ... s/#area118
Ik zie dat ze iig voor Shimano, square taper, ISIS en BNI cranks hebben (BNI staat voor Bosch Narrow Interface).
Is idd ISIS. Door jouw link bedenk ik me nu dat ik ook een spider kan zoeken voor normalen bladboutjes.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 29 maart 2021, 18:03 M8 = metrisch schroefdraad van 8mm
Een gat is gewoon 8mm
Als je het hebt over een gat M8, dan is dat een gat van 6,4mm waarin M8 schroefdraad is getapt.
Nu moeten we raden. :~

Ik denk dat je post duidelijker wordt als je de afmeting vh schroefdraad en de diameter vh gat juist benoemd ;)
Het is best simpel.
Mijn crank heeft een gat van 8mm.
Mijn nieuwe chainring heeft een gat van 10mm.
Die kan ik dus niet met elkaar verbinden met een normaal bladboutje die een diameter heeft van 10mm
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Speciaal voor jou de schuur in gelopen, mn voorraad bladboutjes erbij gepakt en mn schuifmaat.
Normale bladboutjes zijn M8 fijne draad.
De bladmoertjes zijn 10mm.

Normaal valt het moertje door het blad én door de crank.
Als het gat in jouw crank slechts 8mm is, dan kan dat moertje dus alleen door je voorblad.
Om de boel strak aan te kunnen draaien moet je dus een moertje hebben dat een fractie dunner(platter) is dan je nieuwe voorblad.
Dus slijpen of vijlen.
Omdat je dan weinig schroefdraad over houdt, kan je dan alleen stalen boutjes en moertjes gebruiken, geen alu.

Of ringen aan de achterkant van je voorblad, zodat het moertje je crank net niet raakt.
Dus je kan gewoon 104bcd Decas bestellen bij Ali, en meteen stalen bladboutjes en moertjes en spacers (ringen). :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah Dat is dus ongeveer precies exact helemaal wat ik zei 👍

En als je die korte moertjes gebruikt (meest rechts op de foto) dan past het zonder te hoeven slijpen of vijlen. Die korte die ik heb zijn toevallig even dik als een gemiddeld alu NW kettingwiel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, je hebt gelijk.
Ik zat in de schuur en toen ik terugkwam alleen ff vluchtig er naar gekeken :oops:

Met stalen boutjes en moertjes moet het lukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: ma 29 maart 2021, 20:30 Is idd ISIS. Door jouw link bedenk ik me nu dat ik ook een spider kan zoeken voor normalen bladboutjes.
Dan zou ik dat doen. Het kan ook wel met die korte moertjes zoals TSTM en Oli aangeven maar met een andere spider heb je de netste oplossing. Er komt toch ook wel wat kracht op te staan met die motor als extra hulpje :D

Ik weet ook niet hoeveel tandjes je nodig hebt, maar het originele stalen Shimano 34t blad op mijn Merida doet het erg goed en lijkt ook behoorlijk slijtvast. Met drie tientjes (Bike-Components) ook redelijk geprijsd. Maar wel out of stock :D
https://www.bike-components.de/en/Shima ... gKgx_D_BwE
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is precies mijn punt, de bus hoort ook in de crank te vallen.
Bij de oplossing met de korte bus mis je de helft van de bus en rust alles op de boutjes, en eigenlijk alleen op het schroefdraad dat 1/3 ofzo van het oppervlak is.
Met mijn gewicht en vaak staand trappend met de ondersteuning aan komt daar best wat kracht op.
Een andere spider wordt de oplossing, dank allen voor het meedenken. :-q
Plaats reactie