XC MTB opbouw (Carbon uit China)

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Matthijs_XtC schreef: ma 29 maart 2021, 11:14 die zogenaamde horror en spookverhalen over Chinese frames kunnen we nou toch wel eens achter ons laten hoor. Zeker die massini frames komen zo uit China, zelfde aanbieders als op aliexpress. Laklaagje erover, marge, btw en daar heb je je meerprijs. Niks mis mee, maar je kan zelf ook voor 300 euro iets laten overkomen.

Hou wel rekening met wat langere verzendtijden (ook via het vliegtuig zijn er nu vertragingen). Recent heb ik een strandfiets opgebouwd op basis van een carbon frame van Airwolf. Prima kwaliteit, heeft al wat klappen gehad (onverwachte drop bij werkzaamheden op het strand :-{ ). Mijn frame had pressfit, de toleranties daarin moeten erg nauw zijn anders heb je meer risico op kraken bij de trapas na verloop van tijd. Na wat ingelezen te hebben heb ik een KCNC PF30 toegepast, https://www.bike-components.de/en/KCNC/ ... er-p36342/

Afbeelding

Afbeelding
Toch is het frappant dat je dan een frame uit China haalt en er toch een (net niet) merknaam op zet. Valt me bij Crapton ook altijd op. Verzin dan een eigen naam ipv net te doen alsof het iets anders is....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

dat mag je vinden, ik vond het wel leuk staan tussen mijn Canyon MTB en Canyon Racefiets, een volledige merknaam is ook sneu, maar hiermee kon ik nog leven ;-)

Afbeelding
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Je hebt wel een aardig kleurloos leven zo te zien :tong
Bicycle, bicycle, bicycle
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

daniel1975 schreef: ma 29 maart 2021, 15:01 Je hebt wel een aardig kleurloos leven zo te zien :tong
mijn vriendin brengt kleur in mijn leven :winkie: toevallig (??) ga ik voor haar straks ook een MTB opbouwen met iets meer kleur, frame is al besteld in China

Afbeelding
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Matthijs_XtC schreef: ma 29 maart 2021, 15:04 mijn vriendin brengt kleur in mijn leven :winkie: toevallig (??) ga ik voor haar straks ook een MTB opbouwen met iets meer kleur, frame is al besteld in China
Afbeelding
Mooi in de kleur celeste. Komt dat een sticker op met "Bianchick"? :wink: :lol:

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Mario070 schreef: zo 28 maart 2021, 17:48
En dan is er nog één klein opstoppinkje in het Suez kanaal :roll:
Een vliegtuig heeft daar niet heel veel last van, die kan er wel overheen.
Matthijs_XtC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 354
Lid geworden op: ma 14 januari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Canyon Lux CF 7 2021

Jan the Man schreef: ma 29 maart 2021, 15:09
Mooi in de kleur celeste. Komt dat een sticker op met "Bianchick"? :wink: :lol:

Ciao,
Jan
briljant, mag ik bij deze je idee jatten? :winkie: :winkie:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Flummox schreef: zo 28 maart 2021, 16:58 Heeft iemand ervaring met import van 'grote' spullen uit Azie? Wat zijn de bijkomende kosten waar ik rekening mee moet houden? Alleen BTW of komt er nog meer bovenop?
- Je moet rekening houden met ong. 30% extra: invoerrechten, BTW en inklaringskosten. Grotere pakketten "sluipen" er bijna niet meer ongezien doorheen. Soms moet je die kosten aan de koerier betalen, soms komt de rekening een paar weken later.
- Je kunt de leverancier vragen een lager bedrag op de factuur te zetten (soms bieden ze dat zelf aan), maar het is voor de douane vrij eenvoudig om even de website te checken indien ze het niet vertrouwen.
- Sommige aanbieders bieden een verzendtarief aan inclusief al deze kosten. Dit is vrijwel altijd goedkoper dan zelf aftikken en je hebt er dan verder geen omkijken naar.

Zelf koop ik regelmatig velgen in China, maar heb 5 jaar geleden wel nauwkeurig uit lopen zoeken wie er betrouwbaar zijn, goede kwaliteit leveren en ook nazorg geven. Daar koop ik nu dus 5 jaar velgen, en nog nooit problemen gehad. Eén keer een velg waar een heel klein putje in zat (bleek achteraf tijdens transport gebeurt te zijn): Na het opsturen van een foto binnen 24 uur bevestiging dat er direct een nieuwe opgestuurd zou worden.

Een clubgenoot brak een Ali carbon stuur en heeft een hele periode met een gebroken elleboog gezeten. Als je dan ZZP'er in de bouw bent heb je wel een issue. Vandaar dat ik wel één en ander zou willen weten van de leverancier.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Matthijs_XtC schreef: ma 29 maart 2021, 15:18
Jan the Man schreef: ma 29 maart 2021, 15:09
Mooi in de kleur celeste. Komt dat een sticker op met "Bianchick"? :wink: :lol:

Ciao,
Jan
briljant, mag ik bij deze je idee jatten? :winkie: :winkie:
Van het huis :-q

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Jan the Man schreef: ma 29 maart 2021, 15:25 Zelf koop ik regelmatig velgen in China, maar heb 5 jaar geleden wel nauwkeurig uit lopen zoeken wie er betrouwbaar zijn, goede kwaliteit leveren en ook nazorg geven. Daar koop ik nu dus 5 jaar velgen, en nog nooit problemen gehad. Eén keer een velg waar een heel klein putje in zat (bleek achteraf tijdens transport gebeurt te zijn): Na het opsturen van een foto binnen 24 uur bevestiging dat er direct een nieuwe opgestuurd zou worden.
Koop je alleen de velgen en spaak je zelf of koop je complete wielen?
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

https://nl.aliexpress.com/item/10050015 ... 5617%23882

Ik heb al vaker naar deze gekeken om op te bouwen als niet al te zware HT, eventueel als strandbike in de winter.
Bicycle, bicycle, bicycle
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha leuk om ook positieve ervaringen te lezen! Ik vind de Bigrock zelf mooier dan de Lexon, maar daar zijn maar heel weinig bestellingen/ervaringen van. De Lexon krijgt op Ali veel goede beoordelingen & user foto's, dat geeft iets meer vertrouwen.

Hebben jullie goede ervaringen op Ali / vaste shops om heen te gaan om te bestellen? Of kijken jullie zelf ook gewoon naar prijs & user reviews?
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

@daniel1975, dat is hetzelfde frame volgens mij, maar dan een stuk sexier verpakt! (bookmarked :-q )
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik ook Daniel, voor mijn vrouw en zoon als wissel fiets, ze fietsen af en toe en onderdelen zat. Lekker met starre vork.
Liefst wel een zwarte voor een kleurloze fietstocht, dat dan wel.

Of de lexon Scale, staat prima naast een Foil toch??
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Tarwetijger schreef: ma 29 maart 2021, 15:36 Koop je alleen de velgen en spaak je zelf of koop je complete wielen?
Ik koop dan alleen de velgen. Het bouwen vind ik te leuk om dat aan hen over te laten. Bovendien heb ik dan onbeperkte keuze welke naven, spaken en nippels ik wil. Enige beperking is dan het budget :wink:
Flummox schreef: ma 29 maart 2021, 15:51 Hebben jullie goede ervaringen op Ali / vaste shops om heen te gaan om te bestellen? Of kijken jullie zelf ook gewoon naar prijs & user reviews?
Nadeel van Ali is dat de fabrikant niet altijd duidelijk is. Daar zitten veel dozenschuivers tussen die van alles verkopen. Ik heb kritisch naar reviews gekeken en de fabrikant benaderd met redelijk specifieke vragen. Toen ik nog specifiekere antwoorden kreeg wist ik in ieder geval dat ze wisten waarover ze spraken. Niet de allergoedkoopste maar beter dan menig 'merk' wat hier in NL verkocht wordt.

Heb ook een keer een set Ali velgen gekregen van een clublid, die het niet lukte er iets van te bouwen. Na heel veel moeite is het mij wel gelukt, maar het prijsverschil was verklaarbaar zullen we maar zeggen.

Oja: de opmerking over het BB van het frame: Indien mogelijk zou ik altijd voor BSA gaan. Bij PF heb je bij kleine afwijkingen blijvend problemen: zeer snelle slijtage, kraken, loszittende lagers etc..

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie