Ik heb op de Emtb een Praxis crank. De chainring is het type met schroefdraad er in, dus het bladboutje is een ééndelige, zonder de achterkant.
De chainring is versleten en wil ik vervangen door een chainring zonder schroefdraad er in, die je dus moet vastzetten met een tweedelig bladboutje.
Maar de diameter van de gaten in de crank verschilt natuurlijk met de nieuwe chainring (7mm vs 10mm)
Zijn hier bladboutjes voor? Dus een tweedelige bladbout die past in het gat van een ééndelige?
Bladboutjes probleem
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Was het een klein voorblad?
Die hebben vaak schroefdraad ipv een bladboutje met moertje.
(En is 7mm niet hetzelfse als XTR?)
Crank zou ik niet zo snel uitboren. Foto?
[edit] zie dat Praxis ook de grotere met draad uitvoert.
[/edit]
Die hebben vaak schroefdraad ipv een bladboutje met moertje.
(En is 7mm niet hetzelfse als XTR?)
Crank zou ik niet zo snel uitboren. Foto?
[edit] zie dat Praxis ook de grotere met draad uitvoert.
[/edit]
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7361
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Hoe is de montage: Zijn het in prinicipe de boutjes die door de spider gaan met het tandwiel er vlak achter (boutjes worden op afschuiving belast)..?
Dan zou je denken dat je gewoon busjes kan draaien die in de D10 vallen (met aanslag vanzelfsprekend) en inwendig de draad van die boutjes...
Dan zou je denken dat je gewoon busjes kan draaien die in de D10 vallen (met aanslag vanzelfsprekend) en inwendig de draad van die boutjes...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Uitboren gaat niet lukken, zit te weinig materiaal op.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Het is exact dat tandwiel. Probleem is dat die heel moeilijk leverbaar zijn en in verhouding duur.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 28 maart 2021, 15:32 Was het een klein voorblad?
Die hebben vaak schroefdraad ipv een bladboutje met moertje.
(En is 7mm niet hetzelfse als XTR?)
Crank zou ik niet zo snel uitboren. Foto?
[edit] zie dat Praxis ook de grotere met draad uitvoert.
[/edit]
Er zijn simpele en goedkope alternatieven, maar die hebben dus geen schroefdraad er in.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Ja montage is door de crank heen en je schroeft het in het tandwiel.cheeta schreef: ↑zo 28 maart 2021, 17:26 Hoe is de montage: Zijn het in prinicipe de boutjes die door de spider gaan met het tandwiel er vlak achter (boutjes worden op afschuiving belast)..?
Dan zou je denken dat je gewoon busjes kan draaien die in de D10 vallen (met aanslag vanzelfsprekend) en inwendig de draad van die boutjes...
Busjes zou kunnen, maar had gehoopt op een standaard oplossing.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Dat tandwiel kost ong 30 euro.Jamis Diablo schreef: ↑zo 28 maart 2021, 18:55Het is exact dat tandwiel. Probleem is dat die heel moeilijk leverbaar zijn en in verhouding duur.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑zo 28 maart 2021, 15:32 Was het een klein voorblad?
Die hebben vaak schroefdraad ipv een bladboutje met moertje.
(En is 7mm niet hetzelfse als XTR?)
Crank zou ik niet zo snel uitboren. Foto?
[edit] zie dat Praxis ook de grotere met draad uitvoert.
[/edit]
Er zijn simpele en goedkope alternatieven, maar die hebben dus geen schroefdraad er in.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Klopt, maar gezien hoe snel deze slijten heb ik een goedkopere en duurzamere gevonden.
Maar de vraag gaat over de bladboutjes.
Maar de vraag gaat over de bladboutjes.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7361
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Is het formaat van de boutjes (en dan in het bijzonder de draad) hetzelfde als van "normale"? Als dat het geval is kan je gewoon componenten van een standaard set gebruiken met ofwel spacers ofwel inkorten zodat ze niet hoger zijn dan het tandwiel.Jamis Diablo schreef: ↑zo 28 maart 2021, 18:57 Ja montage is door de crank heen en je schroeft het in het tandwiel.
Busjes zou kunnen, maar had gehoopt op een standaard oplossing.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Standaard bladboutjes zijn M10 (bus) en M8 (bout).
Standaard chainring gat en crank gat is M10.
Mijn chainring en crank gat is M8. (schreef hierboven M7 maar had gemeten met de chainring gemonteerd, op de Praxis site staat M8)
Dus met de standaard boutjes/busjes kan ik niks.
De vraag is of er bladboutjes zijn met een kleinere diameter, dus bus M8 en boutje M6.
Maar nu ik dit schrijf besef ik mij dat als die er zijn, het probleem is dat er dan 2mm ruimte zit tussen bus en chainring.
Ik moet op zoek naar óf een goed beschikbare en bombproof chainring met schroefdraad óf kijken of ik een Ebike crank kan vinden waarbij ik wel de normale chainrings kan monteren.
Standaard chainring gat en crank gat is M10.
Mijn chainring en crank gat is M8. (schreef hierboven M7 maar had gemeten met de chainring gemonteerd, op de Praxis site staat M8)
Dus met de standaard boutjes/busjes kan ik niks.
De vraag is of er bladboutjes zijn met een kleinere diameter, dus bus M8 en boutje M6.
Maar nu ik dit schrijf besef ik mij dat als die er zijn, het probleem is dat er dan 2mm ruimte zit tussen bus en chainring.
Ik moet op zoek naar óf een goed beschikbare en bombproof chainring met schroefdraad óf kijken of ik een Ebike crank kan vinden waarbij ik wel de normale chainrings kan monteren.
-
- Moderator
- Berichten: 16703
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Wat voor passing heeft die Giant/Yamaha motor? Als het een gangbare standaard is kun je daar een crank bij zoeken.
Mijn Shimano gebruikt bijvoorbeeld dezelfde splines als de reguliere Shimano cranks, en er waren/zijn ook e-bike motoren met vierkante passing en ISIS splines.
Ik weet dat Miranda nogal wat cranks voor e-mtb's in het assortiment heeft:
https://www.mirandabikeparts.com/en/pro ... s/#area118
Ik zie dat ze iig voor Shimano, square taper, ISIS en BNI cranks hebben (BNI staat voor Bosch Narrow Interface).
Mijn Shimano gebruikt bijvoorbeeld dezelfde splines als de reguliere Shimano cranks, en er waren/zijn ook e-bike motoren met vierkante passing en ISIS splines.
Ik weet dat Miranda nogal wat cranks voor e-mtb's in het assortiment heeft:
https://www.mirandabikeparts.com/en/pro ... s/#area118
Ik zie dat ze iig voor Shimano, square taper, ISIS en BNI cranks hebben (BNI staat voor Bosch Narrow Interface).
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
M8 = metrisch schroefdraad van 8mm
Een gat is gewoon 8mm
Als je het hebt over een gat M8, dan is dat een gat van 6,4mm waarin M8 schroefdraad is getapt.
Nu moeten we raden.
Ik denk dat je post duidelijker wordt als je de afmeting vh schroefdraad en de diameter vh gat juist benoemd
Een gat is gewoon 8mm
Als je het hebt over een gat M8, dan is dat een gat van 6,4mm waarin M8 schroefdraad is getapt.
Nu moeten we raden.
Ik denk dat je post duidelijker wordt als je de afmeting vh schroefdraad en de diameter vh gat juist benoemd
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik las dat Yamaha ISIS gebruikt.kermit schreef: ↑ma 29 maart 2021, 12:26 Wat voor passing heeft die Giant/Yamaha motor? Als het een gangbare standaard is kun je daar een crank bij zoeken.
Mijn Shimano gebruikt bijvoorbeeld dezelfde splines als de reguliere Shimano cranks, en er waren/zijn ook e-bike motoren met vierkante passing en ISIS splines.
Ik weet dat Miranda nogal wat cranks voor e-mtb's in het assortiment heeft:
https://www.mirandabikeparts.com/en/pro ... s/#area118
Ik zie dat ze iig voor Shimano, square taper, ISIS en BNI cranks hebben (BNI staat voor Bosch Narrow Interface).
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.